Tiedän aiheuttavani kolmannen maailmansodan mutta ihan sama. Joten te jotka viette lapsenne hoitoon

Alkuperäinen kirjoittaja hei:
Alkuperäinen kirjoittaja Neslihan:
Alkuperäinen kirjoittaja Dietorelle:
Tota milannan juttua en usko. varmasti lapsi kehitttyy hyvin kotona ollessaan.
Millä ihmeen keinolla maahanmuuttajan lapsi oppii kotonaan esim. kunnollista suomen kieltä, jos äiti ja isä puhuvat hänelle ihan muuta kieltä? =) Ei opi. Siksi päivähoito on elintärkeää esim. juuri Milannan lapsen (ja muiden ei-suomalaissyntyisten vanhempien lasten) kielenkehityksen takia. Ja se tulee yhteiskunnallekin edullisemmaksi kuin kouluiässä annettava tukiopetus, luokallejäämiset, jne.
Usein vaan käy niin kun pienet lapset (jotka eivät ole vielä oppineet edes sitä äidinkieltä ) pistetään päiväkotiin oppimaan vierasta kieltä niin eivät opi kunnolla kumpaakaan kieltä tulee ns. kielipuolia. . Tärkeää on että ensin opitaan äidinkieli kunnolla ja sitten vasta opimaan vierasta kieltä. Oli ihan pakko kommentoida vaikka ohi mene aiheesta.
Ei muuten pidä paikkansa. Lapset oppii helposti kaksi- ja jopa kolmekielisiksi. Puheen kehitys voi hieman viivästyä, mutta kaikki kielet opitaan kunnolla.

pitäisköpoteehuonooomista
Alkuperäinen kirjoittaja Sankkuli:
ja itse vietätte päivät kotona, niin viette hoitopaikan sellaisilta jotka niitä oikeasti tarvitsee työn tai opiskelun takia. Virike ym. syyt ovat turhia koska voitte itsekin pukea vaatteet päälle ja painua sinne leikkikentälle, teillähän on aikaa. On suorastaan raivostuttavaa joutua tilanteeseen ettei saa lapsia hoitoon vaikka pikkupakko olisi ja kotona oleskelija vie naapuri-tarhaan lapsen mennäkseen kotiin päiväksi.
Ei olis tullu itellä mieleenkään viedä muksuja hoitoon kun ite olin kotona. Ei edes silloin kun kuopus syntyi vaikka sehän on oikea muoti-ilmiö viedä esikoinen hoitoon silloin. Mikään kulkeminen, leikkikentillä käynti ei ollut ongelma, kun siitä ei tehnyt ongelmaa.
ÄRSYTTÄVÄÄ!!!

mulla on lapset olleet aina puolpäiväsessä kolmevuotiaasta asti. viimisin oli sitten kokopäivähoidossa 2 vuotta. ja eskairyhmissä.

ja ite ollut aina kotona, et rev siitä.

ratataapumpum

pph
Alkuperäinen kirjoittaja äitiyslomalla oleva pph:
Täällä meillä ei edes saa lasta hoitoon silloin kun äiti on kotona..esim.äitiyslomalla, enkä usko että 2x viikossa vie kenenkään kokopäiväisen paikkaa!
Jatkan vielä..enkä kyllä oikeasti ymmärrä miksi se vanhempi lapsi pitää viedä hoitoon jos ite on kotona ellei jokin kehityksellinen asia vaadi. Sulkea pois päivän kotitouhuista. Onko kukaan ajatellut miltä lapsesta tuntuu, uusi vauva tulee kotiin ja mut viedään hoitoon:( edes auttaa aika varmasti mustasukkaisuutta.

törkee oot
Alkuperäinen kirjoittaja Sankkuli:
Alkuperäinen kirjoittaja Aaban:
Alkuperäinen kirjoittaja AnnaManna:
mä olen erimieltä asiasta. mä olen ollut kotona ja lapsi virikepaikalla pk:ssa. mä olin syvästi masentunut ja varmaan nirhannu itteni lopulta jos en olisi "rauhassa" saanut parantua.. sanot mitä sanot, en kadu ollenkaan sitä että lapsi oli täyttä päivää pk:ssa vaikka itse olinkin kotona.
Juuri mietin tätä samaa. Masentunut äiti tai isä ei jaksa lapselleen virikkeitä järjestää.
Tuossa joku mainitsikin sen että tälläiset lapset lääkärin todistuksen kanssa. Niin silloin jäisi ne laiskat paskat jäljelle.

no ohhoh. mun lapset on aina olleet hoidossa vaikka itse olen ollut kotona. ilman mitään lääkärintodistuksia. silti paikka irtosi kuopukselle, ihan kahdeksi vuodeksi kokopäiväseen. mies vei aamukuudelta ja haki iltakuudelta. vaikka olin itse kotona.

pph
Alkuperäinen kirjoittaja pph:
Täällä meillä ei edes saa lasta hoitoon silloin kun äiti on kotona..esim.äitiyslomalla, enkä usko että 2x viikossa vie kenenkään kokopäiväisen paikkaa!
Jatkan vielä..enkä kyllä oikeasti ymmärrä miksi se vanhempi lapsi pitää viedä hoitoon jos ite on kotona ellei jokin kehityksellinen asia vaadi. Sulkea pois päivän kotitouhuista. Onko kukaan ajatellut miltä lapsesta tuntuu, uusi vauva tulee kotiin ja mut viedään hoitoon:( edes auttaa aika varmasti mustasukkaisuutta.

Mutta jos sen isomman virikkeet ovat videot ja muut tietsikkapelit niin ehkä parempi että onkin hoidossa..valitettavsti on näkynyt ettei lapset enää osaa leikkiä, ja kuinka tärkeää se olisi. Meille pidettiin koulutuspäivä leikeistä, kokonaista 8 tuntia saatiin kulumaan leikki-asiasta! Itekin oikein ihmettelin..

peppi
Alkuperäinen kirjoittaja äitirapunen:
äitin/isän masennuksen vuoksi. tai rahatilanteen.
minä en usko että on semmosta ihmistä olemassa kuka huvikseen laittas kunnalliseen hoitoon lapsensa.
itse kun laitoin niin mua ei ainakaan kiinnosta että veinkö mä joltain hoitopaikan vai en,se on heidän ongelmansa.se paikka on meidän ja sillä siisti. jokaisella lapsella on oikeus hoitoon.
:D

Tätä peesaan. Olen 100 prosenttisesti samaa mieltä.

iitu
Oletko itse, pph, ajatellut, miltä lapsesta tuntuu, kun äiti on ihan puhkiväsynyt vauvan kanssa, vauva vain kiljuu ja äiti hyvä kun jaksaa pystyssä pysyä. Eikö isommalle lapselle ole kuitenkin parempi edes parina päivänä viikosta päästä "normaalikuvioihin", omien kavereidensa kanssa leikkimään, varsinkin kun on ihan pienestä asti hoidossa ollut. Samalla hän pääsee ulkoilemaankin jne. mitä umpiväsynyt äiti ei jaksa hänelle joka päivä järjestää.

piilukko
Jos näin ajatellaan, niin aina jonkun asiat on paremmin. Aina toiset saa enemmän. Ja elämä ei ole aina oikeudenmukaista. Miksi kadehdimme toisiamme.? Ihan Fabun sanoin: Nallekearkit ei aina mee tasan!!!!

jutila
Mitäs sitten kun äiti on kotona töissä?Lasketaanko sekin patalaiskuudeksi kun minä ainaskin joskus haaveilen että synnytyksen jälkeen veisi tuon raivon 2 1/2v:n ja 5 v:n ees pariksi päiväkis hoitoon viikossa.Ois sitten kotona vain vauva ja satapäinen elukkalauma joita hoitaa..

pph
Alkuperäinen kirjoittaja iitu:
Oletko itse, pph, ajatellut, miltä lapsesta tuntuu, kun äiti on ihan puhkiväsynyt vauvan kanssa, vauva vain kiljuu ja äiti hyvä kun jaksaa pystyssä pysyä. Eikö isommalle lapselle ole kuitenkin parempi edes parina päivänä viikosta päästä "normaalikuvioihin", omien kavereidensa kanssa leikkimään, varsinkin kun on ihan pienestä asti hoidossa ollut. Samalla hän pääsee ulkoilemaankin jne. mitä umpiväsynyt äiti ei jaksa hänelle joka päivä järjestää.
Taitais se ulkoilu piristää sitä umpiväsynyttä äitiä sekä sitä vauvaakin!! Pitäiskö se äiti sit viedä hoitoon..mis iskä on kun auta äitiä jaksamaan esim.iltaisin tuulettumaan. Syömään, kauppaan jne.elokuviin tai vaikka vain nukkumaan ja isä lasten kanssa ulos! Ei umpiväsyneen kannata yksin yrittääkään jaksaa mutta onko hoito oikea ratkaisu, EI!

pähkäilkääs tätä
Alkuperäinen kirjoittaja vieras myös:
Kannatan lääkärintodistusta, jos toinen vanhempi kotona

No mutta jos joku äiti mullittelee, että naapurinlapset on hoidossa. Eihän se toinen naapuri voi tietää, että onko tällästä lääkärintodistusta. Eihän se pahanpuhujia estä. Eihän he ole tietoisia asioista, ja tuskin päiväkodin ihmiset saavat juoruta äideille että sen ja sen lapsen vanhemmilla on lääkärintodistus.

Mun lapset on aina olleet päivähoidossa. Oli mulla sitten vauva kotona tai ei. Ja ilman päivähoitomaksuja.

Taitais se ulkoilu piristää sitä umpiväsynyttä äitiä sekä sitä vauvaakin!! Pitäiskö se äiti sit viedä hoitoon..mis iskä on kun auta äitiä jaksamaan esim.iltaisin tuulettumaan. Syömään, kauppaan jne.elokuviin tai vaikka vain nukkumaan ja isä lasten kanssa ulos! Ei umpiväsyneen kannata yksin yrittääkään jaksaa mutta onko hoito oikea ratkaisu, EI!
Iskä on ainakin tässä perheessä TÖISSÄ. Joka ikinen päivä aamusta iltamyöhään asti. Klo 22 jälkeen, kun mies kotiutuu, ei ainakaan tää äiti ole enää jaksanut lähteä tuulettumaan yhtään mihinkään... :saint:.

iitu
Alkuperäinen kirjoittaja iitu:
Iskä on kuule reissutyöntekijä, eli niin ihanaa kuin oliskin viettää tuota kiiltokuvaelämää ja rentoutua iltaisin, se ei kaikille ole mahdollista. Elämäntilanteita on erilaisia, ei kannata syyllistää, kun ei kuitenkaan tiedä, mitä taustalla oikeasti on. En tarkoita tällä nyt yksin pph:ta, vaan näitä muitakin, jotka ovat olevinaan niin oikeassa.

nasulle vai mikä lie
Mäkään en ole masentunut, voin oikein mukavasti. Vietän päiväni koiran kanssa ulkoillen, mahdollisesti salilla käyden (jos siis mieskin on aamun kotona vauvan kanssa), ruokia laitellen ja siivoillen, vauvan kanssa leikkien.

Ja mäkin nukun!! Ollaan me ihmeellisiä kyllä.

kyllä ootte ihmeellisä, ja vielä kehtaat kehuskella laiskuudellasi. niinhän se on syitä löytyy aina.juomiselle, lasten hoitamatta jättämiselle jne...mut ihan kiva kuunnella näitä verukkeita. se että äiti tai isä tekee kotona töitä =on töissä, ja silloin lasten pitääkin olla hoidossa, että työt tulee tehtyä. Mut mä jumppaan ja nukun.hiihhhihihh

Lainaa

wanha
Mun täytyy sanoa, että olen illalla VARMASTI kivempi äiti ja aviopuoliso kun villi 3v on päivän tarhassa toteuttamassa itseään ja purkamassa loputonta energiaansa. Saan nukkua yön univelat pois ja illalla jaksaa olla taas suht normaali. Ehkä tein lapseni liian vanhana etten jaksa fyysisesti niitä ainakaan näin pian vaikean odotuksen ja kylläkin helpon synnytyksen jälkeen molempia yksin päivisin hoitaa.

jutila
Eli jos on maanviljelijä,ja saa tulonsa sitä kautta(tekemällä kotoa käsin töitä)niin sitä ei katsota työn teoksi?Mietiskelen vaan..enkä oo muuten ketää vielä hoitoon viemässä: )

pph
Jos vauva kiljuu yms. ei anna äidin levätä, kokeilkaa vyöhyketerapiaa auttaa moneen asiaan! Eihän sen vanhemman lapsen syy ole jos vauva itkee..ei kiiltokuvaelämää vaan tasa-arvoista elämää!

Ja uskallanpa kuitenkin: Meidän olisi EHKÄ aikanaan ollut syytä viedä keskimmäinen päiväkotiin, tietyssä ikävaiheessa. Hänellä hiukan ns. sosiaalista varautuneisuutta ja hankaluutta siirtymävaiheissa. Mutta eipä viety. Halusin hänelle suoda vapaan/kellottoman alkulapsuuden. Ja minusta ON perin työlästä viedä sitä lasta päiväkotiin B) Nyt olen varmaan paha mamma :whistle: Nyt eskarissa tyttö, vaikka alussa tahmeaa olikin, on tahtiinsa alkanut sopeutua ryhmään, menee sinne mielellään, jne.. Aamulähdöt edelleen erittäin vaikeita. Ei kyllä sentään enää joka aamuisesti.

Olen vakaasti sitä mieltä, että nyky-yhteiskunnassa pitää noissa "laitoksissakin" olla tahtoa ja ammattitaitoa ottaa nämä hiukan hitaamminlämpeävätkin yksilöt huomioon, ns. vahvistavana osana ryhmää.Ei luonteenlaatua tarvitse alkaa jo pienestä muokata muottiin väkisin.

Alkuperäinen kirjoittaja Neslihan:
Alkuperäinen kirjoittaja Dietorelle:
Tota milannan juttua en usko. varmasti lapsi kehitttyy hyvin kotona ollessaan.
Millä ihmeen keinolla maahanmuuttajan lapsi oppii kotonaan esim. kunnollista suomen kieltä, jos äiti ja isä puhuvat hänelle ihan muuta kieltä? =) Ei opi. Siksi päivähoito on elintärkeää esim. juuri Milannan lapsen (ja muiden ei-suomalaissyntyisten vanhempien lasten) kielenkehityksen takia. Ja se tulee yhteiskunnallekin edullisemmaksi kuin kouluiässä annettava tukiopetus, luokallejäämiset, jne.
:ashamed: en tainnut lukea kunnolla. luin että lapsen kehitykselle hoito parempi... mutta siis en lukenut että noille ketä eri kieltä puhuu vaan normaalisti.. joo tohon kieleen en sano mitään, kun en tiedä.

Yhteistyössä