Mä sanoisin, että ei siihen oiekastaan voi ennalta varautua. Miten lapsen vammaan tai sairauteen suhtautuu, on kovin yksilöllistä. J apaljon vaikuttaa sekin, millaisesta vammasta tai sairaudesta on kysymys. Tarkoitan tällä esimerkiksi sitä, että joutuvatko vanhemmat lapsensa syntymän jälkeen elämään ensimmäiset ajat huolissaan siitä, jääkö lapsi ylipäätään eloon. Nämä vanhemmat tuskin siinä vaiheessa miettivät, miten se lapsi esim pärjää koulussa.
Omalta kohdaltani voin sanoa, että kävin aikoinaan läpi aika tarkalleen kriisin eri vaiheet. Ensin siis shokkivaihe, sitten reaktiovaihe, sen jälkeen käsittelyvaihe ja lopuksi uudelleen suuntautumisen vaihe. Millaista tietoa, tukea ja apua vanhemmat tarvitsevat, riippuu myös noista vaiheista. Esim siinä shokkivaiheessa mulle ei olisi varmaan jäänyt kuin sana sieltä ja toinen täältä mieleen, jos mulle olisi kerrottu kaikki mahdollinen likan vammasta. Tietoa tarvitaan, mutta sitä on annettava sen mukaan, miten vanhemmat kykenevät sitä tietoa käsittelemään.