Tilillä on 8 €, jee tätä köyhän elämää

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Köyhä ilmeisesti
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
Mä käytin lastani kunnallisen sairaalan silmälääkärillä kun terkka epäili, että lapsi voisi tarvita silmälasit. Ei maksanut mitään. Eli en ymmärrä, että ainut vaihtoehto olisi yksityinen.

Meidän 3-vuotias käy keskussairaalan silmäpolilla. Maksaa 30 euroa. Silmälaseihin taidettiin saada 200 euroa korvausta. Itselle jäi silti maksettavaa 350 euroa. Lapsi on todella likinäköinen ja hajataittoakin on, joten linssit ja kehykset pitää valita huolella. Jo pelkät kehykset maksoivat 150 euroa ja linssit kaikilla mahdollisilla ohennuksilla eivät ole kovin halpoja. En todellakaan lähtisi pienelle lapselle hommaamaan laseja netistä! Mieheni on myös hyvin likinäköinen ja hänen lasinsa maksoivat liki 900 euroa. Tarjoukset eivät ikävä kyllä koske "puolisokeita".

Meillä usein sama tilanne ennen tiliä, kaikki menee mitä tuleekin. Kirppiksellä olen nyt tienannut mukavasti, eli kesälomarahat tulossa sieltä jahka lopetan kirppispöydän pidon. Olen työtön, mies töissä. Lapsia on monta ja talo iso, sinnepä ne pienet tulot katoavat. Mutta koen eläväni muuten rikasta elämää -tosin en taloudellisesti ; )

Mä käytin lastani kunnallisen sairaalan silmälääkärillä kun terkka epäili, että lapsi voisi tarvita silmälasit. Ei maksanut mitään. Eli en ymmärrä, että ainut vaihtoehto olisi yksityinen.

Missä? Onneksi olkoon jos näin on. Pk-seudulla ei ole mahdollista. Pääset julkiselle jos olet näkövammainen. Tavallinen silmälasilla pärjäävä ei. Tai sitten pitää olla joku sairaus kuten kaihi.

[QUOTE="Aapee";29607299]Missä? Onneksi olkoon jos näin on. Pk-seudulla ei ole mahdollista. Pääset julkiselle jos olet näkövammainen. Tavallinen silmälasilla pärjäävä ei. Tai sitten pitää olla joku sairaus kuten kaihi.[/QUOTE]

Tampere

[QUOTE="miiru";29607257]Kunnallisen sairaalan silmälääkäriltä saa myös lappuset Kelalle niin että lasit saa maksusitoomuksella Instrulta. Ap ei vaan osaa.[/QUOTE]

Vai niin. Se maksusitoumus on juurikin se Valtava-tuki. Ei se kata koko hankintaa. Luuletko ettei tätä ole selvitelty, kun esikoinen sai ekat lasit 4-vuotiaana?

Hmm. Täällä ei ainakaan ole "kunnallisen sairaalan silmälääkäriä", eli jos lapsi tai minä tarvitsemme silmälääkäriä, menemme yksityiselle silmälääkärille. Edes lähimmässä kaupungissa ei ole "kunnallista silmälääkäriä" joskaan sinnekkään emme pääsisi koska asumme eri kunnassa.

Eli yksityinen on täällä etelä-pohjanmaalla ainut vaihtoehto.

[QUOTE="Aapee";29607299]Missä? Onneksi olkoon jos näin on. Pk-seudulla ei ole mahdollista. Pääset julkiselle jos olet näkövammainen. Tavallinen silmälasilla pärjäävä ei. Tai sitten pitää olla joku sairaus kuten kaihi.[/QUOTE]

Ei pidä paikkaansa. Koulun terveydenhoitajalta lähete optikolle, optikolta lähete silmälääkärille.

Pohjois-Karjalassa alle kouluikäiset pääsee keskussairaalan silmöpolille, koululaiset ei enää pääse. Sitä en ole vielä ottanut selville, että minkä ikäiset saavat vielä sen tuen laseihin. Tässä on kyllä eroa: tuttu asuu Savon puolella ja KYS maksaa lasit kokonaan hänen 8-vuotiaalleen.

[QUOTE="hannele";29607310]Tampere[/QUOTE]

Tämä vaihtelee sitten kunnittain.

Täällä kysyin asiaa, niin annettiin lista, mihin lääkäreihin voi mennä (yksityisiä). Niistä maksettiin se poliklinikkamaksu. Tämä on kerran. Seuraavat lääkärikerrat ovat normaaleja yksityisiä käyntejä.

Sitten lääkäri laittaa sen hakemuksen, että saa sitä Valtava-tukea ts. silmäsairaus on tarpeeksi vakava. Esim. että on tarpeeksi likinäköinen. Sitten kun päätös tulee kotiin, siinä on lista liikkeistä, mistä voi lasit ottaa. Ja mitä korvataan, mitä ei. Omaakin maksettavaa jää.

Valtava-tukea voi saada alle 8-v laseihin. Sitten on omillaan.

[QUOTE="espoo";29607318]Ei pidä paikkaansa. Koulun terveydenhoitajalta lähete optikolle, optikolta lähete silmälääkärille.[/QUOTE]

Espoossa sitten voi, mutta Vantaalla ei. Ja tietääkseni ei myöskään Helsingissä. Paitsi jos se on eka lähete ja alle 8 eli ekaluokkalainen oppilas.

Meidän perhe on oikeasti pienituloinen, eletään varmasti alle köyhyysrajan. Yleensä rahat kuit. aina riittää ja onneksi on sukulaisia, jotka tukevat rahallisesti. Kesällä jouduin kuit. pyytämään sossusta apua, kun tarvitsin yhtäkkiä 100e veritulpan estolääkkeisiin, ei ollut muuta vaihtoehtoa. Muutamassa tunnissa sain maksusitoumuksen apteekkiin, tuntui nololta tosin näyttää se lappu kassalla. Jälkikäteen ajateltuna hyvä, et soitin. Oltiin silloin vielä molemmat opiskelijoita ja meillä 2 lasta, mistäköhän ihmeestä meidän perhe kasaisi säästöjä? Kaikki menee kädestä suuhun (ja lasten varusteisiin).

Kyllä muukin hävettäisi mennä sossuun. En ole mennytkään. Normaalioloissa päiväraha ja asumistuki on sen verran, että en ole oikeutettu toimeentulotukeen.

Olen silti käynyt leipäjonoissa, saanut diakoniapua jne. Hävettää sekin, varsinkin leipäjono, kun en halua että kukaan yhtäkkiä kuvaa johonkin uutisiin tai lehteen.

Naapuri toi eilen marjoja. Väitti että on luopumassa toisesta pakkasestaan ja nämä jäi yli. Epäilen että oikeasti hän vaan halusi auttaa ja ilahduttaa varsinkin mun tyttöjä. Hän on eläkeläinen ja mekin on autettu lähinnä silleen, että on käyty samalla kuin itsellekin hänelle kaupassa ja apteekkiasioilla, hän kävelee huonosti. Käyn siis pimpottamassa kun olen menossa kauppaan, että tarviiko hän jotain sieltä.

Pidetään tänään lettukestit.

Muista ap, että ihmisarvoa ei mitata rahassa. Se, ettei ole kuin pienet tulot, ei ole mikään hävetyksen asia.
Ole iloinen, että sulla on lapset ja olet terve. Monella ihmisille on vaikeampaa elämässä kuin sulla.

eikös sossusta sais nuo silmälasirahat takaisin?

Ne ovat eri kuukausina sattuneita hankintoja. Laskin ettei kovin paljoa ainakaan tulisi, olen siis laskenut kuinka kaukana olen siitä toimeentulorajasta.

Voi olla että siellä olisi ollut inhimillinen virkailija ja antaisi kertaluontoisesti jotain. Mutta pelkään että olisin nöyryyttänyt vaan turhaan itseäni ja vastassa on tiukka laskelma, että pitää pärjätä näinkin.

Voi vaikuttaa reippaalta (kiitos tuolle yhdelle joka tsemppasi), mutta tosi asiassa itku ei ole kovin kaukana, ja itkien kun sain sitä diakonia-apuakin.