Tiedättekö että me ollaan niin väliinputoajia/ köyhiä ettei tosikaan? (Ihana tää meidän yhteiskunta)

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja köyhämys
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
Alkuperäinen kirjoittaja työtön perhe;22188288:
Jaa että köyhää. meillä vasta onkin sitten köyhää kun ollaan miolemmat työttöminä, no mies on sellaisella työllistymiskurssilla. Nettona saadaa kuussa tukia käteen n. 2220e. Siitä asumiseen 890e. Onneksi sossu maksaa sähkölaskut, kotivakuutuksen ja tervehuoltomenot sekä toiselle lapselle 100e vuodessa harrastusta.

Tässä on äärimmäisen loistava esimerkki siitä, kun työnteko EI kannata. Kerroinkin aiemmin, että meillä nettotulot 2200 euroa, molemmat ollaan töissä, minä osa-aikatöissä ja pärjätään hyvin. Tuntuu hurjalta, että toinen perhe saa kotona makaamalla ENEMMÄN.

Alkuperäinen kirjoittaja työtön perhe;22188288:
Jaa että köyhää. meillä vasta onkin sitten köyhää kun ollaan miolemmat työttöminä, no mies on sellaisella työllistymiskurssilla. Nettona saadaa kuussa tukia käteen n. 2220e. Siitä asumiseen 890e. Onneksi sossu maksaa sähkölaskut, kotivakuutuksen ja tervehuoltomenot sekä toiselle lapselle 100e vuodessa harrastusta.

täh meillä menee samaan summaan mutta mutta kukaan ei maksa laskuja eikä harrastuksia. toinen meistä töissä ja toinen opiskelee
kyllä on kummaa touhua

Mitä eroa on siinä, että veroa valtiolle maksaa suomessa syntynyt tai ei-suomessa syntynyt henkilö?

Välttämättä ei mitään, mutta esim. pakolaiset ketkä tänne on tulleet, eivät ole tulleet luonnonoikkujen raatelemista maista vaan maista, joissa on sotatila. Itse en näe hyvänä, että ihmiset, jotka eivät pärjää omassa maassaan omien kansantovereidensa kanssa, tulevat tänne sikiämään.

täh meillä menee samaan summaan mutta mutta kukaan ei maksa laskuja eikä harrastuksia. toinen meistä töissä ja toinen opiskelee
kyllä on kummaa touhua

No siis ei meillekään maksa kukaan muuta kuin tuon sähkölaskun ja kotivakuutuksen. Onhan se toki vuodessa yhteensä n 600 e mitä saa laskuihin. Kun laskee, että sähkö n. 40e kuussa ja vakuutus n. 120e vuodessa.Mutta ei mun mielestä se paljoa ole, että saa tuon 2220e kuussa kun vuokrakin iso.

Alkuperäinen kirjoittaja köyhämys;22187198:
- Olen hoitovapaalla kotona kahden lapsen kanssa, töihin ei yksinkertaisesti kannata mennä koska mulla on osa-aikainen työsopimus kaupanalalla (25-30h/vko). Työvuorot sellaisia (lähinnä ma-pe päivävuoroa) että käytännössä lapsilla ois pakko olla kokoaiakainen hoitopaikka. Miehen tulot juuri sen verran hyvät(?) että menisi täydet hoitomaksut. Palkkaa saisin käteen alle 1000e/kk, hoitomaksut 450e/kk, työmatkakulut (bensa) aika huimat... Ja kotihoidontuki 299e lähtisi pois. Eipä kannata.
- Isompi kotona olevista lapsista on 5v ja hänelle varmasti tekisi hyvää mennä päiväkotiin pari kertaa viikossa, mutta meillä ei ole rahaa maksaa siitä yli 100e/kk. Muita kerhoja täällä ei ole kuin seurakunnan ja me ei kuuluta kirkkoon.
- Asumme asossa jossa vastike 1200e/kk, lainaa lyhennämme 600e/kk, asumistukea emme saa... Tulot ylittävät taas juuri ja juuri parilla kympillä rajan. Pienempään ja halvempaan ei ole mahdollista muuttaa, meillä on 5 lasta ja asumme nytkin ahtaasti.

Rahaa ei ole mihinkään koskaan, olen miehelle monesti sanonut että meillä olisi enemmän rahaa käytettävissä jos alkaisimme molemmat työttömiksi ja nostaisimme työttömyyskorvauksia ja asumistukea. Nyt mies raataa niska limassa pitkää päivää ja silti rahat on aina loppu ja mun ei kannata mennä töihin... Niin hieno systeemi meillä täällä Suomessa on. Tooooodella kannustavaa. Miettikää ketä äänestätte keväällä!

En ole lukenut koko keskustelua, joten älkää nyt lynkatko minua. Meneekö tuo 600 euroa siis asuntolainan lyhentämiseen aina kerran kuukaudessa? Täytyy nyt kyllä kysellä, että miksi ihmeessä te olette ottaneet asuntolainan tai yleensä hankkineet omistusasunnon, jos ja kun rahatilanne on kerran tuollainen? Ymmärrän toki, että mikäli esim. pääkaupunkiseudulla asutte, menisi tuo 600 euroa yksintein vuokrien makseluun tuon kokoiselle perheelle, eikä edes riittäisikään. Mutta tosiaan noita lainoja ja omistusasuntoja suosittelisin kuitenkin ihan kaikille katselemaan vasta sitten, kun siihen _oikeasti_ on varaa. En halua moralisoida sinua tai teidän tilannettanne, joten älä nyt loukkaannu.

Suomessa on kyllä monen muunkin kohdalla se tilanne, että töihin ei yksinkertaisesti "kannata" mennä. Tiedän erään parikymppisen naishenkilön, joka on nyttemmin jäänyt yhden pienen lapsen yksinhuoltajaksi. Tilanne hänellä on sellainen, että osapäivätöitä kyllä kauppaisivat - mutta niitä ei kerta kaikkiaan kannata ottaa vastaan. Kas, kun tuet tippuvat tai lähtevät jotkut jopa kokonaan pois, ja rahaa joutuisi edelleen ruinaamaan muilta tahoilta. Esim. Kelalta tai sossusta. Jos osapäiväinen työllistyminen ei paranna tilannetta kuin muutamalla kympillä (joskus se saattaa jopa huonontaa rahatilannetta) niin ei se kyllä kannata.

On tämä siis järjetöntä. Säännöllisesti tällä palstalla on näitä köyhyysvalittelijoita. Sitten kuitenkin jo melkeinpä ensimmäisestä lauseesta paljastuu, että asuntolainaan, autolainaa ym. menee niin ja niin paljon. Todellisillä köyhillä ei ole asuntolainaa ja sillä siisti. On jo törkeää tuollainen. Jo tavallisilla ihmisillä on vääristynyt kuva köyhyydestä. Ei ihme, että tuolla päättäjä -palleilla istuvilla ei todellisuudessa ole hajuakaan siitä kuinka todelliset köyhät elävät.

uskon. aivan varmasti on noin.

suuri perhe pärjää vaan jos on saanut vanhemmillaan rakennutettua lähes ilmaiseksi jonnekin maalle talon, jossa on halpaa asua ja ruokapuoli on myös monilla suurilla perheillä järjestety niin että saa sitä marjaa ja lihaa vanhemmiltaan tai metsästämälä tai kalastamalla.

pärjäisitte varmasti paljon paremmin jos koko perhe olisi työtön.

[QUOTE="Vieras";22191826]En ole lukenut koko keskustelua, joten älkää nyt lynkatko minua. Meneekö tuo 600 euroa siis asuntolainan lyhentämiseen aina kerran kuukaudessa? Täytyy nyt kyllä kysellä, että miksi ihmeessä te olette ottaneet asuntolainan tai yleensä hankkineet omistusasunnon, jos ja kun rahatilanne on kerran tuollainen? Ymmärrän toki, että mikäli esim. pääkaupunkiseudulla asutte, menisi tuo 600 euroa yksintein vuokrien makseluun tuon kokoiselle perheelle, eikä edes riittäisikään. Mutta tosiaan noita lainoja ja omistusasuntoja suosittelisin kuitenkin ihan kaikille katselemaan vasta sitten, kun siihen _oikeasti_ on varaa. En halua moralisoida sinua tai teidän tilannettanne, joten älä nyt loukkaannu.

Suomessa on kyllä monen muunkin kohdalla se tilanne, että töihin ei yksinkertaisesti "kannata" mennä. Tiedän erään parikymppisen naishenkilön, joka on nyttemmin jäänyt yhden pienen lapsen yksinhuoltajaksi. Tilanne hänellä on sellainen, että osapäivätöitä kyllä kauppaisivat - mutta niitä ei kerta kaikkiaan kannata ottaa vastaan. Kas, kun tuet tippuvat tai lähtevät jotkut jopa kokonaan pois, ja rahaa joutuisi edelleen ruinaamaan muilta tahoilta. Esim. Kelalta tai sossusta. Jos osapäiväinen työllistyminen ei paranna tilannetta kuin muutamalla kympillä (joskus se saattaa jopa huonontaa rahatilannetta) niin ei se kyllä kannata.[/QUOTE]

minä ymmärsin niin, että ovat ostaneet asumisoikeusasunnon.

[QUOTE="vieras";22190629]Tässä on äärimmäisen loistava esimerkki siitä, kun työnteko EI kannata. Kerroinkin aiemmin, että meillä nettotulot 2200 euroa, molemmat ollaan töissä, minä osa-aikatöissä ja pärjätään hyvin. Tuntuu hurjalta, että toinen perhe saa kotona makaamalla ENEMMÄN.[/QUOTE]

juu, mutta surullista on se, että nämä jotka saavat tonneja makaamalla, eivät edes tajua miten paljon rahaa saavat, vaan vielä valittavat siitä.

[QUOTE="vieras";22188058]Millä lailla niitä yksinasuvia tai lapsettomia sun mielestä yhteiskunnan puolesta sitten tuetaan?

Kyllä mun käsitys on se että perheelliset saavat erilaisia tukia, niin ihan rahallisia kuin yhteiskunnan tarjoamia palveluitakin huomattavasti enemmän mitä töissäkäyvä sinkku.[/QUOTE]

mitä tukia saa töissäkäyvä perhe? jossa edes yksi on töissä, ei saa yhtään mitään kuten ei saa ap.
kyllähän sinkku saa paremmin rahaa, jos ei ole töissä. heti tulee rahaa ovista ja ikkunoista, sen sijaan perheellinen ei saa senttiäkään, kun sen työssäkäyvän pitää elättää se ja maksaa lisäksi veroa sen sinkun ja eläkeläisten elättämiseen.

Alkuperäinen kirjoittaja työtön perhe;22191777:
No siis ei meillekään maksa kukaan muuta kuin tuon sähkölaskun ja kotivakuutuksen. Onhan se toki vuodessa yhteensä n 600 e mitä saa laskuihin. Kun laskee, että sähkö n. 40e kuussa ja vakuutus n. 120e vuodessa.Mutta ei mun mielestä se paljoa ole, että saa tuon 2220e kuussa kun vuokrakin iso.

Tuo summa on TODELLA paljon koska saatte sen makaamalla kotona. Voi tulla aikamoisena yllärinä jos menette töihin ja käteen jääkin maksujen jälkeen sama kuin työttöminä...

mun mies tienaa hyvin ja mä huonosti. 2 nuorinta on päivähoidossa 10pvä kuukaudessa ja siitä maksetaan 340€. teen vuorohommia niin ei tarvi jokapäivä viedä hoitoon. on se kallista. mutta koska täällä ei saa kuntalisää niin tienaan paremmin pienellä palkalla töissä kun kotona 319€+60€ kuussa kotihoidontukea. jos täällä ois saanu kuntalisää en olis varmaan menny töihin. nuorin on 2v
asumiskulut meillä on 1300€ yhteensä. ja ok,meitä on vaan 5. mun palkka,yhden lapsen elatusmaksut ja lapsilisät kattaa meidän lainan,vastikkeen,yhden toisen luoton,päiväkotimaksut ja muut laskut. se mitä mies tienaa jää meille periaatteessa sitten ylimääräiseksi. kaikki ne silti saa hyvin meneen vaikka jäljellejäävä osuus lukuna kuulostaakin isolta. tai keskimääräistä isommalta.

Tapanani ei ole valehdella eikä pyöristää ylöspäin. Kotivakuutus on vuodessa 1100 e. Siihen kuuluu yksi kiinteistö jonka sain perintönä jossa asuu mun mummo nyt eikä se maksa vuokraa koska se on silloin kun me ollaan oltu pieniä niin auttanut meitä joten mitään vuokraa en kehtaisi pyytää.
Sitten autovakuutus 700 e/v joten jos noi laskee yhteen ja jakaa 12 niin aika hyvin on toi 150 e/kk.

Ruoka on sellainen että voisin nipistää, ja nyt varmaan tuleekin pienentymään kun lapset ei kotona syö kuin yhden aterian. Mutta se sitten menee sinne kunnalle päivähoitomaksuun...

Joo, kolme turhaa kulua tiedän. Tekniikan Maailma, Viherpiha ja Aku Ankka lehdet. Mutta ne on sellaisia että niitä ei katkaista.

jep." köyhä "kiinteistönomistaja se täällä huutelee ja rahaa tulee yli 2000 euroa makoilemalla. mistä vetoa että otat vuokran pimeästi.

[QUOTE="vieras";22188125]Tän on pakko olla joku läppä :laugh: Siellä siis kiinteistönomistaja valittelee köyhyyttä :D[/QUOTE]

juu, on kiinteistöä ja lapset viedän hoitoon kunnalle syömään. itse maataan kotona.

Pakko kommentoida tuohon öljymaksuun...oisko ollu Sunflower?

Teboililita saa kolmeen erään jos tilaa 1000l . Isomman määrän taitaa vieläkin saada 5 erään. Ennen sai ton tonninki 5 erään, mutta kolmeen nykyään. Ei siis tarvi kerralla maksaa.

Viimeksi muokattu:
[QUOTE="jep";22192021]mitä tukia saa töissäkäyvä perhe? jossa edes yksi on töissä, ei saa yhtään mitään kuten ei saa ap.
kyllähän sinkku saa paremmin rahaa, jos ei ole töissä. heti tulee rahaa ovista ja ikkunoista, sen sijaan perheellinen ei saa senttiäkään, kun sen työssäkäyvän pitää elättää se ja maksaa lisäksi veroa sen sinkun ja eläkeläisten elättämiseen.[/QUOTE]

Voi työssäkäyväkin saada tarveharkintaisia tukia, esim. asumis- tai toimeentulotukea. Ja kyllähän vanhempainetuudet (äitiys-, vanhempainrahat, kotihoidontuki) ja lapsilisät kuuluvat kaikille, vaikka toinen vanhemmista olisikin työssäkäyvä. Hassua, että huudellaan ettei saa mitään, vaikka tosiasiassa jokainen lapsiperhe, oli perheessä työssäkäyviä tai ei, saa jossain vaiheessa joitain yhteiskunnan tukia. Lapsilisät esim. on tehty tasaamaan yksinelävien ja perheellisten kustannuksia eli kyllä se tavallaan niin menee, että lapsiperheelliset saavat "enemmän" tukia. :)

[QUOTE="vieras";22192083]Tuo summa on TODELLA paljon koska saatte sen makaamalla kotona. Voi tulla aikamoisena yllärinä jos menette töihin ja käteen jääkin maksujen jälkeen sama kuin työttöminä...[/QUOTE]

Ja kuka maksaa lasten hoitomaksut?

[QUOTE="vieras";22191752]No en minä ainakaan missään hippi-kommuunissa haluaisi asua :D[/QUOTE]

En minäkään, joten yrittäisin kaikkeni, että pystyisin maksamaan itselleni oman asunnon eli mun olisi pakko paiskia töitä sen eteen..., kuten nyt avioliitossa ollessakin, on pakko, kun miehen palkka muuten riittäisi vain nipinnapin elämiseen ja tukia ei saada.

[QUOTE="alkup.";22187287]Kertokaa n yt ihan oikeesti missä voi halvemmalla asua? Asutteko kaikki jossain Kiteellä?
Meillä oli ennen omistusasunto joka oli tätä pienempi, siinä asumiskustannukset (laina+vastike) 1650e/kk. Niin ne täällä vaan on.[/QUOTE]

Me asutaan pk-seudulla paritalossa ja hyvällä asuinalueella, vastike on teidän maksamaa 300e pienempi. Lainaa lyhennämme pari sataa vähemmän kuin te. Eli eipä se pk-seutu aina niin megakallis ole. Ja samanlaiset vuokrat ja vastikkeet on esim Jyväskylässä kuin Espoossa, että se on aika turhaa aina syyllistää pelkkää pk-seutua ylikalliista asumisesta.