Tiesittekö että pinnoitetussa astiassa ei saa säilyttää ruokaa?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Huuhkajatar
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
Alkuperäinen kirjoittaja Huuhkajatar:
Toin juuri kotiin uudet Hackman matador keittoastiat. Kerrankin luin käyttöohjeet. Minä en tiennyt tuota, missä sitä ylijäänyttä ruokaa säilytetään ellei kattilassa?

Öö, meillä on ihan muoviastioita siihen. En kyllä tiennyt, ettei pinnoitetussa kattilassa sais säilyttää, mut ei meillä kattiloissa säilytellä muutenkaan.
Ruoat siirtyy talteen ja kattilat pesuun.

tiesin. joskus nuorena säilytin ruokaa pinnoitetussa kasarissa..alkoi pinnoite kupruilemaan ja lohkeilemaan...nyt siirrän johonkin rasiaan tai pinnoittamattomaan kattilaan.

En varsinaisesti tiennyt asiaa, etteikö saisi siis säilyttää, mutta meillä noi kattilat sun muut pannut on niin harvassa, että niistä jokainen saa pitää oman virkansa - säilytykseen niistä ei ole, joten onneksi on nuita muovikippoja ja rasioita, minne lykätä ruoat säilöön...

Alkuperäinen kirjoittaja Ultramariini:
Entäs jos lämmitätte ruokaa mikrossa, lämmitättekö niitä niissä muovirasioissa ( mikäli ne ovat mikronkestäviä)?

Tuota just mietin että tuo saa aikaan paljon tiskiä, kun edes takaisin kaadetaan ruokaa kiposta toiseen. Minä en mielelläni lämmitä mikrossa, kattilassa hellalla lämmitetty maistuu paremmalle.

Alkuperäinen kirjoittaja Huuhkajatar:
Alkuperäinen kirjoittaja Ultramariini:
Entäs jos lämmitätte ruokaa mikrossa, lämmitättekö niitä niissä muovirasioissa ( mikäli ne ovat mikronkestäviä)?

Tuota just mietin että tuo saa aikaan paljon tiskiä, kun edes takaisin kaadetaan ruokaa kiposta toiseen. Minä en mielelläni lämmitä mikrossa, kattilassa hellalla lämmitetty maistuu paremmalle.

Tämä onkin yksi syy siihen laiskuuteeni, että säilytän ruuat kattilassa jääkaapissa... En tykkää lämmittää ruokia mikrossa ja jos siirtäisin ruuan kattilasta/pannusta johonkin kippoon, niin sitten pitäisi taas pestä se kattila (en laita koneeseen kattiloita) ja taas siirtää ruoka siihen seuraavana päivänä ja TAAS pestä kattila... Ja IHANAN KÄTEVÄÄ lasten kanssa, kun kiireisenä päivänä vaan nostan kattilan jääkaapista ja laitan liedelle :)

Kyselin siksi, että luin jostain muovinvastaisesta lehtiartikelista ( ikävä kyllä, en muista lehteä, enkä edes ihmisen nimeä, ketä jutussa haastateltiin) joka oli sitä mieltä, että muoviastioista voi irrota ruokiin, jotain haitallisia aineita.
Itse olen lämmittänyt ja lapsetkin syövät usein muovilautasilta, mutta mietin uskoako väitettä ja pitäisikö toimia toisin?
Tosin tietysti mikrossakaan ei pitäisi sitä ruokaa lämmittää..
pitäisikö siirtyä raakaravintoon :D

No voi helvettiläinen, nytkö mä sitte kuolen. Oon lämmittäny mikrossa muovikipoissa ja säilyttäny ruokaa ties minkälaisissa kattiloissa ja paitinpannuissa jääkapissa. Ai niin, ja käyttäny kattilaa, jossa naarmuuntunut pinta.

Goodbye cruel world!

Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
No voi helvettiläinen, nytkö mä sitte kuolen. Oon lämmittäny mikrossa muovikipoissa ja säilyttäny ruokaa ties minkälaisissa kattiloissa ja paitinpannuissa jääkapissa. Ai niin, ja käyttäny kattilaa, jossa naarmuuntunut pinta.

Goodbye cruel world!

Varma kuolema. :'(

No en todellakaan tunge paistinpannua jääkaappiin. Siellä on ruokaa, ei vain valo. Miten teillä mahtuu ruuanjämät säilyttämään kattiloissa ja pannuissa jääkaapissa :O

Toisaalta meillä on vain teräskattiloita. Pakko niissä on voida ruokaa sällyttää, sillä meillä on myös säilytyskulhojakin teräksisenä. Mutta eniten käytän keraamisia kulhoja säilytykseen. Jostain syystä iittalan sivut eivät anna noita hoito-ohjeita näkyviin.

Goodbye cruel world!

Mun teflon-pintainen paistinpannu on täynnä naarmuja. Silti vuosikaudet säilyttänyt siinä ruokaakin ja aina uudelleen paistanut sitä. Ehkä tämä närästykseni johtuu siitä?

Yhteistyössä