Minkä luokituksen mukaan asutte ahtaasti? Me olemme 5 lapsinen perhe ja asumme 117 neliön rivarissa oikein sopivan tilavasti. Kahdella vanhemmalla on jopa omat huoneet. Asumiskustannuksenne ovat minustakin suuret. Me asumme mukavan matkan päässä suuresta kaupungista, mutta silti siis lähikunnassa ja asumiseen menee 1100 plus sähkölasku. Että kyllä se vaikuttaa, missäpäin asuu. Minä olen töissä niin, että nuorimmaistamme hoidan kotona, vanhin lapsi koulussa ja loput hoidossa. Luulisi kaupanalallakin löytyvän ilta-viikonloppupainotteista työtä. Tai sellaista voisi etsiä? Minä teen paljon iltaisin töitä ja olen liikunnan parissa töissä. Kouluttauduin aikuisiällä uuteen ammattiin, jotta saan tehdä työtä jota rakastan ja autan perhettämme talousasioissa. Onhan se perheen yhteisestä ajasta osittain poissa, mutta itse olen suuren perheen halunnut ja työllä haluan sen elättää. Mieheni ei ole suuripalkkainen, mutta rehti ja rehellinen, reipas työntekijä. Sellaisista asioista olemme mm.luopuneet, kuten sanomalehti ja muut lehdet. Autoja löytyy peräti kaksi, koska mieheni käy 85km:n päässä töissä, mutta ne vaihdoimme dieselmallisiin ja kulut laskivat. Ostan lähes kaikki lastenvaatteet käytettyinä, mutta kukaan ei voisi sanoa, että he kulkevat huonoissa tai rääsyisissä vaatteissa. Nykyään löytyy huipputason secondhand-kauppoja kun jaksaa nähdä vaivaa. Elämässä täytyy tehdä valintoja.