Tilasin ravintolassa kalaa ja tarjoilija koetti lähinnä painostaa tilaamaan viiniä ruuan kera

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja "vesi"
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
V

"vesi"

Vieras
Tulipa mieleeni elävästi tuosta maitokeskustelusta kun kävimme noin reilu vuosi sitten miehen kanssa yhdessä ravintolassa kahdelteen vähän romanttista iltaa viettämässä.

Oli kyllä viimisenpäälle noin muuten mutta se tarjoilijan törkeä käytös.
Olin mieheni kanssa kahden romanttisella illallisella, mies joi olutta ja minä vettä ja siitäkös riemu repesi.
Tilasin pääruuaksi kalaa ja kokoajan juomaksi vettä.
Tarjoilija toi kalatilauksen jälkeen käteeni viinilistan ja alkoi suosittelemaan,
kerroin että ei kiitos ja tämä vesi riittää.
Hän alkoi pitämään luentoa kuinka kalan kanssa kuuluu nauttia valkoviiniä.
Sanoin edelleen kauniisti ei kiitos ja juon vain vettä.
Tarjoilija alkaa suosittelemaan jos edes maistasin valkoviiniä ja hän toisi jotakin jos sitten maistuisi.
Sanoin ei kiitos olen raskaana ja kuskina joten ei juomaksi.
Tarjoilija silmin nähden suuttui kun en ottanut sitä viiniä.
Tuli kala pöytään ja hän juoksi kokoajan edelleen kysymään jos nyt kuitenkin maistaisit sitä viiniä kun se sopisi niin hyvin kalan painikkeeksi.
Kiitin edelleen ja sanoin ei kiitos.
Kun olimme ruokailleen ja nauttineet lopuksi jälkiruuan ja kahvit tarjoilija muistutti vielä lopuksi että hienoihin tapoihin sitten kuuluisi ottaa kalan kanssa valkoviiniä.

Oli muuten viiminen kerta kun tuossa ravintolassa kävimme :(

Palautetta laitoimme sähköpostin kera tuonne ravintolaan ja koskaan emme vastausta saaneet miksi minua painostettiin juomaan sitä viininlitkua josta en edes muulloinkaan pidä.

Jos kerran on pakko ottaa viiniä ruuan kanssa niin voisiko se lukea siinä listassa, emme tarjoile ja myy kalaa ym jos et juo sitä tai tätä tämän ruuan kanssa.

Vajaan kympin käynyt rypälemehupullo muuttuu 50 euron pulloksi ravintolassa. Katetta on ihan eri tavalla absoluuttisesti kuin vedessä.

Aika juntti tarjoilija jos ei tiennyt että kalan kanssa voi juoda punkkuakin.

Jos tuo on totta niin olisin pyytänyt esimiehen/ravintolapäällikön paikalle ja ilmoittanut tekeväni kirjallisen valituksen. Sen jälkeen kertomus tapahtumista myös kaikille saiteille joissa on ravintola-arvosteluja jotta saavat myös ansaitsemansa näkyvyyden netissä, esim. eat.fi jne.

[QUOTE="kokki";27769341]Vajaan kympin käynyt rypälemehupullo muuttuu 50 euron pulloksi ravintolassa. Katetta on ihan eri tavalla absoluuttisesti kuin vedessä.

Aika juntti tarjoilija jos ei tiennyt että kalan kanssa voi juoda punkkuakin.[/QUOTE]

No tuota valkkaria hän vaan tyrkytti ihan kokoajan :(
Muistui tosiaan nyt mieleeni tuosta maito keskustelusta että juokaa sitten vettä mutta eipä se vesikään.
Tuo talousvaikeudet voi osuakin hyvin siihen ravintolaan,
sillä mekin olimme siellä ainoat asiakkaat ja juuri kun tulimme ravintolaan sieltä lähti yhdet pois.

[QUOTE="a.p";27769347]No tuota valkkaria hän vaan tyrkytti ihan kokoajan :(
Muistui tosiaan nyt mieleeni tuosta maito keskustelusta että juokaa sitten vettä mutta eipä se vesikään.
Tuo talousvaikeudet voi osuakin hyvin siihen ravintolaan,
sillä mekin olimme siellä ainoat asiakkaat ja juuri kun tulimme ravintolaan sieltä lähti yhdet pois.[/QUOTE]ja kaikki oli niin viimosen päälle että....

ja kaikki oli niin viimosen päälle että....

No kyllä ravintola jossa on hovimestari ja pöytävarauksetkin tehtävä etukäteen antaa ainakin näin juntimmalle kuvan paremmasta mestasta.
Kuin myös se että ravintolan tasokin oli jo sitä luokkaa ettei sinne ihan tuulipuku pääll kävellä.
Mutta kaikkihan ei osaa ravintolakäyttäytyä :/
minä mukaanlukien kun kerran vaan vettä juon.

Ettei vaan olisi ollut joku tuuraaja? Nuori? Mies? Jotkut ajattelevat teknisesti eli eivät niin asiakaslähtöisesti, jolloin he vain hokevat kuin robotit pomolta oppimaansa mantraa asiakkaalle kuin asiakkaalle.

Viinit ovat yliarvostettuja. Yksi hyvä kikka tukkia ihmisten suut on ladella lista, miltä viinin pitäisi omasta mielestä tuuan kanssa maistua. Yleensä sellaista viiniä ei ole tai se maksaa maltaita :D

Saapi sitä yrittää, mutta mielestäni ravintolaan mennään syömään hyvää ruokaa ja viihtymään hyvässä seurassa. Siihen ei kuulu se että moukkamaiset tarjoilijat pyörivät kimpussa koko ajan ja pilaavat ruokarauhan.

Ihmetyttää nämä jotka aina jaksavat puolustella tarjoilijoita.
Jos menen ravintolaan, maksan kalliisti siitä nautinnosta. Jos en saa syödä rauhassa ilman pahaa mieltä jotka on aiheutettu asiattomuuksilla, niin äänestän jaloillani. Muistan kertoa huonot kokemukseni myöskin mahdollisimman monelle.

Nykyisin tarjoilijat ainakin oman kokemukseni mukaan hiillostavat asiakkaita entistä enemmän.
Kotona vaivalla tehdyt illalliset ovatkin nykyään enemmän meidän juttumme.

[QUOTE="vieras";27769396]Jos mainitsee olevansa raskaana, niin tuskin kukaan alkaa viiniä tyrkyttään.[/QUOTE]

:laugh: todellakin provo joo kun olin juuri muutamaviikko aijemmin plussannut ;)
Ja ajattelin tämän nyt viimeistään karkoittavan tuon tarjoilijan vaan ei.
Joko hän ei uskonut kun ei mahaa ollut tai ajatteli että on niin alussa ettei sa haittaisi.

Ja vastaan nyt tähän viestiin samalla tämänkin kun joku sanoi että olisit vaatinut ravintolapäällikköä mitä lie paikalle niin sen verran harvemmin käymme näin paremmanluokan ravintolassa että ei tullut heti mieleeni.
Ja se miksi nyt vasta kirjoitin tästä palstalle,
älkää järkyttykö ;) minulla on muutakin elämää.
Kirjoitin ravintolaan s.postia ja annoin palautetta johon EN KOSKAAN saanut vastausta joten jos laitan jonnekin s.postia saan vastinetta tai en on asia mielestäni loppuunkäsitelty.
Se miksi nyt vasta siis kirjoitin tänne tästä,
tuli mieleeni tuosta maitoketjusta kuinka kehotettiin ottamaan vaikka vettä jos et viiniä suostu juomaan.
Eli pointtini,
eipä se vesikään siis ole hienomman paikan mielestä hyvä ruokajuoma.
Joten olkaa juntteja ja juokaa mitä haluatte.
Aijon itsekin vastaisuudessakin tehdä ja juoda vaan sitä vettä.

[QUOTE="a.p";27769421]:laugh: todellakin provo joo kun olin juuri muutamaviikko aijemmin plussannut ;)
Ja ajattelin tämän nyt viimeistään karkoittavan tuon tarjoilijan vaan ei.
Joko hän ei uskonut kun ei mahaa ollut tai ajatteli että on niin alussa ettei sa haittaisi.

Ja vastaan nyt tähän viestiin samalla tämänkin kun joku sanoi että olisit vaatinut ravintolapäällikköä mitä lie paikalle niin sen verran harvemmin käymme näin paremmanluokan ravintolassa että ei tullut heti mieleeni.
Ja se miksi nyt vasta kirjoitin tästä palstalle,
älkää järkyttykö ;) minulla on muutakin elämää.
Kirjoitin ravintolaan s.postia ja annoin palautetta johon EN KOSKAAN saanut vastausta joten jos laitan jonnekin s.postia saan vastinetta tai en on asia mielestäni loppuunkäsitelty.
Se miksi nyt vasta siis kirjoitin tänne tästä,
tuli mieleeni tuosta maitoketjusta kuinka kehotettiin ottamaan vaikka vettä jos et viiniä suostu juomaan.
Eli pointtini,
eipä se vesikään siis ole hienomman paikan mielestä hyvä ruokajuoma.
Joten olkaa juntteja ja juokaa mitä haluatte.
Aijon itsekin vastaisuudessakin tehdä ja juoda vaan sitä vettä.[/QUOTE]

Yleensä ravintolapäällikköä ei tarvitse "vaatia" paikalle, vaan tarjoilija kyllä itsekin tajuaa pystyykö selvittämään tilanteen itse. Monissa rafloissa on ohjeet, miten toimia asiakkaan ollessa eri mieltä ja normaali käytäntö on hyvittää laskussa, tuoda jotakin ylimääräistä jälkkäriksi tai tässä tapauksessa olisi tietysti pitänyt tarjoilijan uskoa kerrasta. Ja jos vastassa on harvinaisen moukka tarjoilija, niin eipä siinä raflapäällikkökään voi häntä toiseksi ihmiseksi muuttaa. Käytöksestä saa palautetta, ehkä varoituksen, mutta henkilökuntaa on tosi vaikea saada ja sekaan mahtuu pölvästejäkin.

Luen tukka pystyssä ohjeita, joissa asenne on kaiken aikaa agressiivinen ja vaativa. En ole kertaakaan elämässäni nähnyt sellaisen asenteen muuttavan mitään , vaan paremminkin rafla heittää yksissä tuumin moisen öykkärin pihalle ja toivottaa pysymään poissa. Olen nimittäin ikäni tehnyt asiakaspalvelutyötä ja pidän siitä todella, koska saan iloa tyytyväisistä asiakkaista. Silti tulee tilanteita, joissa asiakas itse on yhteistyökyvytön ja on tyytymätön aivan kaikkeen missä häntä voidaan tulla vastaan. Siksi olen todistanut tilanteita, jossa on yksissä tuumin päätetty ettei kukaan enää palvele ja asiakas savustetaan ulos hyytävällä välinpitämättömyydellä.

Ap:lle sen verran vielä, että toimit aivan oikein ja siksi kyselin aiemmin oliko kyseessä nuori ja mies. Joskus vasta valmistuneet pojat ovat ihan mahdottoman innoissaan "pätevyydestään" ja sitten takahuoneessa keskustellaan. HArmi, ettei sinun kohdallasi toinen tarjoilija tullut apuun.

[QUOTE="kokki";27769341]Vajaan kympin käynyt rypälemehupullo muuttuu 50 euron pulloksi ravintolassa. Katetta on ihan eri tavalla absoluuttisesti kuin vedessä.

Aika juntti tarjoilija jos ei tiennyt että kalan kanssa voi juoda punkkuakin.[/QUOTE]

Näin. Hlökunnalla on paine niskassa lisämyynnistä (viini, alkuruoat, jälkiruoat, jälkiruokajuomat jne).

Tosin junttiahan tuo on.

[QUOTE="vesi";27769332]Tulipa mieleeni elävästi tuosta maitokeskustelusta kun kävimme noin reilu vuosi sitten miehen kanssa yhdessä ravintolassa kahdelteen vähän romanttista iltaa viettämässä.
[/QUOTE]

Olisi ihan kiva että kirjoitetaan mistä ravintolasta kyse..

Yhteistyössä