TOFFEEN valmistus

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja "argh"
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
A

"argh"

Vieras
Miten hemmetissä siitä saa kiinteää ja leikattavaa?

Olen kokeillut erilaisia ohjeita. Osassa käsketään keittää toffeeseosta suhteellisen lyhyen aikaa, osa taas ilmoittaa pidemmän keittoajan. Joku käskee kaataa massan vuokaan, kun se on vaaleanruskeaa, joku muu vasta, kun kylmään veteen kaadettu massa on kiinteää. Jossakin käsketään antaa toffeen hautua itsekseen matalalla lämmöllä, toisaalla lämpöä on enemmän ja seosta pitää sekoittaa.

Miksen minä saa siitä ikinä leikattavaa?

Viimeksi keitin sitä ainakin kolme varttia, kunnolla ruskeaksi, eikä se taaskaan kiinteytynyt. Raavittiin se sitten lusikalla vuoasta. Erään kerran se ei suostunut kovettumaan edes pakastimessa.

Mistä kaivan idioottivarman toffeereseptin? Olisi ihana tehdä joulunamuja, mutta venyvä tahna ei ole kovin jouluisaa.

Kippaa se venyvä tahna pieniin karamellivuokiin ja jäähdytä jääkaapissa, sekaan voit laittaa pähkinöitä tai pähkinärouhetta. On kelvannut meillä.
Ihan perusreseptillä olen saanut suht kiinteää toffeeta, ensin sulatetaan voi, siihen lisätään sokeri, annetaan sokerin vähän sulaa ja sitten lisätään kerma. Keitetään kunnes veteen tiputetun toffeepisaran saa pyöriteltyä palloksi sormissa. Mitä pitempään keittää, sitä kovempaa toffeesta tulee.

Mä laitan saman verran sokeria ja kermaa ja voita nokareen. Keittelen vaaleanruskeaksi, vedessä tippa jähmettyy kiinteäksi mutta pehmeäksi. Tulee sellasta ihanaa murenevaa toffeeta aina.

Ensinnäkin, käytä vispikermaa. Sillä on väliä. Kuohukermaa jos laitat, saat tuntitolkulla suunnilleen seistä padan ääressä. Ja se on kyllä lähes minuuttipeliä, kun haluaa sopivan koostumuksen. Mä olen oppinut tunnistamaan, että kun kuplii paljon pienesti ja tasaisesti, ja kun kauhalla hämmennät, niin massa lähtee hyvin kauhan mukaan. Mutta ei liian hyvin. Vaikea selittää :D Se on oppimisen tulos siis. Vispikermalla saat sopivaa toffeeta noin vartin keitolla.

Hei toffeenvalmistajat, onko pakko käyttää valkoista sokeria vai onnistuisko myös intiaanisokerilla? En viitsis alkaa testailemaan jos joku tietää jo ettei onnistu ;)

Ota lasiin kylmää vettä vierelle, ja sitten aina keittämisen välissä tiputtelet sitä seosta lasiin tipan ja katsot mitä tapahtuu. Silloin kun se jähmettyy, niin seos on valmis. Aika kauan sitä saa yleensä keittää, tsoin en o aikoihin tehnyt niin en muista tarkkoja aikoja enkä ohjeita.

Kokeilen nyt ensinnä varmistaa käytetyn kerman laadun. Vartissa ei ole koskaan tapahtunut mitään. Sitten keskityn tuohon sokerin sulamiseen.

Hitto soikoon, kuinkahan monena vuonna olen tehnyt koe-erän näin syksyllä ja aina on mennyt pieleen. Maku on aina ollut hyvä, koostumus ei koskaan.

[QUOTE="argh";29043781]Kokeilen nyt ensinnä varmistaa käytetyn kerman laadun. Vartissa ei ole koskaan tapahtunut mitään. Sitten keskityn tuohon sokerin sulamiseen.

Hitto soikoon, kuinkahan monena vuonna olen tehnyt koe-erän näin syksyllä ja aina on mennyt pieleen. Maku on aina ollut hyvä, koostumus ei koskaan.[/QUOTE]

Mä en oo ikinä sulattanut sokeria erikseen vaan kerma ja sokeri yhtä aikaa ja tulee mielestäni ihana koostumus.

[QUOTE="sondersson";29043803]Mä en oo ikinä sulattanut sokeria erikseen vaan kerma ja sokeri yhtä aikaa ja tulee mielestäni ihana koostumus.[/QUOTE]

En minäkään, siksi toivoin, että tuo olisi homman avain.

Onko voilla väliä, pitääkö olla suolatonta esim?

Minä laitan:

2dl VISPIKERMAA
1,5dl HIENOA SOKERIA
1dl SIIRAPPIA
50 G VOITA

SULATA VOI, lisää sokeri, kerma ja siirappi.
Koko keiton ajan liesi täydellä lämmöllä, sekoitan sitä JATKUVASTI, loppuun asti.

N. 10-15 min kiehuu/sekoitan niin se menee puolijähmeäksi kylmässä vedessä.

Sitten laitan 15-30 jääkaappiin. Aina onnistuu.

Alkuperäinen kirjoittaja määvaa;29043478:
Hei toffeenvalmistajat, onko pakko käyttää valkoista sokeria vai onnistuisko myös intiaanisokerilla? En viitsis alkaa testailemaan jos joku tietää jo ettei onnistu ;)

Intiaanisokeri juoksettaa maidon, mutta jos keittää tarpeeksi kauan välillä tietysti testaten kylmään veteen, niin onnistuu.

Mitään toffeeta ei voi tehdä jonkun ajan perusteella vaan aina se pitää testata. Eikö tää oo aikuisille selvä juttu. Mä keittelin tommosia 10 vuotiaana eikä ollu kukaan neuvomassa.

Intiaanisokeri juoksettaa maidon, mutta jos keittää tarpeeksi kauan välillä tietysti testaten kylmään veteen, niin onnistuu.

Mitään toffeeta ei voi tehdä jonkun ajan perusteella vaan aina se pitää testata. Eikö tää oo aikuisille selvä juttu. Mä keittelin tommosia 10 vuotiaana eikä ollu kukaan neuvomassa.

Olen 41 enkä ole vielä kertaakaan tehnyt toffeeta. Ihme kommentti sulta. Taas.

Pointti on siinä, että asioita pitää tehdä ja kokeilla, eikä kysellä jotain tarkkoja minuuttimääriä. Tollaset toffeeasiat ei toimi millään kellolla.

No okei. Ehkä tuolla tavalla esitettynä se olisi ollutkin ihan ok.

Mutta ei esim. mulla oo hajuakaan miten toffeeta tehdän, ja itse kyllä ymmärrän että ap kyselee kun ei siinä yrittämisistä huolimatta ole onnistunut.

Plus että tuo inkkarisokeri oli varmasti monelle ihan käypää uutta tietoa.

Pointti on siinä, että asioita pitää tehdä ja kokeilla, eikä kysellä jotain tarkkoja minuuttimääriä. Tollaset toffeeasiat ei toimi millään kellolla.

Mitä sä siellä sekoilet? Kukaan ole mitään kellonaikoja kysellyt.

Mä sanoin, että vispikermalla keittoaika on noin vartti, kun taas kuohukermalla saa keitellä varmaan pari tuntia(liioiteltu, mutta puoltoista tuntia yhden kerran keitin).

Ja toffeen tekeminen ole mikään perusjuttu kaikille. Ota se pää pois perseestäs. Sulla taitaa olla huono ilta menossa.

Jos on ruuanlaitto-ongelmia, eikä niihin saisi kysyä neuvoja, olisi perheen ruokavalio varmaan melko ankea siihen asti, että kokki on erhedysten kautta oppinut valmistamaan kunnollista ruokaa :D

nimimerkillä lapsena eineksillä elänyt ja vasta aikuisena ruuanlaiton opetellut ;)

Höh, tämä on ihan rakettitiedettä tahi kiinni Venuksen asemasta Marsiin nähden...

Kokeilin erityyppistä ohjetta. Aiemmin laitoin vähän voita, reilusti kermaa ja sokeria. Löysin sitten ohjeen, johon tuli paljon voita, liraus kermaa ja paljon sokeria + hiukan siirappia.

Ohjeessa neuvottiin keittämään massaa n. 10-15 minuuttia. Se sakenikin ajallaan oikein lupaavasti, mutta ehkä keitin sitä liian kauan, kun sain aikaan todella kovaa toffeeta. Siis kuin Werthers original -nameja. Mutta se sentään oli kiinteää eikä lusikoitavaa!

Kokeilinpa sitten samaa ohjetta uudelleen, tosin maustoin seoksen tilkalla vanilja-aromia. Liekö syy aromissa (etanolin haihtuminen tai muu syy), mutta tällä kertaa massa sakeni KOLMESSA minuutissa. Oikeaa pikatoffeeta. Oli miten oli, tämä suvaitsi kiinteytyä juuri sopivaksi.

Tämä tuskin ap:tä auttaa (vanha ketju) mutta toffeeta tehdessä kannattaa olla tarkkana määrien kanssa. Jos sokeria on liian vähän/kermaa tai voita liikaa niin toffee ei kovetu.

Voi jestas ei se nyt mitään rakettitiedettä ole.

2dl kuohukermaa tai vispiä
3dl tavallista hienoa sokeria
100g voita

Keittää kokoajan hämmentäen tehoilla noin 20-25 min kunnes seos on ruskeaa ja tönkköä mössöä, joka irtoaa kattilan reunoista hämmentäessä. Massa laitetaan leivinpaperille ja vaikka hetkeksi jäähtymään. Tulee ihanan mureaa ja pehmeää!

En ymmärrä miten tuonkin voi pilata ja miksi tehdä tuosta niin vaikeaa hifistelemällä oudoilla raaka aineilla.

Yhteistyössä