perhevalmennus

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja apsi
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
A

apsi

Vieras
Onko nykyään olemassa erikseen ns. synnytysvalmennusta? Mulle tuli kutsu perhevalmennukseen. Siellä on puhumassa terkkari, psykologi, imetysohjaaja jne. vuorollaan. Minä olen aina luullut, että istutaan lattialla puuskuttamassa ja valmistaudutaan synnytystä varten. Tehdäänkö perhevalmennuksessa tätäkin? Mitä te olette saaneet valmennuksista irti?

ainakin meidän perhevalmennuksessa kerrottiin, että nuo puuskutusjutut ovat menneen talven juttuja. Siis toki oikeanlainen hengittäminen on tärkeää synnytyksessä, mutta ei sitä ennakkoon tarvitse harjoitella. Kätilöt kyllä sitten neuvovat.

Valmennuksessa on puhuttu perheen muodostamisesta, nähty vauvaperheen arkea yms. Puhuttu imettämisestä ja synnyttämisesta (kivunlievitys yms.). Erikseen on vielä sitten käynnyt synnärilla tutustumassa paikkoihin ja sielläkin puhuttiin sitten itse siitä koitoksesta ja tukihenkilön roolista.

Mitään totaalisen uutta noista en ole omasta mielestäni saanut, mutta ihan kivoja ne on silti olleet. ja herättäneet joitain asioita, kuten esim. väestöliiton psykologin luento parisuhteen hoitamisesta vauva-aikana.

En ole yhdenkään raskauden aikana osallistunut synnytys- enkä perhevalmennukseen.
En koskaan ole ymmärtänyt mihin niitä oikein tarvitaan. Vauva tulee varmasti ulos ilman valmennustakin ja on sitä parisuhdetta pitänyt osata hoitaa ennen sitä vauvaakin.

Alkuperäinen kirjoittaja %:
En ole yhdenkään raskauden aikana osallistunut synnytys- enkä perhevalmennukseen.
En koskaan ole ymmärtänyt mihin niitä oikein tarvitaan. Vauva tulee varmasti ulos ilman valmennustakin ja on sitä parisuhdetta pitänyt osata hoitaa ennen sitä vauvaakin.

musta siellä oli kiva tutustua muihin samanalueen tuleviin äiteihin, kun itselläni ei sellaisia ollut esikoista odottaessa :)

Mun ei varmaan parane kertoa miehelle etukäteen paljonkaan. Se haraa niin antaumuksella vastaan kuultuaan sanan psykologi, että taidan vaan huijata sen paikalle kun on aika. Jos se saa yhtään hajua, ettei sitä välttämättä tarvita, joudun pian menemään yksin. Olisi kumminkin kiva mennä kaksin, kun yhteinen vauvakin on.

Mä en saanut niistä muutamasta kerrasta yhtään mitään irti. Joka kerta tuntui kiusalliselta istua siellä muiden vieraiden ihmisten kanssa ringissä kun ohjaaja pakotti jotain puhumaan. Lähinnä leikkejä leikittiin. Ihan naurettavaa. Kukaan ei puhunut mitään, ei kehdannut. Ja ei todellakaan, synnytykseen se ei valmenna TUON TAIVAALLISTA! Olen ihan katkera ja vihainen. En aio enää ikinä osallistua, jos lisää lapsia siunaantuu.

En minäkään usko, että varsinaisia synnytysvalmennuksia olisikaan enää. Kyllä noissa enimmäkseen puhutaan nimenomaan siitä perheeksi kasvamisesta, pikkuvauvan hoidosta jne. Itse synnytys jäi kyllä omassa perhevalmennuksessa mielestäni kyllä liian vähälle huomiolle, vaikka synnärilläkin käytiin miehen kanssa etukäteen tutustumassa. Tarkoitan lähinnä sitä, että kun oletetaan automaattisesti, että kaikilla tulee ns. perussyynnytys ilman mitään ongelmia, eikä mielestäni puhuta tarpeeksi vaihtoehdoista jne. Mutta kivahan siellä oli käydä miehen kanssa yhdessä, tuli tavallaan miehellekkin konkreettisemmaksi, että perhe meistä nyt tulee. Ja jos haluaa niihin muihin äiteihin tutustua, niin täytyy olla itsellä aktiivinen. Minua jäi harmittamaan kovasti, kun meillä ei ollut varsinaisesti aikaa vapaalle keskustelulle/ kahvittelulle, että olisi voinut paremmin jutella muiden kanssa. Ja sitten jotenkin kaikilla vaan tuntu olevan niin kiire pois kun valmennus loppui.

Meillä oli ensisynnyttäjille synnytysvalmennusta neuvolassa. Koin erityisen tarpeellisena ja hyvänä tiedon eri kivunlievityskeinoista ja missä vaiheessa niitä pitää pyytää. Sen johdosta olin jo valmiiksi miettinyt ennen synnytystä minkälaista kivunlievitystä haluan ja pyydän sitä tarpeeksi ajoissa, ettei se ole myöhäistä.Synnytysvalmennuksen lisäksi kaupunki tarjosi perhevalmennusta, jossa oli mm. psykologi,ravitsemusterapeutti,hammashuoltaja, fysioterapeutti ja kätilö puhumassa. Koin todella hyvänä niistä varsinkin annin miten tärkeää on vauva-aikana hoitaa myös parisuhdettaan. Lisäksi olin synnytyssairaalassa tutustumiskäynnillä. Koin erittäin hyvinä kaikki valmennukset.