Tiputtelu alkoi, hormonikierukka ollut 1v

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja kohtalotovereita?
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
K

kohtalotovereita?

Vieras
Hei,

Minulle on laitettu hormonikierukka n. 1 v sitten. Alkuun reilun puolen vuoden ajan ei ollut mitään vuotoa, vaikka kierukka usein aiheuttaa sellaista. Vasta nyt reilun puolen vuoden jälkeen on alkanut tiputtelemaan vähäistä, mutta kummallista vuotoa jatkuvasti (ei vain oletettujen menkkojen aikaan). Pikkuhousun suoja riittää siis ja menkkoja ei ole. Välillä menkkamaista jomotusta alavatsassa. Oudoksuttaa, kun tiputtelu alkoi vasta kun sen olisi pitänyt päättyä.

Onko kenelläkään muulla käynyt samoin? Normaalia? Vai onko tiputtelu kertonut jostain muusta?

Ei ole vastaavaa kokemusta, mutta ensimmäiseksi tulee mieleen että voisiko se kierukka olla viallinen? Hormonit loppu nyt jo vaikka kierukan käyttöikähän pitäisi olla vähintään viisi vuotta.

Itselläni oli tiputtelua ensimmäiset 4,5 vuotta, ja 4,5 vuoden jälkeen alkoivat runsaammat vuodot juuri sen takia että kierukka oli aika laittaa vaihtoon.

jo liki 15 vuotta. Ny ton menossa kolmas kierukka. Molemmat aikaisemmat minulla on ollut käytössä reilusti yli 5 vuotta, eikä mitään vuotojen runsastumista tullut. Vaihdettiin tietysti kuitenkin koska joskushan ne pitää vaihtaa. Tuskin se kierukka lopetaa juuri 5 v päivänään tehonsa. Jokaisen vaihdon jälkeen oli alussa tiputtelua. Olin toisen kierukkani poiston jälkeen 1/2vuotta ilman ja vuotoni tulivat heti poistosta 1 kk jälkeen erittäin runsaina. Ihanaa nyt kun on tämä Mirena ja siedän sen epäsäännöllisin väliajoin toistuvan tiputtelunkin, kun pärjään pikkuhousunsuojilla eikä tarvitse kantaa mukana ++++tamponeja ja siteitä. Minulla on siis pitkä hormonikierukkahistoria ja kyllä niitä epäsäännöllisiä pikkuvuotoja on aika ajoin ollut, mutta eivät siis häiritse.

minulla jouduttiin vaihtamaan parin vuoden jälkeen kierukka koska vuoto alkoi. ensin tiputtelu, ja sitten runsaampi. Ilmeisesti joko kierukka oli pois paikaltaan tai sitten se oli viallinen...

Kiitos vastauksistanne. Minulla siis on nyt muutaman kuukauden ajan ollut käytännössä koko ajan eli päivittäin tiputteluvuotoa, välillä punertavampaa, välillä rusehtavampaa, muttei kuitenkaan menkkoihin verrattavaa vuotoa. Ja siis ensin meni puolisen vuotta ilman minkäänlaista tiputtelua. Oletteko kuulleet, että kenelläkään olisi vasta alun puolen vuoden jälkeen alkanut tällainen pidempijaksoinen tiputtelu? Vai lieneekö tosiaan merkki viallisesta kierukasta...

mitä kauemmin kierukka on ollut. Ensimmäisenä vuonna voi kyllä vaihdella noinkin. Minulla, jolla on ollut kierukka useita vuosia, saattaa joskus tulla ikäänkuin pikkukuukautiset. Usein keväisin sitä esiintyy. Gynekologini sanoi, että hormonitoiminta terhakoituu keväällä kesää kohti. Sinuna kävisin gynekologilla, joka tutkii, onko kierukka paikallaan ja ovatko hormoniarvot ok. Jos kierukka on viallinen, pitäisi sinun saada lääketehtaalta uusi. Gynekologinpalkkiotakin kait voisi tuotetvastuusta kysellä. Jos taas kaikki on ok, menisi rahaa tarkastukseen, mutta saisit tyynen mielen.

Yhteistyössä