Tiedättekö että me ollaan niin väliinputoajia/ köyhiä ettei tosikaan? (Ihana tää meidän yhteiskunta)

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja köyhämys
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
Mutta onko yhteiskunnan järkevämää tukea yskinasumista vai tukea perheitä tekemään lisää veronmaksajia? Kumpi on pidemmällä tähtäimellä yhteiskunnalle tuottoisampaa?

Entä miksikä yhteiskunta muuttuu, jos oma väestömme pienenee huomattavasti ja samanaikaisesti otamme jatkuvasti lisää pakolaisia yms. tänne. Näitä asioitakin olisi hyvä aina välillä miettiä.

Millä lailla niitä yksinasuvia tai lapsettomia sun mielestä yhteiskunnan puolesta sitten tuetaan?

Kyllä mun käsitys on se että perheelliset saavat erilaisia tukia, niin ihan rahallisia kuin yhteiskunnan tarjoamia palveluitakin huomattavasti enemmän mitä töissäkäyvä sinkku.

Mutta onko yhteiskunnan järkevämää tukea yskinasumista vai tukea perheitä tekemään lisää veronmaksajia? Kumpi on pidemmällä tähtäimellä yhteiskunnalle tuottoisampaa?

Entä miksikä yhteiskunta muuttuu, jos oma väestömme pienenee huomattavasti ja samanaikaisesti otamme jatkuvasti lisää pakolaisia yms. tänne. Näitä asioitakin olisi hyvä aina välillä miettiä.

Ymmärrän pointtisi, mutta silti mun mielestä kunkin pitäisi miettiä, onko varaa vaikkapa siihen viiteen lapseen. Mun mielestä on ihan turha ruikuttaa, niin kauan aikaa kun systeemi ja tuet ovat nämä, että väliinputoajia ollaan, kun ei yhteiskunnalta tukea saada. Lapsilukuhan, jos niitä lapsia saa, on täysin oma valinta ja monenkin olisi hyvä miettiä hetki kun vauvakuumeessa lisää lapsia hinkuaa.

Oho.. itse ajattelin ensin että ap:llä on tullut vahingossa yksi nolla liikaa vastikkeen määrään...

Kuinka erilaista eläminen eri puolella Suomea onkaan.

Itse en edes ymmärrä kuinka kallista asuminen pääkaupunkiseudulla onkaan.
En ikinä raaskisi maksaa niin kalliita vuokria tai asuntoja.

Me asumme vanhassa velattomassa ok-talossa maaseudulla, meillä on kaksi 5-8 vuotta vanhaa autoa, laittelemme paikkoja kuntoon pikkuhiljaa ja ehkä otamme pienen 20-30 te lainan remonttia varten. Sen makselee suht nopeasti poiskin. Isoja lainoja emme uskaltaisi ottaakaan.

Asumiskulut on melko pienet: sähkö+vesi+likavesi+jätemaksu+kiint.vero = 250 €/ kk

Tapanani ei ole valehdella eikä pyöristää ylöspäin. Kotivakuutus on vuodessa 1100 e. Siihen kuuluu yksi kiinteistö jonka sain perintönä jossa asuu mun mummo nyt eikä se maksa vuokraa koska se on silloin kun me ollaan oltu pieniä niin auttanut meitä joten mitään vuokraa en kehtaisi pyytää.
Sitten autovakuutus 700 e/v joten jos noi laskee yhteen ja jakaa 12 niin aika hyvin on toi 150 e/kk.

Ruoka on sellainen että voisin nipistää, ja nyt varmaan tuleekin pienentymään kun lapset ei kotona syö kuin yhden aterian. Mutta se sitten menee sinne kunnalle päivähoitomaksuun...

Joo, kolme turhaa kulua tiedän. Tekniikan Maailma, Viherpiha ja Aku Ankka lehdet. Mutta ne on sellaisia että niitä ei katkaista.

Tän on pakko olla joku läppä :laugh: Siellä siis kiinteistönomistaja valittelee köyhyyttä :D

[QUOTE="pöh";22187979]Hoh hoijaa, samathan ne tuet on kaikille. Eikä työttömänä tod pääse lähellekään teidän tuloja, kenelläkään työttömällä ei ole varaa asua kuten te asutte.
[/QUOTE]

No ei ne kyllä ole. Tukia ja etuuksia on sekä universaaleja (kaikille yhtäläisiä) että tarveharkintaisia. Ja toisekseen, kyllä uusissakin taloissa (ei tosin välttämättä asoissa) ja ns. paremmilla alueilla asuu kalliilla vuokralla työttömiä ym. yhteiskunnan tuilla eläviä.

Minkä luokituksen mukaan asutte ahtaasti? Me olemme 5 lapsinen perhe ja asumme 117 neliön rivarissa oikein sopivan tilavasti. Kahdella vanhemmalla on jopa omat huoneet. Asumiskustannuksenne ovat minustakin suuret. Me asumme mukavan matkan päässä suuresta kaupungista, mutta silti siis lähikunnassa ja asumiseen menee 1100€ plus sähkölasku. Että kyllä se vaikuttaa, missäpäin asuu. Minä olen töissä niin, että nuorimmaistamme hoidan kotona, vanhin lapsi koulussa ja loput hoidossa. Luulisi kaupanalallakin löytyvän ilta-viikonloppupainotteista työtä. Tai sellaista voisi etsiä? Minä teen paljon iltaisin töitä ja olen liikunnan parissa töissä. Kouluttauduin aikuisiällä uuteen ammattiin, jotta saan tehdä työtä jota rakastan ja autan perhettämme talousasioissa. Onhan se perheen yhteisestä ajasta osittain poissa, mutta itse olen suuren perheen halunnut ja työllä haluan sen elättää. Mieheni ei ole suuripalkkainen, mutta rehti ja rehellinen, reipas työntekijä. Sellaisista asioista olemme mm.luopuneet, kuten sanomalehti ja muut lehdet. Autoja löytyy peräti kaksi, koska mieheni käy 85km:n päässä töissä, mutta ne vaihdoimme dieselmallisiin ja kulut laskivat. Ostan lähes kaikki lastenvaatteet käytettyinä, mutta kukaan ei voisi sanoa, että he kulkevat huonoissa tai rääsyisissä vaatteissa. Nykyään löytyy huipputason secondhand-kauppoja kun jaksaa nähdä vaivaa. Elämässä täytyy tehdä valintoja.

Tapanani ei ole valehdella eikä pyöristää ylöspäin. Kotivakuutus on vuodessa 1100 e. Siihen kuuluu yksi kiinteistö jonka sain perintönä jossa asuu mun mummo nyt eikä se maksa vuokraa koska se on silloin kun me ollaan oltu pieniä niin auttanut meitä joten mitään vuokraa en kehtaisi pyytää.
Sitten autovakuutus 700 e/v joten jos noi laskee yhteen ja jakaa 12 niin aika hyvin on toi 150 e/kk.

Ruoka on sellainen että voisin nipistää, ja nyt varmaan tuleekin pienentymään kun lapset ei kotona syö kuin yhden aterian. Mutta se sitten menee sinne kunnalle päivähoitomaksuun...

Joo, kolme turhaa kulua tiedän. Tekniikan Maailma, Viherpiha ja Aku Ankka lehdet. Mutta ne on sellaisia että niitä ei katkaista.

Jos tunnet itsesi oikeasti köyhäksi niin kannattaa aloittaa tilanteen parantaminen vaikka myymällä se perintökiinteistö pois.

Niin miksi pitää asua UUDEHKOSSA? Vahemmissa on myös hyviä asuntoja ja halvemmalla. Ihan kohtuuttomat on nuo teidän asumiskustannukset ja itsekin asun kyllä pk-seudulla. Kummallista että sitten vasta huomaatte asuinalueenne hintatason kun paskat on jo housussa ja lapset on jo kaverit löytäneet. Kannattaiskohan vähän harkita elämänhallinnan koulutusta?

Jaa että köyhää. meillä vasta onkin sitten köyhää kun ollaan miolemmat työttöminä, no mies on sellaisella työllistymiskurssilla. Nettona saadaa kuussa tukia käteen n. 2220e. Siitä asumiseen 890e. Onneksi sossu maksaa sähkölaskut, kotivakuutuksen ja tervehuoltomenot sekä toiselle lapselle 100e vuodessa harrastusta.

Voi, voi, on teilla siella Suomessa niin vaikeaa. Saatte kodinhoidontuet ja paivakoti maksaa vaivaiset 250 eur (vertaa taalla 1200 eur kk).

Miten kehtaatte aina valittaa? Jokaisen tulee elaa tulojensa mukaan, perheen aidilla on niin pienet tulot etta asuinkustannuksia taytyy vahentaa. Miten pk-seudulta ei loydy kokopaivaista duunia?

Pitäisikö sun mielestä yksinasuvat pakkonaittaa? yksinasuva maksaa kuitenkin asumiskustannuksensa yksin, kahden aikuisen taloudessa nämä kulut ovat henkeä kohden pienemmät. Lapsien myötä tulee automaattisesti lapsilisät tasapainottamaan lapsen osuutta kustantanuksista. Ei ihmiset maailmasta lopu, vaikka kaikki ei kolmea, neljää mukulaa pyöräyttäisikään. Mitä eroa on siinä, että veroa valtiolle maksaa suomessa syntynyt tai ei-suomessa syntynyt henkilö?

Voitko ystävällisesti kertoa miten te säästätte?
Meillä kun tällä hetkellä kuussa on ylimääräistä se 400 euroa ja siitä puuttuu nyt vielä se lastenhoitomaksu. Ja kun jossain kuussa täytyisi maksaa tuo 800 e öljyyn niin mä en näe että meidän tulot ylittäis sen köyhyysrajan joka on "että kerran vuodessa ulkomaille pystyy matkustamaan". Kun tota öljyä menee vuodessa n. 3000 litraa ja öljyn hinta on n. 0,80/l joka tekee vuodessa 2400 e. Se siis täytyy laskea että kk menot on 200 e öljyyn. Mutta se tulee yhtenä kuuna ja jos sitä ei ole ottanut jossain kuussa huomioon niin silloin ollaan kusessa...
Mun matikka ei kyllä sano että mä voisin tosta jättää säästöön jotain. En tiedä, kun en itselle mitään ylimääräistä osta ja kauppareissutkin keskitän jotta säästyisi.
Mutta jos sun menot on samat kuin meidän ja tulotkin samat niin please, tule opettamaan miten me voimme saada säästöön rahaa. Kun lapset eivät ilman vaatteita pärjää ja vielä kun ovat niin kasvavassa iässä...
Mutta mitenkä tragikoomista niin mä äänestän kuitenkin sinistä!

Aika kovaan litra hintaa maksat polttiksesta ja ihan tiedoksi on olemassa firmoja missä ei tarvi maksaa koko löpö laskua kerralla vaan ne voi maksaa erissä, ilman erillistä kustannusta. Niin ja kannattaa säädättää poltin, jos saattaa vähän pienentyä kulutus...

no minusta yhteiskunnan ei tulekkaan tukea omistusasumista... muuttakaa vuokralle, jos ei itse ole varaa kerätä sitä varallisuutta (mitä omistusasuminen koko ajan kartuttaa). ja hyvät ihmiset opetelkaa säästämään ja ennakoimaan tilanteita. esim kun itse oli töissä ja tiesin että toivomme saavamme lapsen kunhan tärppää niiin koko työssäolo ajan säästin rahaa ajatellen, että sitten voin jäädä hoitovapaallekkin huoletta vaikka elettäskin pienituloisen miehen palkalla. ja turha väittää ettei ole varaa säästää....jokaisella on varaa säästää jotain. Jos ei tuloista riitä säästää, niin otappa vaikka tavaksesi käydä lenkillä ja kerätä kaikki matkanvarrelta löytämäsi tölkit ja pullot...ja pistä niistä kertyvät hilut säästöön. Itse olen monesti naureskellut miehen kanssa, että taas saatiin pari euroa kun iltalenkillä käytiin :)

Pitäisikö sun mielestä yksinasuvat pakkonaittaa? yksinasuva maksaa kuitenkin asumiskustannuksensa yksin, kahden aikuisen taloudessa nämä kulut ovat henkeä kohden pienemmät. Lapsien myötä tulee automaattisesti lapsilisät tasapainottamaan lapsen osuutta kustantanuksista. Ei ihmiset maailmasta lopu, vaikka kaikki ei kolmea, neljää mukulaa pyöräyttäisikään. Mitä eroa on siinä, että veroa valtiolle maksaa suomessa syntynyt tai ei-suomessa syntynyt henkilö?

Jep pakkonaittaa ja jokaisen on pakko tehdä "veron maksajia" :)

Miksi joku tulee urputtaa yhteiskunnasta jos itse on syypää omaan tilanteeseen. Hankkis koko päivä töitä tai kysyis nykyisestä paikasta voisko tehdä enempi tunteja... Niin tai muuttais sit tänne susirajalle (missä se nyt sitten ap:n mielestä onkaan) niin vois asuu 140 neliön omakotitalossa (asumiskulut n.600 €/kk) ja tiedätkö että täälläkin on töitä tarjolla ja näemmä vielä paremmella palkalla kuin siellä "ei susirajalla". Ihme kitisiä...

Tää on vähän samaa köyhyyttä mistä mun isä kärsii. Se on 20v takaisesta erosta asti katkera mun äidille ja valittaa kokaojan kuinka mun äiti joka ei ole montaa vuotta töitä tehnyt saa parempaa eläkettä kuin hän joka on kokoajan raatanut eläkeikään asti. Heille kuulemma jää saman verran rahaa asumisen jälkeen jos on samanlaiset kämpät. Mun äiti siis ei montaa vuotta kerennyt työelämässä olemaan, hoiti pitkään lapsia kotona, sairastui ja lopulta sairaseläkkeelle. Äitillä vuokra-asunto josta jää nippanappa toimeentulotuen ylittävä määrä elämiseen.

Isä laskeskelee että jos hän asuisi samanlaisessa asunnossa hänelle jäisi yhtä paljon rahaa käteen. Mä ihmettelin tota mutta isän mielestä näin käy kun laskee pois hänen autoonsa, kesämökkiin, ulkomaanmatkoihin ja harrastuksiin menevät kulut sekä ruokarahabudjetin. Niistä ja vuokrasta ylijäävä rahasumma olisi siis suurinpiirtein sama mitä äidillä nyt jää vuokran jälkeen.

Eikös jääkiekkoharrastus maksa yhdeltä lapselta suunnilleen 350e kuussa? Eli jos näitä lapsia kaksi, niin kiva summa tuostakin tulee, hah. Ap ja miehensä taitavat olla melkoisia idiootteja, kun haluavat viisi lasta, heille kalliit harrastukset, äiti kotona ja ei muuta kuin valitusta ja kitinää!

Alkuperäinen kirjoittaja Öljy lämmittäjä;22188401:
Aika kovaan litra hintaa maksat polttiksesta ja ihan tiedoksi on olemassa firmoja missä ei tarvi maksaa koko löpö laskua kerralla vaan ne voi maksaa erissä, ilman erillistä kustannusta. Niin ja kannattaa säädättää poltin, jos saattaa vähän pienentyä kulutus...

Just vaan laskin Nesteen sivuilta mitä maksaa 1000 l kesälaatua viidessä erässä maksettuna ja l hinta on 0,8066. S-ryhmältä saa kahteen erään, mutta Teboil vain yksi kuten St1. Meillä lämpenee käyttövesi öljyllä kanssa joten ympärivuotista on käyttö. Ja poltin on uusi ja säädetty kierrättämään oikean lämpöistä vettä. Ei liian lämmintä eikä liian kylmää vaan juuri sopivaa.

Niin ja kiinteistönomistaja joo. 80 neliön torppa! Ja vanha joten sen vakuutusarvo ei ole kovin kova joten sen maksukaan ei ole kova. Ja tyhmähän mä olisin jos mä sen nyt myisin. Miksi, en mä ole valittanut että helvetti kun on köyhää elämää. Toki pistää veetuttaa kun ei pääse menee kuten haluaa eikä voi ostaa sitä mitä haluaa mutta uskon että tämä on väliaikaista. Kyllä mies töitä löytää ja mä pystyn nostamaan palkkani oikealle tasolle. Niin eikä meidän muksut harrasta kalliita lajeja vaan mennään kansalaisopiston ja naisvoimistelijoiden tarjoamilla harrastuksilla eteenpäin.

Voi jumalauta. Täällä aikuiset ihmiset itkee et ovat muka köyhiä. Mutta kuitenkin ne rahat pistetään johonkin ihan oman valinnan mukaan. Voi vittu! Te ette köyhiä ole, ette vaan osaa ajatella fiksusti ja käyttää rahaa oikeisiin kohteisiin, ts. teillä olis isommat menot ku tulot, mut ette silti oo köyhiä.

Vähän ku joku 1 miljoonan kuussa tienaava sanois, 'mä oon köyhä ku mun pitää ostaa joka toinen kuukausi uus 2 miltsin auto ni mul ei jää rahaa mihinkään'

Alkuperäinen kirjoittaja työtön perhe;22188288:
Jaa että köyhää. meillä vasta onkin sitten köyhää kun ollaan miolemmat työttöminä, no mies on sellaisella työllistymiskurssilla. Nettona saadaa kuussa tukia käteen n. 2220e. Siitä asumiseen 890e. Onneksi sossu maksaa sähkölaskut, kotivakuutuksen ja tervehuoltomenot sekä toiselle lapselle 100e vuodessa harrastusta.

Hyvinhän te pärjäätte, jos sossu maksaa sähkölaskut, kotivakuutuksen, terveydenhuollon ja lapsen harrastuksen. Me saatiin tota vähemmän kun mies oli kokopäivätöissä ja ite kotihoidon tuella, eikä sossu tukenut senttiäkään. Eli työttömyys siis kannattaa.

Köyhää tässä ap:n tarinassa on vain mielikuvitus. Juu no äänestetään sitten sitä ehdokasta jolla on kristallipallo tulevaisuuden varalle, jakelee rahaa kuin joulupukki namusia. Tai sitten laitetaan kaikki samalle viivalle, jokaiselle sellainen mukava kansalaistuki käteen valtionkustannuksella ettei kellään oo paha mieli enää :'(