Tietääkö kukaan mistä saisi lapselle leikkiviulun tai muuten halvan viulun?

:eek: Luojan kiitos en tiedä. :ashamed: En tiedä, mutta kun meillä on tuo reilu 3v kovin innokas soittamaan haitaria, niin musiikin opettaja neuvoi, että EI kannata ostaa mitään leikkihaitaria tai kitaraa, koska jos lapsi sitä lämpimikseen rämpyttelee ilman mitään opetusta, tulee oppimisesta aina sen hankalampaa jos sitä soitinta haluaa oikeasti oppia soittamaan. Niinpä meille on sitten ostettu mm. marakasseja, tamburiineja ym. jotka kyllä ylläpitää kiinnostusta musiikkiin mutta ei vie sitä intoa eikä opeta väärää tekniikkaa.

Ajatuskin leikkiviulun soittamisesta kuulostaa aika... :eek: kamalalta, anteeksi. :ashamed: Se on muutenkin niin hirveän kuuloinen kun sitä vasta harjoitellaan soittamaan, puhumattakaan jos on vehje, jota ei ole edes mitään toivoa saada vireeseen.
 
voi elämä ja nauru taas
Höpöhöpö BKM! Jos lapsi ei saa soitella, se on ihan samaa kuin se ei saisi muovailla muovailuvahalla. Mietis nyt, pitääkö lapsen aina tunkea vahaa muottiin, kun sitä voi muovailla käsinkin. Sä et ole nyt oikein perillä suggestopedagogiasta.
 
Alkuperäinen kirjoittaja voi elämä ja nauru taas:
Höpöhöpö BKM! Jos lapsi ei saa soitella, se on ihan samaa kuin se ei saisi muovailla muovailuvahalla. Mietis nyt, pitääkö lapsen aina tunkea vahaa muottiin, kun sitä voi muovailla käsinkin. Sä et ole nyt oikein perillä suggestopedagogiasta.
Kyllä BKM:än jutussa on perää.

Mä olen vuosikaudet soittanut pianoa...omalla tyylilläni. Enkä piru vie saa sormia menemään siten miten niiden kuuluisi mennä, eli lyön väärällä sormella väärää näppäintä.
Väitän että ihan helkutisti helpompaa olisi ollut jos olisin ensin mennyt pianotunneille ja vasta sitten treenannut yksinäni. Nyt tein toisinpäin ja lopetin pianotunnit kesken koska se oikean tavan oppiminen oli niin hankalaa ja toi mukanaan turhautumisen.

Viulua sen sijaan aloin heti soittamaan opetuksessa ja hyvä niin.
 
Alkuperäinen kirjoittaja BKM:
:eek: Luojan kiitos en tiedä. :ashamed: En tiedä, mutta kun meillä on tuo reilu 3v kovin innokas soittamaan haitaria, niin musiikin opettaja neuvoi, että EI kannata ostaa mitään leikkihaitaria tai kitaraa, koska jos lapsi sitä lämpimikseen rämpyttelee ilman mitään opetusta, tulee oppimisesta aina sen hankalampaa jos sitä soitinta haluaa oikeasti oppia soittamaan. Niinpä meille on sitten ostettu mm. marakasseja, tamburiineja ym. jotka kyllä ylläpitää kiinnostusta musiikkiin mutta ei vie sitä intoa eikä opeta väärää tekniikkaa.

Ajatuskin leikkiviulun soittamisesta kuulostaa aika... :eek: kamalalta, anteeksi. :ashamed: Se on muutenkin niin hirveän kuuloinen kun sitä vasta harjoitellaan soittamaan, puhumattakaan jos on vehje, jota ei ole edes mitään toivoa saada vireeseen.
Tytöltä löytyy jo rytmisoittimia ja muita pikkusoittimia, eikä me (tuskin vanhemmatkaan) oteta mitään paineita siitä oppiiko koskaan oikeasti soittamaan viulua. Tyttö asuu sitä paitsi niin pienellä paikkakunnalla, että siellä tuskin edes viulutunteja saa. Riittäisi esim. sellainen viulu, josta kuuluisi biisejä...en tiijä tarvisko siinä edes mitään kieliä olla.

Sanoi musiikinopettaja sitten mitä vain, niin minä uskon että lapsen mielenkiinto asioihin lähtee nimenomaan leikin kautta, varsinkin kun kyse on nyt vasta 4-vuotiaasta lapsesta.
 
Alkuperäinen kirjoittaja sef:
Alkuperäinen kirjoittaja voi elämä ja nauru taas:
Höpöhöpö BKM! Jos lapsi ei saa soitella, se on ihan samaa kuin se ei saisi muovailla muovailuvahalla. Mietis nyt, pitääkö lapsen aina tunkea vahaa muottiin, kun sitä voi muovailla käsinkin. Sä et ole nyt oikein perillä suggestopedagogiasta.
Kyllä BKM:än jutussa on perää.

Mä olen vuosikaudet soittanut pianoa...omalla tyylilläni. Enkä piru vie saa sormia menemään siten miten niiden kuuluisi mennä, eli lyön väärällä sormella väärää näppäintä.
Väitän että ihan helkutisti helpompaa olisi ollut jos olisin ensin mennyt pianotunneille ja vasta sitten treenannut yksinäni. Nyt tein toisinpäin ja lopetin pianotunnit kesken koska se oikean tavan oppiminen oli niin hankalaa ja toi mukanaan turhautumisen.

Viulua sen sijaan aloin heti soittamaan opetuksessa ja hyvä niin.
Hmmmm.... Mieheni kommentoi tuota äsköstä kommenttia omien kokemuksiensa pohjalta. Hän siis on itseoppinut kitaran soittaja (ja hyvin soittaakin) ja alottanut leikkikitaralla harrastuksen.
 
Alkuperäinen kirjoittaja tiia-liina:
Ja sanotaan nyt vielä, että minua ei nyt kiinnosta mitkään saarnat tms. vaan ainoastaan se mistä sellaisen halvan viulun saisi.
No ei kyllä ollut tarkoitus saarnata, kunhan sanoin mitä meille on asiasta sanottu. Mutta jos ei mielipidettään saa sanoa, niin ei sitten. =)
 
Alkuperäinen kirjoittaja BKM:
Alkuperäinen kirjoittaja tiia-liina:
Ja sanotaan nyt vielä, että minua ei nyt kiinnosta mitkään saarnat tms. vaan ainoastaan se mistä sellaisen halvan viulun saisi.
No ei kyllä ollut tarkoitus saarnata, kunhan sanoin mitä meille on asiasta sanottu. Mutta jos ei mielipidettään saa sanoa, niin ei sitten. =)
Äh...ei huolta. Vähän väsyneenä täällä kirjoittelen, tuli vain sellainen ärsytys, kun kaikkea kritisoidaan.
 
Alkuperäinen kirjoittaja voi elämä ja nauru taas:
Höpöhöpö BKM! Jos lapsi ei saa soitella, se on ihan samaa kuin se ei saisi muovailla muovailuvahalla. Mietis nyt, pitääkö lapsen aina tunkea vahaa muottiin, kun sitä voi muovailla käsinkin. Sä et ole nyt oikein perillä suggestopedagogiasta.
Mä en ole sanonut olevani perillä yhtään mistään. :D Lue uudelleen tuo juttuni, mä vaan toistin sen mitä haitarinsoiton ja musiikkileikkikoulun opettajat ovat asiasta mulle sanoneet. Jos he ovat mielestäsi väärässä, niin fine. Tää ei ollut mun ammatillinen kommenttini tai edes mielipiteeni, toistin vain sen mitä on sanottu. Voin antaa puh. numerot mihin voit kertoa paremman tietosi suggestiopedagogiikasta jos tahdot jatkaa ilkkumista siihenkin suuntaan.
 
vieras
En tiedä mistä saa leikkiviuluja, mutta 4-vuotias on juuri oikean ikäinen aloittamaan oikealla viululla. Omani on 3,5-v. ja juuri hetki sitten katsoin netistä löytyisikö täältä suzuki opettajaa viulun soitosta. Muutoinkin oikeat soittimet eivät ole juurikaan sen kalliimpia kuin leikkisoittimet, varsinkaan pienet rytmisoittimet. Leikkiviulu en ehkä edes ostaisi, koska leikkisoittimissa on usein kova ääni ja viulussa ääni tulisi liian lähelle korvaa. Jos joku nikkaroisi puusta leikkiviulun (tai valkoviulu tms.) niin sillähän voisi kokeilla.
 
vieras
Jatkan vielä, että BMK on jokseenkin oikeassa. Leikkisoittimilla ei voi millään saada aikaa hyvää musisointia, ja niillä soittaminen on vielä aika hankalaa. Meillä on leikkihaitari, eikä hankalampaa soitinta voisi olla. Oikeilla soittimilla soittaminen on helpompaa, ja kun joka kertaa ujuttaa leikkiin mukaan jonkin oikeaan soittamiseen ohjaavan jutun, niin innostus lisääntyy. Leikkisoittimilla soittamisen into helposti lopahtaa, tämä ei tietenkään ole mikään sääntö. Jotkut oikeat soittimet ovat kalliita, mutta leikkisoittimet ne vasta kalliita ovatkin siihen nähden, etteivät ne ole soittimia vaan leluja.
 
Lapsellani on ollut käytössä pieni viulu, n.2-vuotiaasta lähtien. Tämä 1/8-viulu sopii pienille hyvin. Kiinalainen, tosi hyvä-ääninen, ehjä. Mukana jousi, KUN-olkatuki ja musta kova SKYLARK-kotelo. Ota yhteyttä niin kerron lisätietoja. Tai jos joku muu näkee tämän ilmoituksen...siitä vaan. Edullinen! 200? koko paketti.
 
vieras
Alkuperäinen kirjoittaja BKM:
:eek: Luojan kiitos en tiedä. :ashamed: En tiedä, mutta kun meillä on tuo reilu 3v kovin innokas soittamaan haitaria, niin musiikin opettaja neuvoi, että EI kannata ostaa mitään leikkihaitaria tai kitaraa, koska jos lapsi sitä lämpimikseen rämpyttelee ilman mitään opetusta, tulee oppimisesta aina sen hankalampaa jos sitä soitinta haluaa oikeasti oppia soittamaan. Niinpä meille on sitten ostettu mm. marakasseja, tamburiineja ym. jotka kyllä ylläpitää kiinnostusta musiikkiin mutta ei vie sitä intoa eikä opeta väärää tekniikkaa.

Ajatuskin leikkiviulun soittamisesta kuulostaa aika... :eek: kamalalta, anteeksi. :ashamed: Se on muutenkin niin hirveän kuuloinen kun sitä vasta harjoitellaan soittamaan, puhumattakaan jos on vehje, jota ei ole edes mitään toivoa saada vireeseen.
Olen ihan samaa mieltä. Leluviulu kuulostaa ihan kammottavalta. :eek: Meillä on lasten soittimet oikeita ja musiikkiliikkeestä hankittuja. Oikea viulu ja viulutunneille mars.
 

Yhteistyössä