Thyroxin hoito ja laihtuminen

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja "laihduttaja"
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
Joo mullakin kahden raskauden aika tullut 20 kiloa ja viimeisen vuoden urheillut tajuttoman paljon, syönyt terveellisesti ja muutenkin kaiken järjen mukaan tehnyt kaiken oikein, paino vaan ei pudonnut lopulta todettiin kilpparin vajaatoiminta ja lääkkeitä syönyt kohta kuukauden, aineenvaihdunta alkanut toimia, mutta kilot vaan ei karise... ARGH

Monilla ne kilot alkaa karista vasta siinä kohtaa, kun hoito on optimaalisella tasolla juuri yksilölle itselleen. Lääkityksen säätämisessä saattaa kestää jonkin aikaa, eivätkä labra-arvot ole täysin yksiselitteinen mittari kaikkien kohdalla. Kuukaudessa ei kyllä tapahdu useimmilla yhtään mitään, vuoden sisällä kyllä (jos siis Thyroxin-lääkitys kohdillaan).

Mulla todettiin paha vajaatoiminta muutama vuosi sitten ja omalla kohdallani optimaalisen hoitotason löytäminen vei kolmisen vuotta. Mulla kyllä tilanteeseen vaikutti raskaus (odotin kolmatta lastamme tuona ajanjaksona), joka heitti arvoni ihan poskelleen. Säädettiin lääkitystä vaikka miten, niin aina se oli pielessä. Lapsia ei enää tule lisää ja nyt, 4 vuotta kuopuksen syntymän jälkeen kaikki arvoni ovat lääkärini mukaan palautuneet omalle tasolleen (en itse muista arvojani ulkoa, olen pyrkinyt omalla kohdalla kuuntelemaan nimenomaan omaa oloani). Nyt olenkin alkanut laihtua ja itse asiassa kuukaudessa on lähtenyt 11 kg (minussa tosi paljon nestettä), vielä 9 kg jäljellä (niistä osa varmaan ihan puhdasta läskiäkin).

Mä neuvoisin teitä uusia vajislaisia pyrkimään aika säännölliseen vuorokausirytmiin. Riittävästi unta, liikuntaa ja itsellenne sopivaa syömistä. Mulla esimerkiksi naudan ja possun liha tuntuu pysäyttävän kropan, muitakin vastaavaa tekeviä ruoka-aineita omalla kohdallani on. Mä syönkin paljon erilaisia kaloja (merilohi, turska, sei, sitten noita kotimaan järvikaloja myös jonkun verran), vihanneksia jne. Kuunnelkaa rauhassa itseänne ja kroppaanne, niin pikku hiljaa selätätte sen painon. Ja itse olen huomannut myös sen, että mitä enempi siitä kertyneestä painosta stressaa, sitä varmemmin se pysyy. Eli rentoutta myös peliin, vaikka se vaikealta tuntuukin. Se paino pitäisi oikeastaan unohtaa ja pyrkiä vain kokonaisvaltaiseen hyvään oloon, minkä seurauksena se painokin alkaa sitten pudota kuin itsestään.

Kaikkien kohdalla ei tietysti mene samoin kuin itselläni, kerroinkin vain omista kokemuksistani, koska niistä saattaa joillekin teistä olla hyötyä.

Sain diagnoosin vuonna 2007, arvot saatiin kohdilleen vuonna 2009. Vuonna 2010 laihdutin ihan kaloreita laskemalla 22kg, sit 2011 tuli kilpirauhasen liikatoiminta ja laihtuminen on taas pysähtynyt.. vaikka oppikirjojen mukaan nyt olisi erittäin ideaalia pudottaa painoa. Helmikuussa on uudet verikokeet, mut musta tuntuu et edelleen ollaan liikatoiminnan puolella koska käsissä on paljon vapinaa ja sydän tykyttelee.

Luultavasti laihtuminen on nyt tehnyt sen, et kilpirauhanen toimii paremmin. Kilpirauhasenhan toiminta on jotenkin sidoksissa rasvakudokseen, niistä erittyy jotain hormonia tms..

Yhteistyössä