Tietokone ja salaisuudet

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Tiina Näppy
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
T

Tiina Näppy

Vieras
Asun ns. erillisuhteessa ja seurustelen viikonloppuisin.

Kaverillani ei ollut ennen tietokonetta ja kun hän käytti konettani tein hänelle omat käyttäjätunnukset, koska

Tietokoneeni, tiedostoni ja sivut missä käyn ovat osa yksityisyyttäni ja mielestäni niitä ei minun tarvitse jakaa kenenkään kanssa. Tietokoneen tiedostot, suosikit yms. voi mielestäni rinnastaa kirjesalaisuuteen, puhelinsalaisuuteen yms.

Tämän tein senkin takia, että hän kyläpaikassa puhui siitä, miten hän oli kirjoittanut googleen jonkun hakusanan ja se oli kaupannut jotain mitä olin aikaisemmin hakenut, en nyt muista mitä, mutta se jo oli tosi ärsyttävää.

Kun kaverini hankki oman koneen, poistin hänen käyttäjätunnukset mukavuussyistä koneeltani. Olen ilmoittanut, ettei koneelleni ole enää asiaa ja laittanut näytönsäästäjän salasanan alle.

Hän on loukkaantunut ja vetänyt herneen nenäänsä ja sanoi yksi päivä, että kirjoittelenko miehille netissä kun olen niin tarkka koneestani??????

En kirjoittele miehille, Elleihin kyllä.

Mielipiteitä kiitos. Olenko niuhottaja?

Toimit täysin oikein. Närästelköön kaverisi rauhassa. Hänen oikeustajussaan on jotakin pielessä. Eihän hammasharjaakaan jaeta toisen kanssa. Ainakaan minä en jaa. Enkä anna toiselle ajokorttianikaan.

Mutta eikö tuo kuitenkin kerro sinusta jotain? Ehkä et ole sinut sen kanssa kuitenkaan, mitä koneellasi teet.
Ehkä sinusta tuntuu, että kaikki sinussa oleva ei kestä päivänvaloa?
Pysytytkö kirjoittamaan elleihin jos miehesi on selkäsi takana?
Pystyisitkö sulattamaan sen että hän edes tietää minne kirjoitat ja mitä?

Minusta ihminen jolla on hyvä itsetunto ja ei häpeä itseään voi omalle miehelleen avata koneen tms.

Ainakin miehistä olen oppinut, että jos on paljon salaisuuksia, niin pian on sellaisiakin salaisuuksia joita parisuhde ei kestäisi...

jos meinaa toisen kanssa elää, niin pitää luottaa myös siten että avaa itsensä toiselle.

tottakai tietokone ja puhelin ovat salaisuus, jo lainkin mukaan. Mutta kannattaa miettiä omat motiivit: oletko turha nipottaja, joka on vain päättänyt lukea lain kirjainta pilkulleen, vai mitä oikein yrität mieheltäsi peitellä?

Onko sinulla jokin syy ajatella, että jos miehesi tietäisi mitä teet koneella, hänellä olisi taipumus käyttää sitä sinua vastaan?

Alkuperäinen kirjoittaja mutta miksi??:
Onko sinulla jokin syy ajatella, että jos miehesi tietäisi mitä teet koneella, hänellä olisi taipumus käyttää sitä sinua vastaan?

...joka seikka saa taas miehesi hieman outoon valoon. jos mies on juntti, eikä pidä sitten turpaansa kiinni sinun asioista, niin vaihda miestä eäläkä salasanaa, tavoitteena mies jonka kanssa ei tarvita salasanaa

Kirjoittaja ei edes asu yhdessa taman miehen kanssa, miksi miehella pitaisi olla vapaa paasy naisen koneelle? Jos kerran miehella on oma kone, miksi miehen muka tarvii paasta naisen koneelle kylassa kaydessa? Surffailkoot kumpikin kotonaan ja yhdessa ollessa voikin sitten tehda jotain mukavampaa :)

Alkuperäinen kirjoittaja mutta miksi??:
jos meinaa toisen kanssa elää, niin pitää luottaa myös siten että avaa itsensä toiselle.

Kaikkia juttujaan ei tarvitse kertoa kenellekään, ei edes puolisolleen. Kirjesalaisuuteen, samoin siihen rinnastettavaan sähköisten tietojen yksityisyyteen on jokaisella oikeus. Sitäpaitsi omien salasanojen toiselle antaminen (jos ne on muualta saanut tai jos niillä on pääsy tietylle alueelle) on rikollista, oli toinen kuinka läheinen tahansa. Ei toisen kanssa eläminen tarkoita sitä, että oma yksityisyys tai eriys häviäisi. Terveessä parisuhteessa molemmilla on omat juuret ja runko eikä ole kyse mistään loisimisesta.

Meillä on kotona jokaisella oma tietokoneensa, mutta ei meillä mitään salasanoja ole muualle kuin tietysti esim. verkkopankkiin ja muihin mihin pitää rekisteröityä. Näissä toistemme osoitteissa emme sitten vieraile. Mutta koneen käyttö niin salaista, että voi paljastua missä netissä surfaillut, jopas on. Kannattaa sitten poistaa sivuhistoria tms.

Eihän sellainen parisuhde voi toimia pitkän päälle, jos on salaisuuksia salaisuuksien päälle.

Minulla on koneella oma henkilökohtainen budjettini ja mm päiväkirja. Tokihan kaikki saa salasanan taakse, mutta eihän minun tarvitse kun kone on vain omassa käytössäni. Monille sivuille, joihin olen kirjoittanut automaattinen salasanan täydennys yms. En vieraile seksisivuilla, mutta ehkä kaikki johtuu siitä, että en luota kaveriini niin paljon, että hän jättäisi henkilökohtaiset tiedostoni rauhaan. En jätä mm. kirjan muodossa olevaa päiväkirjaanikaan esille. Mielestäni se ei kuulu kenellekään millä sivuilla käyn.

Olen "minne se äly katosi" kanssa hyvin pitkälti samoilla linjoilla. JOkaisella on oikeus yksityisyyteen, eikä sitä tarvitse menettää sen vuoksi että on parisuhteessa. Minä kirjoitan Elleihin myös parisuhteen ongelmista ja luulen, että se loukkaisi ehkä ystäväni tunteita. Eli mitä et näe, et siitä pahoita mieltäsikään.

Kerrotteko kaikki asiat mies/naisystävällenne, epäilen.

Mutta näinhän se on mielipiteitä on monenlaisia.

Alkuperäinen kirjoittaja Tiina Näppy:
. Minä kirjoitan Elleihin myös parisuhteen ongelmista ja luulen, että se loukkaisi ehkä ystäväni tunteita. Eli mitä et näe, et siitä pahoita mieltäsikään.

No miksi et samantien käy miehiäkin etsimässä. Se mitä ei näe, ei pahoita mieltä.

En ymmärrä, miksi pitää parisuhteessa tehdä asioita jotka voisivat loukata?

Ajatteletko miehestäsi niin paljon pahaa, että tunteesi joita kirjoitat voivat loukata.

Voihan hitsi taas kerran. Eihän parisuhde ole mikään synonyymi symbioosille.

Ap on mielestäni täysin oikeassa siinä, että turhaan ei tarvitse pahoittaa toisen mieltä. Hyvässäkin suhteessa saattaa olla asioita, joista ei olla täysin yksimielisiä mutta nämä asiat kuitenkin hallitaan omassa päässä, eikä anneta niiden vaikuttaa suhteeseen. Kukaan kun ei ole täydellinen -jos ei muuta, niin ainakin viat puuttuu :-))

Alkuperäinen kirjoittaja haloo vaan:
Eihän sellainen parisuhde voi toimia pitkän päälle, jos on salaisuuksia salaisuuksien päälle.

Tässä ei ole kyse siitä. Sekoitat asioita. Kirjesalaisuuteen ja siihen rinnastettavaan salaisuuteen sähköisten tietojen osalta on jokaisella siviilisäädystä riippumatta. Minusta ei myöskään kuulu lukea toisen päiväkirjaa tai vastaavaa. Jokaisella on oikeus myös omiin ajatuksiin. Kaikkia ajatuksiaan ei tarvitse kertoa edes rakkaalle aviopuolisolleen. Siitä vasta soppa syntyisi.

Luepa ap:n avaus vielä kerran, niin ymmärrät ehkä paremmin, mistä on kyse.

Minäkään en ymmärrä tätä 'meillä on jonkinlainen suhde, emme ole enää erillisolentoja'-ajattelua.
Ilman muuta, jos itse tunnet tietokoneesi sisältävän niin intiimejä ajatuksia itsestäsi, ehkä jopa työtiedostoja, joita koskee salassapitovelvollisuus, niin tottakai suojaat koneesi. Minusta tämä on itsestään selvää ja loukkaantunut saa vain opetella elämään asian kanssa.

Nykyään lähes jokaisessa taloudessa on tietokone, useampikin. Koneita saatetaan käyttää päiväkirjamaisesti, valokuvien, videoleikkeiden tai muiden hyvin henkilökohtaisten asioiden tallentamiseen. Kukaan ei halua vieraiden penkovan albumeihinkaan säilöttyjä valokuviaan laatikoista ilman valokuvaajan lupaa.

Minä kannatan henkilökohtaisen koneen politiikkaa, jokaisella omansa. PC = personal computer.

Olet kyllä aika neuroottinen. Tuskinpa toisia kovin kiinnostaa mitä sieltä googlesta on tullut haettua. Taidat itse olla ihminen joka on todella utelias ja tuomitseva ja siksi kuvittelet muidenkin olevan samanlaisia. Tosiasia on kuitenkin, että ketään ei kiinnosta tuollaiset asiat, mitä sinulla nyt on jossain suosikeissa. Voisit vähän avata paidan nappeja!

"Minne se äly katosi?", ei netissä surfailun sivuhistoriaa voi verrata kirjesalaisuuteen. Nyt et sinä lukenut viestini alkuosaa ollenkaan. Siinähän juuri mainitsin, ettei kaikkia tiedostoja voi edes lukea, jos ovat salasanan takana. Taisit nyt hätiköiden vastata?

Mutta jos toiseen ei voi luottaa yhtään ja haluaa verhota elämänsä salaisuuksilla, niin kannattaa tarkoin miettiä onko suhde edes terveellä pohjalla.

Mä taas en ymmärrä, että mikä hiton kynnyskysymys luottamuksessa voi olla joku tietokoneen salasana? Luulisi ihmisellä olevan oikeus pitää salasanaa, vaikkei koneella mitään salaista olisikaan. OMA tietokone on OMA tietokone. Yhteinen on yhteinen.

Ei mullakaan ole pienintäkään intressiä jakaa asioitani, joista ystävieni kanssa mesessä keskustelen, mieheni kanssa. Ja kuvittelisi, ettei ukollakaan olisi sen suurempaa mielenkiintoa asiaa kohtaan. Vaan niinpähän hänet olen yllättänyt messengeriäni penkomasta. Ei siellä salaisuuksia ole, mutta ei ukon tarvitse tietää ystävieni henkilökohtaisia aviokriisejä ja perhehuolia sen enempää kuin minä olen hänelle tarvittaessa valmis kertomaan.

Eli minäkin luotin mieheeni, ettei ois niin lapsellinen et salasanoja tarvis, mutta toisinpahan vaan on käynyt...

Ja onpa joku OMAN TIETOKONEEN SALASANA joku suuri elämän salaisuuden verho... huhuuu. Sitä paitsi, jos "ystävä" on jo kerran möläytellyt ulkopuolisille, mitä toinen on koneellaan googlettanut, niin kylläpähän vähän vaikuttais siltä, että häntä ainakin kiinnosti niin paljon, et koki asiakseen jakaa tiedon muiden kera.

Alkuperäinen kirjoittaja hihihiiiiiiiiiiiiiiii:
Jokin ap:lla häiritsee lainluvussaan, kun pitää elleistä kysyä neuvoa ja varsinkin kerjätä tukea päätökselleen salata koneensa.

Eikös tämä Ellien toimintatapa käsittääkseni hyvin pitkälti perustu siihen, että voi kysyä neuvoa ja saada mielipiteitä muilta itseä askarruttaviin kysymyksiin.

En kerjää päätökselleni tukea vaan kysyn muiden mielipidettä, koska tuttavapiirissäni ei ole vastaavanlaista elämänmuotoa ja mallia, jota voisi soveltaa omaani.

On mielenkiintoista saada vastakkaisiakin mielipiteitä.

En yleensä vaivaudu edes vastamaan selllaisille, jotka haastavat riitaa yksikertaisilla kommenteillaan.

Noudatan itse sitä mielestäni hyvää neuvoa, että älä kirjoita netissä sellaista, mitä et voisi toiselle ihmiselle sanoa myös päin naamaa.

Alkuperäinen kirjoittaja No minusta......:
Olet kyllä aika neuroottinen. Tuskinpa toisia kovin kiinnostaa mitä sieltä googlesta on tullut haettua. Taidat itse olla ihminen joka on todella utelias ja tuomitseva ja siksi kuvittelet muidenkin olevan samanlaisia. Tosiasia on kuitenkin, että ketään ei kiinnosta tuollaiset asiat, mitä sinulla nyt on jossain suosikeissa. Voisit vähän avata paidan nappeja!

Mielestäni en ole neuroottinen missään suhteessä, mutta ihminenhän tulee ominaisuuksilleen sokeaksi, joten ehkä täytyisi kysyä joltakin toiselta.

Aika yllättävää, miten monia kiinnostaa toisen ihmisen tietokone-elämä.

En ole myöskään utelias, enkä mässäile toisten ihmisten yksityiselämällä. Ehkä minulla on tarpeeksi rikas yksityiselämä, ettei minun tarvitse. Elleissä seikkailen, koska minua kiinnostavat kaikenlaiset mielipiteet. Mutta mielipiteensä täytyy pysytä perustelemaan.

En yhdy mielipiteeseesi siitä että KETÄÄN ei kiinnosta, onhan tuo nyt tullut omakohtaisesti koettua ja yksistään Suomessa on yli 5 miljoonaa ihmistä, joten... Kysymyshän ei ole pelkästään suosikeista vaan henkilökohtaisista keskusteluista, päiväkirjasta, yms. yksityisistä asioista. Vain ihminen joka ei salli toiselle mitään yksityiselämää (tunnen muutaman sellaisen miehen) voi edellyttää myös puolisolta elämää, jossa toisen kirjeet, kännykän viestit, ystävien kanssa käydyt henkilökohtaiset keskustelut ja puhelinkeskustelut ovat yhteistä omaisuutta. Lopulta päädytään tilanteeseen ettei omia ystäviä enää olekaan.

"Mutta jos toiseen ei voi luottaa yhtään ja haluaa verhota elämänsä salaisuuksilla, niin kannattaa tarkoin miettiä onko suhde edes terveellä pohjalla."

Kysymys ei ole siitä, ettenkö luottaisi yhtään, tai siitä että verhoaisin elämäni salaisuuksilla. Minulla ei ole kauhen paljon salaisuuksia johtuen siitä, että olen aika rehellinen ja omatuntoni soimaa jos teen jotain väärää. Kyse on ihmisen yksityisyydestä eli jos voisin asian esittää yksinkertaisemmin esim.

- oikeus katsoa omia lempiohjelmia televisiosta
- oikeus pukeutua vain omasta mielestään kauniisiin vaatteisiin
- oikeus hiusmalliin ja väriin joka on vain sinun mielestäsi hieno
- oikeus päättää omasta nukkumaanmenoajasta
- oikeus syödä esim. vain kasvisruokaa

huolimatta siitä että on esimerkiksi parisuhteessa

Jos minulla ei olisi omaa tahtoa

- pitkät hiukseni olisivat lyhyet
- pukeutuisin hameeseen mitä inhoan
- aamuvirkkuna joutuisin valvomaan myöhempään
- joutuisin katsomaan televisiosta urheilua
- tietokoneeni ja tiedostoni ja asuntoni olisivat yhteistä omaisuutta

Minusta on pelkästään käytännöllistä, että kaikilla on omat käyttäjätunnukset. Voi laittaa omat asetukset ja taustakuvat yms ja tiedostot voi järjestää mielensä mukaan. Edellisessä avoliitossa koneet olivat exän ja minulla oli niihin omat käyttäjätunnukset. En tiedä mitä kaikkea muuta koneet sisälsivät, eikä se minun mielestäni kuulunut minulle mitenkään.

Toiseksi kenelläkään ei ole asiaa minun tiedostoihini. Siellä on työasioita, raha-asioita ja muuta, jotka eivät kuulu kenellekään. Samoin myöskään postiini, sähköpostiini, lompakkooni, kännykkääni ja kalenteriini ei ole koskemista ilman lupaa. Niitä koskee kirjesalaisuus ja/tai yksityisyyden suoja. Ja sillä ei ole mitään tekemistä sen kanssa onko minulla jotain salattavaa vai ei.

En oikein ymmärrä tällaista "mitään salaisuuksia ei saa olla"-ajattelua. Tai ehkä voin ymmärtää sitten, jos erotetaan toisistaan salaisuus ja yksityisasia ja myöskin kevereiden salaisuudet ja omat salaisuudet. Toisen kännykän tarkistamista tai sähköposti lukemista ymmärrän vielä vähemmän. Itse saisin varmaan raivarin jo ehdotuksesta, mutta eipä ole kukaan edes ehdottanut. Sitäpaitsi voihan vaikka ystävä lähetää minulle tekstiviestin tai sähköpostia jossa on asioita, joita hän ei halua kenenkään muun kuin minun tietävän. Harva kaverini haluaa poikaystäväni kuulevan yksityisasioistaan...

Mielipiteitä kiitos. Olenko niuhottaja?

Et ole niuhottaja. Tietokone on henkilökohtainen kuin hammasharja. Sitä ei lainata.

Minulla on omalla koneellani henkilökohtaisia valokuvia, piirroksia, omia kirjoituksiani ja juttuja joita en halua kenenkään muun näkevän. Asioita joilla on minulle oma merkitys, mutta jotka saattaisivat jonkun toisen eteen avautua hulluutena tms.

Siispä koneellani on käyttäjätunnus ja pari hakemistoa on kryptattu ettei niihin kovin helposti pääse käsiksi vaikka mahdollisen asuntomurron suorittanut kaveri tai tietokonevaras.

Alkuperäinen kirjoittaja hihihiiiiiiiiiiiiiiii:
Noudatan itse sitä mielestäni hyvää neuvoa, että älä kirjoita netissä sellaista, mitä et voisi toiselle ihmiselle sanoa myös päin naamaa.

Olen pahoillani jos vastaukseni ärsytti, mutta tarkoitus ei ollut loukata vaan kertoa oma näkökulmani, joka on se että jokin täytyy lainluvussa häiritä kun sitä asiaa pitää elleistä kysyä. Oletko niuho vai et, kysyit jo aloituksessasi.

Muistuttaisin sinua aloittaja seuraavasta lauseestasi:

"Minä kirjoitan Elleihin myös parisuhteen ongelmista ja luulen, että se loukkaisi ehkä ystäväni tunteita. Eli mitä et näe, et siitä pahoita mieltäsikään. "

Eli toimit täysin päinvastoin: kirjoitat siis käsittääkseni netissä sellaista, mitä et voisi sanoa kumppanillesi päin naamaa.

omapahan on asiasi, ja toivottavasti et ota nokkiisi, voisin sanoa tämän päin naamaa vallan mainiosti jos olisit tuttavani.

Tottakai sinun kannattaa pitää oma tietokoneesi tiedostoineen täysin itselläsi!

Johan sen osoitti pieni ja "viaton" asia, kun miehesi oli sanonut ääneen jotain mitä oli koneeltasi huomannut. Ihan sama onko kyse siitä mitä olet googlannut vai mitä olet päiväkirjoihisi kirjoitellut. Sitä paitsi jos miehesi ei olisi utelias tietokonettasi kohtaan, olisi joka tapauksessa ihan sama laittaisitko salasanasuojauksen. Kukaan ei tässä asiassa häviä, itsellesi tulee vain mukavampi olo kun tiedät että saat avautua itsellesi rauhassa myös tästä eteenpäin.

Ihmisillä tuntuu menevän sekaisin sanat salaisuus ja yksityisyys. Ei tarvitse olla mitään salattavaa, vaikka haluaakin yksityisyyttä.

Jokainen meistä istuu pytylläkin, ja silti sen tekee mieluummin yksin. Vaikka saa vessaankin pyytää puolisonsa mukaan, jos tuntuu siltä, että muuten hän epäilee sinun tekevän siellä jotain salaista.

Jokaiselle oma käyttis, ollaan samaa perhettä tai ei.

Eli toimit täysin päinvastoin: kirjoitat siis käsittääkseni netissä sellaista, mitä et voisi sanoa kumppanillesi päin naamaa.

Tarkoitin nyt lähinnä netissä käytävää esim. Sinun ja minun välistä keskustelua.

Joskus tuntuu käsittämättömältä omasta mielestä jotkut selvät asiat parisuhteessa, mutta mies ei tajua tai ei halua tajuta. Sanon kyllä suoraan hänelle asioita, mutta ne eivät aina mene jakeluun. On parempi, että voin keskustella anonyymistä esim. täällä ja purkaa pahimmat höyryt ulos kuin että pakkaisin laukkuni ja lähtisin suhteesta.

Näyttäisi siltä, että suurin osa on samaa mieltä kanssani, joten aion pysyä hyvällä omalla tunnolla päätöksessäni ja ehkä perustella päätöstäni vielä paremmin. Kiitos Ellit!

Yhteistyössä