Tilillä on 8 €, jee tätä köyhän elämää

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Köyhä ilmeisesti
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
No ei sinulla ainakaan turhaa roinaa pyöri nurkissa.

Itse en ostele mitään turhaa enkä säilö kotonani ylimääräistä (ainakaan tietoisesti), mutta silti löydän usein kotontani sen verran tavaraa, että parin kuukauden välein lisään huutonettin 10-20 uutta tavaraa/ vaatetta myyntiin.

Olen myynyt aika paljon. Ja turhaa on tavallaan vain tuon isomman pieneksi jääneet vaatteet, jotka säästän pienemmälle, kun ovat kummatkin tyttöjä. Jos nyt myyn ne, joudun hankkimaan kaikki nuoremmalle, missä ei ole järkeä.

On mulla talvijuttuja, liian pienet luistimet ja tuolta nuoremmalta jääneet talvivaatteet. Mutta ne ei oikein kulje, yritin kyllä.

:/ Kurjaa miten joillain menee tohon.

Itse olen teinistä asti psyykannut itselleni että 800€ on se "nollaraja" tilillä, eli sen alle EI VAIN MENNÄ. Nyt sit ku ostin pirun kalliin rotukoiran enkä halunnut säästötililtä ottaa, niin menikin himpun tuon nollarajan alle.
Ahistaa ihan pirusti, miten meinasin elää minimirahoilla vielä 3 viikkoa.

Envoi edes kuvitella miten paha olo ja paniikki olisi jos rahat olisi OIKEASTI noin vähissä. Mutta onneks itte on tajunnut säästää hullun lailla rahaa silloin kun on ollut mahdollista.

:/ Kurjaa miten joillain menee tohon.

Itse olen teinistä asti psyykannut itselleni että 800€ on se "nollaraja" tilillä, eli sen alle EI VAIN MENNÄ. Nyt sit ku ostin pirun kalliin rotukoiran enkä halunnut säästötililtä ottaa, niin menikin himpun tuon nollarajan alle.
Ahistaa ihan pirusti, miten meinasin elää minimirahoilla vielä 3 viikkoa.

Envoi edes kuvitella miten paha olo ja paniikki olisi jos rahat olisi OIKEASTI noin vähissä. Mutta onneks itte on tajunnut säästää hullun lailla rahaa silloin kun on ollut mahdollista.

Olen mäkin säästänyt, mutten suunnitellut että tulee avioero, joka veti talouden ihan hepsankeikkaa ja siihen päälle tämä vaikea työllisyystilanne.

Ahdistaa kyllä. Mutta toivon että tämä oli väliaikaista vaan.

[QUOTE="welho";29606396]Mikä tän ketjun pointti on? Puuttuuko sulta jotain?[/QUOTE]

Ei oo sen kummempaa pointtia kuin luppoaikaa. Ja ajattelin avautua, kun täällä usein haukutaan vastaavassa tilanteessa olevia. Mulla on koulutusta, työkokemusta ym. En ole sosiaalipummi ja silti olen tässä tilanteessa, koska ei vaan voi tietää, mihin elämä vie.

Alkuperäinen kirjoittaja silmälasit;29606427:
Laseja saa netistä alimmillaan noin 30e. Itse ostan vaan sieltä. Tulee postissa tosi nopeesti.

ei lpaselle kannata ostaa tuommoisia laseja, van ihan kunnolliset, vaika instrusta. Varsumaksu on pakko maksa heti mutta sieltäkin saa osissa maksettua. Se varausmaksu on 25 prosenttia lasien hinnasta

Alkuperäinen kirjoittaja silmälasit;29606427:
Laseja saa netistä alimmillaan noin 30e. Itse ostan vaan sieltä. Tulee postissa tosi nopeesti.

Ai myös taittovikaiset joitten diopterit ovat yli -5 ja -6? Epäilen. Annapa sivuston nimi. Itselläni on myös paljon miinusta ja taittoivat kuten tytöillä. Otan mielellään 30 € lasit. Edelliset hankin itselleni Virosta. Tyttöjen laseja en päässyt hakemaan mistään ja toisaalta niitä pitää noihin pikkukasvoihin sovitella ja hyvin harvat sangat käyvät koon puolesta. Nyt toinen sai valita 2 kehyksestä, ne oli ainoat jotka kävi. Toiselle oli vain yhdet sopivat sangat.

Täällä toinen samanlaisessa rahatilanteessa kärvistelevä yksinhuoltaja. Viimeistelen väitöskirjaa. Apurahasta on muutama euro jäljellä tilillä. Ilmoittaudun työttömäksi ensi kuun alusta, mutta sen jälkeenkin kestää aikansa, ennen kuin päiväraha alkaa juosta. Maksamista mutkistavat myös opetustunnit yliopistolla.

Toivon kuitenkin, että surkea taloustilanne on vain väliaikainen. Tosin voin 50-vuotiaana olla monen potentiaalisen työnantajan mielestä liian vanha ja ylikoulutettukin työntekijäksi.

Alkuperäinen kirjoittaja Köyhä ilmeisesti;29606222:
Onneksi on ruokaa. Kävin tänään diakoniatoimistossa ja on vähän perusaineksia pakkasessakin.

On ollut paljon yllättäviä menoja, 2 lapselle piti hankkia silmälasit nyt tammi-helmikuussa. Niihin meni tukien jälkeenkin lähes 500 ja nyt on puskuri käytetty.

On sairasteltukin kaikki 3 oikein urakalla ja lääkkeisiin on mennyt tässä kuussa oikeasti 170 €. Normaalisti ei mene yhtään, jos ei vitamiineja lasketa.

Olen siis yh, työtön. 2 lasta, 6 ja tänä vuonna 9 v. Ansiosidonnaisella, saan vähän asumistukea, kelan elarit ja ei toimeentulotukea.

Saan toki lapsilisän kohta, mutta sillä on pakko maksaa sähkölasku ja yhdelle lapselle on pakko ostaa kevätkengät. Loput pitää säästää, että saan vuokran maksettua, kun saan päivärahoja.
Paljon saat?

Täällä toinen samanlaisessa rahatilanteessa kärvistelevä yksinhuoltaja. Viimeistelen väitöskirjaa. Apurahasta on muutama euro jäljellä tilillä. Ilmoittaudun työttömäksi ensi kuun alusta, mutta sen jälkeenkin kestää aikansa, ennen kuin päiväraha alkaa juosta. Maksamista mutkistavat myös opetustunnit yliopistolla.

Toivon kuitenkin, että surkea taloustilanne on vain väliaikainen. Tosin voin 50-vuotiaana olla monen potentiaalisen työnantajan mielestä liian vanha ja ylikoulutettukin työntekijäksi.

Toivon että tärppää! Mä olen sua noin 10 v nuorempi mutta toivon ettei kumpikaan olla liian vanhoja.

[QUOTE="vierailija";29606459]Paljon saat?[/QUOTE]

Mitä?

Toisesta lapsesta sain ns. Valtava-tukea. Eli sitä saa lapsen laseihin 8-vuotiaaksi. Tämä riippuu kotikunnasta, mutta Vantaalla näin. Tuki maksoi sangat 70 € asti ja ainoat käyvät olivat 130 €. Linsseistä maksettiin mutta ei kaikkea ohennuksia, mitä noilla luvuilla (-5 ja -6) tarvitsee. Jotain muutakin ei maksettu, oliko se joku muu homma. Itse joutui maksamaan noin satasen.

Toisen ei enää saa tätä Valtava-tukea. Ja lasit maksoivat noin 400. Lapsella on todella huono näkö, -10 kummassakin silmässä ja taittoviat. Linssit maksoivat maltaita. Itse sangat olivat edulliset.

Kummankin silmälääkärikäynti maksoi, jotain 50 isommalle jäi itse maksettavaksi. Pienemmästä meni alle 30 sen tuen takia. Lasken nekin silmälasikuluiksi.

Tsemppiä. Samoissa mennään. Mulla äitini auttaa joskus vaatteissa ja auttaisi tuossa sun kenkäpulassa, mutta sulla ei ole enää äitiä, vai luinko oikein? Entä mies? Tai hänen vanhemmat?

Tsemppiä. Samoissa mennään. Mulla äitini auttaa joskus vaatteissa ja auttaisi tuossa sun kenkäpulassa, mutta sulla ei ole enää äitiä, vai luinko oikein? Entä mies? Tai hänen vanhemmat?

Joo, äiti on kuollut (siitä on nyt 4 vuotta).

Mies on nyt jossain elämäntapamatkailemassa (keski-iän kriisiä potemassa) ja hänen vanhemmat ikävä kyllä asuvat kaukana pohjoisessa. Sen verran kaukana, että meillä ei ole varaa matkustaa sinne, ja he eivät enää matkustele. Ovat noin 75-80 v.

Meidän välit on sillä tasolla, että lähetän joulukortin ja tytöistä jonkun kuvan, he joulukortin takaisin ja joskus vähän rahaa tytöille (nyt tuli yht. 50€), jolla ostan jotain heille. Nyt annoin isommalle 25 € lahjakortin, jolla osti itselleen Seppälän alesta mieleisiään vaatteita. Hän oli toivonut lahjakorttia johonkin vaateliikkeeseen. Pienemmälle ostin oman Monster High-peruukin ja Top Model-kirjan.

Synttäreitä eivät ole muistaneet edes kortilla sen jälkeen kuin isä lähti.

[QUOTE="Aapee";29606619]Mitä?

Toisesta lapsesta sain ns. Valtava-tukea. Eli sitä saa lapsen laseihin 8-vuotiaaksi. Tämä riippuu kotikunnasta, mutta Vantaalla näin. Tuki maksoi sangat 70 € asti ja ainoat käyvät olivat 130 €. Linsseistä maksettiin mutta ei kaikkea ohennuksia, mitä noilla luvuilla (-5 ja -6) tarvitsee. Jotain muutakin ei maksettu, oliko se joku muu homma. Itse joutui maksamaan noin satasen.

Toisen ei enää saa tätä Valtava-tukea. Ja lasit maksoivat noin 400. Lapsella on todella huono näkö, -10 kummassakin silmässä ja taittoviat. Linssit maksoivat maltaita. Itse sangat olivat edulliset.

Kummankin silmälääkärikäynti maksoi, jotain 50 isommalle jäi itse maksettavaksi. Pienemmästä meni alle 30 sen tuen takia. Lasken nekin silmälasikuluiksi.[/QUOTE]

Missä kävit silmälääkärissä? Mitä tarkoitat, että jäi itse maksettavaksi alle 50 e?

Lapset kärsivät koska 1) valitsit huonon miehen 2) teit lapsia ilman koulutusta ja työuraa 3) sinulla on heikko geeniperimä

Ainakin 2 väärin.

1) valitsin silloin ihan hyvän miehen, järkevänkin. Mua jonkun verran vanhemman. Olimme yhdessä 15 v. Mies sai jonkun keski-iän kriisin ja avioliitto yhtäkkiä ahdisti häntä. Muutti pois. Jätti työnsä ja nyt etsii itseään... En tiedä mikä hulluus häneen iski. Ei ollut mitään toista naista (mitä epäilin kun lähti ihan mulle yllätyksenä). Hän on nyt käynyt jonkun mindfullness-koulutuksen ja reppureissailee vaikka on 50. Hän asuu Suomessa ollessaan mökissä, jossa ei ole sähköä eikä vesi tule sisään.

2) mulla on korkeakoulututkinto, ja olen ollut töissäkin valmistumisen jälkeen yhteensä noin 15 v. Lapset tein kun olin töissä, vakituisessa työsuhteessa. Firma meni myöhemmin alta ja nyt on ollut muutama tämmöinen äitiysloman sijaisuus jolloin olen ottanut mitä saan, vaikka palkka on huono jne.

3) muuten hyvä perimä, mutta ikävä kyllä sekä mulla että lasten isällä on huono näkö ja se on huono lasten kannalta.

[QUOTE="lolo";29606914]Missä kävit silmälääkärissä? Mitä tarkoitat, että jäi itse maksettavaksi alle 50 e?[/QUOTE]

Kun silmälääkäri on aina yksityinen, paitsi jos on joku kaihipotilas tai vastaava, niin siitä saa Kela-korvausta jonkun verran. Itse jouduin maksamaan tuon alle 50 ja nuoremmasta jostain syystä (sen Valtavan takia) perittiin vain se mitä poliklinikkamaksu olisi eli oliko se 21 €.

Kävin tietyllä silmälääkärillä, koska hän on tutkinut noiden silmiä aiemmin ja on muutenkin hyvä lasten kanssa. Mutta samat taksat ne on oli se silmälääkäri missä hyvänsä. Ei ole mitään terveyskeskuksen silmälääkäriä ja silmäpolille pääsee vain, jos on joku kaihi tai puolisokeus ym.

Siis jos joku ei ymmärrä, kun ei ole itse silmälaseja: ensin pitää hakeutua silmälääkäriin että saa reseptin niihin laseihin. Suomessa ikävä kyllä on niin, että tämä on aina yksityinen lääkärikäynti. Ja se maksaa jotain, siitä saa Kela-korvausta pari kymppiä.

Sen reseptin kanssa sitten mennään ostamaan laseja ja sankoja.

Jos on tosi vähän miinusta tai plussaa, voi käydä optikolla eli sehän on usein ilmainen, jos ostaa lasit siitä samasta liikkeestä. Mutta jos on kunnolla miinusta ja/tai taittovikoja, mikään optikko ei käy. Optikko ei ole silmälääkäri.

Koska sä saat lisää rahaa?pelottaako jos sä tai lapset sairastuu miten saat ostettua lääkkeet?

Saan tietenkin lapsilisät mutta niille on jo tiettyä käyttöä. Sitten joskus ensi viikon puolessavälissä tulee päivärahat.

Pärjäämme jotenkin sinne asti, jos mitään ei satu. On jauhoja ym. Ja varmaan pitää ruveta leipomaan teeleipiä iltapalaksi jne.

Jos sattuu, pitää miettiä joko lainaamista tai luottokorttia. Mulla on Visa-kortti, mutta se on myös vain laina eli pitää maksaa kuun lopussa pois. Eli se on todella ihan äärimmäisen hädän konsti.

Nyt täytyy sanoa, että ap on kyllä pahasta tilanteesta huolimatta aika reippaan oloinen. Uskon että pärjäätte hyvin, kun äiti on noin tervejärkinen.

Olisin voinut antaa teille meidän hyväkuntoisia 33-34 koon kenkiä, ihan vaikka lähettää, koska asutaan Tampereella. Mutta ikävä kyllä meillä ne menivät juuri viikonloppuna johonkin keräykseen, mitä serkkuni keräsi, jonnekin Viroon.