TODELLA huonot välit lapsen kummitädin kanssa -onko oikein, jos en anna tavata lasta??

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja MammaP.
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
M

MammaP.

Vieras
Yksi lapseni kummitädeistä on mieheni sisko. Riitaannuin pahasti tämän naisen kanssa jo pian lapsemme kastajaisten jälkeen (eikä koskaan ennenkään ole ollut niin läheiset välit) eikä kummitäi ole nähnyt kummilastaan sen jälkeen -en ole antanut mahdollisuutta.

Mieheni selvästi kärsii tilanteesta, koska haluaisi siskonsa saavan tavata kummilastaan. Myös tämä sisko heittelee vaatimuksia, että hänellä on oikeus nähdä lasta jne... Mutta koska lapsi on vielä rintaruokinnalla, ei esim. miehelläni ole mahdollisuutta lähteä kaksin vauvan kanssa tapaamaan etenpänä asuvaa kummitätiä. Enkä tiedä suostuisinko, vaikka asuisi lähempänäkin...

Tiedän, että lapsemme on myös mieheni lapsi (vaikka jotenkin silti ajattelen, että äidillä on isompi oikeus lapseen) ja että myös hänen sukulaisensa haluavat tavata vauvaa -kauhealta tuntuisi, jos mieheni kieltäisi esim. minun siskoani tapaamasta lastamme. Mutta silti en vaan voi sietää tätä mieheni siskoa, enkä halua hänen tapaavan lasta.

Teenkö ihan väärin?

Mun mielestä miehesi siskolla on oikeus tavata lastanne, tai pikemminkin lapsella on oikeus tavata tätiään....sinun ei ole pakko olla paikalla, miehesi voi hoitaa nämä asiat. Lapsi on osa miehesi sukua, sinun on vaan pakko ymmärtää se. Kummiudella ei ole mun mielestä suurikaan merkitys tässä asiassa.

Alkuperäinen kirjoittaja Pohjantähdenalla:
Musta tuo teidän välinen riitanne ei saa olla este lapsen näkemiselle,onhan hän sentään lapsenne täti ja kummitäti :( Musta tosi surullista..

Juu, tiedän että näin on, mutta en vaan voi antaa anteeksi tälle naiselle ja en voi kestää ajatusta, että hän olisi lapseni kanssa tekemisissä -ainakaan ilman minun valvontaani -ja minä taas en halua nähdä tätä naista...

Mahdoton yhtälö :(

Älä ainakaan jatka tollasta kun lapsi on pois rinnalta. Lapsellakin on oikeuksia ja saatat joutua itse kärsimään asiasta myöhemmin kun lapsesi tivaa sinulta syytä moiseen käyttäytymiseesi hänen kummitätiään kohtaan.

Miksi ihmeessä lapsi pitää sekottaa yleensäkään aikuisten välisiin riitoihin sitä mä en tajua

Alkuperäinen kirjoittaja Yksinkertaisesti:
Teet väärin

Mikä muuten oli riidan syy?

Tämä kummitäti haukkui minua huonoksi äidiksi.

Kuulemma kasvatamme lapsemme "pumpulissa" (ei nää "tosielämää") ja olen kuulemma hermoromahduksen partaalla, kun en käy koskaan juhlimassa (baarissa ryyppäämässä) ja olen liian varovainen kun en istuta jo 4kk ikäistä vauvaa tai anna hänelle jo kiinteitä.... jne jne...

Alkuperäinen kirjoittaja MammaP.:
Teet väärin

Kuulemma kasvatamme lapsemme "pumpulissa" (ei nää "tosielämää") ja olen kuulemma hermoromahduksen partaalla, kun en käy koskaan juhlimassa (baarissa ryyppäämässä) ja olen liian varovainen kun en istuta jo 4kk ikäistä vauvaa tai anna hänelle jo kiinteitä.... jne jne...

Sanoiko hän sinua huonoksi äidiksi, vai veditkö itse johtopäätöksen noiden puheiden perusteella? Noi jututhan on nut ihan perus anoppi/äiti/sisko-läppiä, kaikilla on just se OIKEA tapa kasvattaa lasta.

Vastaus riippuu täysin riidan syystä. Jos täti on vaikkapa lyönyt lastasi, teet oikein. Jos täti on vaikkapa huomauttanut sinulle hiustesi värin olevan ruma, teet väärin.

Teet väärin

4 kk ikäinen vauva ehtii näkemään sitä tosielämää vielä myöhemminkin :o .
Otatkohan arvostelun liian vakavasti? Minä suhtauduin vastaavaan olankohautuksella: mun lapsi, mä määrään, piste.

Alkuperäinen kirjoittaja Kotona Kirves Kädessä:
Teet väärin

Sanoiko hän sinua huonoksi äidiksi, vai veditkö itse johtopäätöksen noiden puheiden perusteella? Noi jututhan on nut ihan perus anoppi/äiti/sisko-läppiä, kaikilla on just se OIKEA tapa kasvattaa lasta.

No ei nyt ihan sanatarkasti sanonut huonoksi äidiksi, mutta niin antoi ymmärtää...

Juu, tiedän, että ihmiset muutenkin arvostelevat toistensa kasvatustapoja yms, mutta kun tämä nainen on haukkunut minua selkäni takana jo ennen lapsen syntymää (jälkeen päin sain kuulla) -ei siis selvästikään pidä minusta (tunne on kyllä molemminpuolinen). Ja nyt on vaan sitten helppo vetää haukkumisiin mukaan lapsenkasvatustaitonikin...

Teet väärin, lapsesi ja ilmeisesti miehesikin syyttömiä siihen, että sinä et itse tule toimeen kummitädin kanssa. Mistä täti muuten tietää miten lasta hoidatte, jos ei saanut edes tavata tätä?

Alkuperäinen kirjoittaja Åboriginal:
Teet väärin

4 kk ikäinen vauva ehtii näkemään sitä tosielämää vielä myöhemminkin :o .
Otatkohan arvostelun liian vakavasti? Minä suhtauduin vastaavaan olankohautuksella: mun lapsi, mä määrään, piste.

No jos hän olisikin sanonut suoraan asioista... mutta hän puhui minusta paskaa selkäni takana! Ja saan aina muilta kuulla, millainen hänen mielestään olen jne...

Ja kun riitannuimme, hän ITSE SANOI IRTISANOUTUVANSA KOKO KUMMIUDESTAAN! Siis ei halunnut olla väleissä. "Pitäköön perkeleen pentunsa" -noilla sanoilla.

Ja sitten jälkeenpäin vaatii "oikeuksiaan" tavata lasta.

ONKO OIKEIN!?

No ei nyt ihan sanatarkasti sanonut huonoksi äidiksi, mutta niin antoi ymmärtää...

Juu, tiedän, että ihmiset muutenkin arvostelevat toistensa kasvatustapoja yms, mutta kun tämä nainen on haukkunut minua selkäni takana jo ennen lapsen syntymää (jälkeen päin sain kuulla) -ei siis selvästikään pidä minusta (tunne on kyllä molemminpuolinen). Ja nyt on vaan sitten helppo vetää haukkumisiin mukaan lapsenkasvatustaitonikin...

Sitten kummitäti tapaa lasta, kun sinä et ole paikalla. Miksi veisit lapselta mahdollisuuden kummitätiin?

et kummitäti ei välitä kummilapsistaan yhtään ei kuulu tai mtn. suuttu mulle jostain ja laitto välit poikki ja ei suostu kertomaan syytä ni ajattelin et antaa olla ei ketään voi pakottaa mihinkään mut ois miettiny sillo mihi ryhty kun kummiksi lupautui

No en minäkään ole väleissä lapsen kummitädin (myös mieheni sisko) kanssa. Ja ei tapaa alsta juuri koskaan. Ihan ok on näin mennyt, eikä lapsikaan kysele tädistään.

Mä en ole vuosiin tavannut siskoani, mutta hän on saanut tavata lapsiani, jos vanhempamme ovat kyläilyttäneet heitä siskoni luona. Vaikka mun sisko haukkui mut maanrakoon ja osin myös on haukkunut mut äitinäkin, niin mä en estä häntä tapaamasta kummipoikaansa enkä muitakaan lapsistani.

Mun mielestä ap:n ei tarvitse antaa lasta kummitätilleen hoitoon, koska heillä on eri käsitys lasten hoidosta, mutta mielestäni hän voisi antaa lapsen vierailla isänsä kanssa kummitätin luona. Ei se lapsen vika ole, ettei äiti ja kummitäti tule keskenään toimeen.

Tuo riidan syy on pikkusen kyllä liioiteltu. Unohda koko juttu.
Minä en tajua ihmisiä, jotka vetävät herneen nenään joka asiasta ja vatvovat ja ovat pitkävihaisia. Jokainen kun joskus on jotain negatiivista josta kusta sanonut, ei siitä kannata välittää, jättää omaan arvoonsa.

Mielestäni käyttäysyt nyt itse lapsellisesti ja käytät lasta riitakapulana. Lisäksi asetat turhan suuret paineet miehellesi, hän on kahden tulen välissä.
Minun siskoni loukkasi miestäni aika pahasti silloin kun minä tulin raskaaksi. Mieheni suuttui hänelle siitä, mikä on ymmärrettävää. Niin suutuin minäkin, enkä pariin viikkoon pitänyt siskooni yhteyttä. Huvittavaa oli, että siskoni pyysi käytöstään anteeksi kyllä minulta, mutta ei ollut ylpeyttä pyytää suoraan mieheltäni anteeksi vaan minun kauttani.
Arvostan suunnattomasti miestäni siinä, että hän osoittaa tässäkin asiassa kypsyyttään ja järkevää ajattelua ja ei aseta minua välikäteen; mieheni voi olla samassa paikassa siskoni kanssa ja on ystävällinen, eikä minulle pahemmin siskoani moiti. Tietenkään ystäviksi heitä ei voi tituleerata. Arvostan siis todella tätä mieheni käytöstä ja sympatiat ovat täysin hänen puolellaan, ei siskoni puolella. Mutta olisi hyvin raskasta elää riitaisasti oman perheensä kanssa. AP, ajattele nyt ensimmäisenä miestäsi ja anna anteeksi. Niin minäkin tekisin.

Yhteistyössä