Tiedän ettei ystävä ollut oikeasti raskaana, miten asiasta sanoa?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Paapis
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
Mä ihmettelen sitä, että olet olevinasi ystävä, mutta mitään muuta varsinaista tarkoitusperää sulla ei ole kuin rääpiä kaverisi käytöstä! Jos sä sitä auttaa haluat, niin odota että puhuu itse!

Minusta ap voi hyvin ottaa asian puheeksi aluksi hienovaraisesti kysymällä, että koska ystävän äitysloma loppuu. Todennäköisesti tämä ystävä ei osaa edes vastata oikein tuohon, jos ei oikeasti ole raskaana ollut, jos ei ole kelan päätöksiä ja tuskin hirveästi on asioista selvää ottanut. Sitten jos näyttää siltä että ystävä on hämillään niin voi kysyä kyllä, että oletko ollenkaan ollut raskaana. Ei valehtelijoita pidä suojella ja päästää pälkähästä, jos selvästi osoittautuu, että valehtelee.

Kyllähän tuossa jotain mätää on, kun äitiyspakkauksetkin muka loppuneet ja neuvolakortit hukassa eikä työpaikalla tiedetä mitään.

Tuosta hautaamisesta, ei kuulemma nähnyt vauvaa ja oli ihmeissään kun kysyin hautaamisesta. Olivat vaan laittaneet sen pois.

Ystävä puhui keskenmenosta, vaikka ei ole noilla viikoilla ilmeisesti mahdollista. Oli kaatunut pahasti ja istukka revennyt, siksi vauva kuollut.

Kyllä hyvin epäillyttävältä kuulostaa. Jos istukka repeää niin yleensä tehdään kiireinen leikkaus jotta saataisiin edes äidin henki pelastettua, en todellakaan usko tuota tarinaa että normi synnytys ja muutaman tunnin päästä kotiin.

En tiedä miten se pitäisi ottaa puheeksi... ystävälläsi taitaa olla mielenterveydellisiä ongelmia, ehkä kannattaa aloittaa kyselemällä miten jaksaa jne.

[QUOTE="vieras";28309690]Kummallista. Tämä nainen olisi jo todella pitkällä raskaudessa ja äitiyspakkauksenkin olisi saanut jo kaksi kuukautta sitten. Tuskin on raskaana ollut, jos keskenmenosta puhuu. Sikiö kuitenkin jo iso ja puhutaan ennenaikaisesta syntymisestä tässä vaiheessa.[/QUOTE]

Mulla oli aikanaan laskettu aika kesäkuussa ja sain äitiyspakkauksen toukokuussa samoihin aikoihin kun äitiysloma alkoi. :)

Tätini on kätilö ja kerroin hänelle tämän tarinan, sanoi ettei ole mahdollista tuo miten ystäväni kertoi kaiken tapahtuneen. Meni sairaalaan ja 10 tunnin kuluttua oli jo kotona ja kaikki ohi, tuo sai epäilemään. Lisäksi puhunut meille kolmelle asioita ristiin.

Mitä asioita on puhunut ristiin, ehkäpä surun murtamana.

Itse taasen kuuluin niihin odottajiin kun tyttöä vartun että kokoajan minulle mahtui heittämällä normi farkutkin jalkaan, mahaa kun ei ollut.
Menin synnyttämään yliaikaista lastani niin kätilö nauraa ovella että
rouva hyvä kun ensin pitää olla pieniin päin, oli sillä ilmettä kun äitiyskortin käteen pamautin ja tuumasin että on jo yliaikainenkin.
Kyllä ne oikeasti oli ihmeissään kun ei sitä mahaa ollut, ja juu en ole 200kg tankki ;)

Että älkää nyt ainakaan luottako siihen ettei voinut olla kun ei mahaa näkynyt ;)

Minua kummastuttaa, miksi haluaisit jotain asiasta sanoa? Etkö voisi "leikkiä mukana" vaikka oletkin "varma" että ystäväsi valehtelee? Pahoitella asiaa, kysellä miten nyt jakselee tms.?

Minua kummastuttaa, miksi haluaisit jotain asiasta sanoa? Etkö voisi "leikkiä mukana" vaikka oletkin "varma" että ystäväsi valehtelee? Pahoitella asiaa, kysellä miten nyt jakselee tms.?

Siis haloo, mennä mukaan tuollaiseen. Esim. mielenterveyspotilaiden kanssa ei saa mennä mukaan niihin juttuihin. Jos ap aikoo olla ihmisen kanssa tekemisissä niin kyllä asia pitää ottaa puheeksi.

No en mä tähän lähtisi missään nimessä, paitsi jos joku sanoisi että ystävä on nyt niin sekaisin ettei erota totuutta valeesta joten on parempi leikkiä mukana niin pitkään että pääsee hoitoon. Aika iso taakka raahattavaksi ystävyyssuhteessa mukana... Ja jos pääsee tästäkin kuin koira veräjästä niin mikä on seuraava vale..? Voiko enää isommaksi mennä?

Kysy ystävältäsi, lähtisittekö kylpylään uimaan! Mitä vastaa? Jos oikeasti synnytti vauvan,niin jälkivuoto on vielä runsasta eikä muutenkaan saa mennä tulehdusvaaran takia. Entä hautajaiset? Valokuvat vauvasta?

No en mä tähän lähtisi missään nimessä, paitsi jos joku sanoisi että ystävä on nyt niin sekaisin ettei erota totuutta valeesta joten on parempi leikkiä mukana niin pitkään että pääsee hoitoon. Aika iso taakka raahattavaksi ystävyyssuhteessa mukana... Ja jos pääsee tästäkin kuin koira veräjästä niin mikä on seuraava vale..? Voiko enää isommaksi mennä?

No jos voi olla 100% varma että kaveri tosiaan valehtelee niin voi kai sitä koettaa kysellä mutta jos ei oo varmuutta niin aika tökeröltä tuntuu että menee syyttelemään. Kaipa sitten kannattais puhua jollekin mielenterveyshenkilölle ja kehoittaa heitä ottamaan kaveriin yhteyttä..

[QUOTE="mie";28309767]tota... kun mun sisko synnytti kuolleen lapsensa viikolla 34.. niin oli kotona 7tunnin päästä.. tiedän koska olin kuskina. siis normaaleissa synntyksissäkin voit synnyttää polikliinisesti jolloin olet kotona vauvan kanssa jo 6 tunnin päästä...

t-kätilö[/QUOTE]

Piti tulla ihan samaa kirjoittelemaan, että kyllä sieltä pääsee kotiin elävänkin vauvan kanssa alle 10h, joten ei ole mikään mahdottomuus tuo ystävän kertomus. Toisaalta ajatellen että meneekö kuolleen vauvan synnyttämisen jälkeen makaamaan sinne lapsivuodeosastolle vastasyntyneiden ja äitien sekaan vai lähteekö kotiin omaan rauhaan niin ei mun ainakaan tarvis kovin kauaa miettiä kummin tekisin!

[QUOTE="vieras";28309700]Joku on vinksahtanut tällä naisella. Kyseessä olisi synntys ja melkoinen järkytys ja stressi, jos tuollainen tapahtuu, joten ketään ei päästetä synnytyssairaalasta pois noin vain tuollaisen jälkeen.[/QUOTE]

Miksi ei päästettäisi jos äiti voi fyysisesti hyvin? olen minäkin synnyttänyt rv 13+2 jouduin vielä kaavintaan(nukutettiin) ja vauvan syntymästä kotiin pääsyyn meni 3-4tuntia. Eli samana iltana kotiuduin, toki vauva oli pienenpi,mutta..
äitini on synnyttänyt,siis ihan elävän vauvan,niin että oli kotona 6tunnin päästä vauvan syntymästä(oli joku 6:s vauva,niin ei halunnut jäädä sairaalaan kupeksii).

ja jos joku puhuu asioita ristiin,niin voiskohan shokki aiheuttaa epäloogisuutta?!

Tuo on kyllä sellainen aihe etten kyllä sotkeutuisi tuohon mihinkään. Enintään voisin pitää mielessäni ettei kaveri ehkä ole luotettavin mahdollinen mutta kuka ihme alkaa kyseenalaistamaan toisen raskautta. Saati utelemaan pitkin kyliä muiden tietoa asiasta ja pyytämään lisäselvityksiä.

Sori ap mutta et säkään ihan täysillä nyt käy. Jätä se kaveris rauhaan jos et osaa olla sorkkimatta aihetta.

• Tykkää
Reactions: riiviöiden äiti
Alkuperäinen kirjoittaja Tír na nÓg;28311593:
Tuo on kyllä sellainen aihe etten kyllä sotkeutuisi tuohon mihinkään. Enintään voisin pitää mielessäni ettei kaveri ehkä ole luotettavin mahdollinen mutta kuka ihme alkaa kyseenalaistamaan toisen raskautta. Saati utelemaan pitkin kyliä muiden tietoa asiasta ja pyytämään lisäselvityksiä.

Sori ap mutta et säkään ihan täysillä nyt käy. Jätä se kaveris rauhaan jos et osaa olla sorkkimatta aihetta.

Jos kyseessä on oikesti ystävä niin pitäähän asia ottaa jossain vaiheessa puheeksi. Voi olla, että ihminen murtuu ja myöntää kaiken ja hänelle voi hakea apua tai sitten loukkaantuu.

Ehkä kuitenkin ap voisi odotella vielä ja soittaa vaikka ja pyytää saada tulla kylään. Selviää sekin onko tämä ihminen äitiyslomalla ja miten muuten menee elämässä.

Kerroin epäilyni ystäväni siskolle ja aika pian hän tajusi myös ettei tuo raskaus voinut olla totta. Ajoi heti tämän luokse selvittämään asiaa ja sain pian viestin että oli joutunut myöntämään koska tajusi ettei kukaan enää usko. Itse en ole vielä ollut ystävään yhteydessä.

Itse en ole vielä ollut ystävään yhteydessä.

Tuskinpa kannattaakaan. Et vaikuta olevan häävi ystävä kun juoruat kaiken maailman epäilyksistä usealle kaverille, ystävän sukulaisille, omille sukulaisillesi ja vielä keskustelupalstallakin. Olisit vaan ottanut kaverisi kanssa puheeksi, jos on pakko tonkia muiden asioita.

• Tykkää
Reactions: Phoebsi
Tuskinpa kannattaakaan. Et vaikuta olevan häävi ystävä kun juoruat kaiken maailman epäilyksistä usealle kaverille, ystävän sukulaisille, omille sukulaisillesi ja vielä keskustelupalstallakin. Olisit vaan ottanut kaverisi kanssa puheeksi, jos on pakko tonkia muiden asioita.

Itse kyllä ajattelen että jos ystävän mielenterveys tuntuu heittävän noin pahasti, niin siihen pitää puuttua, ja kertoa myös lähipiirille jotta muutkin tietävät puuttua asiaan ja tukea ystävää. Pelkkä hyssyttely ei auta jos tilanne on tuossa pisteessä.

Palstailu nyt on eri juttu mutta toisaalta eipä tuon perusteella kukaan ap:n kaveria tunnista.

[QUOTE="Lissu";28314086]Itse kyllä ajattelen että jos ystävän mielenterveys tuntuu heittävän noin pahasti, niin siihen pitää puuttua, ja kertoa myös lähipiirille jotta muutkin tietävät puuttua asiaan ja tukea ystävää. Pelkkä hyssyttely ei auta jos tilanne on tuossa pisteessä.[/QUOTE]

No olisi puhunut vaikka sen ystävän siskon kanssa. Jos on oikeasti huolissaan, niin ei silloin ole tarvetta spekuloida ympäriinsä vaan toimia.

elämää sen verran nähneenä voin vaan todeta että maailmassa on aikapaljon asioita jotka ei mee niinkuin niiden luulis menevän.
eli lapsia syntyy edelleen täysin yllättäen vaikka millä viikoilla, myös itsekseen odottajat on arkipäivää (kun joku kyseli onko parisuhteessa...) joskus lapsi annetaan heti laitokselta adoptioon jolloin äiti pääsee heti kotiin kun vointi sallii, välillä lapsi joutuu osastolle mutta tuolloinkin äiti pääsee kotiin.
neuvolakorteissa voi olla vaikka kuinka arkaluonteisia juttuja joita ei kavereiden halua tietävän eli kaikki ei niitä esittele muutenkaan, neuvola-ajat voi muuttua ja peruuntua jne. eli jatkossa ei kannata tehdä omia johtopäätöksiä kuitenkaan!

Minä tiedän myös yhden mystisen raskauden jota ei stten yht'äkkiä enää ollutkaan mutta mitään keskenmenoakaan ei ollut tapahtunut. Keskeytystäkään ei oltu tehty. Raskautta ei vaan enää ollut. Onkohan tämä joku uusi suuntaus saada huomiota? Kysesssä siis muutenkin huomionhakuinen henkilö.

Yhteistyössä