Hei, Onpa ihana kuulla ja nähdä, että on muitakin samasta ongelmasta kärsiviä. Lenkkini päättyi juuri ennen kuin ehti alkaakaan ja ottaa todella isosti päähän + jaloissa tuntuu vieläkin hirveältä, vaikka olen tuolilla istuskellut ja googletellut vaivaa jo 10min.
Minulla on ollut tämä lenkkeillessä ihon/jalkojen kutisemisongelma teini-iästä lähtien ja viime aikoina se on vain mennyt pahemmaksi. Olen nyt 26v. Kutina alkaa yleensä kun olen juossut 4-10min, usein se on lievää aluksi ja joskus super harvoilla onnellisilla kerroilla se menee ohi, mutta lähes 99% kerroista se yltyy ylitsepääsemättömäksi todella järkyttäväksi kutinaksi/kihelmöinniksi, niin että juoksu on yksinkertaisesti pakko lopettaa. Kävelykin on silloin monesti mahdotonta, usein joudun pysähtymään kokonaan ja juuri niin kuin muutkin ovat kuvanneet, lähestulkoon revin jalkani raapimalla verille. Se on nimenomaan ihon sisällä olevaa sisäistä kihelmöintiä ja itse ihon pinta ei kutise. Tuntuu kuin miljardeja tuhatjalkaisia/muurahaisia/polttavia kipinöitä vaeltelisi pitkin jalkoja. Yleensä se tulee reisiin/pakaroihin, mutta välillä myös vyötärölle, pohkeisiin ja jalkapöytiin (joskus jopa yläselkään).
Joskus yritän vain jatkaa ja jatkaa, mutta silloin se päätyy vielä pidempään kestävään kutinatilaan, joka ei mene ohi heti edes pysähtymällä ja kyyneleet valuu silmistä. Eli olen TOSISSANI yrittänyt tuota jatkamisstrategiaa, että kutina menisi ohi, mutta yleensä se ei auta. Mielenkiintoista tässä ilmiössä mielestäni on, että käyn myös jumpissa paljon (myös sellaisissa joissa hypitään/juostaan paikalla, stepeissä, tanssitunneilla ym.) ja siellä minua ei lähes koskaan ole alkanut kutittaaa, ehkä kerran tai kaksi. Joten se jotenkin liittyy tuohon juoksussa syntyvään jatkuvaan tärähtelyyn, tosin pitkillä vauhdikkailla kävelylenkeillä tätä myös joskus esiintyy.
Vaikka kutina selkeästi on ihon sisällä, olen myös yrittänyt rasvata jalkoja, kokeilla erilaisia housukankaita ja esim. suljetulla mökkitiellä juossut super minisortseissa ja todennut ettei niillä ole vaikutusta. Olen tosin miettinyt, että auttaisiko tuo jalkojen lämmittäminen hieromisella, sillä joskus kun olen perusteellisesti rasvalla hieronut jalkoja ennen lenkkiä, niin kutinaa ei ole tullut. Mutta tosiaan olen yrittänyt perusteellisesti useita kertoja tuota hierontaakin, eikä sekään toimi aina.
Kun kutina alkaa, jalkani alkavat myös kuumottaa sekä punottaa niistä kohdista. Tunne on sanoinkuvailemattoman hirveä ja pahinta on kun ei keksi sille kunnon syytä tai ennen kaikkea parannus/ehkäisykeinoa. Tätä on myös vaikea selittää kavereille ja tuttaville, jotka pyytävät esim. lenkille. Tuntuu, että kaikki luulevat että keksin tämän ja tällaista ei voi olla ja että en esim. vaan jaksa lähteä lenkille.
Vaikeaa tästä tekee myös se, että rakastan ulkoilua näin keväisin/kesäisin ja haluaisin niin kovasti lenkkeillä. Myös mieheni lenkkeilee kovasti, joten se olisi mukavaa yhteistekemistä.
Olen kertonut tästä muutamalle lääkäritutulleni, hierojalle, fysioterapeutille ja kaikki ovat vain ihmetelleet/hieman jopa naureskelleet sanoen, että kuulostaa oudolta. Tosin yksi lääkärituttu sanoi, että se voisi liittyä juuri verenkiertoon niin kuin täällä on kirjoiteltu, mutta ihmetteli sitä että se tulee vain juostessa eikä missään muussa liikuntamuodossa.
Hemoglobiinini on melko alhainen, iho ei ole muuten kuiva (ja kuten sanottu, kutina tulee sisältä, ei ihon pinnalla) ja muuten olen hyväkuntoinen/ei ole muita vaivoja.
Ihmeellinen vaiva, joka todella haittaa elämää. Mutta helpottavaa kuulla, etten ole täysin yksin. Tsemppiä kanssakutiavat!
Kertokaa jos keksitte ratkaisun! Joku urheilulääkäri voisi ottaa tästä tutkimusaiheen