Tietäville kysymys, lyhyemmistä työpäivistä pienten lasten vanhemmille...

Siis tilanne tämä että palailin työelämään hoitovapaalta ja haluaisin tehdä lyhyempää työpäivää (6h). Eikös se olekin "laillisesti" minulle kuuluvaa siihen asti kunnes nuorin 8v ?!?
En tarkoita tuota kelan osittaista hoitovapaata jossa työviikkotunneiksi tulisi 30h eli 5h työpäiviä.
Vaan olenkos sitten itse keksinyt tuollaisen oikeuden lyhentää työaikaa vai onko kukaan tietoinen.

Apuja tietäviltä kaipailen
 
vieras
muistaakseni on oikeus lyhentää työaikaansa niin kauan kun lapsi menee ekalle koulussa. Yleensä lasketaan et 5 työpäivää x 6h = 30viikkotyötuntia. Mut työaikaa voi vähentää muillakin tavoilla, esim.. yhdellä ylimääräisellä vapaalla viikossa. Itse tein tuolla jälkimmäisellä tavalla.
 
Alkuperäinen kirjoittaja riitu79:
Siis tilanne tämä että palailin työelämään hoitovapaalta ja haluaisin tehdä lyhyempää työpäivää (6h). Eikös se olekin "laillisesti" minulle kuuluvaa siihen asti kunnes nuorin 8v ?!?
En tarkoita tuota kelan osittaista hoitovapaata jossa työviikkotunneiksi tulisi 30h eli 5h työpäiviä.
Vaan olenkos sitten itse keksinyt tuollaisen oikeuden lyhentää työaikaa vai onko kukaan tietoinen.

Apuja tietäviltä kaipailen
Minä teen tuota 6 t työpäivää. Oikeus siihen on siihen saakka kun lapsi lopettaa toisen luokan. Meillä poika aloitta ekaluokan 8 vuotiaana joten oikeus ei ole tuohon ikään sidottu vaan tuon toisen luokan päättymiseen. Meillä poika täyttää sinä vuonna 9v.
Tämä on tuo Kelan osittainen hoitovapaa. Muuta oikeutta en tiedä.

Työantanjan kanssa kannatta kuitenkin neuvotella. Voidaan varmaan myös sopia erilainen työaika juuri sinulle.
Meillä tehdään monenmoista työaikaa ihan esimiehen kanssa sopien. Yksi on tehnyt vuosia jo neljän päivän työviikkoja. Hän oli 50v kun aloitti sen. Toinen tekee töitä vain joka toinen viikko ja sitten on ollut sellaisia jotka ovat tehneet lastenkotihoidon vuoksi pelkkää iltavuoroa jne.
 
Juuri tuota samaa olen selvitellyt. Työnantajan kanssa sovittavissa oleva juttu tuo työajan lyhennys ja työnantaja voi siitä kieltäytyä. Ei ole pakollista myöntää. Kun lapsi alle 3v ja eka-tokaluokkalainen, maksaa kela n.70e/kk avustusta.
Hoitovapaalla olo ei ole sinällään este, mutta työnantaja voi vedota työmäärään tai vastaavaan..
Mieheni sai sovittua, et välillä tekee poikkeavaa työaikaa, tästä syystä lapsilla väheni aikaiset hoitoaamut.
 
mie
Työnantajalla on kuitenkin oikeus kieltäytyä antamasta 6h päivää jos se aiheuttaa ylitsepääsemättömiä ongelmia esim. työvuorojen järjestelyyn jne .
Mulla on just tälläinen tilanne joutuisin siirtymään toiseen yksikköön töihin kaupungin toiselle puolelle jos haluaisin sen 6h päivän. Matkoihin menis ainakin 1,5h päivässä joten ei kannata, en pääsis hakemaan lasta yhtään aikaisemmin hoidosta :(
 
Alkuperäinen kirjoittaja mie :
Työnantajalla on kuitenkin oikeus kieltäytyä antamasta 6h päivää jos se aiheuttaa ylitsepääsemättömiä ongelmia esim. työvuorojen järjestelyyn jne .
Mulla on just tälläinen tilanne joutuisin siirtymään toiseen yksikköön töihin kaupungin toiselle puolelle jos haluaisin sen 6h päivän. Matkoihin menis ainakin 1,5h päivässä joten ei kannata, en pääsis hakemaan lasta yhtään aikaisemmin hoidosta :(
Meilläkin tämä tilanne, ei voi lähteä työvuorosta, ennen kuin seuraava tulee,joten päivittäistä työaikaa ei voi joustavasti lyhentää, kokonaistyöaikaa kyllä ovat jotkut lyhentäneet, olleet useampia päiviä vapaalla.
 

Yhteistyössä