Töihin paluu/lyhennetty työaika,kommentteja!

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Missu
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
M

Missu

Vieras
Hei,

olen palaamassa marraskuun alussa takaisin työelämään. kahden vuoden tauon jälkeen. Lapset silloin 1 v. ja 2 v. Tulen tekemään 4 päivän työviikkoa.

Onko muita lähiaikoina työelämään palanneita/palaavia? Mitä mieltä lyhennetystä työviikosta? Miten työnantaja ja työkaverit suhtautuneet siis lyhennettyyn työaikaan? Lapset tarhassa vai perhepäivähoidossa? Onko lapset pysyneet terveinä hoidossa (kuulee aina, että heti saavat nuhaa, yskää...)?

Kokemusta ei vielä ole, mutta itsekin aloitan piakkoin osittaisella hoitovapaalla. Itse olen töissä 6t/päivä siitä syystä, että lapsen hoitopäivä ei venyisi 9-tuntiseksi tai ylikin. Olen viikot yksin eli mies ei voi viedä tai hakea lasta hoitoon/hoidosta. Lapsi täyttää 2 vuotta hoitoon lähdön aikaan.
Olen tosi tyytyväinen, että "tajusin" tehdä tämän ratkaisun, vaikkakin se kiristää kukkaron nyörejä (mies opiskelee). Kelahan kuitenkin maksaa 70e/kk korvausta työajan lyhentämisestä alle 3-vuotiaan vanhemmalle.

Juuri nyt en palaamassa työelämään, muta olen tehnyt tuota lyhennettyä työviikkoa aiemmin.
Tein täydet päivät ti-to ja pe-ma olin vapaana. Tosi hyvä kokemus; sekä töissä ja kotona pärjäsi hyvin. Olin hieman uraa uurtava töissämme tässä asiassa ja kiinnostus heräsi muillakin.Ehkäpä toi työpaikalle hieman ylimääräistä vaivaa, mutta en antanut sen häiritä. Suosittelen!

Näköjään aikaisempi vastaukseni on lentänyt bittiavaruuteen.

Minä teen juuri tuollaista lyhennettyä viikkoa, eli 4 päivää töissä, yksi lasten kanssa. Taloudellisesti menetän 20% palkasta, joka on omalla kohdallani useampia satasia, kuitenkin saan sen 50 euroa käteen osittaista kotihoidontukea, päivähoitomaksu on 16 % pienempi (4% per poissaolopäivä) ja säästän vähän työmatkakuluissakin.

Saan kuitenkin olla yhden päivän enemmän lasten kanssa, ehdin tekemään kotihommiakin paremmin. Minä en tuota yhtä päivää vaihtaisi mihinkään.

Työpaikalla lyhennetyn viikon tekeminen ymmärretään ja se on jopa pienten lasten keskuudessa tosi yleistä, meillä jopa miehet ovat käyttäneet tätä oikeutta.

Olen tehnyt 4 pv/viikko joulukuusta. Olen tykännyt, olen ke vapaa muuten ma-pe. Tosi hyvä että on toi välipäivä, jos on ollut valvomista yms. Töissä ihan positiivista, mun lomittaja jäi taloon, ja tykkää tehdä sen yhden päivän sitä hänelle eri työtä. Työnantaja just kysy että olenko siihen saakka kun neiti 3v ja sanoin näillä näkymin olevan ok. Tietää laskee vähän henkilömääriä, kun yksi jäi pois.

Meillä neiti on ollut siinä alussa flunssassa ja 3 kertaa mahataudissa ja aikoihin ei mitään. Eli todella terveenä.

No minulla myös muutaman kuukauden kuluttua töihinpaluu edessä, silloin lapset n. 3,5 v ja vajaa 2 v. Olen miettinyt, miten tuon 4 pv/viikko perustelisin työnantajalle, jotta menisi läpi, TA kuitenkin luultavasti ottaisi mielummin työpanokseni 5 pv/vko, itse taas haluaisin tehdä 4 pidempää päivää, tuntuisi, että niin jäisi enemmän aikaa lapsille, kai tuo mies edes joskus ehtisi lapsia hoidosta hakea. Meillä on edessä perhepäivähoitoon meno näin alkuun, sitten kun nuorempi on lähempänä 3 v on mahdollista päästä päiväkotiin. Pienissä päiväkodeissa ei ole ryhmiä aivan pienille.

Mielenkiinnolla tässä seuraan tätä ketjua...

Ei ole vielä kokemusta itsellä, mutta kaksi ystävääni tekee lyhennettyä työviikkoa. Toinen 6 h/pv ja toinen nelipäiväistä. Molemmilla lapsia, toisella 3 ja toisella 2. Kovin ovat olleet tyytyväisiä tähän ratkaisuun ja molempien työpaikassa suhtauduttu mukavasti asiaan. Meinaan itsekin tehdä lyhennettyä kun palaan töihin.

:wave: Hyvä juttu! Haen nyt jatkoa kun en uskaltanut aluksi hakea kuin muutamalle kuukaudelle. Rahaa saan käteen sen mitä äitiyslomallakin+ vuorotyön lisät+kelalta sen 70?-sivuansiosta vähennettävä vero...

Oikeastaan en kuulu tähän ketjuun, mutta pakko nyt kuitenkin kommentoida. Naapurissa tehdään 4pvästä työviikkoa ja ovat olleet hyvin tyytyväisiä. Itse aloitin juuri työt, lapset vm.02 ja 03. Aloittivat päiväkodin. Meillä mies vie hoitoon klo. 8(-9)ja itse haen klo.15. Sillätavoin lyhennetään päivää. Tein enne vuorotyötä ja nyt päivätyötä. Palkka laski monta satasta, joten ei ole varaa tehdä vähempää tuntimäärää. Eikö muuten Kela maksa mitään korvauksia, jos tekee lyhennettyä ja lapset yli 3v? Mua jäi vaivaamaan...

Minä olen myös osittaisella hoitovapaalla. Työpäivieni pituus on 5,5 tuntia ja lapset 4 v. ja 2,5 v. ovat päiväkotihoidossa. Meillä hoitoura alkoi valitettavasti sairasteluiden merkeissä... Kela maksaa osittaista hoitorahaa 3-vuotiaaksi asti ja sitten eka- ja luokkalaisten vanhemmille.

Suosittelen lyhennettyä työaikaa,jos siihen on mahdollisuus.
Itse olin kesän kolmevuorotyössä,se oli kyllä raskasta.Työhön meno sinänsä oli mukavaa;tulot lisääntyi ja sai olla aikuisten seurassa ja tehdä mielenkiintoista työtä. =)

Meillä on kaksi lasta (5 v ja 1,8 kk). Molempien ollessa vuoden vanha olen palannut töihin ja aluksi tehnyt 80 % työaikaa. Tuo extra-vapaapäivä on tervetullut juttu, lapset ja äiti saavat nukkua vähän pidempään ja vähän saa kurottua viikolla tekemättä jääneitä kotitöitä. Ja tärkeintä on mielestäni että ehdin olla lasten kanssa enemmän. Työmäärä töissä on kuitenkin ihan sama mitä jos tekisin 100% eikä kaikki työkaverit oikein katso suopeasti mutta pienten lasten vanhemmat ovat mielestäni erittäin oikeutettuja tuohon lyhennettyyn työaikaan. Vaikka olen ollut molemmilla kerroilla vain reilun vuoden poissa töistä, olen joutunut koromaan aika lailla että olen saanut taas kaikki tarvitsemani tiedot kasaan. (Toisen lapsen äitiysloman aikana sain kaikki yleiset työsähköpostit kotiin, joten pysyin vähän paremmin kärryillä missä mennään). Pitempi kotonaolo merkitsisi "tippumista" portaiden alas, eikä sekään oikein huvita kun huomio mikä määrä opiskelua ja töitä on tehnyt tietyn aseman saavuttamiseen. Kuitenkin miehiä on tulossa kovaa vauhtia tilalle ja tottakai joissakin asioissa täytyy nostaa kädet ylös, esimerkisi työmatkat, pidemmät koulutusjaksot kauempana tai tiukat kaiken ajan vievät projektit ovat nyt aika minimissä. Lyhennetty työaika on antanut mahdollisuuden säilyttää jollakin asteella ammattitaidon ja suhteet mutta kuitenkin niin että lasten ei ole tarvinnut olla täyttä viikkoa eikä täysiä päiviäkään hoidossa. Lisäksi itse jaksaa paremmin, kuitenkin tulee niitä puolinaisesti nukuttuja öitä ja kello herättää aika aikaisin. Eli suosittelen lyhyempää työviikkoa, mikäli pitää tai on halu töihin mennä.

Minä olen osa-aikalisällä elikkäs kuukaudessa 2 vk töissä ja 2 vk vapaalla ja tältä vapaalta ajalta työvoimatoimisto maksaa 50% palkasta ja saan myös osittaista hoitorahaa. Lasten kannalta tää on tosi hyvä.

Yhteistyössä