Tiukka paikka (painonhallinnasta)

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja BMI 22,2
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
B

BMI 22,2

Vieras
Olen lähes koko elämäni ollut hiukan alipainoinen tai normaalipainon alarajalla. En ole enää.
Olen aikaisemminkin laihduttanut ja saanut tuloksia aikaan, koska olen noudattanut todella tiukkaa ruokavaliota (voisi jopa sanoa nälkäkuuriksi) ja treenannut kovaa.

Mutta nyt ensimmäistä kertaa elämässäni minulla olisi malttia pudottaa painoa hitaammin ja terveellisemmin, osaksi senkin vuoksi että pienen, alle vuoden ikäisen lapsen äitinä en jaksa mitään kitukuureja. Jätin kaikki herkut ja napostelun pois (ennen napostelin pitkin päivää kaikkea mitä käsiini sain) ja olen lisännyt liikuntaa roimasti. Pienensin myös ateriakokoja ja lisäsin kasvisten määrää. Tulokset? 8 viikkoa ja -800 g. Voi v***u. Vaikka olen valmis rauhallisempaan tahtiin, niin JOTAIN tuloksia pitäisi sentään saada että jaksaa jatkossakin tsempata. Just nyt tekisi mieli marssia Makuuniin ostamaan irtokarkkisäkki ja lyödä läskiksi (osuva sananvalinta) koko homma.

No ei tässä muu auta kun kiristää syömisiä ja yrittää ehtiä treenata useammin. BMI pitäisi saada tuonne 19-20 huitteille, niin olisin tyytyväinen.

[QUOTE="vieras";24201317]Saat varmaan kovin empaattisia vastauksia.[/QUOTE]

No, pitää varmaan vielä mainita että ei tämä minun painonpudotusprojektini ihan "vapaaehtoinen" ole. Minulla oli raskausdiabetes ja niin ollen minulla on suurentunut riski sairastua II-tyypin diabetekseen. Ylipaino on riskitekijä, mutta II-tyypin diabeteksen riskiä arvioidessa nimenomaan vyötärölihavuus on tärkeä tekijä. Siis normaalipainoisellakin henkilöllä voi olla vyötärölihavuutta ja siten riski sairastua.

Minulla kilot on kertyneet pääasiassa vyötärölle ts. minun on pakko laihtua ja muuttaa elämäntapojani pysyvästi. Ei naurata yhtään.

paljonko sulle tuli raskauskiloja?
mutta kyllä 2kk pitäs painon laskee jos sulla on ollu energiavaje. ootko laskenu kaloreita? sitä kotona ollessaan kovinkin helposti syö eikä ees huomaa kuinkapaljon kaloreita onkaan saanut.
jos taas oot miinuksella huomattavasti niin sinuna testaisin ensin kilpirauhasarvot, ni sais sen pois suljettua.

laske ne kalorit sinne 1200 ja karsi nopeet hiilarit ja rupee harrastaan hikiliikuntaa jokapäivä. ja lihaskuntookin. kyllä se rupee siittä putoon.

Käy hakeen nameja.
Ja sen jälkeen jatkat maltillista painon pudotusta.

Normaalipainoisella ei kai paino maltillisesti pudottaessa putoakaan mitään ihan hurjaa vauhtia.

Tuo on kyllä totta, ja toki tiesin ettei tällä tyylillä saa yhtä nopeita tuloksia kuin rääkkikuureilla. Meinasi vaan aamulla sipuli hajota, kun vaaka näytti 400 g enemmän kuin vajaa viikko sitten (vaikka kokonaistilanne on se -800 g).

Kieltämättä tälläkin tahdilla olisin vuoden päästä yli 5 kg kevyempi, mutta ihan niin kärsivällinen en ole.

Minkä takia sä laihdutat jos bmi on tuollainen? Mulla on suunnileen sama tilanne, bmi on jotain 23, kaikki ylimääräinen on vyötäröllä (vyötärönympärys tällä hetkellä 84cm). En kuitenkaaan laihduta, olen vain lisännyt kiinteyttävää liikuntaa. Ja tuloksia on alkanut tulemaan, ei niinkään painossa mutta tuossa vyötärönympäryksessä, se on nyt parissa kuukaudessa tippunut 5cm. Tavoite olis alle 80cm.

Kuinka paljon nukut? sekin vaikuttaa laihtumiseen..

Liian vähän. Ja yksi selkeä ongelma on se, että olen "pakolla" syönyt suht reilun iltapalan vaikka en olisi nälkäinenkään. Painonpudotuksen kanalta se ei tietenkään ole fiksua, mutta yöllä kun joudun herämään vauvan takia niin mulla menee ne loputkin yöunet jos olen niin nälkäinen etten enää saa unta (on käynyt monta kertaa) ja jos nousen syömään, niin en taatusti enää saa nukahdettua ainakaan kovin nopeasti. Olen koko aikuisikäni kärsinyt unettomuudesta eli en kaipaa mitään "ylimääräistä" ohjelmaa yöllä.

kun pidän karkkipäivän tai herkkupäivän..jos jätän kaikki pois niin elimistö rupee säästelemään ja en laihdu mihinkään.Kerran viikossa syön roskaruokaa ja karkkia,ja muuten syön terveellisesti ja liikun paljon=)

Vyötärölihavuuden ehkäisyssä tärkeää on se, että liikkuu säännöllisesti. Se ei riitä, että kerran päivässä käy lenkillä, jos koko päivän muuten istuu. Eli lisää arkiliikuntaa (esim. työmatkapyöräilyä) ja useampia taukoja istuskeluun, esim. puhelee seistessä (vaikuttaa tutkimusten mukaan yllättävän paljon). Liikunnaksi kuntosalia ja ei tuntikausien kitkuttelulenkkejä, vaan kunnon hikiliikuntaa sykkeellä ja pyrähdyksiä.

[QUOTE="Calm in the storm";24201432]paljonko sulle tuli raskauskiloja?
mutta kyllä 2kk pitäs painon laskee jos sulla on ollu energiavaje. ootko laskenu kaloreita? sitä kotona ollessaan kovinkin helposti syö eikä ees huomaa kuinkapaljon kaloreita onkaan saanut.
jos taas oot miinuksella huomattavasti niin sinuna testaisin ensin kilpirauhasarvot, ni sais sen pois suljettua.

laske ne kalorit sinne 1200 ja karsi nopeet hiilarit ja rupee harrastaan hikiliikuntaa jokapäivä. ja lihaskuntookin. kyllä se rupee siittä putoon.[/QUOTE]

Ei yhtään raskauskiloa. Synnärille lähtiessäni painoin saman verran kuin ekalla neuvolakäynnillä. Kiitos rd-ruokavalion.

Liian vähän. Ja yksi selkeä ongelma on se, että olen "pakolla" syönyt suht reilun iltapalan vaikka en olisi nälkäinenkään. Painonpudotuksen kanalta se ei tietenkään ole fiksua, mutta yöllä kun joudun herämään vauvan takia niin mulla menee ne loputkin yöunet jos olen niin nälkäinen etten enää saa unta (on käynyt monta kertaa) ja jos nousen syömään, niin en taatusti enää saa nukahdettua ainakaan kovin nopeasti. Olen koko aikuisikäni kärsinyt unettomuudesta eli en kaipaa mitään "ylimääräistä" ohjelmaa yöllä.

Ilmeisesti syöt päivällä liian vähän, jos yöllä on nälkä.

Minkä takia sä laihdutat jos bmi on tuollainen? Mulla on suunnileen sama tilanne, bmi on jotain 23, kaikki ylimääräinen on vyötäröllä (vyötärönympärys tällä hetkellä 84cm). En kuitenkaaan laihduta, olen vain lisännyt kiinteyttävää liikuntaa. Ja tuloksia on alkanut tulemaan, ei niinkään painossa mutta tuossa vyötärönympäryksessä, se on nyt parissa kuukaudessa tippunut 5cm. Tavoite olis alle 80cm.

Oliko sinulla rd? Itse asiassa minullakin on tainnut vyötärö kuitenkin kaventua, koska 1,5 kk sitten napakkana ostamani housut on nyt niin löysät että tarvitsisin vyön.

[QUOTE="vieras";24201577]Ilmeisesti syöt päivällä liian vähän, jos yöllä on nälkä.[/QUOTE]

Tarkennuksena että kyllä minä jonkun nopean hyssyttelyn jälkeen nukahdan takaisin, mutta jos vauva valvottaa pitemmän pätkän ja/tai monta pätkää peräjälkeen niin kyllä minulle aamuyöllä tulee nälkä.

Mutta en oikein usko tuohon, että söisin liian vähän. Johan se mitätön painonpudotuskin kertoo että energiavajetta ei ole ollut.

Oliko sinulla rd? Itse asiassa minullakin on tainnut vyötärö kuitenkin kaventua, koska 1,5 kk sitten napakkana ostamani housut on nyt niin löysät että tarvitsisin vyön.

Ei, mulla ei kyllä ole ollut rd:ta, mutta suvusta löytyy verisuonitauteja, kolesterolia, verenpainetta yms... Ota mittanauha käyttöön, se kertoo paljon enemmän kuin vaaka! Kropalla on kuitenkin se tietty paino mihin se pyrkii, ja normaalipainossa laihduttaminen on tosi vaikeaa ja oikeastaan aika turhaakin.

[QUOTE="vieras";24201537]Vyötärölihavuuden ehkäisyssä tärkeää on se, että liikkuu säännöllisesti. Se ei riitä, että kerran päivässä käy lenkillä, jos koko päivän muuten istuu. Eli lisää arkiliikuntaa (esim. työmatkapyöräilyä) ja useampia taukoja istuskeluun, esim. puhelee seistessä (vaikuttaa tutkimusten mukaan yllättävän paljon). Liikunnaksi kuntosalia ja ei tuntikausien kitkuttelulenkkejä, vaan kunnon hikiliikuntaa sykkeellä ja pyrähdyksiä.[/QUOTE]

Mä poljen kuntopyörällä, tavoite on joka kerta polkea 30 km noin tunnissa (60-65 min.) Se on mulle ihan riittävän kova tahti tällä hetkellä. Kaloreita palaa n. 500 kcal. Lisäksi tietysti ulkoilut vauvan kanssa rattailla, kauppareissut kävellen (n. 4 km) ym. normielämään kuuluva.

Yhteistyössä