Todella reilu ylipaino ja raskaushaaveet

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja isoisoiso
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
I

isoisoiso

Vieras
Miten lääkärit suhtautuvat tähän yhtälöön?

Tiedän, että ylipaino heikentää raskaaksi tulon mahdollisuutta. Tiedän, että laihduttaminen voisi auttaa.

Tilanne nyt on kuitenkin se, että mulla on ikää jo 36v ja raskautta on yritetty 1v 7kk. Mulla on todella reippaasti ylipainoa, BMI on n.36. Olen laihduttanut 4kk aikana 8kg, joista viimeisen parin viikon aikana pari kiloa tullut takaisin. En vaan mahda itselleni mitään ja repsahdan liikaan syömiseen.

Minulla on pitkä ja epäsäännöllinen kierto, käytännössä 36-50vrk ja en ole siis varma ovuloinko.

Uskallanko hakeutua lääkäriin hakemaan apua asiaan vai pistääkö ne sieltä vaan kotiin laihduttamaan? Millaisia kokemuksia muilla asiasta on?

Minulla on edellisestä avioliitosta 2 lasta, jotka sain nuorena. Silloin tulin raskaaksi 7kk ja 3kk yrittämisen jälkeen. Olin silloin aikalailla normaalipainoinen ja kuukautiskierto oli säännöllinen.

Ei ylipaino ole este sille että lapsettomuutta tutkittaisiin, perusjutut kuten kilpirauhaskokeet, prolaktiini, klamydia jne kannattaa tietysti tehdä mutta varmaankin ovuloimattomuud sulla taustalla kun kierto on tuollainen. Ja toki on mahdollista että miehellä on myös spermasda vikaa, olisihan sekin hyvä tietää kun noin kauan olette yrittäneet.
Mut eihän ne tutkimukset poista sitä laihdutustarvetta, jod motivaatio laihduttamisern on nyt huono niin kedkity aluksi siihen että painoa ei tulisi yhtään lisää ainakaan.

Niin se vielä että terveyskeskukseen on monesti se nelisen viikkoa jonoa eli jos meinaat saada ajan ennen kesäsulkua niin kannattaa nyt vaan soittaa ja varaa se aika, ehkä sekin sitten motivoisi siihen laihdutukseen jos se lääkäriaika on tulossa.

Mulla oli bmi 35.5 kun hoitoihin hakeuduttiin. (32.4 siinä vaiheess kun ivf:ää alettiin harkita vuoden tutkimusten ja kevyempien hoitojen jälkeen). Ne tutkimuksethan kannattaa joka tapauksessa tehdä, jos vaikka käy ilmi joku selkeä syy. Mutta joka tapauksessa keventyminen kannattaa. Itse tulin luomusti raskaaksi, kun laihdutin. Siinäkin tietty pitää olla tolkku. Kitukuuri olemattomilla kaloreiilla - esim. nutraaminen - voi lopettaa ovulaation moneksi kuukaudeksi.

Tupakointi on ylipainon lisäksi toinen, mikä stoppaa hoidot. Sekä miehen että naisen tulee olla savuttomia jos hoidot aloitetaan.

Kehottaisin nyt vakavasti ja ennakkoluulottomasti perehtymään vähähiilihydraattiseen kivikautiseen ruokavalioon. Karppaus tunnetaan Suomessa lähinnä laihdutusruokavaliona, mutta todellisuudessa sen suosio perustuu sen terveyttä edistäviin vaikutuksiin. Luomuraskautuminen ja kuukautisten normalisoituminen ovat karppauksen hyvin tavallisia "sivuvaikutuksia". Tanskassa ja Yhdysvallissa vähähiilihydraattisella paleoruokavaliolla hoidetaan pitkäaikaisesta lapsettomuudesta kärsiviä niin hyvin tuloksin, että se tuntuu täysin uskomattomalta: https://www.youtube.com/watch?v=I0WOqaTTzaI

Et syö mitään klo 18 jälkeen. Mitään. Juot vettä. Pakostikin laihdut, jollet sitten käytä sitä koko päivää ennen klo kuutta illalla syömiseen. Mun mielestä (syyllistämättä) jos oikeasti kovasti haluat lapsen, niin laihdutat. Et yritä. Et aloita. Vaan yksinkertaisesti laihtutat. Olet ennen syyskuuta raskaana jos saat 10 kg pois. Ja kyllä saat. Syö salaattia. Syö kasviksia, juureksia, juo paljon vettä. Vältä vaaleita viljoja ja kaikenmaailman jugurtteja, mehuja, limua, ym. Onnistut. Zemppiä!

Itse laihdutin 35 kiloa ja lopetin laihdutuksen kuukausi sitten. Nyt olen täysin normaalipainoinen. Motivaatio on oleellinen asia, sillä minulla laihdutus lähti siitä, kun aloin miettiä, että olisi kiva joskus saada lapsia. Parisuhdetta ei ollut silloin, eikä ole nyt, mutta kieltämättä nyt olen älyttömän paljon halutumpi tällä hetkellä. Minkä lisäksi raskaaksi tuli olisi terveellisempää sitten joskus, kun sen aika on. Tahdonvoima on oikeasti iso asia, se vaikuttaa paljon. Jos jotakin todella haluaa, näkee sen eteen todella paljon vaivaa.

Yhteistyössä