Todennäköisesti pelastin eilen kännisen mieheni hengen

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja vierailija
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
V

vierailija

Vieras
Mies lähti eilen pikkujouluja viettämään toiselle paikkakunnalle. Kysyi päivällä voinko hakea hänet ja lupasin hakea meidän kaupunkimme bussipysäkiltä, mutta en toiselta paikkakunnalta. Meillä on kaksi lasta enkä halunnut jättää heitä yöllä kahdestaan kotiin vaikkakin ovat jo isoja. Mies lupasi tulla viimeisellä bussilla ja minä lupasin odottaa yhteydenottoa.

Kahden jälkeen totesin että viimeinen bussi taisi mennä jo ja että mies varmaan tulee taksilla. En kuitenkaan osannut alkaa nukkumaan vaan valvoin ja odotin miestä kotiin.

Kolmelta umpihumalainen mieheni soitti ja pyysi hakemaan. Sanoin että en lähde toiselle paikkakunnalle ja että hänen täytyy ottaa taksi. Ilmoitti että etsii taksin. Hetken päästä hän soitti uudelleen ja kysyi missä olen. Vastasin että olen kotona ja että hänen pitää ottaa taksi. Hän kertoi ettei tiedä missä on. Kertoi olevansa huoltoaseman pihalla. Siinä kaikki tuntomerkit.

Vastasin topakasti että etsii taksin ja että en voi lähteä häntä hakemaan. Hän haistatteli vittua ja että olen kusipää ämmä ja että hän kuolee ulos. Käsken hänen hakea taksin ja lopetin puhelun. Viiden minuutin päästä yritin soittaa hänelle ja meni vastaajaan. Neljään asti yritin soittaa ja aina meni vastaajaan. Mietin että joko akku loppu tai sitten hän on kiukkuisena paiskannut puhelimensa hajalle. Jälkimmäinen arvioni osuikin sitten oikeaan.

Soitin hätäkeskukseen ja pyysin apua. Yritin selittää tilannetta ja että mies on aivan sekaisin. Kyllä aikuisen miehen pitää huolehtia itse itsestään, sain vastauksen. Ymmärrän kyllä. Ei kai heillä ole resursseja auttaa kaikkia känniläisiä.

Päätin lähteä etsimään miestä. Jätin lapun lapsille ja lähdin toiselle paikkakunnalle. Kiersin ensin keskustan ja sitten aluetta jolla ajattelin miehen voivan olla. Lukuisia eri reittivalintoja olisi ollut ja jostain uskomattomasta syystä valitsin oikean. Ja ihan sattumalta näin tumman hahmon tien reunalla. Puoli kuudelta siis löysin mieheni joka hädin tuskin pysyi pystyssä ja oli ilman takkia. Piposta ja hanskoista puhumattakaan. Pakkasta oli 7 astetta ja mies ollut ulkona pelkässä paitapuserossa, farkuissa ja kesäkengissä.

Kaupungilla ei ollut juuri ollenkaan liikennettä enkö myöskään nähnyt ainuttakaan poliisiautoa missään. Mies oli aivan horkassa tolkuttoman humalansa lisäksi. Todennäköisesti hän olisi kohta saanut hypotermian ja ties mihin olisi sammunut niin että häntä ei olisi ehditty löytää ajoissa.

Otin miehen autooni ja laitoin lämmöt täysille. Kotona peitin hänet monella peitolla ja laitoin villasukat. Onneksi päästiin ylipäätään kotiin sillä mies ei meinannut pysyä jaloillaan ja minä en olisi pystynyt isoa miestä raahaamaan.

Puoli seitsämältä pääsin itse katkonaisesti nukkumaan ja kymmeneltä piti aloittaa työt.

Olipa mukavat pikkujoulut jälleen. Olen pelastanut miehen useammankin kerran mutta näin läheltä piti tilannetta ei ole ennen ollut. Onneksi kuuntelin vaistojani. Olen kai edelleen jossain ihmeen sokissa tilanteesta sillä en ole osannut olla millään tavalla tunteellinen. En helpottunut, vihainen tai surullinen. Olen täysin kylmä ja turta ja ihmettelen vain että miten monta sattumaa osui oikeaan ja miten ilman niitä mieheni olisi nyt todennäköisesti kuollut.

Aika surullista kyllä, mutta luulis aikuisen ihmisen sen verran huolehtivan itsestään ( missä takki jne). Baarissako oli, mihin kaverit meni? Miksei mennyt heidän luokseen? onko niin pieni paikkakunta ettei taksitolppiakaan missään.

Aika surullista kyllä, mutta luulis aikuisen ihmisen sen verran huolehtivan itsestään ( missä takki jne). Baarissako oli, mihin kaverit meni? Miksei mennyt heidän luokseen? onko niin pieni paikkakunta ettei taksitolppiakaan missään.

Ei huolehdi. Ei tosiaan ollut ensimmäinen kerta kun joudun lähtemään pelastamaan miestä. Lähtee juhlapaikalta pois ilmoittamalla kenellekään ja ilman päälivaatteita. Takseja olisi kyllä ollut, mutta hän ei yleensä tiedä missä hän on. Tällä kertaa olisi löytänyt kuulemma taksinkin mutta ei tiennyt missä asuu. Ei pystynyt siksi tilaamaan taksia kun ei ollut mitään käsitystä omasta osoitteestaan.

Ei huolehdi. Ei tosiaan ollut ensimmäinen kerta kun joudun lähtemään pelastamaan miestä. Lähtee juhlapaikalta pois ilmoittamalla kenellekään ja ilman päälivaatteita. Takseja olisi kyllä ollut, mutta hän ei yleensä tiedä missä hän on. Tällä kertaa olisi löytänyt kuulemma taksinkin mutta ei tiennyt missä asuu. Ei pystynyt siksi tilaamaan taksia kun ei ollut mitään käsitystä omasta osoitteestaan.
Katukylttejä voi seurata jos ei tiedä missä muuten on, tai kysyä joltakin. Kieltämättä kummallista käytöstä tuo, aikuiselta ihmiseltä. Vieläpä ilman päälyvaatteita lähtee. Oisko huomion hakemista? Itsetuhoisuutta? kannattaa kyllä puhua miehesi kanssa. Ei tuo oikein ole että joka kerta saa jatkossa olla huolissaan.

Siis oikeasti tuollaisen ihmisen kanssa olet. Erittäin ahdistavaa olisi tuollaiset ryyppäystilanteet. Usein vielä noin käynyt huh. Vielä haistattelee, haukkuu ja käyttäytyy itsetuhoisesti.Vakavan keskustelun paikka.​

Katukylttejä voi seurata jos ei tiedä missä muuten on, tai kysyä joltakin. Kieltämättä kummallista käytöstä tuo, aikuiselta ihmiseltä. Vieläpä ilman päälyvaatteita lähtee. Oisko huomion hakemista? Itsetuhoisuutta? kannattaa kyllä puhua miehesi kanssa. Ei tuo oikein ole että joka kerta saa jatkossa olla huolissaan.

Ei hän osaa noin järkevään toimintaan kännissä ollessaan. Se on aivan käsittämätöntä miten totaalisen aivokuollut mies on kun on juonut liikaa. Näin ei käy onneksi usein. Kännissä ehkä kerran vuodessa tuolla tavalla. Mutta onhan ne minulle ja tottakai myös hänelle raskaita.

Tämä ongelma on ollut hänellä aina. Jo aikaa ennen minua. Vaikka hän miten yrittää kontrolloida omaa juomistaan, niin välillä menee väistämättä yli. Ja silloin sattuu ja tapahtuu. Ollaan tottakai puhuttu asiasta monesti. En vaan oikein tiedä mitä se puhuminenkaan auttaa. Kaava on sama. Mies ei pysty olemaan raivoraitis. Ja sitten ajan kuluessa alkaa itselleen vakuuttamaan että osaa ottaa hillitysti kun on muutama onnistuminen taustalla. Sitten käy taas näin.

Alkoholisti hän ei ole. Mutta hän ei osaa juodakaan. Ei tunne rajojaan ja menettää täysin kontrollin itseensä ja aivonsa eivät vain toimi. Mies on oikeasti kuin elävä olento ilman aivoja kännissä.

Ja tottakai tämä on jättänyt jälkensä. Pelkään joka kerta kun mies lähtee juhlimaan. Ja pelkään ihan aiheesta että mikä reissu on se viimeinen.

Siis oikeasti tuollaisen ihmisen kanssa olet. Erittäin ahdistavaa olisi tuollaiset ryyppäystilanteet. Usein vielä noin käynyt huh. Vielä haistattelee, haukkuu ja käyttäytyy itsetuhoisesti.Vakavan keskustelun paikka.​

On todella ahdistavaa ja henkisesti erittäin kuormittavaa. Olemme olleet kauan yhdessä ja näitä sattuu suunnilleen kerran vuodessa. Yhtäkään kertaa en ole unohtanut, niin raskaita ne on.

Toisaalta hän on oikeasti kunnollinen mies ja lastemme isä. Eikä ole alkoholisti. Kiltti ja kunnollinen mies yleensä. Siksi nämä aina mietityttää. Kieltämättä aina tällaisen tapauksen jälkeen haluaisin lähteä. Joka kerta tuntuu etten jaksa enää yhtäkään. Mutta sitten alkaa tuntumaan naurettavalta, että edes mietin eroa noin pienen asian takia. Eihän se oikeasti pieni ole, mutta kun ei ole mitään niitä todellisia ongelmia. Ei alkoholismia, pettämistä tai väkivaltaa.

Huh huh, loppu hyvin kaikki hyvin? Seuraavalle reissulle voisi laittaa jonkin jäljityksen miehen puhelimeen kaiken varalta..

Tällä kertaa siitäkään ei olisi ollut apua kun paiskoi kiukuspäissään puhelimen hajalle ja löytyi useamman kilometrin päästä oletetusta paikastaan. Ei ole muuten koskaan aiemmin käyttäytynyt noin. Ei koskaan paisko tavaroitaan selvinpäin tai kännissä.

Mutta tosiaan seuraavalla kerralla sitten. Vaikka nyt tietysti mies meinaa että tämä oli viimeinen kerta. Niin meinaa kyllä joka kerta.

Tällä kertaa siitäkään ei olisi ollut apua kun paiskoi kiukuspäissään puhelimen hajalle ja löytyi useamman kilometrin päästä oletetusta paikastaan. Ei ole muuten koskaan aiemmin käyttäytynyt noin. Ei koskaan paisko tavaroitaan selvinpäin tai kännissä.

Mutta tosiaan seuraavalla kerralla sitten. Vaikka nyt tietysti mies meinaa että tämä oli viimeinen kerta. Niin meinaa kyllä joka kerta.

Kuulostaa lumipalloefektiltä...

Eikäko kännisellä on kännisen tuuri. Ei sillon mitään satu. Ei sattunu tälläkään kertaa, kun sinä tulit paikalle. Se on just sitä kato kännisen tuuria. Mitään ei silloin satu.

Eikä kun leikisti. Oikeasti haen mieheni helluntailaisten kirkosta. Kuuntelemme virsiä ja saarnaa, sitten syömme lohikeittoa ja juomme maitoa (rasvatonta). Me emme harrasta paheita, kuten esiaviollista seksiä. Sen oiken kyllä löytää ja sitä sietää odottaa.

Aika kammottavaa joutua olemaan aikuisen miehen henkivartijana, kun ei itse älyä pitää huolta omasta henkikullastaan.

Tulee mieleen yksi tapaus, jossa mies oli tahallaan itsetuhoinen. Mies yritti monta kertaa itsemurhaa ja vaimo kävi hänet aina pelastamassa. Yksi kerta vaimo ei sitten enää jaksanutkaan lähteä etsimään miestä ja se kerta ei sitten enää jäänytkään yritykseksi. Mies löytyi kuolleena autosta, jonne oli johtanut pakokaasut sisälle. Todella törkeää vaimoa kohtaan, jolle jäi loppuiäksi itsesyytökset päälle, vaikka eihän miehen kuolema oikeasti hänen vikansa ollut.

Kannattaisko hänen lopettaa juominen jos ei osaa hallita yhtään omaa käytöstään sen jälkeen? Helppohan se olis tehdä kun ei ole kerta alkoholisti

Kirjaimellisesti olisi ollut viimeinen kerta, jos et olisi häntä lähtenyt etsimään. Kannattaa muistuttaa miestä seuraavalla kerralla, että henki voi lähteä.

Vähintään kannattaa ajoittaa reissu kesäaikaan, niin säästyypä ainakin paleltumiskuolemalta. Tosin onhan niitä kesälläkin paljon vaaroja, kuten hukkuminen, jäädä auton alle, joutua ryöstömurhatuksi, tukehtua omaan oksennukseen jne.

Kokonaan lopettaminen on todella vaikeaa kun niin moni sosiaalinen tapahtuma ja tilanne on sidoksissa alkoholiin. Tästä ollaankin monta kertaa puhuttu. Ja yhä edelleen miehen on vaikea myöntää edes itselleen ettei yksinkertaisesti voi juoda kohtuudella. Tai voi monesti ja sitten menee taas yli ja pahasti.

Myös miehen läpikäymät morkkikset on usein todella vaikeita myös minulle. Hän kun vajoaa ihan pohjamutiin ja sitä kestää pitkään.

Äärimmäisen hankala tilanne. Ja vaikea ymmärtää kun ei ole alkoholisti, mutta alkoholiongelmainen kyllä.

Itseäkin järkyttää vieläkin. Jos olisin jäänyt kotiin lasten kanssa, jos olisin valinnut eri reitin, jos en olisi tunnistanut pimeässä näkyvää hahmoa miehekseni tai jos en olisi katsonut sattumalta juuri oikealta puolelta tietä. Olisin todennäköisesti nyt leski ja lapset ilman isää.

Minä kyllä harkitsisin eroa, jos mies ei suostu lopettamaan juomista.
Kaikille ei kaikki päihteet sovi ja miehelle ei selvästi sovi alkoholi.
Ei se oikeasti ole edes vaikeaa olla juomatta, totuttelukysymys.
On todella itsekästä asettaa itsensä tietoisesti hengenvaaraan, vaikka on lapsiakin.

• Tykkää
Reactions: Elena777
Jos miehesi kerran käyttäytyy kuin lapsi, niin hänelle tulee asettaa rajat kuten lapselle. Ei alkoholia, ei ulos lähtemistä iltaisin. Miten jaksat tuollaista mieslasta? Hyi kammotus! Joku päivä teidän oikeat lapset vielä kärsii sen käytöksestä.

Miehesi ei ole alkoholisti, mutta hänellä on ongelmia alkoholin kanssa. Teidän pitää nyt keskustella tämä asia läpi ja toivoa että mies ymmärtää miten huolissasi olet hänestä. Itse olisin tuon jälkeen pyytänyt vaimolta anteeksi, enkä koskaan enää tekisi samoin. Miehesi oli varmasti peloissaan ja siksi hermostui, kiroili ja heitti puhelimen.
Voisitteko vaikka sopia että seuraavan kerran joku hänen ystävistään ei humallu liikaa ja katsoo hänen peräänsä?

Aika kammottavaa joutua olemaan aikuisen miehen henkivartijana, kun ei itse älyä pitää huolta omasta henkikullastaan.

Tulee mieleen yksi tapaus, jossa mies oli tahallaan itsetuhoinen. Mies yritti monta kertaa itsemurhaa ja vaimo kävi hänet aina pelastamassa. Yksi kerta vaimo ei sitten enää jaksanutkaan lähteä etsimään miestä ja se kerta ei sitten enää jäänytkään yritykseksi. Mies löytyi kuolleena autosta, jonne oli johtanut pakokaasut sisälle. Todella törkeää vaimoa kohtaan, jolle jäi loppuiäksi itsesyytökset päälle, vaikka eihän miehen kuolema oikeasti hänen vikansa ollut.
Tältä palstalta voi kyllä lukea päivä päivältä yhä harhaisempia kommentteja ja johtopäätöksiä. Pikkujouluissa liikaa humaltunut mies päätyy verrattavaksi pakokaasulla itsensä kaasuttaneeseen itsetuhoiseen kaveriin.

Tämä palsta on täysin sairas eikä ole ihme miksi erotilastot ovat mitä ovat kun täältä haetaan mielipiteitä ja ohjeita elämään.

Yhteistyössä