Todella pitkä kierto ja ovulaatio

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja tarude
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti

tarude

Uusi jäsen
28.02.2011
2
0
1
Mulla on ongelmana kierron pituus, joka saattaa olla 45-60 vrk ja ovulaation paikannus kierrosta.
Viime kierto oli jopa 88vrk! Osittain tähän vaikutti vielä toisen lapsen imetys, joka loppui tuon kierron aikana (Kuukautisten alkamisesta imetin vielä n.20vrk ennenkuin imetys jäi kokonaan pois). Vauvalle on annettu lupa tulla viime kesänä, mutta tosiaan meillä imetys on ehkäissyt hyvin. Kierto ei koskaan ole ollut säännöllistä, ainoastaan pillereiden kanssa olen sen saanut säännöllistettyä.
Nyt ostin ensimmäistä kertaa ovulaatio testejä ja kiertopäivänä 22 sain ensimmäisen haamuviivan ja kp24 jo vahvan. Tämä vahva viiva pysyikin sitten myös testeissä kp26 ja kp28. Kp30 luulen tunteneeni ovulaation, jonka jälkeen vahva viiva vaihtuikin taas haamuksi. Mistä johtuu tuo ovulaation pituus vai riippuuko se suoraan kierron pituudesta, että tuota hormooniakin erittyy pissaan kauemmin ennenkuin munasolu irtoaa? Mistä johtuu ettei kierto ole koskaan säännöllistynyt, vaan heittelee yhä edelleen, vaikka olen normaalipainoinen, enkä ainakaan tunnista itsestäni kilpirauhasen toimintahäiriön oireita, josta kuulemma pitkä kierto voi myös johtua?

Haluan tunkea nokkani tähän :) Asiantuntija saa vastata kysymyksiisi, mutta kerron omasta "tapauksestani".

Mulla on myös pitkät kierrot 40-(60)vrk. Viime keväänä annettiin lupa uudelle vauvalle, pari kiertoa odottelin ihan muuten vaan ja sitten aloin tekemään ovulaatiotestejä, koska pitkällä kierrolla joka-toinen-päivä-taktiikka alkaa maistumaan puulta pidemmän päälle ;)

Yrityksen alussa imetin vielä kuopusta ja lopetin imetyksen kun lapsi oli 1,3v. Ajattelin tämän ehkäisevän mun kohdalla liiankin tehokkaasti. Kiertoni vakiintui tämän jälkeen aikalailla tuohon 40 päivään.

40 päivän kierroissa tein ovulaatiotestejä kuukautisten loputtua aina lähes kuukautisten alkuun saakka ja ovulaatioplussan sain 23-25 päivän tienoilla. Muutaman kerran erehdyin ovulaation aikaistuneen 19 päivän tienoille, koska tällöin liuskatesteissä oli yhtä vahvat viivat testikohdassa kuin kontrolliviivassa. Digitesti näytti aina kuitenkin negatiivista (digitestillä varmistelin mahdollista ovulaatioplussaa). Eli mulla näkyi muutaman päivä ennen varsinaista ovulaatioplussaa lähes plussan oloisia viivoja. Tässä se digitesti oli korvaamaton.

Meillä ovulaatiotestien tekeminen oli suurena apuna raskautumisen yrityksessä, sillä muuten on aika hakuammuntaa löytää oikeat päivät pitkällä kierrolla. Meillä positiiviseen raskautestiin meni n. 8kk, eli yrityskiertoja oli 6.

Kärsivällisyyttä ja onnea teille matkaan, toivottavasti ette joudu pitkään yrittämään! :flower:

Huldasharks + rv 13+2 :heart:

^Kiva tietää että muilla on samanlaisia kokemuksia, enkä ole yksin tämän asian kanssa <3

Meillä tosiaan on kaksi lasta entuudestaan ja ensimmäinen on lähtenyt toisesta yrityskierrosta ja toinen ensimmäisestä. Tosiaan toiveet on tässä kierrossa taas kovat, kun tosiaan on ensimmäinen kunnon kierto imetysten jälkeen, mutta nähtäväksi jää saatiinko tärppi kiinni. Peesi tuolle, et joka toinen päivä tekniikka alkaa jo maistumaan puulta :whistle:

Toinen poika syntyi helmikuussa 10 ja tosiaan häntä imetin jouluun asti, ennenkuin lopetin ja tosiaan tänä aika kuukautiset tulivat ensimmäisen kerran vasta marraskuussa. Sama juttu oli esikoisen synnyttyä. Kuukautisia sai silloinkin odottaa yhtäpitkään.

Kiitos ihanista sanoista ja kovasti onnea myös sinulle raskauteen <3

Viimeksi muokattu:
Hei "tarude"!

Sinulla on vielä kovin lyhyt aika synnytyksestä, kuukautisten alkamisesta ja tietysti imetyksen lopettamisesta, joten oletettavasti siitä johtuu vielä tuo kovinkin pitkä kierto.
Siihen, miksi sinulla on epäsäännöllinen kierto, on mahdotonta antaa vastausta tutkimatta. Usein tällöin kyseessä on kuitenkin joku häiriö hormonitoiminnassa. Pitkä kierto johtuu useimmiten pidentyneestä munarakkulavaiheesta. Olellinen asia on kuitenkin myös se, että yleensä ovulaatio tapahtuu n. 14 vrk ennen kuukautisten alkamista riippumatta kuukautiskierron pituudesta, joten tämäkin aika on oleellinen kohdun limakalvon kehittymisen kannalta.
Uskoisin, että koska sinulla on takana jo kaksi onnistunutta raskautta, sinulla on vielä hyvät mahdollisuudet onnistua uudessakin raskaudessa. Odottele vielä rauhallisin mielin, mutta halutessasi voit toki hakeutua tarkempiin tutkimuksiin.
Onnea yritykselle!

• Tykkää
Reactions: Karoliina74
Ennenaikaisista vaihdevuosista kärsivänä, voin kertoa että ovulaatiotesti voi näyttää + useamman kerran kuukaudessa jos lh on koholla muusta syystä, kuten minulla estrogeenin vajauksesta johtuen. Itsekkin ihmettelin eka tuota kunnes oivalsin asian. Jos asia huolestuttaa asia selvenee hormooni arvot ottamalla. Mukuavaa kevään jatkoa ja tsemppiä!

Kiitos teille kannustavista vastauksista <3 En huolissani ollutkaan raskautumisesta, vaan mielenkiinnosta kyselin tuosta kierron pituudesta :) Jossain vaiheessa tarvitsee varmaan mennä tutkimuksiin kun tuo kierto tosiaan on aina ollut epäsäännöllinen. Tällä hetkellä ei kiertoja kuitenkaan tarvitse laskea <3 rv 10+5 <3

Uusimmat

Kuumimmat

Yhteistyössä