Töistä pois lapsen sairauden takia 2 päivää, kuuluuko

  • Viestiketjun aloittaja vieras
  • Ensimmäinen viesti
vieras
työnantajan maksaa palkkaa kyseisiltä päiviltä??? Minun työnantaja ei maksanut palkkaa noista. Talossa olen ollut 7kk. Onko tuossa joku porsaanreikä, vai jättikö vittuillessaan maksamatta.
 
Joo
Riippuu täysin sun työehtosopimuksesta.

Esim. meidän alalla saa olla palkattomasti pois, ja se on tarkoitettu hoidon järjestämiseen, ei hoitoon sinällään. . Joillain aloilla saa olla palkalla.

Eli voi olla että pomos makso ihan oikein.
 
vieras
Ei ollut. Sanoin työnantajalle, että en vie oksennustautista lasta lääkäriin. Hän ei siihen tuuminut mitään. Mutta joo, tästä se siis johtuu se palkattomuus. Perkele.
 
Työnantajan kuuluu maksaa 3 pv ja sinun pitää antaa selvitys lapsen sairaudesta esim neuvolasta th:n todistus tai jos kävitte lääkärillä, lääkärintodistus. Homman ehtoihin kuuluu myös se että puolisosi on ko aikana ansiotyössä ja että ne 2 pv olivat sairauden alkamisesta 4 pv:n sisällä. Esim jos lapsi sairastui torstai-iltana, saat palkallisena olla perjantain pois töistä.
 
Kolme työpäivää pitäisi olla palkallisia, sen jälkeen palkatonta. Kyllä sinun siis pitäisi saada palkka noilta kahdelta päivältä. Kysypä asiasta työnantajalta.

Meillä pitää myös olla lääkärin tai neuvolan kirjoittama todistus heti ekasta päivästä lähtien.
 
Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
Ei ollut. Sanoin työnantajalle, että en vie oksennustautista lasta lääkäriin. Hän ei siihen tuuminut mitään. Mutta joo, tästä se siis johtuu se palkattomuus. Perkele.
Neuvolan terveydenhoitaja yleensä kirjoittaa työnantajalle lapun puhelinsoiton perusteella. Kyselehän nyt vastaisuuden varalle, kelpaako sellainen. Käy isoillekin työnantajille ja periaatteessa th saattaa tulla teille kotiin katsomaan sairasta lasta.
 
vieras
Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
Ei ollut. Sanoin työnantajalle, että en vie oksennustautista lasta lääkäriin. Hän ei siihen tuuminut mitään. Mutta joo, tästä se siis johtuu se palkattomuus. Perkele.
Juu, kyllä tarttis olla lääkärin tai terveydenhoitajan todistus lapsen sairaudesta työnantajalle, muuten ei tartte maksaa. Ja jälkikäteenhän sitä ei saa. Oisit soittanut vaikka terkalle heti kun vatsatauti alkoi ja kysellyt kuinka toimit, jotta saat sen todistuksen. Meidän neuvolatäti kirjoittaa näkemättäkin, luottaa meihin, eikä olla kyllä väärin käytettykään sitä luottamusta.
 
vieras
jos työnantaja vaatii sairaslomatodistuksen hänen pitää ilmoittaa siitä ja työntekijällä on silloin velvollisuus toimittaa se, käytäntöjä on kovin monenlaisia. mutta tuossa tapauksessa työnantaja voi hyvinkin pitää ko. poissaolopäiviä palkattomina koska et ole toimittanut lääkärin tai sairaanhoitajan todistusta asiasta. yleensä riittä se että soittaa terveyskeskukseen sinä päivänä kun lapsi on oksennustaudissa ja lapun voi hakea sitten kun olo on kohentunut.
 
Jep, työnantajlla on tuossa asiassa kaksi oikeutta, voi vaatia että todistus on nimenomaan lääkärin kirjoittama, ja että toinen vanhemmista toimittaa todistuksen josta käy ilmi ettei hän voinut oman työnsä vuoksi hoitaa lasta.
 
Kyllä työnantajan on maksettava useimmissa työehtosopimuksissa se kolme työpäivää palkallista, jos työntekijällä on asianmukainen todistus. Ainakaan en itse tiedä sellaista alaa, missä ei maksettaisi, mutta en kyllä osaa kaikkia työehtosopimuksia ulkoa.
 
Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
Ei ollut. Sanoin työnantajalle, että en vie oksennustautista lasta lääkäriin. Hän ei siihen tuuminut mitään. Mutta joo, tästä se siis johtuu se palkattomuus. Perkele.
Juu, kyllä tarttis olla lääkärin tai terveydenhoitajan todistus lapsen sairaudesta työnantajalle, muuten ei tartte maksaa. Ja jälkikäteenhän sitä ei saa. Oisit soittanut vaikka terkalle heti kun vatsatauti alkoi ja kysellyt kuinka toimit, jotta saat sen todistuksen. Meidän neuvolatäti kirjoittaa näkemättäkin, luottaa meihin, eikä olla kyllä väärin käytettykään sitä luottamusta.
Juuri näin!

 
A-M
MItes teidän lapsen hoito on muuten järjestetty? Itse olen aloittanut 50%:na ja mummi hoitaa tarvittaessa. Jos tyttö sairastuu en saa palkkaa, koska ei ole kunnallisessa päivähoidossa/hoidossa jossa muita lapsia. Eli meillä periaatteessa hoito on jo järjestetty, eri asia sitten jättääkö esim oksentelevaa / 40 asteen kuumeessa olevaa lasta mummin hoiteisiin. Ja meillä saa periaatteessa olla 3 päivää ilman lääkärintodistusta muutenkin pois esimiehen luvalla. Sairaanhoitaja olen siis ammatiltani.
 

Yhteistyössä