todella surullista:(

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja "vieras"
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
[QUOTE="Kenguru";23819528]Miten niin?[/QUOTE]

Leimaava, yksisilmäinen ja perusteeton. Lisäksi syyllistävä.

Oikenlainen apu kuuluu kaikille, perhetaustasta riippumatta.

(Yrittäkää pitää minut nyt irti tästä aiheesta, on rankka viikko takana. Eräs osoitus nuorten psykiatrisen hoidon toimimattomuudesta...)

[QUOTE="Kenguru";23819490]Mä kyllä ajattelen, että monesti vanhemmat sais tuon kiusaamisenkin selville, jos ei sulkis silmiä lapsen elämältä, vaan juttelis enemmän lasten kanssa, ja kiinnittäisivät enemmän huomiota lapsen tekemisiin. Että sillain mun mielestä voi olla vähän vanhempienkin vikaa tossa. Mä ihmettelen esim. niitä kouluampuja tapauksia, että miten vanhemmat ei ole voinut tietää mitään lapsen elämästä.[/QUOTE]

itseasiassa noi kiusaamiset on päässeet usein jo todella pahoiksi, ennenkuin vanhemmat alkavat jotain huomata..ja silloin jo lapsen käytös on muuttunut, josta sitten vasta alkaa epäilemään ettei kaikki ole kunnossa.
en usko et kovinkaan moni esimurros- tai murrosikäinen haluaa myöntää sen enempää itselleen kuin vanhemmilleen olevansa kiusattu.
on helpompi "unohtaa" ja yrittää olla välittämättä, kuin kertoa.
mutta se unohtaminen kun ei onnistu.Jossain vaiheessa se möykky siellä sisuksissa kasvaa niin isoksi, että jollain tavalla se on saatava sieltä ulos, toisilla se purkautuu puhumalla, toisilla sitten käsittämättömän pahalla tavalla.

vanhemman näkökulmasta kun asiaa ajattelee, niin meillä ei edelleenkään tuo 18v ole muutamia tahattomia lipsahduksia lukuunottamatta kertonut KENELLEKKÄÄN mitä sille on koulussa tehty, isoimmat asiat olen kuullut luokkatovereilta tai joiltain opettajilta..(räitty päin naamaa kesken tunnin, käyty päälle aiheetta, vedetty hiuksista selälleen lattialle jne jne )

Leimaava, yksisilmäinen ja perusteeton. Lisäksi syyllistävä.

Oikenlainen apu kuuluu kaikille, perhetaustasta riippumatta.

(Yrittäkää pitää minut nyt irti tästä aiheesta, on rankka viikko takana. Eräs osoitus nuorten psykiatrisen hoidon toimimattomuudesta...)

Hei, en missään kohtaa tarkoittanut etteikö apu kuuluisi kaikille. Eikä ollut tarkoitus syyllistää ketään. Viestini pointti oli, että jos perheessä eikä kasvatuksessa ole mitään vikaa, niin apua hakiessaan joutuu varmaan usein todistelemaan tuota puolta.

Sitten vielä sellainen huomio, että en ole asiantuntija. Lähes kaikki mitä kirjoitan tästä aiheesta, perustuu mutuun, ja siis omiin subjektiivisiin kokemuksiini ja näkemyksiini. Aihe on mielenkiintoinen, enkä sitten ole myöskään sitä mieltä, etteikö esim. alkoholistiperhe olisi oikeutettu apuun ja tukeen.

Olen saanut tavallaan normaalin kasvatuksen, mutta isäni on narsisti, ja ollut alistava ja väkivaltainen, ja tuo on heijastunut minusta kouluiässä. Se on siis yksi peruste väitteilleni, että vaikka perhe ei välttämättä ole ihan sossutapaus, niin monesti saattaa olla jotain sellaista taustalla, mikä heijastuu lapseen. Sen ei tarvitse olla kuin vanhempien keskinäiset riidat. Itse siis ajattelen, että lapsi on kuin sieni, joka imee itseensä pahaa oloa, jos sitä tulee kotipuolesta. En tiedä osasinko selittää tarpeeksi.

[QUOTE="Kenguru";23819502]Luulen, että tässäkin asiassa "kunnolliset" kärsii huonojen kustannuksella. Just sen vuoksi, että niitä huonompia perheitä on suhteessa enemmän häirikkölasten osalta, että sitten ne normaalit perheet joutuu todistelemaan kunnollisuuttaan saadakseen oikeanlaista apua.[/QUOTE]

Riippuu millaisella alueella asuu. Mun lapsuuden ympäristössä ei juuri alkoholisteja tai muita syrjäytyneitä ollut. Ala-asteelta muistan yhdeen pojan jonka ongelmat pystyi pistämään vanhempien juomisen ja väinpitämättömyyden piikkiin. Eihän kenenkään puolitutun elämää niin tarkkaan tiedä mutta kyllä mä luulen että mun lapsuuden koulussa niissä ongelmatapauksissa oli vahvasti edustettuina erilaiset neurologiset vaivat, vaikkei niitä silloin niin paljoa tutkittukaan. Osan tiedän saaneenkin diagnoosin ja osalla vaan epäilen koska perheet kuitenkin vaikutti kunnolliselta ja sisarukset oli ihan ok.

[QUOTE="Kenguru";23819630]Hei, en missään kohtaa tarkoittanut etteikö apu kuuluisi kaikille. Eikä ollut tarkoitus syyllistää ketään. Viestini pointti oli, että jos perheessä eikä kasvatuksessa ole mitään vikaa, niin apua hakiessaan joutuu varmaan usein todistelemaan tuota puolta.

Sitten vielä sellainen huomio, että en ole asiantuntija. Lähes kaikki mitä kirjoitan tästä aiheesta, perustuu mutuun, ja siis omiin subjektiivisiin kokemuksiini ja näkemyksiini. Aihe on mielenkiintoinen, enkä sitten ole myöskään sitä mieltä, etteikö esim. alkoholistiperhe olisi oikeutettu apuun ja tukeen.

Olen saanut tavallaan normaalin kasvatuksen, mutta isäni on narsisti, ja ollut alistava ja väkivaltainen, ja tuo on heijastunut minusta kouluiässä. Se on siis yksi peruste väitteilleni, että vaikka perhe ei välttämättä ole ihan sossutapaus, niin monesti saattaa olla jotain sellaista taustalla, mikä heijastuu lapseen. Sen ei tarvitse olla kuin vanhempien keskinäiset riidat. Itse siis ajattelen, että lapsi on kuin sieni, joka imee itseensä pahaa oloa, jos sitä tulee kotipuolesta. En tiedä osasinko selittää tarpeeksi.[/QUOTE]

Nyt, kun purit vastauksesi ja avasit sitä, kuulostaa aivan toiselle. :) Sori.

Ja minullakin on tunteet hieman turhan pinnassa, mutta en osannut olla tarttumatta tähän aiheeseen.

Yhteistyössä