töistä pois jäänti

No heippa Laura1981 :) eihän sitä tosiaan väkisin kannata töissä olla jos kovin raskaaksi käy..se on vaan itselle ja vauvalla pahaksi. Itsellä kävi niin että työpäivän päätteksi olin vuotanu vähän verta ja tottakai sitä sitten kovasti säikähdin. Itekin joudun paljon nostelemaan ja muutenkin tosi raskasta välillä, osastollakin on lämpötila vain muutama aste plussan puolella joten ei kovin hyvää sekään tee :( mutta koitetaanhan sinnitellä! =)
 
Alkuperäinen kirjoittaja Tinii:
mutta sitten kun toi äippäraha loppuu ja alkaa se toinen niin sitten on kyllä tosi pahaa nihkeilyä :headwall:

Jep, koihoidontuki ei todellakaan päätä huimaa...varmaan monella iso kysymys siinä kohtaa, jäädäkö kotiin vai ei :(
Itse olin 3 ensimmäisen lapsen kanssa kotona yhteensä 7 vuotta. Nyt tämän nelosenkin kanssa ainakin sen 2vuotta olen..ei sitä voi rahassa mitata =)

Ja joissain kunnissahan (kuten meillä saa) saa jonkin verran myös kuntalisää siihen päälle =)
 
Tota tässä mietin, että miten mahdollisuus päästä jäämään kotiin jo ennen äitiyslomaa, jos työ ei ole FYYSISESTI raskasta? Tietääkö kukaan? Itse olen sosiaalialalla lastensuojelussa töissä. Fyysisesti työ ei paljon vaadi ( paitsi on vuorotyötä ) mutta väkivallan uhka on aina olemassa... Missään nimessä en haluaisi ottaa sitä riskiä että turpaani saan vauvan kanssa.

rv 4+6
 
Pakko tähän väliin kirjoittaa, että kyselin tuosta s-loma asiasta jo raskauden alussa ihan niinku varmuuden vuoksi ja mun tilanne on tämä: työterveyshuolto ei ota kantaa raskauksiin (eivät halua ottaa vastuuta vaan kehoittavat kääntymään terv.keskuksen puoleen), neuvolalääkäri on ihan mulk... joka ei pidä raskautta sitten missään tapauksessa sairautena (eihän se olekaan, mutta ei tajua mitään) eli ainoa paikka on terv.keskus, yksityinen lääkäriasema tai raskauden edetessä äitiyspoli (onneksi olen töissä yliop.keskussairaalassa niin voi käydä ultrauttamassa vauvan vaikka ihan työpäivän päätteeksi jos epäilyttää jokin asia). Eli kyselkää omasta työpaikasta mikä siellä on käytäntö.

Voimia!!!
 
Onko täällä muita maatalouslomittajia (erityisesti tuntipalkkaisia)? Mihin aikaan te olette jääneet pois töistä ja miten sitä korvausta sitten saa jos joutuu ennen aikaselle sairaslomalle? Itsellä vasta rv 9+5, mutta mietityttää jo valmiiksi.
 
...jäädä pois töistä väsymyksen tms takia? Olen töissä tosi pienessä firmassa, ja tiedän, että jokainen euro on tarpeen siinä talossa. Tuntuu, etten kehtaa nostaa sairausajan palkkaa, vaikka vauvan terveys on tietysti tärkein....

Alkuraskaudessa oisin saanut saikkaria ihan väsymyksen takia, jaksoin kyllä olla päivän töissä, mutta muuta en jaksanutkaan. Kotona vain nukuin ja vähän itkeskelin. En kuitenkaan ottanut saikkua juuri työnantajan tilanteen takia. Erityisen pahalta tuntui esikoisen takia, kun äiti ei jaksanut hänen kanssaan mitään.

Nyt loppuraskaus häämöttää, työni on toimistotyötä ja pikkuhiljaa tuntuu, että alaselkä alkaa mennä. Olenko vain liian kiltti, kun työnantajaani näin palvelen?
 
Neena, mietipäs asiaa vauvasi kannalta. Jos sinulla on jo esikoinen, tiedät, että tarvitset voimia synnytyksessä. Ja viimeinen kuukausi ennen h-hetkeä ei välttämättä ole unien kannalta se autuaallisin. Äidin tulee olla sekä henkisesti että fyysisesti kunnossa ennen synnytystä, jotta jaksaa ponnistelut. Ja eihän se ole esikoisesikaan kannalta mukavaa,jos äiti vain nukkuu kaikki illat.

Itsellä on vähän sama tilanne kuin sinulla, tosin työ on fyysistä markethommaa. Työpäivän jaksoin kituuttamalla, vaikka kivut vain pahenivat päivän mittaan. Työnkuva oli n. 10 tuntia jaloillaan oloa, edes takaisin rumbaamista sekä kuorman purkua, kyykkimisiä, raskaiden nostelua jne. Illalla alkoivat sitten ne todelliset kivut: jalkoja ja lonkkia jomotti niin, ettei ylös meinannut päästä, kun kerran istui. Yötkin alkoivat olla uniltaan pätkittäisiä, kun heräsin aina kipuihin kylkeä kääntäessä. Omalääkärin mukaan ensin pitäisi tulla supisteluita, ennen kuin saikkua saisi - helvetti! Riskeeraamaanko tässä nyt pitää ruveta?! Lopulta se kirjoitti sairaslomaa neuvolalääkärille asti syynä raskauden aikainen väsymys ja uupumus. Ja nyt olen tyytyäisenä kotona, kun saan itse määritellä tempon, millä päivänä vietän =)

Jos et itseäsi usko, niin kuuntele läheisiäsi, joiden kanssa asut ja teet töitä. Ainakin mulla työntekijäni alkoivat huomautella jaksamisestani ja mies korotti jopa ääntään siitä, että kotia on jäätävä. Ole kerrankin työasioissa itsekäs, sillä kyllähän sinä tiedät, että viimekädessä myös työnantaja ajattelee VAIN itseään.
 
Hei kaikki
Olen miettinyt pää kuumana et onko väärin jos hakee saikkua pelkästään sen takia et pelkää et jotain voi sattua töissä. Meillä vedetään painavia lavoja 300 - 600 kilosia, nostellaan paljon, ja istutaan huonossa asennossa. Jonkin verran minua on supistellut ja vatsa ja alaselkä välill niin kipeenä et ei kärsi oikein kävellä..olen tämän viikon sairaslomalla mutta minulle on varattuna jo ensi maanantaiksi lääkäriaika mutta se on vasta iltapäivällä?? pitääkö mun mennä aamuksi töihin vai uskallanko jäädä kotia..en tahtoisi enää mennä töihin kun nuo painavien tavaroiden hilaus ja nostelu pelottaa ja tekee kipeää..(olen siis metallialan firmassa töissä)
 
Laura1981: Tuo sun työ kuullostaa kyllä aika rankalta, mun mielestä sun ei kyllä tarttee mennä töihin..luulisi et lääkärikin ymmärtää ettei kannata nostella ja vedellä noin painavia esineitä..ja kun sullakin on suppareita jo nyt niin älä ihmeessä ota riskiä.

Mulla itelläni on muuten sama juttu mulla on suppareita kanssa ja ensi maanantaina on lääkäri vasta klo 13 ja en oikeesti tiiä pitäskö mun mennä viellä töihin aamuksi? Vai uskaltaako luotta siihen et saa saikkua?
 

Yhteistyössä