Töihin äitiysloman jälkeen - lapsi edelleen tissimaidolla?

Kaikkee ei voi saada... sun pitää valita joko opiskelusi tai sitten tuo imetys...
Mutta mun mielestä tuo periaate on hieman erikoinen. Kyllä siellä 10kk tietämillä äidinmaito alkaa olla ravinnon lisä, ei se pääasiallinen ravinto.
mä en millään suostuisi uskomaan, et mun täytyy tehdä valinta opiskelujen ja imetyksen välillä :eek: en voi olla ainoa ihminen, joka tätä asiaa käy mielessään läpi, tämän vuoksi toivoin kokemuksia ja ajatuksia, miten homma on toiminut :)
 
Tsempitys
Hei! Täällä yksi koululainen. Meillä tosin tilanne siinä mielessä eri, että tyttö oli jo yli vuoden, kun aloitin koulun, mutta imetys onnistuu edelleen ihan hyvin (aamulla, illalla, nukkumaan mennessä ja kerran/pari yöllä). :)
Tuosta lehmänmaidosta/tai piimästä sanoisin sen verran, että riippuu varmasti ihan lapsesta, miten menee. Meillä tyttö tottui kiinteiden myötä juomaan vettä nokkamukista (koska maitoa sai vain tissistä) ja vieläkin vesi on ruoan kanssa se pääasiallinen juoma. Piimää alettiin tuossa 10kk iässä maistelemaan hissuksiin ja on sitä saanut tavallaan jälkkäriksi (ja tykkää).
Itse pelkäsin kouluun lähtiessä lähinnä sitä, miten reagoi, kun kaatumis-/harmitusmaitoa ei ole tarvittaessa saatavilla. Mutta laulu ja sylittely ajaa toisen antamana (lähes) saman asian. Me harjoiteltiin muutamia päiviä ennen koulunalkua niin, että jäi mummonsa kanssa ensin vähän lyhyemmiksi ajoiksi kaksistaan. Eiköhän se teilläkin lähde siitä menemään. :)
 
imettäjäkin
ei taida olla ongelmaa tuossa, meillä oli suurinpiirtein sama tilanne (poika oli 13kk kun tarhaan 7h/pvä) ja imetin yöllä ja illat tiheästi.. ja sama jatkuu - pian jo vuoden!! =) viikonloput kotona ollessa hörpyllä käydään useammin; liikenteessä, kylässä yms tissi ei käy pojan mielessäkään, mutta kotona kyllä kelpaa! vähän juo maitoa mukista (alussa tietty nokkamukista) mutta melkein mielummin vettä. en halua vieläkään vierottaa, toivon että hän itse "kasvaisi ulos" mutta katsotaan ;-)
 
Varmasti kaikki sujuu hyvin. =) Imetät aamulla ja koulun jälkeen, lapsi saa sitten päivällä vettä, piimää ja mahdollisesti sitä lypsettyä maitoa. Kiinteiden syöminenkin varmasti kerkeää lähteä käyntiin näiden seuraavien kuukausien aikana.

Itsellä tyttö oli 9kk kun aloitin keikkatyöt ja 1v kun palasin kokonaan töihin, isä oli lapsen kanssa kotona. Imetys jatkui tuonne 1v3kk asti jolloin se sitten sai loppua tytön omaa tahtia. Erona tuossa oli se että tein yötyötä. Imetin tytön illalla ennen töihin lähtöä ja isänsä sitten laittoi nukkumaan, aamulla uusi imetys kun palasin kotiin ja minun nukkuessa päivällä isä touhusi tytön kanssa ja tarjosi tälle vettä ruuan ohessa. Korviketta ei tarvittu lain, siinä vuoden tietämissä pikkuhiljaa alettiin totutella myös tavalliseen maitoon.
 
Tsemppiä! Eiköhän homma siitä selkiä ja saat varmasti halutessasi pumpattua tarpeellisen määrän ja tietysti vettäkin voi juoda.

Ja on todellakin ihan normaalia ja ravitsemuksellisesti ja muutenkin hyvä, että 1v saa vielä rintamaitoa. :) Itse imetän tällä hetkellä 2,5v ikäistä ja joskus jopa useita kertoja päivässä. Kavahtakaa rauhassa. :D
 
Meillä on tyttö nyt 10kk ja minä ollut melkein kuukauden töissä.

Tyttö saa maitoa vain rinnasta, ei suostu juomaan korviketta.
Teen pelkkää iltaa, olen pois klo 15.30-21.30. Imetän aamulla ja päivällä kaksi kertaa ennenkuin lähden. Tämän lisäksi tyttö saa jogurttia, raejuustoa ym. ja juo nokkiksesta vettä ja nyt on alettu totuttamaan myös rasvattomaan maitoon. Meillä tämä on toiminut hyvin! :)
Tsemppiä, äläkä liikaa stressaa etukäteen!
 
juuh
Alkuperäinen kirjoittaja Kotiäiti Narniasta;22275014:
Tsemppiä! Eiköhän homma siitä selkiä ja saat varmasti halutessasi pumpattua tarpeellisen määrän ja tietysti vettäkin voi juoda.

Ja on todellakin ihan normaalia ja ravitsemuksellisesti ja muutenkin hyvä, että 1v saa vielä rintamaitoa. :) Itse imetän tällä hetkellä 2,5v ikäistä ja joskus jopa useita kertoja päivässä. Kavahtakaa rauhassa. :D
Juu, on varmasti ihan normaalia, mutta onko se tosiaan pääasiallinen ravinnonlähde 1-vuotiaalle, siitä olen erimieltä. Kyllä imetys onnistuu ihan hyvin, vaikka äiti menisikin töihin/kouluun, mutta se ei onnistu, että äidinmaidolla lapsi ravittaisiin 1-vuotiaana ja samalla äiti olisi poissa, ellei sitten maitoa tule tosi runsaasti lypsettäväksi. Lisäksi ihmetyttää, miksi 1-vuotiaan pitää antaa syödä öisin ja siten sekä lapsi että äiti kärsii rikkonaisista öistä.
 
hup
Meillä oli aikanaan se tilanne, että kun 10-kuinen meni hoitoon, ei korvike kelvannut, ei sitten millään. Olisin kyllä toivonut, että korviketta olisi mennyt, kun ei oikein kiinteitäkään syönyt. Mutta niin vaan siitäkin selvittiin. Joi aluksi vettä ja vähitellen siirtyi tavalliseen maitoon, joka sitten kelpasikin. Älä turhaa vielä stressaa asialla. Mistä syystä et muuten korviketta halua antaa 10-kuiselle tilanteessasi?
 
Juu, on varmasti ihan normaalia, mutta onko se tosiaan pääasiallinen ravinnonlähde 1-vuotiaalle, siitä olen erimieltä. Kyllä imetys onnistuu ihan hyvin, vaikka äiti menisikin töihin/kouluun, mutta se ei onnistu, että äidinmaidolla lapsi ravittaisiin 1-vuotiaana ja samalla äiti olisi poissa, ellei sitten maitoa tule tosi runsaasti lypsettäväksi. Lisäksi ihmetyttää, miksi 1-vuotiaan pitää antaa syödä öisin ja siten sekä lapsi että äiti kärsii rikkonaisista öistä.
Ai meinaat, että lapsi kärsii rikkonaisista öistä eli herää, vaikka se ei hänelle itselleen sopisi? Minä olen myös sitä mieltä, että äiditkään ei kärsisi niistä hieman rikkonaisista öistä niin paljon, jos ei suhtautuminen olisi nykyään se, että viimeistään 6kk on nukuttava yöt heräämättä. Eli jos asenne on, että täll ämennään eikä edes kuvittele, että muutoinkin pitäisi asioiden olla niin siihen osaa suhtautua ihan luonnollisesti.
 
hup
Alkuperäinen kirjoittaja Kotiäiti Narniasta;22279025:
Ai meinaat, että lapsi kärsii rikkonaisista öistä eli herää, vaikka se ei hänelle itselleen sopisi? Minä olen myös sitä mieltä, että äiditkään ei kärsisi niistä hieman rikkonaisista öistä niin paljon, jos ei suhtautuminen olisi nykyään se, että viimeistään 6kk on nukuttava yöt heräämättä. Eli jos asenne on, että täll ämennään eikä edes kuvittele, että muutoinkin pitäisi asioiden olla niin siihen osaa suhtautua ihan luonnollisesti.
Tästä asiasta olen täysin samaa mieltä. Itse kärsin aikanaan esikoisen rikkonaisista öitä. Ja todellakin syy oli se, että minun annettiin ymmärtää, että ei ole normaalia, että 7-kuinen heräilee yöllä syömään ja väsyin, kun aloin asiasta stressaamaan. Kakkonen ja kolmonen heräilivät taatusti yhtä paljon, mutta minä en asiaa miettinyt, enkä väsynyt lainkaan.
 

Yhteistyössä