Tiesitkö sinä mikä on "jakari"?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Mummeliisa
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
White Trash yhdistettynä suomalaiseen yhteiskuntaan on myös palstalta opittu juttu.
Ennen en olisi osannut ajatella että sen kriteerit täyttäviä ihmisiä löytyy täältä vaan pidin sitä ihan amerikkalaiseen trailer-kulttuuriin liittyvänä halventavana nimityksenä.

:)

Tämä on muuten mielenkiintoinen.
Itsekin luulin ennen, että tämä kuuluu vain Yhdysvaltain ja Kanadan alueiden kulttuuriin ja elämäntapatyyliin, mutta palstalla olen oppinut, että WT:itä on myös ihan meillä Suomessa.
Samaan aiheeseen liittyen luulin, että WT ja juntti ovat sama asia, mutta palstalta olen oppinut, että niissäkin on eroa.
Oppiihan täältä elämän "tärkeitä" peruseväitä.

No jakoavain on kyllä sen tunnetuin merkitys.
Varmaan se on samanlainen halventava nimitys kuin jakorasiakin, kun sillä viitataan henkilöön.

Palstalta on tullut opittua juuri tuo etupylly, simpat, pupuilla

[QUOTE="outoa";25660273]Kyl toi "jakari" oli ainakin teinien keskuudessa ihan tunnettu käsite jo 90-luvun alussa.[/QUOTE]

Itse en kyllä silloin sitä ole kuullut. Tai ainakaan muista enää tänä päivänä.
Nimim. teini 90-luvulla (s. 1976)

miespuolinen vastine jakarille on tietysti kiltti, koska sellainen mies, joka antaa kaikille on kiltti; ei voisi loukata ketään naista torjumalla, yrittää mielistellä kaikkia naisia tai jostain muusta syystä joutuu tilanteisiin, joista on mahdotonta perääntyä naista loukkaamatta.

Joo tiesin mitä tuo tarkoittaa, mä olen kuullut tuota "jakari" sanaa käytettävän ihan molemmista sukupuolista.

Hassu ajatus kyllä oikeastaan, että se koskisi vain naista, koska eihän tuo sanana viittaa sukupuoleen.. :confused:

Viimeksi muokattu:
[QUOTE="Outoa";25660324]No mä oon vm. -78. Hesassa ainakin tätä käytettiin.[/QUOTE]

Helsingissä 70-luvulla nuoruuttani eläessäni käytössä oli termi "jakorasia", joka kuvasi tyttöä, joka jakoi useammalle. Tai siis oikeasti ei varmaan jakanut, mutta haukkumasanana ilkeilymielessä nimiteltiin (en minä tietenkään...), jakaria en itse muista silloin kuulleeni, paitsi tarkoittamassa jakoavainta ihan konkreettisena työkaluna.