Tietääks joku tietokoneen tuulettimista?

Mulla on HP:n pöytäkone ja välillä tuo tuuletin siinä huutaa niin että se tuntuu olevan lentoon lähdössä.. Ja mua raivostuttaa tuo jatkuva kova humina!! Tietokone ku on viel olkkarissa..

Mitäs tolle tuulettimelle vois tehdä? Voisko sen vaihtaa parempaan? Mistä mä tiedän että millanen tuuletin tähän koneeseen passaa? Ja mikä ois hyvä?

Vai täytyykö mun vaan luovuttaa ja kääntyä suorilta tietokonegurun puoleen..

ootko
ootko imuroinut sun konetta milloin viimeks ?
Kun kone ei oo päällä , niin imurilla vaan siitä missä on ne tuuletusaukot , saattais auttaa . Kai tiedätte , että pitäis telkkarikin imuroida , pöly kertyy sinne koneen sisään muuten.

Alkuperäinen kirjoittaja ootko:
ootko imuroinut sun konetta milloin viimeks ?
Kun kone ei oo päällä , niin imurilla vaan siitä missä on ne tuuletusaukot , saattais auttaa . Kai tiedätte , että pitäis telkkarikin imuroida , pöly kertyy sinne koneen sisään muuten.
Olen imuroinu joo..

minä
Meillä ainakin on tässä koneessa millä nyt oon pika vilkaisulla kaks tuuletinta.. Riippuu mikä siellä mölyää sulla, kyllähän noita tuulettimia on myytävänä erillisenä. Kotelosta riippuu myös jonkin verran se mölyn taso. Eipä musta varmaan mitään apua oo mutta käys vilkaseen mitä verkkokaupassa olis tarjolla :)

vieras
Alkuperäinen kirjoittaja Heavyfreak:
Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
rikkihän se sillon on, kandee vaihtaa ettei tietsa kajahda
No ei se rikki ole. Jos se olis rikki ni eihän se sillon toimis eikä laskis lämpöjä. Tän koneen lämmöt ois taivaissa.
no kyllä meillä vaan rikki oli, ei se heti konetta hajota

Alkuperäinen kirjoittaja minä:
Meillä ainakin on tässä koneessa millä nyt oon pika vilkaisulla kaks tuuletinta.. Riippuu mikä siellä mölyää sulla, kyllähän noita tuulettimia on myytävänä erillisenä. Kotelosta riippuu myös jonkin verran se mölyn taso. Eipä musta varmaan mitään apua oo mutta käys vilkaseen mitä verkkokaupassa olis tarjolla :)
Tässä on kaks tuuletinta ja ton Speedfanin mukaan tuuletin yks on se mikä käy jumalattomilla kierroksilla.

Kattelinki jo tossa noita tuulettimia ja löysinki sellasia mitä kehutaan hiljaseks, ongelma on vaan se et ku enhän mä tiiä et millanen tähän passaa. Vai onks noissa kotelotuulettimissa joku standardi että ne passaa koneeseen ku koneeseen?

Oletko huomioinut että ilma pääsee vapaasti kiertämään koneen sisälle ja ulos? Koneen virtalähteessä on tuuletin, eli jos se pitää kovaa ääntä niin yleensä pitää vaihtaa koko virtalähde. Hinta n 50e. Äänet tulee usein puhaltimen laakereista, kun tehtaalla niihin laitetaan jotain tusinatavaraa. Elektroniikkaliikkeet osaavat neuvoa. Koneen kotelon imurointi on ihan hyvä keino ja tulisikin tehdä säännöllisesti, mutta varovaisuutta noudattaen, ettei ala osia irtoamaan. Jos puhallin pyörii jatkuvasti tapissa, niin joku lämpöongelma on koneessa tai puhallin viallinen. Ohjelmien määrällä ei sinällään ole merkitystä koneen puhaltimen toimintaan. Prosessori on suurin lämpöä tuottava komponentti, mutta toki kaikki missä virta kiertää, myös lämpenee.

von nördendahl
Alkuperäinen kirjoittaja LoveDoctor:
Oletko huomioinut että ilma pääsee vapaasti kiertämään koneen sisälle ja ulos? Koneen virtalähteessä on tuuletin, eli jos se pitää kovaa ääntä niin yleensä pitää vaihtaa koko virtalähde. Hinta n 50e. Äänet tulee usein puhaltimen laakereista, kun tehtaalla niihin laitetaan jotain tusinatavaraa. Elektroniikkaliikkeet osaavat neuvoa. Koneen kotelon imurointi on ihan hyvä keino ja tulisikin tehdä säännöllisesti, mutta varovaisuutta noudattaen, ettei ala osia irtoamaan. Jos puhallin pyörii jatkuvasti tapissa, niin joku lämpöongelma on koneessa tai puhallin viallinen. Ohjelmien määrällä ei sinällään ole merkitystä koneen puhaltimen toimintaan. Prosessori on suurin lämpöä tuottava komponentti, mutta toki kaikki missä virta kiertää, myös lämpenee.
Mitä enemmän ohjelmia on käynnissä (varsinkin prossutehoa vaativia kuten videot jne) niin prossu lämpenee enemmän. Jos koneella ei ole kuormaa, niin se menee säästötilaan ja lämpenee vähemmän.

Alkuperäinen kirjoittaja von nördendahl:
Alkuperäinen kirjoittaja LoveDoctor:
Mitä enemmän ohjelmia on käynnissä (varsinkin prossutehoa vaativia kuten videot jne) niin prossu lämpenee enemmän. Jos koneella ei ole kuormaa, niin se menee säästötilaan ja lämpenee vähemmän.

Juu.. tarkoitinkin vain taustalla passiivikäytössä olevia ohjelmia. Tietenkin prosessoritehon kuormitus nostaa lämpöä.

Yhteistyössä