Tiedättekö, mikä on pakkoruotsin perimmäinen tarkoitus?

• Viestiketjun aloittaja näin se menee
  • Ensimmäinen viesti
osdb
[QUOTE="vieras";26062357]Öö, no olisiko sen vuoksi, että suomi on virallisesti kaksikielinen maa?[/QUOTE]

Suomi lakkasi olemasta kaksikielinen silloin kun saaristo sai luvan hylätä suomen kielen. Ainut kieli, jota pitää osata koko maassa on ruotsi. Edes idän kunnat eivät saaneet vapautta hylätä ruotsi, eivät edes vaikka olisivat ottaneet venäjän tilalle. Vaikka idässä ei asu ensimmäistäkään ruotsia puhuvaa

näin se menee
[QUOTE="vieras";26062357]Öö, no olisiko sen vuoksi, että suomi on virallisesti kaksikielinen maa?[/QUOTE]

Ei.

Ei Ahvenanmaallakaan ole pakkosuomea, vaikka Suomi on kaksikielinen maa.

Eikä Sveitsissä lueta pakolla neljää kieltä, vaikka maassa on neljä virallista kieltä.

"vieras"
Alkuperäinen kirjoittaja näin se menee;26062358:
Juu, sinä tunnet, ja sinä saat tuntea ihan vapaasti ja saat myös pakottaa lapsesi lukemaan ruotsia. Mutta tietääkseni ihmisoikeuksien perusperiaatteisiin kuuluu, että ihmisiä ei saa pakottaa mihinkään tiettyyn identiteettiin. Sinä ja monet poliitikot yrittätte pakottaa kaikki suomalaiset johonkin ruotsinkielisyyden ympärille rakennettuun identiteettiin. Se ei ole oikein. Minulla on oikeus tuntea side vaikka Venäjälle, eikä kukaan politiikko voi määrätä toisin.

Uskoisit nyt, että Suomen pohjoismaalaisuus ei liity mitenkään ruotsin osaamiseen. Englanti on jo käytännössä Pohjoismaiden yhteinen työkieli.
:D :D :D Minä lähden saunaan. Kiitos täsät valaisevasta keskustelusta. Että meiltä löytyykin ahdasmielisiä ihmisiä, joilla ei ole oikeita ongelmia elämässään. Eivätkä ainakaan näe oikeita ongelmia ahdasmielisyytensä vuoksi.

:D :D :D

näin se menee
[QUOTE="vieras";26062324]Eivät itseasiassa ole. Luonne on aikatavalla erilainen ja kulttuuri myös kuin meillä. Ja tunnen paljon sekä ruotsalaisia, että virolaisia.[/QUOTE]

Viroon meitä yhdistää kieli. Ruotsiin ei. Mutta sinun mielestä ruotsia pitäisi opiskella pakolla, jotta meitä yhdistäisi Ruotsiin kieli.

Virolaiset ovat veljeskansaa, ja heilläkin on kokemusta toisten maiden alistamana elämisestä. Ruotsalaiset eivät pysty suhtautumaan meihin tasaveroisina, juuri historian vuoksi.

"titta"
Alkuperäinen kirjoittaja näin se menee;26062358:
Juu, sinä tunnet, ja sinä saat tuntea ihan vapaasti ja saat myös pakottaa lapsesi lukemaan ruotsia. Mutta tietääkseni ihmisoikeuksien perusperiaatteisiin kuuluu, että ihmisiä ei saa pakottaa mihinkään tiettyyn identiteettiin. Sinä ja monet poliitikot yrittätte pakottaa kaikki suomalaiset johonkin ruotsinkielisyyden ympärille rakennettuun identiteettiin. Se ei ole oikein. Minulla on oikeus tuntea side vaikka Venäjälle, eikä kukaan politiikko voi määrätä toisin.

Uskoisit nyt, että Suomen pohjoismaalaisuus ei liity mitenkään ruotsin osaamiseen. Englanti on jo käytännössä Pohjoismaiden yhteinen työkieli.
Olen opiskellut pakkomatikkaa, enkä silti ole ollut "pakotettu matemaatikon identiteettiin". Samoin kuin olen opiskellut pakkoliikuntaa, mutta silti identiteettini ei ole muuttunut ammattiurheilijan identiteettiin.

Sinänsä hassua, jos kerran "poliitikot yrittävät pakottaa" pakollisilla oppiaineilla meitä muuttamaan identiteettiämme. Luonnollisestihan tämä identiteetin muuttamisen salaliitto pätee muihinkin pakollisiin oppiaineisiin kuin vain ruotsiin. Muutenhan koko logiikka olisi sumeaa...

• Tykkää
Reactions: chrissy
"minä"
Se on maanpuolustuksellinen : p

Ei voi venäläiset tulla ja väittää että Suomi on heidän aluetta kun mielletään itsemme kulttuuriveljeydellisesti osaksi Pohjoismaita

Myös, jos sota syttyisi, luulisi että ruotsalaiset ym kumppanit herkemmin auttavat, kun koko kansa puhuu heidän kieltään. Mitä jos kaikki Afganistanilaiset tai Tiibetiläiset puhuisivat suomea ja tuntisivat meidän kulttuurin, olisiko helpompaa ajaa heidän asiaansa? : )

Tai jos vaikka kiinassa olisi täysin suomenkielinen maakunta(tai kaksikielinen, kiinan- ja suomen-).

näin se menee
[QUOTE="vieras";26062389]:D :D :D Minä lähden saunaan. Kiitos täsät valaisevasta keskustelusta. Että meiltä löytyykin ahdasmielisiä ihmisiä, joilla ei ole oikeita ongelmia elämässään. Eivätkä ainakaan näe oikeita ongelmia ahdasmielisyytensä vuoksi.

:D :D :D[/QUOTE]

Ahdasmielisyyttä on se, että sinä haluat pakottaa muut elämään kuten sinä haluat.

Minä sallin, että sinä elät kuten haluat, palvot ruotsin kieltä ja pakotat lapsesi opiskelemaan ruotsia. En siis ole pakottamassa omaa näkemystäni muille, mutta vaadin, että myöskään minua ei pakoteta tiettyy muiden haluamaan identiteettiin

näin se menee
[QUOTE="titta";26062403]Olen opiskellut pakkomatikkaa, enkä silti ole ollut "pakotettu matemaatikon identiteettiin". Samoin kuin olen opiskellut pakkoliikuntaa, mutta silti identiteettini ei ole muuttunut ammattiurheilijan identiteettiin.

Sinänsä hassua, jos kerran "poliitikot yrittävät pakottaa" pakollisilla oppiaineilla meitä muuttamaan identiteettiämme. Luonnollisestihan tämä identiteetin muuttamisen salaliitto pätee muihinkin pakollisiin oppiaineisiin kuin vain ruotsiin. Muutenhan koko logiikka olisi sumeaa...[/QUOTE]

Muut maintsemasi aineet ovat universaaleja aineita, joita luetaan kaikkialla.

Ruotsi on yksi kieli tuhanisen kielien joukossa. Paljastat vain typeryytesi vertamalla pakkoruotsia pakkomatematiikkaan. Kielen pakko-opiskelua on aina käytetty alistamistarkoituksessa, ja samastahan on kyse pakkoruotsin kohdalla. Viro lopetti pakkovenäjän välittömästi Neuvostoliiton miehityksen päätyttytä, vaikka maassa on huomattava venäjänkielinen vähemmistö. Se oli itsenäisyyden iso symboli. Suomessa luetaan pakkoruotsia vielä yli 200 vuotta Ruotsin vallan päättymisen jälkeen. Emmekö ole vieläkään itsenäisiä?

"vieras"
Alkuperäinen kirjoittaja näin se menee;26062412:
Ahdasmielisyyttä on se, että sinä haluat pakottaa muut elämään kuten sinä haluat.

Minä sallin, että sinä elät kuten haluat, palvot ruotsin kieltä ja pakotat lapsesi opiskelemaan ruotsia. En siis ole pakottamassa omaa näkemystäni muille, mutta vaadin, että myöskään minua ei pakoteta tiettyy muiden haluamaan identiteettiin
Ymmärrätköhän nyt oikeasti sanan identiteetti merkityksen?

näin se menee
[QUOTE="vieras";26062425]Ymmärrätköhän nyt oikeasti sanan identiteetti merkityksen?[/QUOTE]

Olen kuullut poliitikojen suusta, että ruotsin kieli kuuluu suomalaisten identiteettiin ja siksi pitää olla pakkoruotsi. Ei kuulu. Ruotsin kieli kuuluu Suomeen, mutta ei yleisesti suomalaisten identiteettiin. Jokainen päättää asian ihan itse.

"vieras"

Höpö höpö. Älä liioittele. En palvo, en pakota. Käsittääkseni tämä asia ei ole minun säätämä.

"vieras"

mun idolli!

näin se menee
[QUOTE="vieras";26062446]Höpö höpö. Älä liioittele. En palvo, en pakota. Käsittääkseni tämä asia ei ole minun säätämä.[/QUOTE]

Mutta sinä kannatat nykyistä järjestelmää. Miksi? Miksi haluat päättää muiden lasten kieliopinnoista? Miksi se ei riitä, että voisit halutessasi pakottaa omat lapsesi opiskelemaan ruotsia? Vastaisitko jo tähän, kiitos.

näin se menee
[QUOTE="...";26062462]Tämä keskustelu on taas erinomainen esimerkki siitä, miten huono itsetunto monilla suomalaisilla on. Ovat edelleen alistettuja, oman ahtaan pääkoppansa alistamia.[/QUOTE]

Miksi se mielestäsi viittaa huonoon itsetuntoon, että suuri enemmistö suomenkielisistä haluaisi eroon pakkoruotsista? Tämä olisi täysin terve vaatimus missä tahansa muussa maassa. Mutta Suomessa leimataan epänormaaliksi, jos vastustaa useimmille tarpeettoman 5% vähemmistökielen pakko-opiskelua.

Luin vain ekan viestisivun, joten en tiedä kaikkia käänteitä tästä ketjusta, mutta anyway: työssäni olen tekemisissä tanskalaisten, norjalaisten ja ruotsalaisten kanssa ja pakkoruotsista huolimatta suomalaiset kollegani käyttävät englantia, eivätkä ns. skandinaviaa. (minä olen jäävi, osaan ruotsia erittäin hyvin, koska olen asunut siellä, mutta ymmärrän niitä suomalaisia, jotka eivät koe pärjäävänsä ruotsilla näissä ammattitilanteissa) Mitä hyötyä on siis ollut tästä pakkoruotsista jos suurin osa (uskallan väittää näin) ei osaa sitä kuitenkaan käytännössä käyttää?

Toinen ongelma on juuri nuo korkeakoulukiintiöt. Ruotsinkieliselle vähemmistölle on kertakaikkiaan helpompaa päästä korkeakouluihin. Onko se oikein?

Kolmas ongelma on peruskoulutus. Ruotsinkielisillä kouluilla on suhteellisesti enemmän rahaa käytössä. Miksi heille ei kelpaa se, että olisi yhteiset koulut, mutta ruotsinkieliset luokat? Siksi, että omina yksikköinään saavat ns. erityiskohtelua ja lisäksi niihin kouluihin ei koskaan tule näitä ei-toivottuja maahanmuuttajia.

Mulla ei ole mitään vihamielisyyttä ruotsinkielisiä kohtaan, mutta se, että heillä käytännössä on näitä etuoikeuksia, ei ole minun tasa-arvoisuutta minun mittapuun mukaan. Ja entäs saamelaiset? Ei heille ole näitä samoja etuoikeuksia kuin ruotsinkielisille. Miksi siis ruotsinsuomalaisilla on etuoikeuksia, mitä kellään muulla ei ole?

"jepulis"
Alkuperäinen kirjoittaja näin se menee;26062473:
Miksi se mielestäsi viittaa huonoon itsetuntoon, että suuri enemmistö suomenkielisistä haluaisi eroon pakkoruotsista? Tämä olisi täysin terve vaatimus missä tahansa muussa maassa. Mutta Suomessa leimataan epänormaaliksi, jos vastustaa useimmille tarpeettoman 5% vähemmistökielen pakko-opiskelua.
Pakkosuomi myös pois, eihän se ole mistään kotoisin, että pakkoruotsi poistettaisi, mutta pakkosuomea ei poistettaisi ruotsinkielisiltä! Etenkin alueilta jossa paskasuomea ei puhuta niin paljon kuin ruotsia!

"huoh"
Luin vain ekan viestisivun, joten en tiedä kaikkia käänteitä tästä ketjusta, mutta anyway: työssäni olen tekemisissä tanskalaisten, norjalaisten ja ruotsalaisten kanssa ja pakkoruotsista huolimatta suomalaiset kollegani käyttävät englantia, eivätkä ns. skandinaviaa. (minä olen jäävi, osaan ruotsia erittäin hyvin, koska olen asunut siellä, mutta ymmärrän niitä suomalaisia, jotka eivät koe pärjäävänsä ruotsilla näissä ammattitilanteissa) Mitä hyötyä on siis ollut tästä pakkoruotsista jos suurin osa (uskallan väittää näin) ei osaa sitä kuitenkaan käytännössä käyttää?

Toinen ongelma on juuri nuo korkeakoulukiintiöt. Ruotsinkieliselle vähemmistölle on kertakaikkiaan helpompaa päästä korkeakouluihin. Onko se oikein?

Kolmas ongelma on peruskoulutus. Ruotsinkielisillä kouluilla on suhteellisesti enemmän rahaa käytössä. Miksi heille ei kelpaa se, että olisi yhteiset koulut, mutta ruotsinkieliset luokat? Siksi, että omina yksikköinään saavat ns. erityiskohtelua ja lisäksi niihin kouluihin ei koskaan tule näitä ei-toivottuja maahanmuuttajia.

Mulla ei ole mitään vihamielisyyttä ruotsinkielisiä kohtaan, mutta se, että heillä käytännössä on näitä etuoikeuksia, ei ole minun tasa-arvoisuutta minun mittapuun mukaan. Ja entäs saamelaiset? Ei heille ole näitä samoja etuoikeuksia kuin ruotsinkielisille. Miksi siis ruotsinsuomalaisilla on etuoikeuksia, mitä kellään muulla ei ole?
Niin, sinne on helpompi päästä, koska hakijoitakin on vähemmän. On yliopistossakin monille aloille helpompi päästä kuin toisille, onko se oikein? Syrjitään lääkäriksi haluavia!!!

"vieras"
[QUOTE="...";26062462]Tämä keskustelu on taas erinomainen esimerkki siitä, miten huono itsetunto monilla suomalaisilla on. Ovat edelleen alistettuja, oman ahtaan pääkoppansa alistamia.[/QUOTE]

ja tiedät mitkä asiat on sinun mieleen viet niitä eteenpäin!

"hehe"
[QUOTE="huoh";26062489]Niin, sinne on helpompi päästä, koska hakijoitakin on vähemmän. On yliopistossakin monille aloille helpompi päästä kuin toisille, onko se oikein? Syrjitään lääkäriksi haluavia!!![/QUOTE]

Koskaan ei älähdetä sitä, että englannin kieliseen on helpompi päästä. Vain ruotsinkielisiä kohtaan tunnetaan kat...ei ku.. ;)

näin se menee
[QUOTE="jepulis";26062483]Pakkosuomi myös pois, eihän se ole mistään kotoisin, että pakkoruotsi poistettaisi, mutta pakkosuomea ei poistettaisi ruotsinkielisiltä! Etenkin alueilta jossa paskasuomea ei puhuta niin paljon kuin ruotsia![/QUOTE]

No en minä sitä ehdottomasti vaatisi, mutta kyllähän nyt maan ehdoton pääkieli on tapana olla pakollinen oppiaine. Siis ihan ruotsinkielisten itsensä kannalta olisi hyvä olla pakollinen. Mutta minun puolesta voidaan poistaa pakkosuomikin. Mutta turha sitten vaatia ruotsinkielistä palvelua ruotsinkielisten aluiden ulkopuolella.

ahahahaha
Alkuperäinen kirjoittaja näin se menee;26062498:
No en minä sitä ehdottomasti vaatisi, mutta kyllähän nyt maan ehdoton pääkieli on tapana olla pakollinen oppiaine. Siis ihan ruotsinkielisten itsensä kannalta olisi hyvä olla pakollinen. Mutta minun puolesta voidaan poistaa pakkosuomikin. Mutta turha sitten vaatia ruotsinkielistä palvelua ruotsinkielisten aluiden ulkopuolella.
Niin just, oma napa on tärkein. :D

Yhteistyössä