tiedätkö paljonko puolisollasi on rahaa tilillä?

  • Viestiketjun aloittaja jgff
  • Ensimmäinen viesti
vierass
Ei ole tietoa, mies on yrittäjä ja menneinä huonoina vuosina on kaikki säästöt menneet ja omaisuutta investoitu, nyt on myynti lähtenyt rullaamaan että eiköhän liene saanut omiansa vähän takaisin.
 
Me voidaan katsoa toistemme tilit, avainkortit on käytettävissä ja yleensä sitten siirrelläänkin tiliemme välillä rahaa. Toimii ihan hyvin näin, on tavalllaan omat, mutta silti yhteiset rahat.
 
"heips"
Tiedän. Käytän miehen pankkitunnuksia aina välillä (minä yleensä maksan laskut). Meillä on omat tilit mutta yhteiset rahat. Eli jos minulta loppuu siirtää mies minulle rahaa (tai sitten siirrän itse hänen tunnuksillaan).
 
"sipsi"
En tiedä :) Huomenna hänellä joka tapauksessa on palkkapäivä. Ei hänkään tiedä minun tilistäni sen enempään kuin palkan tulleen maanantaina.

En minä näe mitään tarvetta olla eurolleen selvillä toisen tilitilanteesta. Kaupassa käy kumpi ehtii, ja jos raha loppuu, sitten pyydetään toiselta.
 
vierus
Tiedän, vaikken tarkkaan juuri nyt muista. Meillä on käyttöoikeudet molemmilla molempien tileille ja minä maksan kaikki laskut ja hoidan perheessä muutkin raha- ja pankkiasiat. Mies sen sijaan tuskin tietää edes oman tilinsä saldoa. Luottaa, että minä pidän huolta, että siellä on riittävästi ja varmistaa minulta, että saldo riittää, jos on ostamassa jotain kalliimpaa. Minä taas ilmoitan, jos on joskus poikkeuksellisen vähän rahaa käytettävissä.
 
jokuv
Tässä tuli vähän aikaa sitten muutettua tilinkäyttöoikeuksia, että miehellä ja mulla on oikeus käyttää toistemme tilejä. Kun toisen nettipankkitunnuksia ei saa käyttää. Ne otetaan pois, jos pankki saisi tietää, että puoliso käyttää toisen nettipankkitunnuksia. Ne kun on henkilökohtaisia.

Yllätyksenä tuli, että vaikka on käyttöoikeus toisen tiliin ja toisen tilit pystyy näkemään omilla pankkitunnuksilla - nettilaskuja ei pysty toisen puolesta hyväksymään eikä maksamaan. Ne näkyvät vain omilla pankkitunnuksilla, koska nettilaskutkin on henkilökohtaisia. Siis ei pysty näkemään edes, että toiselle on tullut nettilaskuja hyväksyttäväksi.

Tämä oli alunperin syy, miksi käyttöoikeuksia laajennettiin. Tarkoitus oli, että pystyttäisiin maksamaan tarvittaessa toisen nettilaskutkin - jos jotain yllättävää sattuisi. Nyt vähän jäi mietintään, oliko tästä muutoksesta mitään hyötyä. Mietittiin, että pitää laittaa nettilaskuille toiminto, että sähköpostiin tulee ilmoitus, että nyt on tullut lasku mikä pitää maksaa. Että edes olisi jotain tietoa, että nyt on laskuja joita pitää maksaa. Tietty jos laittomasti haluaa toimia toisen käyttötunnuksilla...

Meillä oli mies joku aika sitten viikon sairaalassa. Se sai miettimään näitä käyttöoikeuksia ja laskujen maksamisia. Entä jos jotain tapahtuu, miten asiat saa helpointen silloin hoidettua...
 
viera.s
Rakennamme ja kaikki siihen liittyvät kulut maksetaan miehen tililtä, jolle tuli laina ja jolle siirretään myös molempien säästöt. Joten tästä syystä aina ajoittain rahatilannetta kyselen, tiedän sen nyt noin tuhannen euron tarkkuudella, mutta sehän vaihtelee nopeasti kun rahaa käytetään.

Normaalisti minun ei ole tarpeen tietää miehen tilin saldoa, joten en sitä kysyle. Emme elä ihan kädestä suuhun, joten laskut saadaan maksettua ja ruokaa kaupasta joka tapauksessa.
 
vierus
Tässä tuli vähän aikaa sitten muutettua tilinkäyttöoikeuksia, että miehellä ja mulla on oikeus käyttää toistemme tilejä. Kun toisen nettipankkitunnuksia ei saa käyttää. Ne otetaan pois, jos pankki saisi tietää, että puoliso käyttää toisen nettipankkitunnuksia. Ne kun on henkilökohtaisia.

Yllätyksenä tuli, että vaikka on käyttöoikeus toisen tiliin ja toisen tilit pystyy näkemään omilla pankkitunnuksilla - nettilaskuja ei pysty toisen puolesta hyväksymään eikä maksamaan. Ne näkyvät vain omilla pankkitunnuksilla, koska nettilaskutkin on henkilökohtaisia. Siis ei pysty näkemään edes, että toiselle on tullut nettilaskuja hyväksyttäväksi.

Tämä oli alunperin syy, miksi käyttöoikeuksia laajennettiin. Tarkoitus oli, että pystyttäisiin maksamaan tarvittaessa toisen nettilaskutkin - jos jotain yllättävää sattuisi. Nyt vähän jäi mietintään, oliko tästä muutoksesta mitään hyötyä. Mietittiin, että pitää laittaa nettilaskuille toiminto, että sähköpostiin tulee ilmoitus, että nyt on tullut lasku mikä pitää maksaa. Että edes olisi jotain tietoa, että nyt on laskuja joita pitää maksaa. Tietty jos laittomasti haluaa toimia toisen käyttötunnuksilla...

Meillä oli mies joku aika sitten viikon sairaalassa. Se sai miettimään näitä käyttöoikeuksia ja laskujen maksamisia. Entä jos jotain tapahtuu, miten asiat saa helpointen silloin hoidettua...
Olipa hyvä, että kerroit! Tuohan on hankalaa, kun meillä mies ei käy nettipankissa kuin muutaman kerran vuodessa. Ja muutenkin menee vaikeaksi, jos tosiaan toinen vaikka loukkaantuu onnettomuudessa tai tulee muuta yllättävää. Paperilasku on kätevä: Sen voi vaikka anoppi käydä hakemassa postilaatikosta ja maksaa pois, jos ei itse pysty, eikä vaikka henkilökohtaisessa kriisissä jää laskut huomaamatta.
 
"Mymy"
Tiedän ja käytellään ilosesti rahojamme tilitä toiselle siirrellen. Aina sillon kun ei oo kovin tiukkaa rahallisesti, en oo perilläkään miehen tilitilanteesta niin justiinsa. Omalla tilillä pidän koko ajan rahaa vaan muutaman satasen, se kun hillitsee ADHD-äkkiostoksia tehokkaasti. Harha siitä, että on vähän rahaa...
 
vierus
[QUOTE="viola";30276477]Oletteko koskaan ajatelleet, että jos puolisonne äkillisesti kuolisi, te ette enää saisi hänen tililtään siirrellä rahaa edes perheen yhteisten menojen maksuun?[/QUOTE]

Olen. Siksi meillä on molemmilla omat säästötilit, jotka ovat vain toisen nimissä. Niitä voisi käyttää sen aikaa, että saa taas raha-asiat selviksi.

Tässä muuten hyvä artikkeli, joka kannattaisi lukea muidenkin kuin eläkeikäisten. Harvalle puolison kuolema osuu nuorempana kohdalle, mutta jos sattuu niin ikävästi, helpottaa varmasti paljon, ettei siinä surussa tule vielä raha-asioissakin ongelmia tilijuttujen vuoksi.

Yhteinen tili vai erilliset tilit? Katso hyvät ja huonot puolet - Oma talous - ET
 
"viola"
Olen. Siksi meillä on molemmilla omat säästötilit, jotka ovat vain toisen nimissä. Niitä voisi käyttää sen aikaa, että saa taas raha-asiat selviksi.

Tässä muuten hyvä artikkeli, joka kannattaisi lukea muidenkin kuin eläkeikäisten. Harvalle puolison kuolema osuu nuorempana kohdalle, mutta jos sattuu niin ikävästi, helpottaa varmasti paljon, ettei siinä surussa tule vielä raha-asioissakin ongelmia tilijuttujen vuoksi.

Yhteinen tili vai erilliset tilit? Katso hyvät ja huonot puolet - Oma talous - ET
Meillä kaikki tilit ovat tuollaisena tai-muotoisena. Ei epäillä kumpikaan, että toinen tyhjentäisi tilit ja häipyisi,,,
 
vierus
[QUOTE="viola";30276528]Meillä kaikki tilit ovat tuollaisena tai-muotoisena. Ei epäillä kumpikaan, että toinen tyhjentäisi tilit ja häipyisi,,,[/QUOTE]

Ei mekään epäillä, että toinen häipyisi tai tyhjentäisi tilit. Mutta kuoleman sattuessa sellainen on hankalampi kuin vain omissa nimissä oleva tili. (Tosin varsinainen syy noille omille tileille on se, että ne on ollut aikanaan helpompi avata, kun ei ole tarvinnut toista, eikä ole mitään syytä ollut muuttaa niitä tai-tileiksi. Ja yllä yksi syy miksi ei.) Meillä on siis kyllä käyttöoikeudet ristiin, joten käyttäminen normaalitilanteessa onnistuu molemmilta yhtä helposti kuin tai-tililtä.
 

Yhteistyössä