Meillä ei ollut lääkäri 70-luvulla kuin ihan satunnaisesti, terkkari joka päivä. - Nykyisin on terkkari kaksi päivää viikossa. Ja muistutan nyt siitä vielä, että ainakin meillä koulujen koossa on aivan hirmuinen ero, meillä yhdellä luokalla lapsia oli jopa 36, rinnakkaisluokkia 4. Nyt lapsen koululla luokalla 25 lasta, rinnakkaisluokkia 2. Suhteessa terveydenhoitaja on siis koululla per lapsi tavattavissa ihan yhtä paljon.
Kun minä olin koulussa sai koulussa kouluruuan- Ja lapsi saa edelleen koulusta hyvän ruuan. Se on toinen juttu maistuuko kranttusuille. Jäi minultakin aikoinaan moni ruoka syömättä.
Kun minä olin koulussa saimme ilmaiset askartelutarvikkeet. - Edelleen saavat ilmaiset askarteluvälineet.
Kun minä olin koulussa oli koululla liikuntavälineitä. - Ja edelleen liikuntavälineet on koululla. Sukset ja luistimet joutui hankkimaan silloin itse ja nyt itse.
Minä en ole ikinä käynyt vanhempieni kustannuksella lapissa enkä etelän lomilla, ei ollut 2-lapsisella perheellä varaa. Etelän matkailu oli muutenkin tosi harvinaista, 70-luvulla yksi ystävistäni oli käynyt Espanjassa. Laskettelulomilla ei käynyt kukaan. - Nyt meidän perheellämme on varaa käydä joka toinen tai kolmas vuosi etelässä, lappiin ei halutakaan, mutta lyhemmillä lomilla risteilyllä, hotellilomilla Suomessa käydään joka vuosi, kesälomilla mennään myös pohjoismaihin.
Uimalli käynti on eläkeläiselle ilmainen paikkakunnasta riippuen. Alle 7-vuotiaat pääsevät meillä uimaan ilmaiseksi vanhemman seurassa, vanhemman lippu on 4 euroa, lapsen 2, vaikka kaikki maksaisivat meillä menisi siis maks 14 euroa (lapsia 3), mutta tapana onkin ostaa 10-kerran lippuja ja saada vähän alennusta.
Eli riippuu nyt kovasti mihin aikaan vertaat, mihin on ollut varaa ja mihin ei!