Tipatonta tammikuuta viettäneet

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Ei tippa tapa
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
Vuosi sitten jäi kesken ja kieltämättä siinä joutui toteamaan sen että alkoholilla on liian suuri vaikutusvalta, jos ei yhtä kuukautta pysty olemaan juomatta. Eikä ollut edes mitään juhlia tai mitään hyvää syytä lopettaa sitä tipatonta, lopetin koska teki vaan niin paljon mieli juoda. Oli aika luuseri olo.

Nyt puoli vuotta juomatta ja upea fiilis :) Pystyinpäs karistamaan alkoholin!

Mulla alkoi tipaton viiveellä. Oltiin 1.1.vielä illallisella ja otettiin huikkaa, mutta sen jälkeen on lupaus pitänyt ja korkki pysynyt kiinni. Ihan hyvä fiilis.

[QUOTE="jep";30578229]Vuosi sitten jäi kesken ja kieltämättä siinä joutui toteamaan sen että alkoholilla on liian suuri vaikutusvalta, jos ei yhtä kuukautta pysty olemaan juomatta. Eikä ollut edes mitään juhlia tai mitään hyvää syytä lopettaa sitä tipatonta, lopetin koska teki vaan niin paljon mieli juoda. Oli aika luuseri olo.

Nyt puoli vuotta juomatta ja upea fiilis :) Pystyinpäs karistamaan alkoholin![/QUOTE]

Tosi usein tulee mieleen, että otan lasin viiniä. Toistaiseksi olen pystynyt kieltäytymään. Tänään tekis kyl niin mieli hakea lasi viiniä iltaan. En käytä paljon, mutta usein otan sen lasin tai kaksi, en koskaan enempää. Pelkään juuri että tunnen itseni NIIN juopoksi luuseriksi, jos nyt en pidä tätä yhtä kuukautta,

Miten motivoit itsesi lopulta puolen vuoden tipattomaan?

Olen viettänyt usein holittoman helmikuun ja huomannut, että alkoholia tekee pelottavan paljon mieli tietyissä tilanteissa. Olen omasti miestäni kohtuukäyttäjä, juon n 2-3annosta viikossa, mutta nollalinjan pitäminen on vaikeaa. Tänä vuonna ajattelin ollan tuon 100 päivää haasteen innoittamana. Hyvin mennyt tähän saakka:)

Alkuperäinen kirjoittaja pläts;30578235:
Mulla alkoi tipaton viiveellä. Oltiin 1.1.vielä illallisella ja otettiin huikkaa, mutta sen jälkeen on lupaus pitänyt ja korkki pysynyt kiinni. Ihan hyvä fiilis.

Tsemppiä sinulle ja kaikklle muille tipatonta viettäville!!

Tipaton on hyvä keino osoittaa itselle ja toki myös läheisille, että alkoholista ei ole riippuvainen. Voisin sanoa että jokainen tuntemani joka väheksyy tipatonta tyyliin "se on juoppoja varten", niin todellakin tarvitsisi sen. Yleensä se menee niin, että kohtuukäyttäjät pitävät tipattoman. Ne ketkä juovat muutenkin äärimmäisen vähän, niin eivät siihen lähde ja toisaalta ne jotka ovat riskikuluttajia, ei niitäkään siihen mukaan saa.

Tosi usein tulee mieleen, että otan lasin viiniä. Toistaiseksi olen pystynyt kieltäytymään. Tänään tekis kyl niin mieli hakea lasi viiniä iltaan. En käytä paljon, mutta usein otan sen lasin tai kaksi, en koskaan enempää. Pelkään juuri että tunnen itseni NIIN juopoksi luuseriksi, jos nyt en pidä tätä yhtä kuukautta,

Miten motivoit itsesi lopulta puolen vuoden tipattomaan?

Toivottavasti olet vielä tipatonta pystynyt viettämään :)

Tekemistä pitää olla! Monestihan sitä voi juoda osittain siksi että se on vaan tapa ja sitä tekemistä vaikka lauantai-iltaan. Eli kannattaa miettiä etukäteen mitä tekee; onko se sitten enemmän ihmisten tapaamista vai jotain tekemistä omassa kodissa.

Ja jos on tottunut siemailemaan juomaa niin edelleenhän sitä voi siemailla, mutta vaikka limpparia :) Ainakin itse olen huomannut, että saan samaa tyydytyksen tunnetta siitä ajatuksesta että "illalla otan rennosti" eli lysähdän sohvalle, sytytän vaikka kynttilöitä, otan lasillisen limpparia ja huokaisen syvään. Ei siihen oikeasti mitään alkoholia tarvita että voi rentoutua.

Suurin motivoiva ajatus on ollut oma terveys ja ajatus siitä että en halua olla vanhempi joka juo joka viikonloppu. Ihailen ihmisiä, jotka ei juurikaan alkoholia käytä ja halusin olla sellainen itsekin. Sitä ajatusta sai työstää kauan ennen kuin tämä lopulta onnistui ja ensin käytin pitkään tekosyynä sitä että tarvitsen alkoholia rentoutuakseni/hallitsemaan stressiä ja ollakseni elämääni tyytyväinen. Mutta toisaalta tiesin koko ajan että pystyn tähän, koska olenhan pystynyt olemaan ilman alkoholia raskausaikoinakin ja muistin, että helppoahan se silloin oli ja olin ihan onnellinen silloinkin.

Ihan täysin absolutisti en aio olla, mutta toistaiseksi jatkan tällä samalla linjalla. Ajatuksissa on, että voin käyttää alkoholia silloin tällöin, mutta missään tapauksessa en halua paluuta entiseen eli siihen, että alkoholi kuuluu viikottain elämään.

Viime vuonna aloitin tipattoman 1.1 , en mitään aikaa itselleni luonut, meni reilu 3kk ilman alkoholia. Mullakin käyttö on omasta mielestä kohtuullista, mut helposti se viinilasillisen perjantai-iltana vaan kuuluu asiaan. Samoin lauantaina ruuanlaittoviini ja saunasiiderit....mies on vähän sitä mieltä, että ei kannata, samanlaista senkin käyttö on kun mulla. Tosi harvoin humalassa ollaan kumpikaan.
Nyt aloitin 11.1 ja eilinen meni kyllä ihan hyvissä fiiliksissä, ei punaviini käyny mielessäkään....tästä jatketaan fiilispohjalta. Meneekö pääsiäiseen vai vappuun?

Aloitin tipattoman vähintään ylioppilaskirjoitusten yli. Ihan siksi, ettei aikaa mene lötköilyyn ja pää pysyy terävämpänä kun pitää ihan oikeasti opiskella. Myös häädieetin kannalta viinittömyys on erinomainen ratkaisu. En ole ennen tipatontakaan aikoihin juonut huvikseni yksin kotona, kuten mulla oli vuosia tapana, vaan enemmän käynyt kavereiden kanssa ulkona toisinaan.

Se on oikeesti jännä millaisissa tilanteissa tekee mieli alkoholia. Ei ahdistukseen, stressiin tai tylsyyteen, vaan nimenomaan sellaisiin kevyisiin ja mukaviin fiiliksiin. Esimerkiksi kun kahlaa jotain hyvää kirjaa, tai on löytänyt jonkun mukavan sarjan tai elokuvan.

Jääkaapissa makoilee uudenvuodenaatolta jäänyt skumppa, jonka voisin viedä kylmäkellariin odottamaan vaikka niitä ylppäreiden päättymistä.

Yhteistyössä