THL: Imetyssuositus ei toteudu

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja vieras
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
V

vieras

Vieras
THL: Imetyssuositus ei toteudu
Julkaistu 24.02.2010 13.51

Terveyden ja hyvinvoinnin laitoksen mukaan suomalaisia vauvoja imetetään suosituksia lyhemmän ajan ja heille aletaan tarjoamaan kiinteää ravintoa suosituksia aikaisemmin.

THL on tutkinut yliopistollisten lastenklinikoiden ja muiden laitosten kanssa yhteensä 6000 vuosina 1996-2004 syntynyttä lasta. THL:n mukaan tutkimuksiin osallistuneita vauvoja imetettiin keskimäärin 6 kuukautta, josta täysimetystä oli 1,4 kuukautta. Kiinteitä lisäruokia tutkimukseen osallistuneet vauvat alkoivat saada noin kolmen ja puolen kuukauden ikäisinä.

THL:n tutkimusprofessori Suvi Virtanen sanoo, ettei kiinteitä lisäruokia tulisi tarjota kuitenkaan ennen neljän kuukauden ikää, koska varhainen lisäruokien aloittaminen voi aiempien tutkimusten mukaan lisätä lapsuusiän diabeteksen riskiä.

- Lisäksi aikainen lisäruokien aloitus lyhentää helposti imetyksen kokonaiskestoa. Tiedetään myös, että imetys suojaa lasta monilta infektiosairauksilta ja ilmeisesti myös myöhemmältä lihavuudelta.

Juha-Pekka Honkanen
http://www.laakarilehti.fi/uutinen.html?opcode=show/news_id=8593/type=1

Sitä jaksankin ihmetellä, että miksi sellasia halveksutaan ketkä imettää pitkään?
Meidän poika 6,5 kk syö edelleen tissiä täysimetyksellä ja syö kyllä jo kiinteitäkin, ne aloitettiin 5 kk iässä, kun tissi ei enää pelkästään ravinnoksi riittänyt. Mutta minä ainakin imetän. Itsekin nautin siitä ja vauvakin saa olla lähelläni. Hullun kiire kaikilla siirtyä pulloon ja soseisiin...
Kertokaa miksi? EN OLE keksinyt muuta SYYTÄ - kuin äidin täytyy olla joko niin menohaluinen, ettei EHDI imettää tai sitten oma ulkonäkö on lasta tärkeämpää! En kuitenkaan usko, etteikö vauva mielellään tissiä söisi? Sehän on vauvan ensi ravintoa. Ja maitoahan tulee niin paljon, kuin sitä syödään.... joten? Tottakai se maidon tulo loppuu, jos lapsi ei sitä saa syödä!?!? Sehän on selvää.

Mikä on? TE NS. TÄYDELLISET ÄIDIT?

Mä imetin 6kk. 4kk aloitettiin kiinteät. Oman pitkän lääkekuurin vuoksi jouduin lopettamaan imetyksen ja harmittaa vieläkin :( Mutta korviketta sai vasta ekan kerran tuolloin 6kk ikäisenä, ennen sitä mentin täysimetyksellä.

Alkuperäinen kirjoittaja .:
Sitä jaksankin ihmetellä, että miksi sellasia halveksutaan ketkä imettää pitkään?
Meidän poika 6,5 kk syö edelleen tissiä täysimetyksellä ja syö kyllä jo kiinteitäkin, ne aloitettiin 5 kk iässä, kun tissi ei enää pelkästään ravinnoksi riittänyt. Mutta minä ainakin imetän. Itsekin nautin siitä ja vauvakin saa olla lähelläni. Hullun kiire kaikilla siirtyä pulloon ja soseisiin...
Kertokaa miksi? EN OLE keksinyt muuta SYYTÄ - kuin äidin täytyy olla joko niin menohaluinen, ettei EHDI imettää tai sitten oma ulkonäkö on lasta tärkeämpää! En kuitenkaan usko, etteikö vauva mielellään tissiä söisi? Sehän on vauvan ensi ravintoa. Ja maitoahan tulee niin paljon, kuin sitä syödään.... joten? Tottakai se maidon tulo loppuu, jos lapsi ei sitä saa syödä!?!? Sehän on selvää.

Voi jeesus :D

Meidän poika 6,5 kk syö edelleen tissiä täysimetyksellä ja syö kyllä jo kiinteitäkin, ne aloitettiin 5 kk iässä, kun tissi ei enää pelkästään ravinnoksi riittänyt.

Teidän poikaa on TÄYSIMETETTY 5 KK.

Mutta totta turiset imettäviä äitejä suorastaan halveksitaan. Ja varsinkin julki-imettäminen on monelle äidille kun härälle se punainen vaate.

Alkuperäinen kirjoittaja vieras:

Olipa järkevä vastaus? Sinä taidat kuulua näihin?

Alkuperäinen kirjoittaja jääenkeli:
Meidän poika 6,5 kk syö edelleen tissiä täysimetyksellä ja syö kyllä jo kiinteitäkin, ne aloitettiin 5 kk iässä, kun tissi ei enää pelkästään ravinnoksi riittänyt.

Teidän poikaa on TÄYSIMETETTY 5 KK.

Mutta totta turiset imettäviä äitejä suorastaan halveksitaan. Ja varsinkin julki-imettäminen on monelle äidille kun härälle se punainen vaate.

Kyllä, anteeksi. Kiitos oikaisusta! Edelleen siis kuitenkin syö useita kertoja päivässä ja yössä. Ja saa tietenkin syödä niin pitkään kuin haluaa.

Alkuperäinen kirjoittaja vieras:

Olipa järkevä vastaus? Sinä taidat kuulua näihin?

Järkevämpi kuin sinun ;)

Mihin kuulua? Ei mua kiinnosta imetyksestä väitellä, mulla on mielenkiintosempaa mietittävää nyt :)

No, ehkä niitä suosituksia pitäisi vähän järkiperäistää. Että esim. pullosta annettu rintamaito silloin tällöin tai lisämaito ensimmäisinä vuorokausina ei heti katkaisisi täysimetystä. Saisi vähän paremman kuvan siitä miten lapsia imetetään.

Tyttöpien on nyt 9 ja puoli kuukautta. Imee vielä useita kertoja päivässä ja pari kertaa yöllä, pulloa saa päivällä isin kanssa (olen töissä osan viikkoa, isä kotona). On saanut korviketta alusta asti, kun lisää tarvittiin joidenkin imetyskertojen päälle, nälkä kun jäi. Oli myös vaihe, ettei lisämaitoa tarvittu muutamaan kuukauteen ollenkaan, sitten maidontarve taas lisääntyi, vaikka syö ruoka-ruokaa komeita annoksia 4-5 kertaa päivässä.

Kiinteää ruokaa alkoi saada 4 kk iässä, kun söi silmillään jokaisen suupalamme. Maistui hyvältä ilmeisesti ja tuli oikeaan aikaan, tyttö oli tyytyväinen, eikä ikinä ole tarvinnut tuputtaa - odottaa ruokaa kuin linnunpoika suu ammollaan.

Menohaluista ei siis ollut korvikkeessa ja kiinteissä meillä kyse, vaan lapsen nälän riittävästä tyydyttämisestä ja hänen osoittamansa alttiin kehitysvaiheen seuraamisesta. Imeä saa niin kauan kuin haluaa ja maito riittää, mutta olisihan sekin nyt hassua ollut ajatella, että "en saa antaa porkkanaa vaikka vauva aukoo vieressä suutaan kun vien haarukan omaan suuhun - suositus kieltää!"

Kukin tavallaan, kunhan lapsen ja perheen parhaaksi pyritään toimimaan. Vai?

Mulla on kolme lasta ja tasan jokaikisen kohdalla eri suositukset ja neuvola neuvot, se vähän naurattaa. 1 imetetty vaan 3kk. rintatulehuskierteen takia. Ja joo pitäs imettää mutta ne kellä on ollu tulehus oikein pahana, siis niin että sairaala keikkaa niin tietää ettei onnistu. Kaksi muuta täysimetyksellä 6kk vaikka keskimmäisen kohalla sano neuvolla 4kk kohalla että alota kiinteet!

oma kokemus.4 lasta kaikki täysimetetty 6-7kk sitten kiinteät ja rintaruokintaa jatkettu 1 v 2-4kk asti.Lopetettu siinä vaiheessa kun on seuraavan lapsen syntymä lähentynty.Rinta on silloin rauhoitettu reuraavaa lasta varten. Edellinen on sopivasti ehtinytvieroittumaan rinnasta sen parin kuukauden aikana.

Toiset joutuu turvautumaan lisämaitoon tai pelkkä maito ei riitä vauvalle ja kiinteät aloitetaan aikasemmin. Jokainen tekee niinkuin omassa perheessä hyvälle tuntuu.

Itse olen saanut negatiivista arvostelua pitkästä täysimetyksestä ja imetyksestä. Meillä imetys on ollut helppo ja vaivaton juttu. Sitä ei ole tehty hullun kiilto silmissä,että tavoitteeet on täyttyttävä vaan sen hoppouden takia.En ole lähellekään täydellistä äitiä;) pikemminkin laiska äiti.

Mulla on pari lasta ja molempien aikana oli eri suositukset. Ikäeroa kuitenkin alle 2 vuotta. Ekan kohdalla suositus oli 4kk. Toisen kohdalla suosituksia oli nostettu 6kk ja jos olisi ollut eka lapsi, en olisi onnistunut täysimettämään. Sen verran sain painostusta niin neuvolasta kuin mummoiltakin kiinteiden syöttämiseen. Jo synnytyssairaalassa sai olla tiukkana, ettei korvikkeita annettu automaattisesti. ELi vaikeaa se on täysimettää.

EN OLE keksinyt muuta SYYTÄ - kuin äidin täytyy olla joko niin menohaluinen, ettei EHDI imettää tai sitten oma ulkonäkö on lasta tärkeämpää!

Menohaluinen..? Miten niin imettävä äiti ei voi mennä, oletko sä aina vaan kotosalla, etkö sä käy ikinä missään? Kyllä mulla onnistuu shoppailut ja kyläilyt imeväisen kanssa ihan hyvin.

Onko sulla vaan yksi lapsi? Mietipä jos niitä olisi useampia, ja heitäkin pitää hoitaa ja huomioida. Hyvinkö ehdit, tiheän imun kausina?

Ja miten helvetissä sä selität tuon ulkonäköasian, siis miten se imettämiseen liittyy??? Imettäjätkö on rumia vai mitvit?

Missähän maailmassa olen kasvanut, mutta mulle ei ole kukaan mitään suosituksia antanut neuvolassakaan. Ilmeisesti ovat katsoneet, että osaan hoitaa lapsiani ilmankin :) Eivät ole käyneet neuvomaan ellen ole kysynyt jotain, tai sitten meillä on vaan tosi mukava neuvola.

Pitäisi varmaan siihen imetyksen tukemiseen panostaa jos halutaan että äidit imettäis pidempään. Itse imetin tissit rikki ja tulehduskierteessä 5 viikkoa. Neuvolasta sanottiin että hyvällä otteella imee.. Joo niin varmaan.. Itse en pystymyt asialle tekemään mitään ja kipu oli koko aikaista ja niin järkyttävää ja lisänä vielä parin päivän välein 39 asteinen kuume.. Siihen jäi meidän imetys.

Alkuperäinen kirjoittaja kotiäiti:
oma kokemus.4 lasta kaikki täysimetetty 6-7kk sitten kiinteät ja rintaruokintaa jatkettu 1 v 2-4kk asti.Lopetettu siinä vaiheessa kun on seuraavan lapsen syntymä lähentynty.Rinta on silloin rauhoitettu reuraavaa lasta varten. Edellinen on sopivasti ehtinytvieroittumaan rinnasta sen parin kuukauden aikana.

Toiset joutuu turvautumaan lisämaitoon tai pelkkä maito ei riitä vauvalle ja kiinteät aloitetaan aikasemmin. Jokainen tekee niinkuin omassa perheessä hyvälle tuntuu.

Itse olen saanut negatiivista arvostelua pitkästä täysimetyksestä ja imetyksestä. Meillä imetys on ollut helppo ja vaivaton juttu. Sitä ei ole tehty hullun kiilto silmissä,että tavoitteeet on täyttyttävä vaan sen hoppouden takia.En ole lähellekään täydellistä äitiä;) pikemminkin laiska äiti.

Mulla samoin, mutta lapsia kolme. Imetän tällä hetkellä 1v11kk ikäistä kuopusta ja huonommalla itsetunnolla se tuskin onnistuisi. Jopa facebookissa kerran pällisteltiin isoon ääneen sitä, että minkä ihmeen takia pitää imettää sen ikäistä ja lisäksi vielä kerrottiin siitä miten sitten syyllistyy itse siitä, kun antaa pullosta. :D Eli minä en saisi imettää taaperoa ettei kukaan vauvan äiti syyllisty siitä, että antaa pullosta. En siis ole ketään syyllistänyt, mutta se että imetän noin isoa niin on syyllistävää. :D

mulle on sinänsä sama antaako tissiä vai korviketta, mutta näitä kiinteiden aikasin aloittajia en tajua. Mikä ihmeen hätä siinä oikeen on?

Yhtenä selityksenä on vissiin se, että vauvan tahdotaan nukkuvan paremmin. Typerää, pienelle vauvalle on luonnollista herätä usein. Kiva sitten jos sen takia lapsi kärsii koko elämänsä jostain sairaudesta. Mut hei, pääasia et isi ja äiti sai nukkua paremmin muutamaa kuukautta aiemmin.

Toinen on kait se, että korviketta menee niin paljon. Älytöntä, jos sitä menee litrakaupalla, niin vauvalla on varmasti jokin muu hätä ku nälkä.