Tietääkö kukaan? Ihon kutina lenkkeillessä..

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Puh
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
P

Puh

Vieras
Mulla on tosi inhottava vaiva, joka on ollut nuoresta lähtien ja johon en oo löytänyt vastausta.

Eli kun käyn lenkillä, vaikkapa kävelemässä, niin jonkin aikaa käveltyäni alkaa hirveä kutina ihon alla.. Kuumottaa ja kutittaa, samalla tavalla kun talvipakkasesta kun tulee lämpimään, niin joskus sormia pistelee..

Yleensä tää on reisissä, pakaroissa, vyötäröllä.. Aina sitä ei tuu mutta melkein.

Osaisko joku auttaa? Vaivaa jo tosi paljon, kun haluaisin liikkua, mutta 10 min.kävelemisen jälkeen tulee tää ja siitä ihan paha olokin..

No yleensä en oo kerinny edes hikoamaan vielä.. Ja kun se ei oo siinä ihon päällä se kutina, vaan siellä sisällä..

Jos liittyy verenkiertoon, niin mikä siihen auttaisi?

Ja ei tuu hikoillessa, esim. saunassa, helteessä tms. ja tätä on tapahtunut uidessakin! Liittyy siis siihen, että alan mennä kovaa, esim. uin reippaasti tai kävelen kovaa vauhtia.. Löntystellessä ei mitään ongelmaa..

Mulla on ihan sama homma. Luulisin että se liittyy jotenkin pintaverenkiertoon. Tupakoitko? Jos se on heikentänyt pintaverenkiertoa ja kun liikut veri alkaa kiertää paremmin. Onko sinulla korkea (hyvä) hemoglobiinitaso? Nämä on oireita joihin luulen oman liikkumiskutisemisen liittyvän. Ja itseasiassa minulla ei tule kutinaa muutoin kuin lenkkeillessä, käyn salilla, stepissä ym ja silloin en kutise, mutta auta armias kun lähden lenkille.

Alkuperäinen kirjoittaja sama:
sama vaiva täälläkin. Reidet on ihan tulessa... Raapiminen pahentaa vaan asiaa. Olen huomannut että tietynlaiset housut myös lisää kutinaa.

Just näin!! Eli polttaa ja raapiminen tosiaan pahentaa. Onko sullakin se siellä "ihon sisällä", eli ei ihon päällä, niinkun normaalisti kutittaa?

tiukat housut mulla yleensä laukaisee kutinan ja jos reippaammin kävelee, johtuu varmaan siitä etten ole himoliikkuja... on muuten inha tunne ja tekee mieli kääntyä heti kotiin, heittää housut pois ja raapia reidet verille (tätäkin tapahtunut :( )

Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
Mulla on ihan sama homma. Luulisin että se liittyy jotenkin pintaverenkiertoon. Tupakoitko? Jos se on heikentänyt pintaverenkiertoa ja kun liikut veri alkaa kiertää paremmin. Onko sinulla korkea (hyvä) hemoglobiinitaso? Nämä on oireita joihin luulen oman liikkumiskutisemisen liittyvän. Ja itseasiassa minulla ei tule kutinaa muutoin kuin lenkkeillessä, käyn salilla, stepissä ym ja silloin en kutise, mutta auta armias kun lähden lenkille.

En tupakoi, mutta hemoglobiini on yleensä aika korkea, onko se pahaksi tän suhteen?

tiukat housut mulla yleensä laukaisee kutinan ja jos reippaammin kävelee, johtuu varmaan siitä etten ole himoliikkuja... on muuten inha tunne ja tekee mieli kääntyä heti kotiin, heittää housut pois ja raapia reidet verille (tätäkin tapahtunut :( )

Tiukat housut tosiaan pahimmat. Ja tää kaikki muukin on niin totta. Tosin minä kyllä liikun melko paljon, mutta ei tuota vaivaa luojan kiitos tule aina. Se tosiaan tuntuu siellä ihon alla, ihan niinkuin paleltumalta. Mutta tuskinpa sitä tällä helteellä...

Alkuperäinen kirjoittaja ap:
Alkuperäinen kirjoittaja asaddf:
Kutina johtunee siitä, että hiusverisuonet avautuvat, kun liikut tavanomaista reippaammin.

No millä sitä vois ehkäistä? Siis tosi inhottava vaiva, kun pitäis liikkua että pysyis kunnossa.

No en tiedä voiko mitenkään ehkäistä, mutta vaiva menee kyllä ohi, kun keho on tottunut kuormittavampaan liikuntaan.

Voi meitähän on jo monta.. Mutta eikö kukaan tiedä apua? Mietin, että voisko niitä reisiä yms. jotenkin hieroa tms. lämpimiksi jo ennen lähtöä? Vai mikähän auttaisi?

En tupakoi, mutta hemoglobiini on yleensä aika korkea, onko se pahaksi tän suhteen?

Voiskohan tuolla "paksulla" verellä sitten tosiaan olla jokin merkitys. Omani huitelee siellä rajamailla että ohentamaan pitäisi ruveta.

Voiskohan tuolla "paksulla" verellä sitten tosiaan olla jokin merkitys. Omani huitelee siellä rajamailla että ohentamaan pitäisi ruveta.

Voi kun jännää, onkohan sillä merkitystä..

Hei te muut, jolla sama vaiva, minkälainen hemoglobiini?

Täällä yks lenkkeilyä kutinan takia inhoava 26v nainen. Mulla hb ollut joku 134 eli ei tietääkseni liian korkea?

Mulla alkaa kans joko suht nopeasti kun lähtee lenkille tai 5-15min siitä kun on kävellyt/lenkkeillyt. Kutina on niin sietämätöntä, että itku meinaa tulla ja hirveä *itutus, ettei voi liikkua normaalisti ilman niin epämiellyttävää oloa!

Kutina tulee yleensä reisiin.. mutta voi tulla myös nilkkoihin, mihin lenkkareiden reunat loppuu. Samoin lantiolle. Raapiminen ei tosiaan auta. Itse en ole havainnut mitään ihottumaa. Ihmettelen et jos se on pintaverisuonien avautumisesta niin miksi mulla on silti iho ihan jääkylmä niistä kohti, kun tulen lenkiltä?

Oletteko säännöllisen liikunnan harrastajia? Hyvä vai huonokuntoisia? Meinaan että olisiko niin että jos vain jaksaisi jatkaa tunteesta huolimatta niin meneekö se ohi säännöllisellä liikunnalla?

Itselläni kunto on jo rapistunut tämän vaivan takia. Voin vaan sanoa että INHOAN ulkona liikkumista. Kylmä ja kostea ilma pahentaa. Lämpimällä ei vaivaa ilmene läheskään niin nopeasti ja pahana.

Kerran (kesällä tosin) otin A.Vogelin orapihlajanuutetta rytmihäiriöihin, mutta se laajentaa verisuonia. Lähdin lenkille puoli tuntia tippojen otosta muistaakseni ja kutinaa ei tullut. En ole toisen kerran kokeillut sitä, joten voi olla että kesä vaikutti asiaan tai sitten dropseista oli apua.

Puhutaan myös juoksian urtikariasta wikipediassa englannin kielellä, mutta ei taida olla sama vaiva kuin tämä..?

niin ja piti vielä lisätä etten tupakoi.. joten ilmeisesti ei ole kyse tupakoijista, mutta minua jäi kiinnostamaan muiden liikunnallisuus ja kunto? onko vaikutusta asiaan?

Yhteistyössä