Tiehyttukos

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja "Vieras"
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
V

"Vieras"

Vieras
Luulen että mulla on tiehyttukos toisessa rinnassa. Siinä on joissakin kohdissa möykkyjä. Imetys sattuu aika paljon joten ei tee mieli siitä rinnasta imettää. Olo on vähän flunssanen. (ja voi johtua muustakin) Ei kuitenkaan kuumetta. Pitäiskö koittaa lypsätä rintaa? Netissä luki että jos oireet ovat jatkuneet 24h ajan niin lääkäriin. Kokemuksia? Kokeilin myös lämmittää rintaa lämpöpussilla.

Mulle nousi tuon vuoksi yllättäen kuume ja rinnat kipeät (molempiin tuli kun oli imetyskatkos). Nyt vaan vauva tissille ja imetät niin paljon kuin ikinä pystyt, otat särkylääkettä ja pumpatakkin saa. Menee ohi sitä paremmin mitä paremmin saat rinnan tyhjennettyä. Kannattaa käydä lämpimässä suihkussa ja hieroa rintoja, että maitokertymät lähtee liikkeelle, sen jälkeen imetys/pumppaus/lypsäminen..... mulla meni näin itsestään ohi yön aikana. Jos ei mene ohi näillä keinoilla 24 tunnissa niin sit lääkäriin.

Imetä juuri siitä rinnasta! Ja sit tutkit nänniä, etsit pieniä "piimäkokkareita" jotka ovat tukkineet tiehyet: Jos löydät, yrität rapsuttaa ne pois. Ja juo paljon ja ota burana.

Lämpöä ennen imetystä, muina aikoina voi vaikka hoitaa viileällä jos jomottaa. Jotkut ei uskalla viileää laittaa, kunn sanotaan että se voi aiheuttaa tulehdusta, mutta itse tykkäsin, tuntui hyvältä.

Imetä niin, että vauvan leuka on pahkuroiden puolella. Luovuus on sallittua, jos möykyt ovat esim. rinnan yläpuolella :) Ja Buranaa kannattaa ottaa, jotta pystyt imettämään.

Toinen hyvä keino avata tukos on lämminpullotekniikka. Siihen tarvitaan isosuinen lasipullo, jota lämmitetään esim. kaatamalla sinne kuumaa vettä. Vesi kaadetaan pois, jäähdytetään pullon suu kylmän veden alla tai esim. kylmäpakkauksen avulla ja laitetaan pullonsuu nännin ympärille tiiviisti. Kun pullo jäähtyy, sinne muodostuu alipaine, joka imaisee tukoksen auki.

Itselläni oli imetyksien alkuvaiheissa jatkuvasti tiehyttukoksia ja kun aloin heti tukoksen huomatessani lypsää ja imettää erityisen tehokkaasti siitä rinnasta, toki myös toisestakin, ettei siihen sitten tulisi seuraavaksi, niin nopeasti alkoi helpottamaan.

Itselläni muuten aina iski kipu yöllä, joten napsaisin buranan ja kävin pumppaamassa kylppärissä ja sitten sai taas jatkaa unia. Lämpimässä suihkussa manuaalipumpulla pumppaaminen yhdistettynä hellään hierontaan oli muuten erityisen tehokasta.