Töihin ja tarhaan

Hei kaikki alle 2-vuotiaiden vanhemmat!

Olen aloittamassa työt HUOMENNA!!! ja poikamme 1,3v tarhan.
Kertokaa minkä ikäisenä teidän lapsenne on aloittanut päiväkodin+ miten on sujunut?? Mulla on ajoittain sellanen olen meganen huono äiti-fiilis, vaikka ajoittain töihin meno tuntuu ihan piristävältäkin.
Ollaan harjoiteltu päiväkodissa n. kolmen viikon ajan ja hyvin on mennyt vaikka ryhmässä onkin yksi 2-v tönijä/ nipistelijä joka on menossa tutkimuksiin.
Jotenkin tuntuu kovalta jättää lapsi ryhmään jossa heti täytyy alkaa opetella ns. itsepuolustusta...ettei saa vaan olla pieni lapsi ja oma itsensä...
Jos olis taloudellisesti mahdollista olla kotona niin olisin, mutta mä en jaksa kituutella ja laskea senttejä koko ajan, joten sekin voi piritsää kun on vähän taloudellisesti helpompaa...
:/ :(


 
meillä pojat menivät heti äitiysloman jälkeen hoitoon tosin perhepäivähoitajalle,kun kaikki pienten tarhapaikat oli täynnä.Molemmat oloittivat ns.keskenkauden. Tosi hyvin on mennyt.Pojat ovat välillä varahoidossa päiväkodilla ja silloin on kyllä rytmit sekaisin.Yksi hyvä vinkki olisi että koitat pitää kotona samaa syömis ja nukkumis rytmiä kuin hoidossakin niin selviät sitten loma-aikoihin paremmin.Meillä pojat on tosi kiukkusia jos rytmiin tulee muutoksia.Tietty sitä voisi viikonloppuna nukkua pitkään...
 
Meidän tyttö aloitti hoidossa viime syksynä, kun oli 1v1kk. Kaikki meni erittäin hienosti. Ekat kaksi viikkoa oli tarhassa viihtynyt melkein koko ajan tätien syleissä, mutta muuten aloitus meni mukavasti. Ja nykyään menee "riemusta kiljuen" aamuisin tarhaan, joten meillä ei tarvii potea huonoa omaa tuntoa päiväkotiin viemisestä.

Monesta paikkaa olen lukenut/kuullut että ekat pari viikkoa on sitä kriittistä aika, jolloin on itkua ja surua, mutta sitten lapsi oppii uuteen paikkaan jarytmiin ja siihen että äiti/isä kyllä tulee vielä takaisinkin. Joten älä heti ekojen päivien jälkeen vielä heitä pyyhettä kehään, vaikka olisikin hankalaa.

Vaikka olen myös itse sitä mieltä, että jos olisi taloudellisesti mahdollista niin meillä pienet lapset hoidettaisiin kotona, niin silti uskon että pienemmän lapsen on usein helpompi sopeutua tarhaan kuin kolmevuotiaan. Ainakin meidän tarhassa aloitti samaan aikaan syksyllä kolmevuotias poika, joka huusi ja karjui joka aamu monta viikkoa (taisi jopa olla yli sen maagisen kahden viikon), kun hönet jätettiin päiväkotiin. Olipa ihanaa jätää oma muksu sinne, kun tyttö vaan jäi iloisesti vilkuttamaan!

Toivottavasti tarhaura alkoi teidän perheessä mukavasti!
 
archie
Meillä myös likat 2v11kk ja 1v9kk aloittivat eilen hoidon ryhmiksessä. Leluja jäivät hoitajan kanssa tutkimaan kun lähdin, hoitajalle vaan vilkutin et nyt menen. Pienempi oli sitten puoli tuntia lähtöni jälkeen ruvennut äitiä ikävöimään ja unetkin oli jäänyt molemmilta väliin mutta eiköhän se siitä kun rytmi muotoutuu.
 
\
Alkuperäinen kirjoittaja 04.01.2005 klo 13:35 archie kirjoitti:
Meillä myös likat 2v11kk ja 1v9kk aloittivat eilen hoidon ryhmiksessä. Leluja jäivät hoitajan kanssa tutkimaan kun lähdin, hoitajalle vaan vilkutin et nyt menen. Pienempi oli sitten puoli tuntia lähtöni jälkeen ruvennut äitiä ikävöimään ja unetkin oli jäänyt molemmilta väliin mutta eiköhän se siitä kun rytmi muotoutuu.
EI EI EI! Miksi salaa? Tajuatteko että se lapsi SÄIKÄHTÄÄ ihan tajuttomasti ja alkaa pelkäämään paikkaa kun huomaa että äiti on kadonnut!!!! Reilusti vaan pitää moikata ja sanoa että äiti tulee takaisin, niin syntyy LUOTTAMUS! Voi vitsi kun harmittää lasten puolesta kun salaa karataan!!!
 

Yhteistyössä