Tiesittehän tämän kaksosista:

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja tuplamamma
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
Samaa mieltä kuin nimim. ädä! Ainakin ap:n sädekehä kiiltää tänne asti! Ja lisäksi vaikuttaa hällä olevan huono päivä tänään... Olkoot yksi lapsi, kaksoset, kolmoset, useampi lapsi niin eiköhän sitä ole kädet täynnä työtä kaikissa? Ja eiköhän sitä huomiota, uteluja ja ventovieraiden kurkkailuja vaunuihin saa itse kukainenki lapsen kanssa liikkuva?...vai oonko aivan väärässä? Alku jutusta oli hyvä, oli tietoa niinkuin odotin, mut loppu meniki sitte vähä yli...

Alkuperäinen kirjoittaja Ravistettava:
Tuosta imetyksestä tuli mieleen, että mulle eräs tuikituntematon nainen sanoi bussissa, että "sulla on niin hyvän näköiset tissit että sun ei oo varmaan tarvinnu mitään Tutteleita antaa" :o :o :o . Mun beeseiskavitoset oli visusti paidan ja takinkin alla piilossa, ja esikoinen oli tuossa vaiheessa jo pelkällä korvikeruokinnalla, mutta en viitsinyt alkaa keskustelemaan aiheesta sen enempää vaan hymähdin vaan jotain.

Siis voi apua, en kestä. :laugh:

Mekin sitten mummoina ollaan varmaan tollasia. :o Tai no eihän kaikki tunkeilijat mummoja oo, mutta suurin osa.

Alkuperäinen kirjoittaja Taa:
Tosin useat kaksosten äidit ovat sanoneet, ettei kahdesta ole sen enempää vaivaa kuin yhdestäkään. Kukin tietysti kokee asiat niin eri tavalla.

En ole ikinä kuullut kenenkään sanovan noin. Syöttäminen esim. ei ole samanlaista; joko imetät kahta kerrallaan tai sitten peräkkäin. Ja kun olet yhden vaipan/vaatteet vaihtanut, homma ei lopu siihen, vaan vaihdat toisenkin. Ja kun kaksoset alkavat kävellä ja kiipeillä, on siinäkin tuplasti enemmän touhua.

Ite olen tyytyväinen, että toinen kaksosista on ns. helppo lapsi. Osaa kyllä tyttökin kiukutella toki, mutta poika on todella hankala tapaus. Onnellinen olen lapsistani, sekä kaksosista että isommista, mutta nyt kun on kaksoset, olen tahtomattakin ajatellut, että "mitä tuokin tuossa valittaa, kun sillä on vain yksi vauva..." :snotty: Ja niin, koin kyllä etenkin esikoisen vauva-ajan rankaksi iteki. :D

Alkuperäinen kirjoittaja Adea:
Alkuperäinen kirjoittaja ädä:
:saint: onko mun sädekehä nyt kiiltävä??se sun alotuksen tarkotus oli nimittäin ihan selvästi todistella kuinka paljon raskaampaa sulla on..on varmasti,toisilla raskaampaa ja toisilla helpompaa.

Ei minusta tämän aloituksen pointti ollut se ollenkaan. Kaksoset saavat useimmiten enemmän huomiota, ja tulee niitä kaikenmaailman kysymyksiä. Ja saatetaan kysellä ja udella jopa todella henkilökohtaisiakin asioita. Ja mielestäni viittaus tuohon rankkuuteen oli enemmänkin sitä, että aina ei jaksa selittää samoja asioita, antaa ventovieraiden kurkkia vaunuihin yms.

Näin just =)

"Oi kaksoset, onko ne identtiset?" -"Ei, tuo punapukuinen on tyttö ja sinipukuinen on poika"
"Oliko ne pieniäkin syntyessään?" -"Oli, 3-kiloisia pikkuisia"
"Nukkuuko ne yöllä?" -"Joo yleensä ja parit päiväunet"
"Ai voiko kaksosia imettää?" -"Voi ja jopa yhtäaikaa, mulla on kaksi tissiä"
"Syntyikö ne alakautta vai pitikö leikata?" -"Alakautta ihan tavallisesti"
"Onko ne kilttejä?" -"Tosi kilttejä, ei oo vielä piirrelleet seiniin tms"
"Tulkaa lapset kattomaan täällä vaunuissa on kaksoset" -"Voi kun sain ne juuri nukahtamaan yhtäaikaa..."
"Mun siskollakin on kaksoset ja...pälpäti pälpäti..." -"huoh"
jne...

Alkuperäinen kirjoittaja sinihammas:
Tuosta imetyksestä tuli mieleen, että mulle eräs tuikituntematon nainen sanoi bussissa, että "sulla on niin hyvän näköiset tissit että sun ei oo varmaan tarvinnu mitään Tutteleita antaa" :o :o :o . Mun beeseiskavitoset oli visusti paidan ja takinkin alla piilossa, ja esikoinen oli tuossa vaiheessa jo pelkällä korvikeruokinnalla, mutta en viitsinyt alkaa keskustelemaan aiheesta sen enempää vaan hymähdin vaan jotain.

Siis voi apua, en kestä. :laugh:

Mekin sitten mummoina ollaan varmaan tollasia. :o Tai no eihän kaikki tunkeilijat mummoja oo, mutta suurin osa.

Siis mä olin sanaton. Kerrankin :snotty: :D
Toinen mielenkiintoinen episodi tapahtui bussipysäkillä, kun odotin esikoista. Odotin bussia ja yhtäkkiä joku tuli takaapäin taputtamaan mua mahaan. Ajattelin, että se on mun äiti (asuttiin silloin 3 kerrosta alempana kuin mun vanhemmat) mutta kun käännyin niin se olikin joku totaalisen tuntematon mummo, joka hetken taputeltuaan lähti pois :o :laugh:

Kaksoset saavat useimmiten enemmän huomiota, ja tulee niitä kaikenmaailman kysymyksiä.

Kun kolmoset oli ihan pieniä, niin kärräsin niitä kaksosten vaunuissa. Stoori meni usein niin, että joku ryykäsi pää edellä vaunuihin "voi ihanaa, sul on kaksoset", sit hetki hiljaista ja "oi kauhee, niitä onki kolme!!" ja hirveellä tohinalla pyydettiin muita kanssaihmisiä kattoon kans. :xmas:

Ja sitten seuraavaksi kysyttiin, että "imetäksä niitä kaikkia??" tai muuta mikä ei kuulu tuntemattomille sitten yhtään.

Näin juuri. Tai sitten aletaan udella synnytystavat, suvusta onko sitten muilla. Ja saimme mekin osamme vaikka lapsia olimme,minulta ja kaksosisskoltani on kerran ihan aikuinen ihmien kysynyt erotammeko itse kumpi on kumpi vai menemmekö sekaisin :o Juu ei sitten yhtään millään.

entäs kun sisaruksilla on alle vuoden ikäero ja sen lisäksi on vielä yks 4 vuotias!kun imetät niin se alle vuoden vanha sisarus ei odotakkaan sitterissä tms.vaan menee tekeen kaikki pahat..se alle vuoden vanha ei osannut ees kävellä vaan 4kk kannoin vauvaa ja huomattavasti toista painavampaa kuin vauvan kaksoissisar ois ollu ja sit kun oppi käveleen niin sit se vasta menikin pahojaan tekemässä kun yritin laittaa vauvaa nukkuun,niin ja piti hoitaa vielä se 4 v,no sitten syntyikin 4 ennen kuin tämä alle vuoden vanhana isosiskoksi tullut oli kerennyt ees kolmea täyttää,siinä oli koko ajan se kaks vaippa ikästä,niin ja sit se vanhin vielä joka sekin pieni :saint: :saint: onko mun sädekehä nyt kiiltävä??se sun alotuksen tarkotus oli nimittäin ihan selvästi todistella kuinka paljon raskaampaa sulla on..on varmasti,toisilla raskaampaa ja toisilla helpompaa.

Ei minusta tämän aloituksen pointti ollut se ollenkaan. Kaksoset saavat useimmiten enemmän huomiota, ja tulee niitä kaikenmaailman kysymyksiä. Ja saatetaan kysellä ja udella jopa todella henkilökohtaisiakin asioita. Ja mielestäni viittaus tuohon rankkuuteen oli enemmänkin sitä, että aina ei jaksa selittää samoja asioita, antaa ventovieraiden kurkkia vaunuihin yms.

Mä muistan lapsuudestani lukuisia kertoja että kadulla mummot on pysäitelly ja "ihastellut" meitä "kaksosia". Kun on selvinny että onkin kolmoset niin voi sitä päivittelyä... Kaksi niin samannäköistä ja yksi ihan erinäköinen...
Ja vieläkin , vaikka aikuinen olen, niin edelleen tuolla kadulla kulkiessa siskon kanssa , tuijotetaan perään.

Toinen mielenkiintoinen episodi tapahtui bussipysäkillä, kun odotin esikoista. Odotin bussia ja yhtäkkiä joku tuli takaapäin taputtamaan mua mahaan. Ajattelin, että se on mun äiti (asuttiin silloin 3 kerrosta alempana kuin mun vanhemmat) mutta kun käännyin niin se olikin joku totaalisen tuntematon mummo, joka hetken taputeltuaan lähti pois :o :laugh:

Oi kauhee, kun ihmisillä on pokkaa. :xmas: Mä olisin varmaan läpänny poskelle, jos joku tuntematon olis mahaa tullu hiveleen. Mun perusilme on niin yrmeä, että ehkä siksi kukaan ei lähestyny. Usein kyllä päiviteltiin mahan kokoa (no se kyllä oli valtava) ja kysyttiin, kuinka monta tulossa. Yleensä vastasin että "kolme, neljä tai viisi, ei tietoa".

Ja saimme mekin osamme vaikka lapsia olimme,minulta ja kaksosisskoltani on kerran ihan aikuinen ihmien kysynyt erotammeko itse kumpi on kumpi vai menemmekö sekaisin :o Juu ei sitten yhtään millään.

Tuo kyllä jo kertoo ihmisen älykkyydestä jotain. Kai te aina aamulla päätitte, että kumpi on tänään kumpi. :D

Monestihan kaksosten äidiltä kysytään että "onkos hoidoilla saatuja".
Tutulla laitettiin kaksi alkiota kohtuun ja se toinen vielä päättikin jakautua, saikin kolmoset !

Alkuperäinen kirjoittaja tuplamamma:
:saint: onko mun sädekehä nyt kiiltävä??se sun alotuksen tarkotus oli nimittäin ihan selvästi todistella kuinka paljon raskaampaa sulla on..on varmasti,toisilla raskaampaa ja toisilla helpompaa.

Näin just =)

"Oi kaksoset, onko ne identtiset?" -"Ei, tuo punapukuinen on tyttö ja sinipukuinen on poika"
"Tulkaa lapset kattomaan täällä vaunuissa on kaksoset" -"Voi kun sain ne juuri nukahtamaan yhtäaikaa..."
jne...
onko sulla lisäksi myös yksöstä?jos on niin olet varmaan törmännyt vastaavaan näin:
"Oi kuinka pieni,onko tuo poika?" -"Ei, tyttö.sillähän on vaaleanpunaiset vaattet"
"Oliko pieni syntyessään?" -"Oli, 3-kiloinen"
"Nukkuuko se yöllä?" -"Joo yleensä ja parit päiväunet"
"imetätkö vielä?" -"juu"
"Syntyikö se alakautta oliko helppo vai vaikea synnytys?" -"Alakautta ihan tavallisesti"
"Onko se kiltti?" -"Tosi kiltti, ei oo vielä piirrelleet seiniin tms"
"Tulkaa lapset kattomaan täällä vaunuissa on on pieni vauva" -"Voi kun sain sen juuri nukahtamaan ..."
"Mun siskokin sai juuri vauvan ja työkaveri kaksoset ja...pälpäti pälpäti..." -"huoh"
jne...

ja ei mua häiritti tommonen mutta lisäksi aina lasten kanssa kaupungilla liikkuessa kysellään lisäksi onko nää kaikki sun?onko noi kaksoset?kuinka vanha olet kun oot niin nuoren näkönen?eihän nää kaikki vaan sun oo?ym ym.että ei tarvi olla kaksosia kokeakseen kyselyjä, ihasteluja ja kauhistelujakin.

Ja saimme mekin osamme vaikka lapsia olimme,minulta ja kaksosisskoltani on kerran ihan aikuinen ihmien kysynyt erotammeko itse kumpi on kumpi vai menemmekö sekaisin :o Juu ei sitten yhtään millään.

Tuo kyllä jo kertoo ihmisen älykkyydestä jotain. Kai te aina aamulla päätitte, että kumpi on tänään kumpi. :D

Juu vedettiin pitkää tikkua joka aamu :laugh:

Näin just =)

jne...
onko sulla lisäksi myös yksöstä?jos on niin olet varmaan törmännyt vastaavaan näin:
"Oi kuinka pieni,onko tuo poika?" -"Ei, tyttö.sillähän on vaaleanpunaiset vaattet"
"imetätkö vielä?" -"juu"
"Syntyikö se alakautta oliko helppo vai vaikea synnytys?" -"Alakautta ihan tavallisesti"
"Tulkaa lapset kattomaan täällä vaunuissa on on pieni vauva" -"Voi kun sain sen juuri nukahtamaan ..."
"Mun siskokin sai juuri vauvan ja työkaveri kaksoset ja...pälpäti pälpäti..." -"huoh"
jne...

ja ei mua häiritti tommonen mutta lisäksi aina lasten kanssa kaupungilla liikkuessa kysellään lisäksi onko nää kaikki sun?onko noi kaksoset?kuinka vanha olet kun oot niin nuoren näkönen?eihän nää kaikki vaan sun oo?ym ym.että ei tarvi olla kaksosia kokeakseen kyselyjä, ihasteluja ja kauhistelujakin.

On, on meillä melkoinen liuta yksösiäkin, eikä niiden kanssa ole ollut ollenkaan sellasta uteliaisuutta kuin kaksosten kohdalla =)

Eikä tietty niin häiritse jos edes puolitutut kyselee, mutta kun ihan tuikituntemattomat, kaupan kassat, vastaantulijat, yms. Ei niille oikeesti kuulu mun synnytystarinat ym, miksi pitää edes kysellä, en mäkään kysele, enkä halua kuulla vieraiden ihmisten tuttavien kaksosista (eriasia sitten on jutella suoraan jonkun kaksosten äidin kans). Ei sitä väsyneenä jaksa edes hymyillä, vaikka ei meilläkään erityisen rankkaa ole ollut.

Hei miksi tää yks hyökkäs kimppuun?!

Näin just =)

jne...
"imetätkö vielä?" -"juu"
jne...

taitaa ädää ottaa päähän kun ei kaksosia saanut näköjään.. :xmas:
noin kovasti häiritsee se tieto, että kaksosten äidit "saa huomiota".

teit ittes naurettavaksi. ja kyllä, kaksosissa on taatusti enemmän hommaa kun yhdessä. ja on ihan täysin sun oma moka että toisen teit alle vuoden ikäerolla. :xmas:

Alkuperäinen kirjoittaja heh:

Näin just =)

jne...
"imetätkö vielä?" -"juu"
jne...

taitaa ädää ottaa päähän kun ei kaksosia saanut näköjään.. :xmas:
noin kovasti häiritsee se tieto, että kaksosten äidit "saa huomiota".

teit ittes naurettavaksi. ja kyllä, kaksosissa on taatusti enemmän hommaa kun yhdessä. ja on ihan täysin sun oma moka että toisen teit alle vuoden ikäerolla. :xmas:

ei en kadu pientä ikäeroa enkä koe sitä edes raskaaksi,kirjoitin jo aiemmin että vastasin noin koska aloitus oli mielestäni tehty niin että tarkoitus oli todistella kuinka kaksosten äideillä on varmasti raskainta,ja minusta se on typerää.
ja mitä tulee huomioon niin vastasin siihen vaan että saahan noihin tuommosiin kommentteihin lähes joka äiti tottua.
ite olet naurettava :xmas:

Eiköhän kaksosten äitien kanta tullut jo selville...uskotaan, kierretään tästä lähin kauempaa teidät, niin teidän ei tarvi ees hymyillä...puhumattakaan siitä että pitäis kuunnella vieraiden ihmisten tuttavien kaksosista, hoh hoijaa. oispa mullaki noin pienet murheet

vramasti kaksoset keräävät huomioa yksöstä enemmän. Meillä noita pienellä ikäerolla olevia luulllaa usein kaksosiksi kun ovat samankokoisia ja jokin aika sitten kehitykseltään pitkälti samaatasoa.

Tietty varmasti helpotti kun kysymykseen "onko ne kaksosia" sai vastata kieltävästi. Tosin sitten alettiin pian tivata ikäeroa ja päivitellä miten raskasta mahtaa olla kun on lapset noin lyhyellä ikäerolla. Siinä vaiheessa tietty toivoi että esikoinen sattui nukkumaan niin ettei kasvoja kunnolla näkynyt... :D

Mitä muuten arjen raskauteen tulee niin kaksosten vanhemmilta kuulee erilaisia kokemuksia. Joku tosissaan sanoo että kaksi menee siinä kuin yksikin, kun taas enemmistö tykkää että kaikki on kaaosta. Varmaan riippuu myös omasta asenteesta. Jos on ensimmäiset lapset kyseessä eikä siis kokemusta yhdestä vauvasta, vauvat ovat terveitä ja syövät ja nukkuvat suht hyvin niin kaikkeen kamalimpaan varautunut äiti ei ehkä koekaan tuota maailman loppuna. Toki syötettäviä on kaksi, samoin vaippoja vaihdettavaksi jne mutta kaikkeen tottuu.

Kyllä meilläkin nuo kaksi "vauvaa" (juu, hankittiin tietentahtoen mutta työtä silti molemmissa) tulivat hoidettua ilman suurempia ongelmia. Enemmän ihmettelin miten ihmiset jaksoivat sitä päivitellä ja kauhistella. ;)

Enpäs jaksa kaikkia kommentteja alkaa lainailemaan, joten tässä muutama vastaus / kommentti:

- Kansanterveyslaitoksen isyystutkimuslaitos tekee identtisyystutkimuksia. Hinta on n. 80-90 euroa / henkilö. Näytteen voi ottaa itse esim. posken sisäpinnasta pumpulipuikolla, suht helppoa siis.

- minäkin olen lukenut jostain siitä, että tyttö+poika pari voisi olla identtinen; tällöin irronnut munasolu on ollut virheellisesti malli XY ja kun tuon on sitten hedelmöittänyt X-siittiö, munasolu onkin jakautunut XX ja XY-alkioiksi. Tai jotenkin näin...joka tapauksessa vaadittiin tuo "virheellinen" munasolu. Tämä kait on sama asia kuin jonkun mainitsema puoli-identtinen. Luonto on ihmeellinen!

- Itse suhtaudun kaksosäitiyteen vähän kaksipiippuisesti, eihän se ole sama asia kuin yksösen vanhemmuus, työtä on kaksin verroin, mutta en silti halua korostaa omaa asemaani jonkinlaisena superäitinä, koska en sellainen ole. Lähtökohtaisestihan meidän jokaisen tulee selvitä omista lapsistamme :) Poikkeuksellinen rasite on taloudellinen: sänkyä, turvakaukaloa, vaatteita, polkupyörää, mitään(!) ei voi kierrättää sisarukselta toiselle, vaan kaikkea pitää ostaa kaksin kappalein.

-henkilökohtaiset kysymykset: uskon, että kaksosäideiltä kysytään useammin esim. synnytystavasta kuin yksösäideiltä. Kyselijät varmasti tietävät, että kaksosraskauksissa päädytään normaalia useammin sektioon ja kysyvät siksi, mutta menee mielestäni jo liian henkilökohtaisuuksiin

Mistähän voi selvittää onko identtinen? Tää varmaan kuullostaa hölmöltä, mutta mä en tiedä olenko identtinen vai ei... Olen siis yksi kolmosista. Meistä yksi on ihan eri näköinen kun me kaksi. Siis minä ja toinen siskoista ollaan niin samannäköisiä että kadulla tutut ihmiset joutuu kysyy kumpis on kyseessä.
Aikoinaan äitini on sanonut että emme ole identtisiä koska meillä kaikilla kolmella oli omat istukat. Voiko kolmosista kaksi olla identtisiä, vaikka istukat on eri?

Olen itse kaksonen -joko identtinen tai puoli-identtinen, koska minulla ja kaksossiskollani oli yhteinen istukka. identtisillä kaksosilla on aina yhteinen istukka. Tässä Liberovaipat.fi-sivulta kopioimani kohta asiasta: "Erimunaiset kaksoset ovat tavallisimpia. Kummallakin sikiöllä on oma istukka, ja lapset muistuttavat toisiaan kuten tavalliset sisarukset. Samanmunaiset eli identtiset kaksoset – noin joka kolmas kaksospari ja joilla on yhteinen istukka – ovat aina samaa sukupuolta, ja perinnölliset ominaisuudet ovat samat. "

Mietin kun on tullut kysymyksiä ja juttua tuntemattomien kanssa ilmankin kaksosiakin niin onko kaksosten vanhemmille puhuminen kielletty kokonaan vai mikä puheenaihe on sallittu? Onko kaksosuuteen viittaaminen kokonaan kielletty aihe? Eiköhän noita liian henkiklökohtaisia kysymyksiä ole tullut itse kullekin oli kaksosia tai ei, mutta jännä että normaali jorinakin on kauhistus kun on kaksoset. Aina oppii uutta.

Entäs tämä vaunuunkurkkija:

kurkkija: Mikä tolla toisella kaksosella on?
minä: Kuinka niin?
kurkkija: Kun se on noin pieni. Miksi se ei kasva?
minä: Se toinen on kuukauden ikäinen ja toinen on vuoden ikäinen.

Tarinan opetus: Ne ON kaksoset, kun ne on kaksostenrattaissa.

:D

Yhteistyössä