Tiesitkö, että vuoden 2007 veronpalautukset/mätkyt voi laskea itse?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja vinkiksi muille
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
V

vinkiksi muille

Vieras
www.vero.fi Sieltä kun etsii Vero%laskuri 2007 ja syöttää sinne kaikki tarvittavat tiedot, niin laskuri kertoo tuletko saamaan mätkyjä vai palautusta vuodesta 2007. Laskelman lopussa melkein alimmaisena lukee veron tarve ja laskuri laskee siihen kohtaan miinus tai plusmerkkisen luvun, niin tietää kumpaa tulee saamaan mätkyjä vai palautusta. Mulla esim tuli siihen verontarve n -300 eli tulen saamaan suunnilleen sen verran palautusta ensi joulukuussa. Mun mielestä kiva tietää jo tässä vaiheessa, koska olen kotihoidontuella eli vähän rahaa käytössä. Jos olis tullut mätkyjä, vielä olisi mahdollista maksaa ennankontäydennysmaksua ja välttyä siten mätkyiltä ens joulukuussa. Jouluna on muutenkin ylimääräisiä menoja, enkä halua silloin mitään mätkyjä maksella.

Tietojen tarkistamiseen tarvitset tarkat tiedot tuloista ja vähennyksistä. Vuoden viimeinen tilinauha, Kelan yhteenveto maksuista ja veronpidätyksistä, pankin vuosi-ilmoitus maksetuista koroista jne ja tarvittavat tiedot kun sinne laskuriin syöttää, niin saa vähän käsitystä mitä tuleman pitää.

Alkuperäinen kirjoittaja Kevätaurinko:
Juu kävin laskemassa reilu viikko sitte.
En kyllä usko että tuun saamaan yli 1600e takasin.
Mut sen näkee sit ku laput tipahtaa postilaatikon pohjalle.

Laitoitko kaikki tiedot oikein? Oliko sulla myös maksetun veron määrä todellinen?

Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
Ton mukaan mä saisin reilun tonnin takaisin, lienee linjassa kun marraskuussa soitin niin vero% olisi laskenut nollaan, mutta en laskenut

Jos sinne syöttää kaikki todelliset tiedot mitään pois jättämättä, niin kyllä sen pitäisi olla aika tarkka tulos. Mut se edellyttää, että kaikki tarvittavat jutut on tiedossa ja esim tilinauhasta tai pankin tositteesta tarkistetut, eikä ulkomuistista vähän sinne päin arvatut.

Alkuperäinen kirjoittaja ap:

Laitoitko kaikki tiedot oikein? Oliko sulla myös maksetun veron määrä todellinen?

Kyllä aivan kaikki.
Kirjauduin Kelan sivuille laskin äitiyspäivärahan bruttotulot kotihoidontuen bruttotulot yhteen ja myös äitiyspäivärahan ja kotihoidontuen netto tulot ja plussasin ne yhteen sit otin bruttotuloista erotuksen eli nettotulon ja sit mitä siitä jäi niin laitoin sen siihen yhteen kohtaan missä oli maksetut verot.

Ja laitoin myös ensiasunnon korot aivan oikein.
Ja koitin niinkin että jos en laittanut asuntolainan korkoja niin mulle olis tullu reilu 600e takas mutta asuntolainan koron kun pistin niin näytti että reilu 1600e takas.

Kyllä aivan kaikki.
Kirjauduin Kelan sivuille laskin äitiyspäivärahan bruttotulot kotihoidontuen bruttotulot yhteen ja myös äitiyspäivärahan ja kotihoidontuen netto tulot ja plussasin ne yhteen sit otin bruttotuloista erotuksen eli nettotulon ja sit mitä siitä jäi niin laitoin sen siihen yhteen kohtaan missä oli maksetut verot.

Ja koitin niinkin että jos en laittanut asuntolainan korkoja niin mulle olis tullu reilu 600e takas mutta asuntolainan koron kun pistin niin näytti että reilu 1600e takas.

Etkö ole saanut Kelasta yhteenvetoa vuoden 2007 maksetuista etuuksista? Mä sain tänään ja siitä suoraan naputtelin tiedot laskuriin. Onko sulla kaikki korot asuntolainaa? Meillä on asuntolainassa semmoinen takaisinmaksuturvalaina myös ja sen korot onkin kulutusluottoa, vaikka kuuluvat asuntolainaan. Eli ne pitää aina vähentää kun veroprosenttia laskee.

Kyllä aivan kaikki.

Etkö ole saanut Kelasta yhteenvetoa vuoden 2007 maksetuista etuuksista? Mä sain tänään ja siitä suoraan naputtelin tiedot laskuriin. Onko sulla kaikki korot asuntolainaa? Meillä on asuntolainassa semmoinen takaisinmaksuturvalaina myös ja sen korot onkin kulutusluottoa, vaikka kuuluvat asuntolainaan. Eli ne pitää aina vähentää kun veroprosenttia laskee.

En oo ainakaan vielä saanut.
Varmaan tulee postissa, tämän päivän postia en oo vielä hakenutkaan.

Alkuperäinen kirjoittaja heh:
Alkuperäinen kirjoittaja häh:
Alkuperäinen kirjoittaja jee jee:
...ööh, mulla näyttäis että saan takaisin 4200e

Millainen verokortti sulla oikeen on ollut, jos noin paljon on pielessä?

Ihan oikee verokortti ;)

No se on ollut ihan väärin, jos olet noin paljon maksanut liikaa viime vuoden aikana. Vai tarkoituksellako annoit pidättää liikaa?

ei pidä paikkaansa. laskuri antaa VAIN ARVION, niinhän siellä sanotaan. esim. viime vuoden kohdalla oma "arvioni" heitti 500 eurolla eikä verotoimiston tädit osanneet selittää asiaa, edelleen aivan mysteeri.

ja osaan kyllä syöttää kaikki tarvittavat tiedot oikein..

Alkuperäinen kirjoittaja öhöm:
ja osaan kyllä syöttää kaikki tarvittavat tiedot oikein..

Olen joskus ollut verotoimistossa töissä ja tämän lauseen olen kuullut ennenkin. Monesti on kuitenkin selvinnyt, että joku oleellinen juttu on unohtunut laskelmasta tai sitten osa tiedoista on kuitenkin väärin syötetty, vaikka asiakas muuta väittää. Laskelma perustuu ihan matematiikkaan, ei sen ihmeellisempään, joten kyllä sen pitäisi oikeilla tiedoilla antaa oikea tulos

Alkuperäinen kirjoittaja Soluttautuja:
Onko siellä valmiina se asuntolainan korko? Ja miten lasketaan työmatkat? Ekaa kertaa niistä saatan saada hyvitystä, joten ei oo oiken homma hallussa?

Yleensä julkisen liikenteen kuukausilipun mukaan. Jos sitä ei ole mahdollista esim työaikojen takia käyttää (mm yövuoro) niin sitten oman auton mukaan.

kuinka ne menikään et ensiasunnon omistajana ja molemmilla velka puoliks niin oliko niin et puolitetaan verotukseen vai saako sen itse päättää kummalle ne merkitään? mä en yhtään muista miten nuo piti laittaa..

Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
Alkuperäinen kirjoittaja Soluttautuja:
Onko siellä valmiina se asuntolainan korko? Ja miten lasketaan työmatkat? Ekaa kertaa niistä saatan saada hyvitystä, joten ei oo oiken homma hallussa?

Yleensä julkisen liikenteen kuukausilipun mukaan. Jos sitä ei ole mahdollista esim työaikojen takia käyttää (mm yövuoro) niin sitten oman auton mukaan.

Eli kun kuukausilippu on 59 eur, niin sekö kerrotaan 12 (vai 11)? Ja siitä vähennetään omavastuu (500 ?) ja se erotus sitten otetaan verotuksessa huomioon?

Alkuperäinen kirjoittaja häh:
kuinka ne menikään et ensiasunnon omistajana ja molemmilla velka puoliks niin oliko niin et puolitetaan verotukseen vai saako sen itse päättää kummalle ne merkitään? mä en yhtään muista miten nuo piti laittaa..

Puoliksi menee jos asuntolaina on molempien nimissä.

No ton Kelan lapun mukaan laskin niin voi ihan hyvin pitää paikkansa koska mun tulot on pysyneet lähes samoina ja viime vuonna sain veroja takas reilu 670e.
Nyt laskuri näytti että saisin 656,25e takasin.
Mutta noi korot on nousseet meillä niin ne pitää sit ilmottaa sinne kun tulee ne ehdotukset ja pankista tulee se lappu kotiin missä on kaikki asuntolainan maksetut korot vuodelle 2007.
Eli olis aikasemmin laskenut jotain väärin kun pari viikkoa sitten laskeskelin.

Yhteistyössä