Törröttävätkö lantionluusi (ks kuvalinkki)?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja "ihmettelevä"
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
I

"ihmettelevä"

Vieras
Olen pitänyt ihan normaalina sitä, että hoikilla ihmisillä luusto kuultaa. Itse olen kokoa S-M, ylävartaloni on s-kokoinen ja alavartaloni isompi, housujen pitää olla jopa kokoa 40, koska rasva on kerääntynyt takapuoleeni ja reisiini. Silti lantionluuni törröttävät, samoin kylkiluuni näkyvät. En ole ajatellut tämän olevan mitenkään vaarallista.

Bmi on vähän yli 21 ja vyötärönympärys 71 cm. En siis ole edes alipainoinen, vaan normaalipainoinen.

Kyllä ne minulla ainakin törröttää, silloin kun vatsa on litteä, eli BMI about 20-20,5.

Nykyään olen ikävä kyllä lähempänä 21,5, mutta silloin kun saan revittyä itseni tuohon laihdutusrumbaan, niin nopeasti ne kyllä alkaa törröttää.

Mulla ei mut kai sitä ihmiset ovat aika eri mallisia. Mulla paino kerääntyy masuun ja tisseihin. Ei peffaan. Silti ei luut törröttele mistään vaikka olisi paino alhaalla.

Ei se luiden näkyminen ole vaarallista... :headwall:

Se tyttöjen siihen pyrkiminen ja sen ihannointi (ja kuvaaminen ja vertailu) on. Lisää siis riskiä sairastua anoreksiaan.

Joo, kyllä mullakin normaalipainoisena lantionluut törröttää selällään maatessa. Siis ihan normaalipainon ylärajoillakin. Nyt ei törrötä, kun paino on selvästi ylipainon puolella.

Mutta ihmisten luustot on niin erilaisia. Jollain kapealanteisella lantionluut ei törrötä kuin pahasti alipainoisena. Joten siksi on vaarallista, jos luiden näkymistä ihannoidaan ja kaikki teinitytöt alkaa siihen pyrkimään. Saati jos on aletaan kilvoittelemaan, kenellä luut erottuu parhaiten.

[QUOTE="vieras.";29435060]Joo, kyllä mullakin normaalipainoisena lantionluut törröttää selällään maatessa. Siis ihan normaalipainon ylärajoillakin. Nyt ei törrötä, kun paino on selvästi ylipainon puolella.

Mutta ihmisten luustot on niin erilaisia. Jollain kapealanteisella lantionluut ei törrötä kuin pahasti alipainoisena. Joten siksi on vaarallista, jos luiden näkymistä ihannoidaan ja kaikki teinitytöt alkaa siihen pyrkimään. Saati jos on aletaan kilvoittelemaan, kenellä luut erottuu parhaiten.[/QUOTE]

Tuntuu vaan hullulle, että joku vartavasten ihannoi luiden törröttämistä. Jotenkin mä olen kasvanut sellasessa ilmapiirissä, ettei sellainen olisi tavoiteltavaa, vaikkei nyt mitenkään epäihannoitavaakaan.

Mulla on ylipainoa joku 10 kiloa ainakin. Mutta, kun makaan selälläni niin kyllä lantioluut sekä kylkiluut törröttää. Läski mulla on lähinnä reisissä ja takapuolessa, pieni vatsaröllykkä roikkuu löysänä, mutta uppoaa selkärankaa kohden selällään maatessa.

Tyttäreni, 16-vuotias, on todella hoikka, pitkä (yli 175cm). On siis perinyt aivan jonkun muun ruumiinrakenteen. Pitkät sirot sääret jne. Eikä kyllä rasvaa missään kohtaa. On jo vähän alipainon puolella. Syö kuitenkin normaalisti (onneksi) Mutta hänellä ei erotu luut ollenkaan niin selvästi kun minulla.

Eli ei todellakaan johdu painosta. Mutta se tosiaan pelottaa, jos tuollaiset kun tyttäreni alkaisivat väkisin niitä luita esiin yrittämään. Hän saisi olla todella sairaalloisen alipainoinen ennen kun ne selvästi esiin tulisi..

Minulla alkoi luut näkymään raskauksien jälkeen. Siis ihan seistessäkin. En pidä sitä kivan näköisenä, itselläni siis (muiden ulkonäköä en tapaa arvostella tai katsoa niin kriittisesti, kuin omaani). Pitää olla tosi tarkkana, että muistaa kiristää vatsalihaksia koko ajan, tai muuten tulee tuohon rintakehän alle tolkuton kuoppa. Juuri ruuan jälkeen ei näytä niin pahalta. Lantioluutkin näkyy vähän ja maatessa ne oikein törröttää. Painoindeksi on 21-22, eli en todellakaan mikään luuranko ole. Paikat vaan löystyi raskauksissa ja sisuskalut on nyt painovoiman armoilla...

Enpähän ole edes tuijotellut itseäni niin tarkkaan, mutta jos BMI pyörii siinä 17,5-18 välillä, niin olettaisin että kyllä ne varmaan on näkyvästi törröllään monetkin mun luut.
Ja ainakin, jos kuvan ottaa tosta kulmasta ja vetää viimesen päälle vatsaa sisään, niinkuin mun mielestä tossa iltalehden kuvalinkissä näyttää jokainen tekevän.

Törröttää. Mutta kuten monet muutkin on sanonu, eiköhän se riipu ihan siitä luustosta. Eräs ystäväni on todella hoikka, mutta ei tietoakaan törröttävistä lantioluista.

Yhteistyössä