:wave: en oo saanut aikaisekis mennä.pelkään kyllä kauhiasti niitä piikkejä mut kai sitä selviäisAlkuperäinen kirjoittaja mää:
:wave: en oo saanut aikaisekis mennä.pelkään kyllä kauhiasti niitä piikkejä mut kai sitä selviäisAlkuperäinen kirjoittaja mää:
O verestä on pulaa koska se on yleisluovuttaja. Jos veriryhmä on O+ niin se käy kaikille joilla on + veri. O- veri on kaikkein "arvokkainta ja haluttua" koska se käy ihan kaikkille. Eli jos onnettomuudessa ei ehditä tutkia uhrin veriryhmää niin sille voidaan huoletta antaa O- verta ja siksi se on niin arvokasta. AB+ veriryhmä on sitten taas yleisvastaanottaja sille käy kaikkien veri, mutta sen veri ei kelpaa muille kuin AB+ veriryhmä tyypeille.Alkuperäinen kirjoittaja Yykerö:O veri itsessään ei ole harvinaista, vaan itse asiassa yleisin veriryhmä maailmassa. Mutta O verestä on aina pulaa, siksi luovutus on tärkeää.Alkuperäinen kirjoittaja Myräkkä:Tiedän O+ Meidän ambulanssi sairaanhoitaja, hyvä tuttumme katto mun äitiyskorttia, ja sille pisti mun veriryhmä silmään. Sanoi vaan et "jaaha, koiran verta. On niin harvinaista et kannattais luovuttaa". Mut mulla kun on niin herkkä maha, et en taida mennä luovuttelemaan. Itsekästä, I know..
onko kaikki miinusmerkkiset veriryhmät yhtä harvinaisia/tärkeitä vai vain ainoastaan toi harvinainen o- ?Alkuperäinen kirjoittaja Meade:O verestä on pulaa koska se on yleisluovuttaja. Jos verisyhmä on O+ niin se käy kaikille joilla on + veri. O- veri on kaikkein "arvokkainta ja haluttua" koska se käy ihan kaikkille. Eli jos onnettomuudessa ei ehditä tutkia uhrin veriryhmää niin sille voidaan huoletta antaa O- verta ja siksi se on niin arvokasta. AB+ veriryhmä on sitten taas yleisvastaanottaja sille käy kaikkien veri, mutta sen veri ei kelpaa muille kuin AB+ veriryhmä tyypeille.Alkuperäinen kirjoittaja Yykerö:O veri itsessään ei ole harvinaista, vaan itse asiassa yleisin veriryhmä maailmassa. Mutta O verestä on aina pulaa, siksi luovutus on tärkeää.Alkuperäinen kirjoittaja Myräkkä:Tiedän O+ Meidän ambulanssi sairaanhoitaja, hyvä tuttumme katto mun äitiyskorttia, ja sille pisti mun veriryhmä silmään. Sanoi vaan et "jaaha, koiran verta. On niin harvinaista et kannattais luovuttaa". Mut mulla kun on niin herkkä maha, et en taida mennä luovuttelemaan. Itsekästä, I know..
Miinusverta voi antaa niille joilla on plusveri, muttei päinvastoin. Plussa on dominoiva ominaisuun perinnöllisyydessä. Eli miinusia on vähemmän. Kirjaimista eli A kelpaa A:lle ja AB:lle. B kelpaa B:lle ja AB:lle. AB kelpaa vain AB:lle ja O kelpaa kaikille. Plussat kelpaa plussille ja miinukset plussille ja miinuksille.Alkuperäinen kirjoittaja vieras:onko kaikki miinusmerkkiset veriryhmät yhtä harvinaisia/tärkeitä vai vain ainoastaan toi harvinainen o- ?Alkuperäinen kirjoittaja Meade:O verestä on pulaa koska se on yleisluovuttaja. Jos verisyhmä on O+ niin se käy kaikille joilla on + veri. O- veri on kaikkein "arvokkainta ja haluttua" koska se käy ihan kaikkille. Eli jos onnettomuudessa ei ehditä tutkia uhrin veriryhmää niin sille voidaan huoletta antaa O- verta ja siksi se on niin arvokasta. AB+ veriryhmä on sitten taas yleisvastaanottaja sille käy kaikkien veri, mutta sen veri ei kelpaa muille kuin AB+ veriryhmä tyypeille.Alkuperäinen kirjoittaja Yykerö:O veri itsessään ei ole harvinaista, vaan itse asiassa yleisin veriryhmä maailmassa. Mutta O verestä on aina pulaa, siksi luovutus on tärkeää.Alkuperäinen kirjoittaja Myräkkä:Tiedän O+ Meidän ambulanssi sairaanhoitaja, hyvä tuttumme katto mun äitiyskorttia, ja sille pisti mun veriryhmä silmään. Sanoi vaan et "jaaha, koiran verta. On niin harvinaista et kannattais luovuttaa". Mut mulla kun on niin herkkä maha, et en taida mennä luovuttelemaan. Itsekästä, I know..
Kyllä siihen voi pahimmillaan kuolla.Alkuperäinen kirjoittaja mimomamo:mutta mitä tapahtuu jos antaa väärää verta jollekki? voiko siihen kuolla?
Näin on mutta ei ensimmäisessä raskaudessa vaan sen jälkeisissä jolloin sitä vasta-ainetta on muodostunut ellei he ole "samanmerkkisiä" siis esim. minä olen saanut molempien lasten jälkeen piikin tuon takia koska muksut ovat olleet plussaa ja minä miinusta =)Alkuperäinen kirjoittaja Meade:Niin ja siksi on tärkeää testata odottavat äidit. Ettei äiti jolla ole miinus veri ala kehittämään vasta-ainetta vauvan plus veren takia. Äidin vasta-aine voi aiheuttaa jopa sikiön kuoleman.
O+ harvinainen..jaa kyllä taitaa toi spr:n veripalvelun sivu olla erimieltä.Alkuperäinen kirjoittaja Myräkkä:Tiedän O+ Meidän ambulanssi sairaanhoitaja, hyvä tuttumme katto mun äitiyskorttia, ja sille pisti mun veriryhmä silmään. Sanoi vaan et "jaaha, koiran verta. On niin harvinaista et kannattais luovuttaa". Mut mulla kun on niin herkkä maha, et en taida mennä luovuttelemaan. Itsekästä, I know..
Ihan sama juttu miullakin, en tienny ennen kuin esikkoa odotettaessa selvitettiin. Olen myös O+ ja hempat on niin alhaiset, että vaikka hyvän asian puolesta tekis mieli luovuttaa, niin enpä oo ikävä kyllä sitä koskaan tehny.Alkuperäinen kirjoittaja vicy:Alkuperäinen kirjoittaja vieras:eiköhän jokainen oman veriryhmänsä tiedä?? et sinänsä typerä kysymys
ei sitä mistään tiedä jos sitä tietoa ei ole tarvinnut...esim. minunkin veriryhmä selvitettiin ekaa kertaa esikkoa odottaeesani.
Olen siis O+ ja en voi luovuttaa verta kun on hemppa on liian alhaalla