Todistus sairauslomasta kun raskaana

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Izabella
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
I

Izabella

Vieras
Raskaus on tällä hetkellä vasta haave, mutta tämä asia alkanut mietityttämään. Työnantajan mukaan työterveyshoitajan kirjoittamassa sairauslomalapussa täytyy lukea sairauden syy. Mitä työterveyshoitaja kirjoittaa lappuun, jos syynä esim. raskauspahoinvointi?

Meillä lappu viedään suoraan omalle esimiehelle ja ei oikein kiehdo ajatus, että hän saa heti alussa tietää raskaudesta, kun siitähän ei tarvitse kertoa kuin vasta 2kk ennen äitiyslomalle jäämistä. Voiko pyytää terveydenhoitajaa "valehtelemaan" ja kirjoittamaan jotakin muuta vai laittavatko raskaudesta aiheutuvalle poissaololle yleensäkin jonkun muun syyn (siis vaikka vatsatauti tms.)?

Itseasiassa työnantajalle ei kuulu sairauden syy, eikä hän voi sitä vaatiakkaan tietämään jollet itse halua kertoa, siksi useimmat lääkärit kirjoittavatkin sairaslomalappuun "hepreaa".
Mainitse lääkärille/terveydenhoitajalle asiasta, silloin hän voi kuvailla sairautesi lääketieteellisin termein paljastamatta raskauttasi työnantajalle:)

Lääkäri voi merkitä diagnoosin koodilla, mutta ainakin minun pomoni on ladannut nuo koodit tietokoneellensa, jotta voi tarkistaa mikä sairasloman syy on(!). Muistaakseni raskausajan diagnoosit alkaa O-kirjaimella ja niitähän on sitten vaikka mitä lievästä raskauspahoinvoinnista sukupuolielinten suonikohjuihin.

Ihan ohi aiheen mutta miksi kertoa työnantajalle vasta 2kk ennen äippälomaa jäävänsä pois, varsinkin kun sen tietää jo paljon aikaisemmin. Musta aika törkeetä toimintaa.. Itse kerroin kun raskaus alkoi näkyä siinä raskausviikolla 20. Oli sitten muilla aikaa miettiä miten hoitavat mun työni.

No siis tarkoitus olisi kyllä kertoa aikaisemmin, sitten kun raskaus näkyy mutta mieluiten ei kuitenkaan ihan samantien kun raskaus todetaan... Tuon 2kk toin vaan esille, koska oudolta tuntuu et lain mukaan on noin mut sit kuitenkin se tulisi sairauslomalappujen takia esille jo paljon aiemmin.

Kyseiseen todistukseen ei todellakaan tarvitse kirjata syytä. Riittää että lääkäri toteaa ja todistaa vaivan estävän työnteon.

Olen ottanut selvää. Sain vuoden poissaolotkin hyväksytyksi vain sillä että lääkäri totesi lausunnossaa, etten kyennyt tällä ajalla koulunkäyntiin. Lääkärin erikoisala tosin paperissa lukee (leiman ohessa). Saa sitten työnantaja itse pähkäillä miksi valtuuttaja oli naisten ja synnytysten erikoislääkäri.

Mulla on kaikissa raskauden ajan sairaslomatodistuksissa ollut vaan se numero +kirjain koodi, ei mitään sanallista selitystä. Mutta kun olen jo itse kertonut raskaudesta jne niin ei sillä sen puolestakaan väliä.

Yhteistyössä