Tietääkö kukaan? Ihon kutina lenkkeillessä..

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Puh
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
Olen 15v poika ja tämän tyylinen vaiva on itsellekkin tullut joten tulin hetsimään tietoa mikäauttaisi eli minulla oireet alkavat kun joko tulee kuuma esim on sisällä takki päällä tai kun alkaa tekemään mitä tahansa liikuntaaa ja heti kun alkaa tulemaan lämmin lajissa niin MAHDOTON kutina alkaa päänahan, käsien, ehkä eniten kaulan alueella, rinnassa, selässä ja ehkä hieman jaloissakin. Tämä vaiva on jo noin 2-3kk minulla ollut ja nyt se on mennyt pahempaan suuntaan, jokaisella liikuntatunnilla tai harjoitusten alussa tulee järkyttävä kutina niin että joudun usein poistumaan pihalle jäähtymään, sillä olen huomannut että kuumuus, hikoilu aiheuttaa kutinan joten kylmä auttaa. Ei ole atooppista ihoa rikä mitään allergioita eikä lääkitystä, en tiedä pitäisikö ottaa johonkin lääkäriin yhteyttä!? Auttakaa jos suinkaan tiedätte jotain tästä kiitos.

Hei!

Minulla myös sama vaiva ollut jo vuosia. Vaivaa ei ollut vielä silloin kun kilpaurheilin ja juoksin lähes päivittäin. Olin tällöin myös paljon hoikemmassa kunnossa. Vaiva alkoi kun lopetin säännöllisen urheilun ja rasvaa alkoi muodostumaan reisiin, vatsaan ja pakaroihin. Näillä kohdin on sitä sietämätöntä kutinaa lenkin aikana ja jälkeen.

Vaiva on pahin syksyllä ja talvella, mutta nykyään tulee monesti myös lämpimällä kelillä jos iho ei ole peitetty. Esim kesähelteilläkin voi alkaa reidet kutisemaan, jos juoksen lyhyillä shortseilla. Nykyään kutisee myös sääret ja nilkat.

Vaiva esiintyy itselläni vain asfaltilla tai hiekkatiellä juoksemisen jälkeen joten epäilen sen liittyvän tärähtelyyn + ulkoilmaan. Metsässä juoksemisen jälkeen vaivaa ei ole tai ainakaan se ei ole yhtä paha. Myöskään hiihtäessä tai sisäurheilussa tätä ei ilmene.

Vaiva on todella inhottava ja olisi kiva tietää, mikäli tähän on jokin apu! Hemoglobiini on suht matala ollut aina (120-130). Ääreisverenkierto on huono, ts. sormet aina sisälläkin jäässä. Myös kasvojen pintaverenkierrossa jokin häikkä, koska lenkin jälkeen olen täysin punainen kasvojen reunoilta, mutta keskelle, suun ja nenän ympärille jää iso valkoinen alue. Näytän aivan hirvittävältä mutta tämä on pienempi vaiva kuin tämä kutina!!

Ehkä voisin kokeilla allergialääkettä vaikka vähän epäilen sen tehoa omaan vaivaani. Epäilen sen johtuvan selluliitista/rasvakerroksesta joten ei auta kuin yrittää laihduttaa..

Yhteistyössä