Tietopaketti.

nice, ruo oliki päässy multa ohi.
tässä linkki sinne :)
http://www.babyplus.fi/epages/Kaupat.gpl/?ObjectPath=/Shops/Jylha/Categories/%22Tietopaketti%20raskaudesta%22


jos joku sattuis tietämään jotain mistä löytyis tetoa punaviinin tehosta, erityisesti sitä kohdun verenkiertoa parantavasta ainesosasta olisin kiitollinen. ja myös jättihelokkikapseleista.
 
"JÄTTIHELOKKI GLA + E Jättihelokinsiemenöljykapseli. Pakkaus: 60, 140 ja 400 kapselia Annostus: 2 kapselia 2 kertaa päivässä. Jättihelokkiöljyn sisältämä gammalinoleenihappo (GLA) on Omega-6 -ryhmän rasvahappo, JOTA ON RUNSAASTI ÄIDINMAIDOSSA, mutta ei sen sijaan esimerkiksi lehmänmaidossa tai muissa ruoka-aineissa. Elimistö muuttaa ravinnosta saamaansa linolihappoa GLA:ksi ja sen jälkeen moneksi muuksi aineeksi. Linolihapon muuttumista GLA:ksi voi kuitenkin häiritä monet tekijät, kuten ikääntyminen, runsaasti tyydyttyneitä rasvoja sisältävä ruokavalio, alkoholinkäyttö ja elintasovaivat. Bioteekin Jättihelokki GLA+E sisältää päiväannoksessa (2 x 2 kaps.) 200 mg GLA:ta sekä 10 mg vaikutusta tehostavaa E-vitamiinia.


Helokkiöljy GLA+ Jättihelokki GLA+ sisältää kylmäpuristettua helokinsiemenöljyä. ... sekä raskautta suunnitteleville ja raskaana oleville.
Helokkiöljy (primrose oil) on yleensä kapselina tai joskus myös öljynä myytävä tuote, jota saa luontaistuotekaupoista tai joskus joistain hyvinvarustetuista apteekeista.

Käytetään esimerkiksi iho-ongelmiin kuten allerginen, kuiva ja/tai atooppinen iho sekä naisten hormonaalisiin vaivoihin esim. PMS, epäsäännölliset ja/tai kivuliaat kuukautiset. Muistaakseni Englannissa on tehty siitä enemmän tutkimusta ja siellä käyttävät usein myös perinteisen lääketieteen rinnalla tukihoitona. Siellä siis myös lapsettomuuden hoidossa tukihoitona. Helokkiöljy ei siis ole lääke vaan lisäravinne, joten se vaatii usein pidempiaikaista käyttöä, jotta saavutettaisiin paras apu vaivoihin.

Tuosta helokkiöljystä vielä sen verran, että gyneni sanoi sen saattavan aiheuttaa rasvahappotasapainoon häiriöitä, eli jos sitä aikoo ottaa, niin pitäisi huolehtia erityisen hyvin omega-3:n saannista, ettei tuo rasvahappotasapaino häiriinny.

Että näin kopion eri sivustoilta ihmisten kirjoituksia. Jokainen siis päätelköön itse mitä kannattaa ottaa. Muistutan kuitenkin että helokkiöljyä syödessä kannattaa myös ottaa kalaöljykapseleita, tämä on myös lääkereiden suositus."


 
Hei, just mulle sanottiin neuvolassa, että uus suositus maksamakkaraa saa ottaa pari siivua odotusaikana, mutta tuota helokkiöljyä tai MITÄÄN luontaistuotteita ei pitäisi käyttää odotusaikana, ihan vaan siksi, että niistä haittavaikutuksista on niin vähän vasta tietoa.

Itse en käytä mitään muuta kun Berocca plussaa ja relatabs-maitohappobakteereja, ovat turvallisia. Erilaista tietoa on ilmassa eri valmisteista, käytän vaan apteekin tutkittuja tuotteita itse. Mitään lääkkeitäkään ei pidä käyttää, ellei aivan pakko, ekalla kolmanneksella pitäisi välttää jopa panadolia, eli mieluummin ei mitään silloin.
 
totta että raskaana ollessa tulisi välttää luontaistuotteita just siks että niitä ei oo tutkittu. toisaalta tuo helokkiöljy on rasvaa joten siitä ei luulisi olevan mitään haittaa sikiölle ainakaan siinä vaiheessa kun verenkierto äidin kanssa ei oo sama.
 
Hih hih, nibbler oli tuossa lainannut munkin kirjoitusta toisesta pinosta, eli toistan vielä mitä siinä toisessa pinossa puhuttiin noista helokkikapseleista:

Jos niitä ottaa, niin niiden kanssa pitäisi ottaa samalla kalaöljykapseleita, ettei tuo rasvahappotasapaino häiriinny. Ja niitä suositellaan otettavaksi VAIN ovulaatioon saakka, eli vain kierron ekat viikot just sen takia, ettei tiedä, mitä haittaa voisi olla sikiölle, koska vaikka alkiolla ei ole yhteistä verenkiertoa äidin kanssa ekojen raskausviikkojen aikana, on kehitys niin herkkää, että lääkkeet ja esim. alkoholi SAATTAVAT aiheuttaa vaurioita.

+++++kaikille! :wave:
 
Eli siis vaikka ei ole yhteistä verenkiertoa, saa alkio kuitenkin osansa äidin veressä kiertävistä aineista, ja itse ainakin pelaan mieluummin varman päälle, koska itseni tuntien pelkäisin sitten koko raskausajan, että tulikohan nyt tehtyä jotain vahinkoja... :ashamed: Joku toinen taas ei varmasti stressaisi lainkaan.

Mutta esim. foolihappo on sikiön kehitykselle erityisen tärkeää just hedelmöittymisen jälkeen, eli ennen plussausta, eli jos se vaikuttaa noin voimakkaasti alkion kehitykseen, niin kyllä mun logiikalla siihen voivat vaikuttaa myös haitalliset aineet, vaikka ei tosiaan olekaan vielä sitä yhteistä verenkiertoa.

Lapsia on aina tehty, myös ennen foolihappoja ja helokkiöljyjä ja mitään varoituksia, mutta onpahan niitä kehityshäiriöitäkin aina ollut, niin että ehkä se on äidin omasta stressinsietokyvystä kiinni, että kuinka tarkkaan näitä ruoka-aineita miettii jne. Itse kuitenkin tunnustan olevani hysteerinen :LOL:
:xmas: :wave:
 
Mä käytin sitä Apteeksita saatavaa Efamolia tärppikierron alussa, olin jo käyttänyt jonkin aikaa, yhtä purkkia vaan, Efamolissa on helokkiöljyä, jätin sen sitten pois kun plussasin maaliskuussa. Aloin käyttää Berocca plussaa ja plussasinkin sitten pian, siinä on ainakin foolihappoa, joka on hyväksi ja sitä voi jatkaa raskausaikanakin.
 
kiitos lentoemo tuossa oikeastaan tulikin se tieto mitä tarvitsin. nimittäin mietin että pitääkö ne helokit loepttaa oviksen jälkeen vai kuinka. ku joissakin sanotaan että voi jatkaa ja jossain sanotaan että pitää lopettaa.

joo greippimehun pitäisi ainakin vahvistaa limakalvoja. toivon ainakin niin. mulla ultrassa näky hitusen liian ohut limakalvo joten sitä haluaisin vahvistella.
 
nibbler, joo tosiaan kierron alussa, ja koskapa niiden tarkoituksena on ovulaation säännöllistäminen, ei niistä teoriassa ole hyötyäkään oviksen jälkeen. Itse en ole enää juuri käyttänyt, koska just luin jostain helistimen tai muun sivuilta, että noita omega-6 -happoja on länsimaisessa ruokavaliossa jo liikaakin omega-3 verrattuna, eli kuten se gyne minulle sanoi, varovaisuutta noiden rasvahappojen kanssa, ettei mene koko rasvahappotasapaino sekaisin. Mutta jossain sanottiin, että kyllä niitä helokkikapseleita voi ihan rauhas ottaa kerran tai pari viikossa, jos muuten saa säännöllisesti omega-3 -happoja.

On kyllä tietty tosi yksilöllisiä tuollaiset rasvahappotasapainot. Helokkiöljynhän pitäisi parantaa ihoa jne., mutta esim. siskolleni tuli AKNE, kun söi niitä pari kuukautta, joka sit hävisi heti, kun lopetti niiden syönnin! Eli hänellä saattoi olla omega-6-varastot jo niin "täynnä", että rasvahappotasapaino meni sekaisin, kun otti vielä helokkiöljyn muodossa lisänä.

Itsellänikin oli paljon pientä näppyä, mutta ovat nyt hävinneet, kun olen lopettanut helokkiöljyn kokonaan, mutta voi kyllä johtua muustakin. Sen sijaan siskollani oli kuulemma ihan selkeä yhetys tuon helokkiöljyn kanssa, koska aiemmin ei ollut aknea, eikä ole enää sen jälkeen tullut.
 
mulla taas on mennyt finnit kokonaan pois. mut naama rasvottuu paljon nopeemmin kuitenkin nyt kuin mitä ennen. outoo sinäänsä kun niiden asioiden pitäis olla ihan yhteydessä toisiinsa.

omega-3 pillereitä napostelen säännöllisesti muutenkin että toivottavasti ne pysyy tasapainossa nyt. ja muutenkin jos vaikuttaa siltä että nää ei tehoo mihinkään niin jätän ne pois kokonaan. mä en tykkää pillereistä :)
 
kaksplus lehti 5/2006

Riski kasvaa kerta kerralla.

kesken menoja uusiutumisriski

yksi kerta 22-25%
kaksi kertaa 26-31%
kolme kertaa 31-47%







Ikä Nostaa Keskenmenoriskiä

Naisen ikä Keskenmenoriski
20-29v 7-15%
30-40v 20-46%
yli 40v 45-60%

Raskaustestillä todetuissa raskauksissa 10-15% päättyy keskenmenoon.
keskenmenoista 80% sattuu ennen 13. raskausviikkoa.
Suomessa tapahtuu vuosittain noin 8 000- 9 000 alkuraskauden keskenmenoa.
Usein raskaus keskeytyy jo niin varhaisessa vaiheessa, että nainen ei edes tiedä olevansa raskaana.
Jos nämä hyvin varhaisen vaiheen keskenmenot lasketaan mukaan, saadaan keskenmenoprosentiksi 20-60%

Yleisin syy keskenmenoon on sikiön kromosomipoikkeavuus. Se löytyy noin 50-60% keskenmenoista.

Joskus syytä keskenmenoon ei löydetä. Nainen itse ei voi aiheuttaa keskenmenoa
Normaali liikunta, raskaiden tavaroiden nostelu tai vaikkapa sukupuoliyhdyntä eivät voi olla yksinään syynä keskenmenoon.
 
Cut back on dairy products. A sugar found in milk known as galactose has been proven harmful to function of ovaries. Some women do not have normal amounts of the enzyme needed to break up galactose causing it to build up to dangerous levels in the body. It is recommended that you skip milk, ice cream, yogurt, and cottage cheese. Other foods that offer calcium are green leafy vegetables, beans, enriched flour, and fortified juices. If necessary, calcium supplements may be added.
 
nibbler: mäkin olen lukenut tosta maitotuotteiden "haitallisuudesta", mutta harvardin yliopiston tekemässä tutkimuksessa "syyllistettiin" nimenomaan rasvattomat tai vähärasvaiset maitotuotteet, koska niiden proteiinimäärä on ihan vinksallaan rasvan määään nähden. Eli rasvaista maitoa juovilla naisilla on paremmat ovismahdollisuudet kuin rasvattomia maitotuotteita käyttävillä. Tuossa harvardin tutkimuksessa siis tutkittiin ovulaatiohäiriöistä kärsivien naisten hedelmällisyyden parantamista ruokavaliolla, normaalisti ovuloivien naisten hedelmällisyyttä tää ruokavalio ei parantanut.
 
http://www.hsph.harvard.edu/news/press-releases/2007-releases/press10312007.html

Vau, mähän sain tän linkitettyä... :LOL:

Tässä tiivistelmä tästä harvardin tutkimuksesta:

The women with the highest fertility diet scores ate less trans fats and sugar from carbohydrates, consumed more protein from vegetables than from animals, ate more fiber and iron, took more multivitamins, had a lower body mass index (BMI), exercised for longer periods of time each day, and, surprisingly, consumed more high-fat dairy products and less low-fat dairy products. The relationship between a higher "fertility diet" score and lesser risk for infertility was similar for different subgroups of women regardless of age and whether or not they had been pregnant in the past.
 
Ja tässä on tiivistelmä noiden harvardin proffien kirjoittamasta kirjasta The Fertility Diet:

Key recommendations from The Fertility Diet include:

* Avoiding trans-fats, the artery-clogging fats found in many commercial products and fast foods
* Eating more vegetable protein, like beans and nuts, and less animal protein
* Drinking a glass of whole milk or having a small dish of ice cream or full-fat yogurt every day; temporarily trading in skim milk and low or no-fat dairy products for their full-fat versions
* Getting into the "fertility zones" for weight and physical activity

Trans-fats on siis margariinia ja sekoiterasvoja, eli ne on pahempia kuin vanha kunnon voi. Mutta tosiaan tuossa dieetissä suositellaan syömään mahdollisimman paljon kasvikunnasta peräisin olevia proteiineja eläinkunnasta peräisin olevien proteiinien sijaan.
 
Tämän löysin eräältä toiselta keskustelupalstalta.
Siinä ei valitettavasti kerrottu mistä tämä teksti oli kopioitu.

"Yhdynnän jälkeen sperma valuu ulos naisen emättimestä, toisilla nopeammin ja toisilla hitaammin. Sperman valuminen ulos emättimestä on siis aivan normaalia. Naisen ollessa hyvin kiihottunut ja lähellä orgasmia, muodostuu syvälle emättimen pohjaan "kuppimainen" alue. Ilmiötä voidaan kutsua myös "palloontumiseksi". Kun mies ejakuloi eli saa siemensyöksyn, jää sperma tuohon kuppiin. Todennäköisesti sen luonnon tarkoittama merkitys on, että siittiöt pysyvät emättimessä hieman pidemmän aikaa kuin perustilassa tai lievän kiihotuksen aikana, jotta hedelmöittyminen olisi varmempaa. Jos nainen ei ole ollut niin kiihottunut, että tuota palloontumisvaihetta tulisi, voi sperma valua ulos nopeasti. Jos taas sperma on jäänyt kuppiin, se voi valua ulos pitkänkin ajan päästä (esim. tunti) yhdynnän loppumisesta, sitä mukaa kun naisen sukupuolielimet palautuvat halua ja kiihottumista edeltävään tilaan."

 

Yhteistyössä