THL: Sikainfluenssan voi sairastaa myös kuumeettomana

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja vieras
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
V

vieras

Vieras
http://www.mtv3.fi/uutiset/kotimaa.shtml/arkistot/kotimaa/2009/11/988273

Sikainfluenssan voi sairastaa myös kuumeettomana
Julkaistu 02.11.2009 15:19 (päivitetty 15:22)

MTV3 - Sanna Pietiläinen

Sikainfluenssan tyypillisimpiin oireisiin kuuluu kuume, mutta sen voi sairastaa myös kuumettomana, kerrotaan terveyden ja hyvinvoinnin laitokselta.

- Sikainfluenssan voi sairastaa hyvin lievillä oireilla - myös ilman kuumetta, sanoo terveyden ja hyvinvoinnin laitokselta rokotusyksikön tutkjia Ulpu Elonsalo .

- Meille maakunnista on tullut nimenomaan tietoa niistä tapauksista, joissa potilaalla on ollut kuume. Tosin eihän meille terveyden- ja hyvinvoinnin laitokselle tietoa tulekaan lieväoireisista tapauksista, sanoo Elonsalo.

Yleensä sikainfluenssan oireina ovat kuume, yskä, kurkkukipu, lihassäryt ja päänsärky, kylmänväreet ja väsymys. Voi esiintyä myös ripulia ja oksentelua.
Kausi-influenssarokotteen ja sikainfluenssarokotteen voi ottaa peräkkäin

Tutkija Ulpu Elonsalo terveyden ja hyvinvoinnin laitokselta kertoo, että kausi-influenssarokotteen ja sikainfluenssarokotteen voi ottaa vaikka samalla kerralla..

- Kunhan piikin pistää eri raajaan. Jos tulee paikallisreaktiota, niin silloin tiedetään kummasta rokotteesta reaktio on tullut, selvittää Elonsalo.

Rokotteet eivät suojaa ristiin, eli kausi-influenssarokote ei suojaa sikainfluenssalta, eikä sikainfluenssarokote muilta influenssilta.

Suomessa on laboratoriokokeilla todettu yli 750 sikainfluenssatartuntaa.

Alkuperäinen kirjoittaja Nyynä:
jesh. tää on ihanaa sairastaa tässä sitä sikatautia ja arvauskeskuksissa EI OTETA TOESTA KU EI OO KUUMETTA!!!! |O |O |O |O

Siis miksi pitää ottaa todesta? Kun ei sitä tarvi mitenkään diagnosoida vaan hoidat itsesi kuntoon kuten aina flunssassa.

Onkohan mullakin ollut sitten jo tuo sikaflunssa ku kaks viikkoa oli kurkku kipee (ja tuota kurkkukipua mulla ei oo nielurisaleikkauksen jälkeen ollu),väsymystä,yskä ja pientä hengen ahistusta...koitappa sitte tietää et onko se tuota sikaa vai tavallista flunssaa :/

Voikohan olla vaarallinen kuumettomana? Meillä lääkäri sanoi että jos vauvalle nousee kova kuume niin hakemaan tamiflu heti ja jos kuume ei nouse niin...?

Alkuperäinen kirjoittaja ohis:
jesh. tää on ihanaa sairastaa tässä sitä sikatautia ja arvauskeskuksissa EI OTETA TOESTA KU EI OO KUUMETTA!!!! |O |O |O |O

Siis miksi pitää ottaa todesta? Kun ei sitä tarvi mitenkään diagnosoida vaan hoidat itsesi kuntoon kuten aina flunssassa.

eikös niitä testata? että saadaan varmuus?

mie tässä pelkään sitä että menee keuhkoihin kun ei ole otettu minua toesta. ja näköjään meneeki koska yskin niin että veri maistuu. mutta kun ei ole sitä vitun kuumetta niin lekuriin EI PÄÄSE! näin turussa.

Alkuperäinen kirjoittaja åboriginaali:
Alkuperäinen kirjoittaja ohis:

Samaa mieltä. Oireenmukainen hoito, oli taudin nimi mikä tahansa.

kerro vielä miulle, helvetin tyhmälle, että miksi ne sikalentsupotilaat sitte on karanteenissa kotonaan?

eikös niitä testata? että saadaan varmuus?

mie tässä pelkään sitä että menee keuhkoihin kun ei ole otettu minua toesta. ja näköjään meneeki koska yksin niin että veri maistuu. mutta kun ei ole sitä vitun kuumetta niin lekuriin EI PÄÄSE! näin turussa.

Ei testata, kun ei oo mitään syytä.

Lepo, särkylääke ja runsas juominen. Jos tulee jälkitauteja niin sitten tulee, ne kyllä hoidetaan, mutta eihän niitä voi ennakkoon hoitaa ennen kun on mitään hoidettavaa.

Mä oon kyllä päässyt lääkäriin aina tarvittaessa, Turussa.

kerro vielä miulle, helvetin tyhmälle, että miksi ne sikalentsupotilaat sitte on karanteenissa kotonaan?
Jotta eivät levittäisi tautia. Se kun voi olla joillekin vaarallinen.

no mistä sen sitten tietää että on sikalentsu kun sitä ei testata? ja jos onkin sikalentsu mutta kuumeettomana, niin sitähän levittää sitten kuitenkin.

ou jee.

ja teiän alueella ei liene semmonen pula lekureista ku meiän alueella. lääkäriin et pääse ellei kuumetta ole. piste. kaks kertaa tämä kuultu viimeviikolla. seuraavan kerran menen suoraan saatana tyksiin.

Eihän se itse sikalunssa olekaan välttämättä se vaarallisin juttu vaan ne JÄLKITAUDIT! Ihan sama sairastaako possunuhan kuumeettomana vai kuumeen kanssa. Ne jälkimainingit on ne mitä on syytä enemmän pelätä.

no mistä sen sitten tietää että on sikalentsu kun sitä ei testata? ja jos onkin sikalentsu mutta kuumeettomana, niin sitähän levittää sitten kuitenkin.

ou jee.

ja teiän alueella ei liene semmonen pula lekureista ku meiän alueella. lääkäriin et pääse ellei kuumetta ole. piste. kaks kertaa tämä kuultu viimeviikolla. seuraavan kerran menen suoraan saatana tyksiin.

Meillä taitaa olla ihan sama tk-päivystys. Kunnallissairaalantiellä. Sinne mä oon aina päässyt kun on ollut tarvetta.

Eihän sitä tiedäkään, onko joku suht pieni yskä ja nuha sikalentsua vai ei. Ei voi tietää, eikä pidä tietää. Mutta todetut tapaukset "eristetään".

Nyt on liikkeellä monenlaista flunssaa. Muutakin kuin sikaa. Jos tuntee olevansa kovin kipeä, niin eikun lääkäriin (ja kyllä sinne pääsee kun sanoo yskivänsä keuhkot pihalle, hengittäminen on vaikeaa, yms) ja jos pärjää perus-Buranalla niin sitten vaan sitä.

Alkuperäinen kirjoittaja kaikki vauhkoavat aiheen sivusta:
Eihän se itse sikalunssa olekaan välttämättä se vaarallisin juttu vaan ne JÄLKITAUDIT! Ihan sama sairastaako possunuhan kuumeettomana vai kuumeen kanssa. Ne jälkimainingit on ne mitä on syytä enemmän pelätä.

no niimpä.

eli jos oisin päässy lekuriin jossa ois esim. todettu miulla olevan sikainfluenssa niin ehkä en ois lähteny tänään töihin vaan oisin jääny kotiin parantelemaan tätä seetanan remuskaa!

eli jos oisin päässy lekuriin jossa ois esim. todettu miulla olevan sikainfluenssa niin ehkä en ois lähteny tänään töihin vaan oisin jääny kotiin parantelemaan tätä seetanan remuskaa!

Miksi sä töihin menit, jos oot kipeä?

ou jee.

Meillä taitaa olla ihan sama tk-päivystys. Kunnallissairaalantiellä. Sinne mä oon aina päässyt kun on ollut tarvetta.

Eihän sitä tiedäkään, onko joku suht pieni yskä ja nuha sikalentsua vai ei. Ei voi tietää, eikä pidä tietää. Mutta todetut tapaukset "eristetään".

mie soittelen aina omalle terveysasemalle, en lähe päivystykseen istumaan.

suht pieni yskä ja nuha? mistäs sie tiiät mimmonen yskä ja nuha miulla on? ja miten se sitten todennetaan?

Miksi sä töihin menit, jos oot kipeä?

mietippä sitä.

Yleensä pitää olla sairaslomalappu että voi olla töistä pois... ja siihen tarvitaan lääkäri... mihin ei päässyt ilman kuumetta. Aika yksinkertainen päättelyketju.

mie soittelen aina omalle terveysasemalle, en lähe päivystykseen istumaan.

Minä taas menen päivystykseen, pääsen lääkäriin yleensä alle puolessa tunnissa, ja saan hoitoa, tutkimukset, tarvittaessa reseptit ja lääkärintodistuksen.
Omalle terveysasemalle pääsee harvemmin.

Etkö voi olla sairaana pois töistä ilman lääkärintodistusta? Olisiko ollut mahdollista käydä työterveyshuollossa, jos tarvitset saikkua varten lääkärintodistuksen?

Alkuperäinen kirjoittaja Hisu:
Yleensä pitää olla sairaslomalappu että voi olla töistä pois... ja siihen tarvitaan lääkäri... mihin ei päässyt ilman kuumetta. Aika yksinkertainen päättelyketju.

No mä oon kyllä aina saanut saikkulapun, kuumetta tai ei. Joko työterveyshuollosta tai tk:n päivystyksestä - ja asutaan siis samassa kaupungissa Nyynän kanssa.

Alkuperäinen kirjoittaja Keittiönoita:
Etkö voi olla sairaana pois töistä ilman lääkärintodistusta? Olisiko ollut mahdollista käydä työterveyshuollossa, jos tarvitset saikkua varten lääkärintodistuksen?

olen ollu jo puoltoista viikkoa sairaana kotona. työterveyshuoltoa ei ole. sairaanhoitaja ei voi kirjottaa enempää saikkua ja lääkäriin en pääse. enkä yksinkertasesti _jaksa_ lähteä istumaan päivystykseen.

olen ollu jo puoltoista viikkoa sairaana kotona. työterveyshuoltoa ei ole. sairaanhoitaja ei voi kirjottaa enempää saikkua ja lääkäriin en pääse. enkä yksinkertasesti _jaksa_ lähteä istumaan päivystykseen.

No sittenhän se, menetkö lääkäriin vai et, on ihan sinun oma valintasi.

Eipä siellä päivystyksessä oo viime aikoina juurikaan tarvinnut jonottaa. Kun viimeeksi kävin, eräänä tiistai-iltana yhdeksän jälkeen, siellä oli kaksi lääkäriä ja peräti yksi potilas ennen minua. Koko lääkärireissu kesti alle tunnin, sisältäen bussimatkat.

Suostuisivatko laittaan sut päivystysjonoon soittamalla? Täällä ei enää onnistu, mutta joskus aikanaan oli niin helppoa että soitettiin tk:hon mistä pistivät päivystysjonoon ja kertoivat suurinpiirtein jonotusajan. Ei tarvinnut montaa tuntia istua odotushuoneessa.

Yhteistyössä