Todellakin kannattaa käydä lidlssä. Eikää kannata väittää, että sieltä ei saa suomalaista ruokaa, toisaankin saa !

  • Viestiketjun aloittaja Rollolainen
  • Ensimmäinen viesti
vertailija
[QUOTE="Mie";29898696]Oli vaan n.100e ero hinnoissa..s-ryhmästä saa bonukset vielä päälle niin ei ero noinkaan suuri.Meillä S-marketissakin on paljon kalliimpaa kun Prismassa ja siellä en exes käy sen takia.Prismassa on maidot yms halvempaa kuin Lidissä ja sieltä saan kaikki kerralla,Lidlistä ei löyty kaikkia tuotteita mitä käytetään.[/QUOTE]

Meillä lähin Prisma on 30 km päässä. Lidl, K-market ja S-market tässä lähellä. Joten vertailua ei kannata tehdä vain niiden eduksi, jotka asuvat Prisman vieressä.
 
mä...
Alkuperäinen kirjoittaja Björn;29898924:
No sinusta ehkä, mutta kaikkien muiden mielestä Lidl, S-market ja K-supermarket (+ Stockan Herkku) ovat keskenään kilpailevia, kun taas Alepa ja K-market keskenään, ja niin ikään Prisma ja Citymarket.
Et voi puhua kaikkien muiden puolesta.

Esimerkiksi Kuusamon Supermarket vaihtoi vain nimensä Citymarketiksi. Sama liiketila pysynyt ammoisista ajoista lähtien. Supermarket ja Citymarket ei siis eroa useinkaan toisistaan.

Tuossakin jutussa puhuttiin S- ja K-ryhmistä ja vertailtiin niitä. On täysin virheellistä väittää Lidliä halvemmaksi, jos ei edes verrattu edullisimpia tuotteita (samaa merkkiä tottakai). Olisi pitänyt puhua kauppojen nimillä eikä ryhmistä.

Kuinka moni ketjuun vastanneista on itse tehnyt henk. koht. ostoskorivertailun? Itse teen säännöllisen epäsäännöllisesti ja aina löydän edullisimmin Prismasta. Sen jälkeen Lidlistä, viimeisenä Cittarista. Lidlin koriin pitäisi lisätä myös turhat bensakulut, jotka koituvat siitä, ettei sieltä löydä läheskään kaikkea kerralla (en kuitenkaan lisännyt).
 
Mutta siis en ole nyt väitelläkseni täällä tästä asiasta vaan haluisin että joku antaisi pätevän vastauksen miksi ruoka ja tavarat kannattaa roudata tänne muualta.

Siis koko maailmaa ruokittaessa maatalouden ekologisemmat edellytykset ovat muistaakseni esim. Afrikassa, jos siellä saataisiin se homma pyörimään. Mä ymmärrän ekologisuuden kannalta sen, että vilja ym. tuotaisiin vilja-aittamaista (USA, etelä-Amerikan maat). Mutta on jännää ajatella tulevaisuuttakin, että tuleeko 20-50 vuoden sisään Suomeenkin leudompi ilmasto ja alkavatko päiväntasaajan seudut olla kuivia korppuja.
 
Alkuperäinen kirjoittaja mä...;29899232:
Et voi puhua kaikkien muiden puolesta.

Esimerkiksi Kuusamon Supermarket vaihtoi vain nimensä Citymarketiksi. Sama liiketila pysynyt ammoisista ajoista lähtien. Supermarket ja Citymarket ei siis eroa useinkaan toisistaan.
Eroaa ihan sillä, että Citymarketissa myydään myös käyttötavaraa päivittäistavaran lisäksi.
 
Banaanin kasvatus lienee näillä leveysasteilla vielä aika takkuista? Siis on niitä paljon muitakin juttuja joita Suomessa ei voi tuottaa eikä se tuonti ole niissä ongelma.

Ja juu, maatalous ja kasvihuonekasvatus on epäekologista pohjoisissa maissa. Mutta onko missään laskettu sitä hiilijalanjälkeä (mikä lie) mikä tulee espanjalaisen tomaatin tuonnista, verrattuna suomalaiseen tomaattiin? Entä laatu - suomalaiset luomutomaatit ei ole yhtä kitkeriä kuin espanjalaiset.
On, ja espanjasta rahtaaminen on ekologisempaa. Maku lienee kiinni lajikkeesta, ei suinkaan ne tomaatit tiedä, saavatko ne kyytiä lentäen vai auton lavalla?
 
Saksassa asunut
Lidl on halpa, jos ostaa paljon eineksiä. Ei muuten. Lisäksi valikoima on niin pieni, että ainakaan itse en saisi sieltä kuin maitoa, lihaa (jos sattuu olemaan naturellia tarjolla, ei ole aina) ja kasviksia (jos ovat syömäkuntoisia, usein ei). Mutta mitään muuta sieltä ei saakaan, kuten hyvää rahkaa (lidlin oma merkki on pahaa), raejuustoa (taas, pahaa lidilssä), luomujauhoja ja -ryynejä ja -leseitä jne joista teen leipää, tomaattipyrettä (tai saa, mutta kalliimpaa ja pienissä purkeissa), jne jne. Siemeniä ja pähkinöitä on tosi pieni valikoima, pakastevihanneksia ei taida olla ollenkaan saatavilla, täysjyväpastaa ei löydy...

Eli toimisi ehkä, jos ostaa lähinnä sokerijugurtteja ja eineslihoja, mutta ei muuten.
Tämä kirjoitus taisi perustua voimakkaaseen asenteeseen ja omassa suussa oleviin makuvirheisiin. Ei kaikki kaupat sovi kaikille, eikä se ole niiden tarkoituskaan.

Eri kaupat toimivat eri konsepteilla, Sale ei ole sama kuin Prisma ja K-Exta ei ole sama kuin Citymarket. Näin ollen ketjun väittely ei ole kovin järkevää, koska eri konsepteissa hinnoittelu ja myymälöiden sijainti on erilaista ja tarkkaan suunniteltua.

Onneksi minun ostokseni eivät ole riippuvaisia yksittäisen tuotteen hinnasta, enkä myöskään halua tukea esim. S-ryhmää maksamalla sinne ylihintaa saadakseni aikojen kuluttua ko. ryhmälle lainaamani ylihinnan muka bonuksina takaisin. Näitä rahojani sitten käytetään Venäjän Prismojen ja muiden kauppakeskusten rakentamiseen.

Pystyn myös elämään ongelmitta vain Lidlin tarjoamilla tuotteilla. Jos taas haluan sellaista, mitä ei Lidlissä ole, on minulla vapaus ja oikeus käyttää myös muita kauppoja. Saksassa asuneena olen tottunut käyttämään Lidlin ja Aldin typpisiä edullisia kauppoja ja ostamaan sitten muutamat erikoistuotteet leipomosta tai torilta. En oikein ymmärrä, miksi tällaisestakin asiasta täytyy saada hirveä riitely aikaiseksi näillä foorumeilla.

Minusta on reilumpaa laittaa tuotteiden lopulliset hinnat näkyville, eikä piilotella niitä erilaisten bonusjärjestelmien taakse, jossa sinkut aina häviävät tulotasostaan riippumatta lapsiperheille.
 
  • Tykkää
Reactions: Zarppa
********
Alkuperäinen kirjoittaja Björn;29899286:
On, ja espanjasta rahtaaminen on ekologisempaa. Maku lienee kiinni lajikkeesta, ei suinkaan ne tomaatit tiedä, saavatko ne kyytiä lentäen vai auton lavalla?
Tämähän on aika sama kuin palstalla usein pyörivä keskustelu maidon mausta. Joku pitää Valion maidosta toinen Ingmanin. Mistä helvetistä se lehmä tietää, mihin meijeriin tai purkkiin sen maito joutuu. Ja miten se lehmä osaa maustaa sen.
 
"meh"
Mikä kauppa ja mistä tulee tuoretuotteet?
Kysymys ei ollut minulle, mutta vastan kuitenkin: esim. meidän S-markettiin tulevat keväästä syksyyn perunat ja tomaatit ja monet muutkin vihannekset parin kilometrin päästä kaupasta. Se tomaatin tuoksu on jotain aivan huumava noiten talvisten Espanjan korppujen jälkeen....

Samoin lihavalikoima on monipuolinen, perinteisen Atrian ja Kariniemen lisäksi on myös pienempine jalostamoiten tuotteita. Kalatiski on kyllä keskinkertainen, sen myönnän.

Minullakin on Lidl:n kanssa se ongelma, että en oikein löydä sieltä mitään. Valikoimat ovat liian suppeat. Litran jogurteissa, jos et halua kevytuotetta, oli muistaakseni tasan kaksi vaihtoehtoa josta kumpikaan ei sävättänyt..... Juustovalikoima on siellä kohtalainen, samoin leikkeleitä voi välillä hakeaa, mutta jos kävisi vaan siellä, niin tylsää olisi... Parin lähimmän Lidlin hevi-osastokaan ei ole oikein säsväyttänyt. Silloin harva, kun siellä käyn, ostan gouda-sämpylöitä, maitoa ja pakastepizzaa :D
 
*********
Mä en vaan pääse siitä saksalaisomistusärsytyksestä eroon...siis onhan tuo S-ja K-ryhmän monopoli ollut röyhkeää, mutta kyllä mulla viimeisenä tulee Lidl. Mä toivon että rahallisesti pystyn edelleen käymään jatkossakin jossain muualla kuin siellä.

Eniten haluan tukea meidän lähikauppaa vaikka rahapussi parkuu siitä. Monet sen tuoretuotteet tulee läheltä.

Mutta mä en ymmärrä muutenkaan talousasioita ja tavaroiden kuskaamista ympäri maailmaa. En ymmärrä miten Suomen teollisuutta auttaa se että tuotteet valmistetaan Kiinassa.
Aika yksinkertaista tuo ajatusmaailmasi. Miten suomalaista kuluttajaa hyödyttää se, että S-ryhmä rakentaa Prismoja pitkin balttiaa ja Venäjää. Miksi suomalaisia tuotteita viedään muihin maihin? Varmaankin siksi, että siellä asuvia ärsyttäisi ruokien suomalaiset pakkaukset, vaikka ne raaka-aineet olisivatkin Aasiasta tai Afrikasta lähtöisin. Lidl taas ostaa ne tuotteet Suomesta, jotka on mahdollista saada täältä. Se hyödyttää erittäin paljon suomalaista yhteiskuntaa verotuloina ja muina yhteiskuntaa pyörittävinä maksuina.

Minusta kuulostat aika paljon siltä Lidlin mainoksen mieheltä.
 
**************
Alkuperäinen kirjoittaja mä...;29898511:
Siksikin tuo on täysin harhaanjohtava "tutkimus", jos halutaan saada tietoon todellisuudessa halvin kauppa. Kunkin ketjun edullisin kauppa ja niiden kuittien vertailu. Sillä se oikea tulos saataisiin.
Jokainen suomalainen ei voi käydä siinä "Suomen edullisimmassa" yhden ketjun kaupassa, joten sellaisella tutkimuksella ei ole mitään arvoa kuluttajille.
 
Blue
[QUOTE="meh";29899337]Kysymys ei ollut minulle, mutta vastan kuitenkin: esim. meidän S-markettiin tulevat keväästä syksyyn perunat ja tomaatit ja monet muutkin vihannekset parin kilometrin päästä kaupasta. Se tomaatin tuoksu on jotain aivan huumava noiten talvisten Espanjan korppujen jälkeen....

Samoin lihavalikoima on monipuolinen, perinteisen Atrian ja Kariniemen lisäksi on myös pienempine jalostamoiten tuotteita. Kalatiski on kyllä keskinkertainen, sen myönnän.

Minullakin on Lidl:n kanssa se ongelma, että en oikein löydä sieltä mitään. Valikoimat ovat liian suppeat. Litran jogurteissa, jos et halua kevytuotetta, oli muistaakseni tasan kaksi vaihtoehtoa josta kumpikaan ei sävättänyt..... Juustovalikoima on siellä kohtalainen, samoin leikkeleitä voi välillä hakeaa, mutta jos kävisi vaan siellä, niin tylsää olisi... Parin lähimmän Lidlin hevi-osastokaan ei ole oikein säsväyttänyt. Silloin harva, kun siellä käyn, ostan gouda-sämpylöitä, maitoa ja pakastepizzaa :D[/QUOTE]

Tämän tiedän kyllä. Jokaiseen markettiin, ainakin meillä päin, tulee sen lähimmän pienjalostamon tuotteita, joihinkin myös kalatuotteet. Heviosaston toimittajat pysyvät samoina kesät talvet, tosin melko läheltä nekin (kotimaiset) tulevat. Ajattekin vain olisiko Echo voinut jakaa jotain uutta tietoa tähän.
 
Aika yksinkertaista tuo ajatusmaailmasi. Miten suomalaista kuluttajaa hyödyttää se, että S-ryhmä rakentaa Prismoja pitkin balttiaa ja Venäjää. Miksi suomalaisia tuotteita viedään muihin maihin? Varmaankin siksi, että siellä asuvia ärsyttäisi ruokien suomalaiset pakkaukset, vaikka ne raaka-aineet olisivatkin Aasiasta tai Afrikasta lähtöisin. Lidl taas ostaa ne tuotteet Suomesta, jotka on mahdollista saada täältä. Se hyödyttää erittäin paljon suomalaista yhteiskuntaa verotuloina ja muina yhteiskuntaa pyörittävinä maksuina.

Minusta kuulostat aika paljon siltä Lidlin mainoksen mieheltä.

Jaa, kyllä mun silmiin tosi iso osa ainakin paikallisen Liidölin tuotteista vieläkin on ihan outoja ja ulkomaisia.
Vaikka vastaavasti Suomen lippu -merkki ja Joutsenmerkki ei todellakaan ole tae 100 % suomalaisuudesta, ja se on harhaanjohtavaa mainontaa. Se Hesarin toimittajan tutkimus joskus vuosi sitten oli aika valaiseva, hän yritti muistaakseni kuukauden pärjätä 100 % suomalaisilla tuotteilla ja hyvä ettei nälkään kuollut.

Tiedän että Prisma ja Valio vievät esim. Venäjälle paljon ja hinnat ovat halvat siellä, ja sen mitä alkeellisella taloustuntemuksellani tiedän niin monet ketjut onkin kotimaassaan kalliita ja ulkomailla halpoja.

Mutta, jos kotimainen on kallista niin voisimmeko mekin olla osasyynä siihen? Sen ymmärrän että jos ei ole varaa niin ostetaan halvinta. Mutta miten se edistää kotimaista kauppaa ja tuotantoa jos kohta kaikki valitsevat sen halvimman eli ulkomaisen?

Hinnat halpenevat jos kysyntä lisääntyy (paitsi että K-ja S-ryhmällä ei ole hinnanalennushinkuja tarpeeksi ollut).
 
Viimeksi muokattu:
kyykkyvatkaaja! harmaana
Alkuperäinen kirjoittaja Björn;29899430:
Lähde kiitos.
No samaa sinäkin väitit, etkä laittanut lähdettä. En viitsi nyt etsiä, mutta se oli Hesarin artikkelissa ollut tutkimus vuosien takaa espanjalaisesta, puolaliasesta ja suomalaisesta tomaatista ja niiden päästöistä. Espanjalainen ei voittanut kuljetuksen päästöjen takia.
 
No samaa sinäkin väitit, etkä laittanut lähdettä. En viitsi nyt etsiä, mutta se oli Hesarin artikkelissa ollut tutkimus vuosien takaa espanjalaisesta, puolaliasesta ja suomalaisesta tomaatista ja niiden päästöistä. Espanjalainen ei voittanut kuljetuksen päästöjen takia.
No tässä sinulle artikkeli, joka puhuu väitteeni puolesta.
Espanjalainen tomaatti – ilmastoystävän valinta? - Uutisia ravinnosta - Ravinto - Hyvinvointiklinikat - Tohtori.fi

Luulen, että viittaat tuolla omalla väitteelläsi siihen, että jos kasvatuksessa käytetään uusiutuvia energiamuotoja. Ei voi kun arvailla, kun et sitä lähdettä laittanut.
 
Rollolainen
Olet niin väärässä kun olla voit.
mä ainakin olen ostanut täysjyväpastaa lidlstä ja se lidn rahka muuten tehdään ihan suomessa ja SAMOISSA tehtaissa kuin mutkin rahkat. maitokin on suomalaista satakunnan maidon maitoa, pakatu vain milbona nimellä. Moni lidln oma tuote o ihan samaa , mutta vain paketti on eri. Kannattaa lukea ne tuoteselosteet =D

Pakastevihanneksia löytyy ja nontaa eri lajia vielä. Olen löytänyt lidlistä lakstoosittomia tuotteita ja seillä esim lakstoositon maito on PALJON halvaempaa aj se on sitä milbonan maitoa ei mitään saksalaista. se o vaan tuo luulo., ku vaihtaa kääreen, menee täydestä. Juustojaki on montaa eri sorttia, ihan samoja kuin preimassa tai s- marketissa, mutta on noi euron halvempaa....
 
Rollolainen
Meillä lähin Prisma on 30 km päässä. Lidl, K-market ja S-market tässä lähellä. Joten vertailua ei kannata tehdä vain niiden eduksi, jotka asuvat Prisman vieressä.
meillä on lidl, k-supermarket ja prisma iahn lähekkäin.
toisen lidn lähellä on cittari.
JA kun rovaniemellä on KOLME k-supermarkettia, niin niissäkin on huimat hintaerot ja valikoima vaihtelee suuresti.
kallein on tuo meidän lähellä oleva kauppatorin k-supermarket.
 
Viimeksi muokannut ylläpidon jäsen:
off topic
Miten kehtaat kituutella vuodesta toiseen sossun rahoilla vuodesta toiseen? Miksi ei työ kelpaa? Monet tekevät työtä, joka ei heille täysin sovi... itse asiassa melkein kaikki.
 
Rollolainen
Alkuperäinen kirjoittaja kysymyksiä;29900938:
Hei rollolainen, kävitkö hakemassa Tokmannilta sen ämpärin? Mitä se sisälsi? Entä myydäänkö Rovaniemen Tokmannilla ruokaa?
en käynyt tokmannilla ja tuksin tulen koska käymäänkään. Kaipa sielläkin ruokaa on, ainkin mainoskessa niin väitettiin.
Mitä mä sillä ämpärilä olisin tehnyt?
 

Yhteistyössä