Tiesittekö tätä lapsen kotihoidon tuesta, minä en...

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja "tietämätön"
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
T

"tietämätön"

Vieras
Saan liitosta päivärahat ja kelalta lapsen kotihoidon tuen. Liiton rahoista menee tietty veroprosentti ja kotihoidontuesta menee lisäansion mukainen veroprosentti, eli mulla 41% Että Jippiiiii vain...

Eikö se Kelan kotihoidontuki vähennetä siitä liiton päivärahasta? Näin olen ainakin kuvitellut, kun itse olin joskus liiton rahoilla ja hoidin lasta kotona. Ainahan kotihoidontuesta menee iso vero, jos on muita tuloja. Esim. jos vanhemmat ovat töissä ja mummo hoitaa.

[QUOTE="vieras";23254128]SAmoin. Ja silti menee 20 % veroa kotihoidon tuesta, jippiiii.[/QUOTE]

Peesi. Eikä muuten tuu mitään hoito- tai kuntalisääkään.

(Olihan tää siis kilpailu kenellä menee kurjimmin? :D)

20% veroprosentin voi pienentää, tee hakemus netissä tai käy verotoimistossa!! ihmiset luulee ettei sitä saa pienemmäksi vaikka ei olisi muita tuloja, mä maksoin alle 10% kun on asuntolainaakin!!!

Minä en käsitä, miten näissä on niin montaa eri tapaa.. Itse olin kotona lapsen kanssa ja samalla tein silloin tällöin keikkahommia. Verotoimistolle kun soitin ja kysyin verotuksista, niin sekä palkkatyötä varten, että kotihoidontukea varten laitettiin sama veroprosentti, joka oli muistaakseni vajaa 20% luokkaa, ihan tarkkaa en muista.

Ainakin vielä puol vuotta sitte liiton päivärahoista vähennettiin kotihoidontuki. Tuskin on muutosta siihen tullu. Syynä siis se ettei voi saada päällekkäisiä tukia. Mikäli kotikunta ei maksakuntalisää (sitä ei vähennetä ansiosidonnaisesta) niin sitä kotihoidontukea ei kannata edes hakea.

Taas vaihteeksi niitä ketjuja, joissa ihmiset eivät ymmärrä verotusta kokonaisuutena. Manataan suuria veroprosentteja, vaikka kaikille mahdollisille tuloille saa halutessaan saman prosentin. Toisaalta, jos jostain tulosta maksaa suurella prosentilla veroja, prosentti on todennäköisesti pienempi jostain muusta tulosta. Ja joka tapauksessa lopullisessa verotuksessa kaikki tulot ja verot lasketaan yhteen, jonka jälkeen tilanne tasataan.

Sillä ei ole mitään merkitystä SINUN verotuksessasi, montako euroa naapuri on saanut palautusta tai mätkyjä, kaikkien tilanteet kun ovat niin yksilöllisiä.

No aapeehan tuolla kertoo että siitä liiton rahasta vähennetään kotihoidontukea vastaava summa ja sit saa sen kotihoidon tuen kelalta.. Eli ei saa molempia täysiä rahoja.

Mä sain aikanaan päällekkäin sairauspäivärahan ja vanhempainrahan (vai mikä se on). Ja kun mulle myönnettiin työkyvyttömyyseläke niin sit sain sen ja kotihoidontuen. Et kyllä ainakin noi tuli päällekkäin. Vanhempainrahan sain miniminä.

Alkuperäinen kirjoittaja no täh;23254188:
eli onko ap. siis työtön työnhakija? ei mee jakeluun sitte ollenkaan miten voi tuolleen kahta saada päällekkäin?

No kyllä se näin ihan virallisesti menee. Siis että työtön saa kotihoidontukea. Se tosin vähennetään työttömyyskorvauksesta.

Kotihoidontukea kannattaa aina hakea, vaikka onkin työtön. Koska työttömyyskorvauksesta ei kerry eläkettä, mutta kotihoidontuesta kertyy.

Joo ja ap, oletko nyt hieman yksinkertainen??? Siis tuohan tasaantuu lopullisessa verotuksessa. Mä en oo koskaan ymmärtänyt näitä ihmisiä, jotka sanoo ettei kannata tehdä kahta työtä, koska toisessa työssä on veroprosentti vaikkapa 40%. SIIS KUN senhän voi laskettaa uudelleen. Menee verotoimiston sivuilla ja tilaa itselleen KAKSI verokorttia, jotka molemmat ovat SAMALLA veroprosentilla. Niin eipä mene toisasta ansiosta 40%:a.

Yhteistyössä