Hormonikierukka ja vuodot&kivut

Hei. Kyselen kokemuksia hormonikierukan omaaville, millaisia vuotoja ja kipuja se on tuonut tullessaan teille? Ja mitkä lie asiaan kuuluvia ja mistä olette huolestunut?

Mulle laitettiin hormonikierukka Jaydess 2kk synnytyksen jälkeen, ollut nyt reilut 4kk. Asennus meni hyvin ja ultralla varmistettiin sen oikea sijainti. Heti sen jälkeen oli hieman veristä vuotoa, joka jäi siihen päivään. Tiputteluvuotoa oli reilut kaksi kuukautta, pikkuhousunsuojalla pärjäsi. Kuukautiset tuli tasan 4vkoa laitosta, mutta vain sen kerran. Olen siis imettänyt koko ajan ja ikinä ei ole kuukautiset alkaneet kun vasta siinä puolen vuoden paikkeilla, kun vauva syö jo kiinteitä ja imetys radikaalisti vähenee. No ne tuli silloin kerran ja normaali kuutaustisvuoto oli ja kesti 3-4 päivää. Tiputteluvuotoa jatkui siis vielä. Sitten oli suht oireetonta kuukauden päivät. Ei tiputellut tai mitään. Sitten alkoi alaselkäsäryt, ajoittaiset alamahakivut ja epämääräiset vuodot. Verta saattoi tulla pönttöön, mutta ei muutoin. Nyt on alaselkä särky ollut jo häiritsevää, vuodot ruskeaa, klimppistä.. Yök. Ei ole kaikki kunnossa? Soitin neuvolaan ja lääkärille viesti laitettu, soittanee ens viikolla? Onko muilla samaa ollu ja mitä sit todettu?
Sen verran omaa historiaa, että mirena ollut kahdesti, ekalla kerralla kohtutulehdus puolen vuoden jälkeen ja tokalla kerralla työntyi itsestään pois. Tätä Jaydess kierukkaa sanoivat että voisi laittaa kun pienempi. Mulla siis pieni kohtu ja ilmeisemmin ei oikein tykkää vieraista härveleistä. Raskauksissakin hyvin supistusherkkä kohtu. En muista vaan yhtää millaisilla oireilla hakeuduin mirenan kanssa lääkäriin aikoinaan. Välillä nyt ollu jopa raskausoireita ja testinkin tein joku aika sitten ja negatiivinen sillo oli. Mutta raskauteen en kyllä usko yhtään.

Krjotelkaahan kokemusia näistä vehkeistä :)
 
Viimeksi muokattu:

Yhteistyössä