Todistuksesta - onko opettaja mielestäsi tehnyt oikein?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Kysymys?
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
K

Kysymys?

Vieras
Kolmasluokkalainen poika sai keväällä todistuksen, jossa "rasti ruutuun" -arvostelu. Kolmannen luokan syystodistuksessa kertotaulun arvostelu oli toiseksi parhain, nyt kevättodistuksessa kaikkein huonoin. Eli kansankielellä kertotaulun osaaminen oli opettajan mielestä puolessa vuodessa romahtanut melkein asteikon päästä päähän.

No, halusin tietysti äitinä selityksen, koska olin kuulustellut jokaisen kertotaulukokeen ja tiedän että poikani osaa ne. Lisäihmetystä toi se, ettei kevätkaudella tullut uutena kuin 10-kertotaulu, joka on poikani mielestä kaikkein helpoin. En myöskään ole saanut ainuttakaan yhteydenottoa opettajalta siitä ettei kertotaulu suju.

Tänään opettaja sitten soitti kun olin jättänyt soittopyynnön. Olin ihan varma että todistuksessa oli virhe, mutta eipä ollutkaan. Opettajan mielestä poikani on liian hidas laskemaan kertotauluja, joten hän halusi "herättää" meidät laittamalla todistukseen huonoimman arvostelun. Eli mitään hätää pojan oppimisessa ei ole, pitäisi vaan saada nopeutta lisää. Olin ihan äimänä ja sanoin mielelläni kuulevani etukäteen seuraavalla kerralla jos on jotain huomautettavaa, koska mielestäni todistuksen ei kuulu olla mikään "herättäjä". Lisäksi sanoin tietäväni että poika osaa kertotaulut, joten arvostelu ei ollut kohdallaan. Opettajan kommentti tähän oli että hänellä on niin monen vuoden kokemus arvostelemisessa, että minun on ihan turha sitä kyseenalaistaa.

Miten on, onko opettaja mielestänne tehnyt oikein? Vai olenko jotenkin tyhmä kun tällaista ihmettelen?

Kertotauluista on nopeustestejä eli otetaan aika, kun lapsi laskee. Jos aikaa menee kohtuuttoman paljon niin lapsi ei sitten osaa ulkoa vaan laskee ne. Kertotaulut pitää kuitenkin opetella ihan ulkoa.

No minun mielestä ei ole tehny oikein. Olin itekki ihan toivoton kertolaskujen kans, mietin aina pitkään (nyt aikusena mennee jo paremmin) mut ihan sen kyvyn mukkaan se arvostelu tuli eikä noppeuden.. Joku aika meillä tais olla niissä pikkupistareissa, mut ne oli vaan harjotuksia...

Jotkut opettajat on vähän vähemmän ammattitaitoisia. Juuri tuollaiset todistuksilla "herättäjät" on niin pihalla todellisuudesta. Meidän liikunnannumero kun laski ensimmäisestä kurssista toiseen kaksi numeroa, eikä mikään muu muuttunut kun vaatteiden väri (mustaksi) niin kyse oli "meidän henkilökohtaisista numeroista, joita ei voinut verrata muihin". Valitimme nääs kun saman huonon numeron saivat luokalta myös tytöt, jotka eivät koskaan tehneet mitään. Jos ne numerot eivät ole vertailukelpoisia toisiinsa niin mihin sitten?

Mies myös sai yläasteella fysiikasta seiskan vaikka kaikki kokeet olivat kiitettäviä. Oli katsos hankala teini niin eihän sille voinut kiitettävää antaa vaikka osasikin. Lukiossa meidän naispuolinen matikanope oli sitä mieltä, että tytöt eivät voi saada hyvää numeroa, elleivät pänttää joka ilta kuin hullut, ja muisti selittää useampaan otteeseen tästä poikien lahjakkuudesta ja tyttöjen tyhmyydestä.

Kyllä vanhemmat on monesti turhasta marisijoita, mutta näkyy noita idioottimaisia opettajiakin. Jos hitaus on oikeasti ongelma, niin siitä olisi tosiaan voinut laittaa palautetta eikä arvostella pohjalukemilla. Ja tosiaan todistus on valheellinen, jos se väittää ettei lapsi osaa jotain mitä se osaa.

hankkisin opettajan virastaan..tunen vastaavanlaisia tapauksia ja vaikuttaa lapsen koulumenestykseen ja viihtyvyyteen sekä myös vanhempien henkiseen hyvinvointiin jos opettaja ei ol eihan ajan tasalla.NIM: hyvin läheltä seurannut perhettä jonka lapsi oli opettajan silmnätikku koska ope ei tykännyt toisesta vanhemmasta.

[QUOTE="vieras";24422638]Kertotauluista on nopeustestejä eli otetaan aika, kun lapsi laskee. Jos aikaa menee kohtuuttoman paljon niin lapsi ei sitten osaa ulkoa vaan laskee ne. Kertotaulut pitää kuitenkin opetella ihan ulkoa.[/QUOTE]

No tuota en kyllä ymmärrä, miks kertolaskut pittää osata ulkoa mut jakolaskuja ei? Tai miinuslaskuja? Paljos on 109443821 miinus 48302. Jos mietit liian kauan nii :stick:

Kiitos vastauksista, en siis valita turhasta.

Poikani laskunopeuskin on minusta ihan normaalilla tasolla, ei siis jää laskemaan päässään niitä laskutoimituksia. Tietysti on niitä vaikeimpia kertolaskuja mitä joutuu itsekin välillä miettimään, mutta kyllä nekin menee.

Olen kyllä tämän opettajan kanssa eri mieltä monista muistakin asioista, mutta tämä oli ensimmäinen kerta kun otin mieltä vaivaavan asian puheeksi. Pitää varmaan ottaa rehtoriin seuraavaksi yhteyttä.

En ole tuollaisesta kuullutkaan. Ei meidän lapsien koulussa tuollaista nopeusarvostelua ole eikä kertotaulua ole arvioitu mitenkään erikseen ylipäätään... Itse olen edelleen aivan onneton kertotaulujen kanssa, vaikka ikää on jo reilusti... en vain niitä koskaan jaksanut opetella ulkoa, joten opettelen nyt uudelleen lasten kanssa! ;-)

Kyllä 1-10 kertotaulut pitäisi aika äkkiä tulla, ei niitä vastauksia pitäisi paria sekuntia kauemmin miettiä.
Siitä olen yhtä mieltä, ettei numeroa nyt tuon perusteella kuitenkaan kuuluisi tiputtaa.

Jos nuoret eivät opi kertotauluja nopeaa laskemaan, tulee jatkossa vaikeuksia matematiikassa. Toki lapsesi on vasta kolmannella. Kolmannen luokan todistuksella ei loppujen lopuksi ole niiin merkitystä, joten se voi olla syy, että sillä "herätellään".

Itselleni vaikuttaa arvosteluun paljon myös asenne. Jos on kauhean negatiivinen rohkaisuista huolimatta ja valittaa jatkuvasti, siitä ei voi palkita hyvällä arvosanalla. Opettaan olisi tälläisessä tapauksessa pitänyt pystyä perustelemaan. Opettajalta voisi silti tiedustella, tekeekö lapsesi reippaasti tehtäviä jne. Voihan olla, että lapsesi jännittää kertotaulu"testejä".

Opettajat ovat aika herkkiä kritisointiin, koska vaikeita ja valittavia vanhempia löytyy paljon. Oman lapsen tarinoita ei osata epäillä.

No tuota en kyllä ymmärrä, miks kertolaskut pittää osata ulkoa mut jakolaskuja ei? Tai miinuslaskuja? Paljos on 109443821 miinus 48302. Jos mietit liian kauan nii :stick:

No 1-10 kertotaulussa on laskutoimituksia rajallinen, kohtuullinen määrä. Plus- ja miinuslaskuja on, kuten itsekin todistit, rajaton määrä. Kertotaulu on pohja aika monelle muulle laskutoimitukselle. Jakolaskut menevät samalla tavalla ulkomuistista 1-10 kertotaulusta, kun ne kertomat on ensin opeteltu.

Opettaja on arvostellut väärin. Ota yhteyttä rehtoriin.

Jos nuoret eivät opi kertotauluja nopeaa laskemaan, tulee jatkossa vaikeuksia matematiikassa. Toki lapsesi on vasta kolmannella. Kolmannen luokan todistuksella ei loppujen lopuksi ole niiin merkitystä, joten se voi olla syy, että sillä "herätellään".

Itselleni vaikuttaa arvosteluun paljon myös asenne. Jos on kauhean negatiivinen rohkaisuista huolimatta ja valittaa jatkuvasti, siitä ei voi palkita hyvällä arvosanalla. Opettaan olisi tälläisessä tapauksessa pitänyt pystyä perustelemaan. Opettajalta voisi silti tiedustella, tekeekö lapsesi reippaasti tehtäviä jne. Voihan olla, että lapsesi jännittää kertotaulu"testejä".

Opettajat ovat aika herkkiä kritisointiin, koska vaikeita ja valittavia vanhempia löytyy paljon. Oman lapsen tarinoita ei osata epäillä.

Täyttä sontaa tuo ensimäinen lause. Voitko perustella väitteesi?

No 1-10 kertotaulussa on laskutoimituksia rajallinen, kohtuullinen määrä. Plus- ja miinuslaskuja on, kuten itsekin todistit, rajaton määrä. Kertotaulu on pohja aika monelle muulle laskutoimitukselle. Jakolaskut menevät samalla tavalla ulkomuistista 1-10 kertotaulusta, kun ne kertomat on ensin opeteltu.

Opettaja on arvostellut väärin. Ota yhteyttä rehtoriin.

Kertoisitko vielä miksi niiden pitää mennä ulkomuistista? Vain siksi, koska aina ennenkin on.....?

Ehdottomasti teet valituksen. Itse en koskaan oppinu kertotauluja ja ihan hyvin oon elämässäni pärjänny. Tosin matikka ei oo koskaan ollu se vahvin alue, mutta tuskin se sen parempi olis kertotaulutkaan osaamalla...

Todistuslomakkeet mahtavat olla erilaisia, koska ei omien lasteni todistukissa ole eritelty noin tarkasti matemaatikkaa. Kaksi eri sanallista kohtaa siinä kyllä on matematiikasta, mutta kertolaskuista erikseen ei mainita mitään. Joku testi kyllä oli esikoisella, jolla mitattiin kertolaskutaitoa, ja vastausnopeudelle oli määritelty maksimiaika. Liian hidasta vastausta ei hyväksytty.

Huom. Se on ARVOSTELU. Siis opettajan tekemä arvio oppilaan osaamisesta. Tälle arvioinnille hänellä on omat perusteensa. Ehkä esim. muuta oppilaat osasivat kertotaulut nopeammin keväällä, jolloin poikasi on luokan hitaimpia? Tai voi olla, että kotona on osannut, mutta koulussa jännittänyt tai sattunut juuri ne vaikeat laskut? Onhan tuo melkoinen pudotus ja hyvä, että otit opettajaan yhteyttä. Ei ole kuitenkaan vaarallista tuossa vaiheessa, kun ei edes numeroita käytetä. Nyt on mahdollisuus pyrkiä vain ylöspäin.

[QUOTE="Työmyyrä";24423300]Täyttä sontaa tuo ensimäinen lause. Voitko perustella väitteesi?[/QUOTE]

Esimerkiksi prosenttilaskuthan perustuvat kertotauluun. Jakolaskutkin tietysti, sehän on itsestäänselvyys. Samoin ei voi laventaa eikä supistaa murtolukuja, jos ei osaa kertotaulua kunnolla, puhumattakaan siitä, kun ruvetaan laskemaan useamman asteen yhtälöitä. Ei laskemisesta tule mitään, jos täytyy jäädä pohtimaan niinkin yksinkertaista asiaa, kuin mikä on x:n arvo, jos 8x = 56.

Jos lapsi osaa kertotaulut, hän osaa ne nopeasti. Eli ulkomuistista.

Jos hän on hidas kertolaskuissa, hän ei ole vielä oppinut ulkoa. Vaikuttaa siltä, että lapsi on unohtanut oppimansa kevään aikana.

Yhteistyössä