THL D-vitamiinista: "Suosituksia ei kannata ylittää"

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja määää
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
[QUOTE="äityli";28006091]Samoin sinulle kun sairastut puutostilasta...REEEIPPAASTI enemmän kuin 50µg vaaditaan ennenkuin maksa poksahtaa.[/QUOTE]

Äly hoi! Ylität yli kuusinkertaiseti virallisen suosituksen 7,5 mikrog/vrk. D-vitamiini ei ole edes oikea vitamiini, vaan steroidihormoni. Sillä on vain sellainen nimi kuin D-vitamiini.

Äly hoi! Ylität yli kuusinkertaiseti virallisen suosituksen 7,5 mikrog/vrk. D-vitamiini ei ole edes oikea vitamiini, vaan steroidihormoni. Sillä on vain sellainen nimi kuin D-vitamiini.

Aatteleppa, moni ylittää kesällä yli 30 kertaisesti jos saa vaikka 250µg auringosta, hui kauheeta!! Kumma kun ei ole ruumita auringon takia tullut. Kummasti flunssa kaikonnu, kun olen ottanut 500µg-700µg 3 päivän ajan.

Paria epäselvää lievää maksa-arvonousua olen selvittänyt, joissa ilmeisesti ainoaksi ulkopuoliseksi tekijäksi jäi reipas (about 50ug purkista) D-vitamiinin popsiminen. Who knows?

Vähän syö uskottavuutta kun todistetusti iso osa suomalaisista kärsii puutoksesta. Eurooppalaiset suosituksetkaan ei ihan vakuuta, siellähän on hieman erilaiset olosuhteet auringonvalon suhteen ku täällä pimeässä pohjolassa..

Samaa mieltä!!! Eikä noilla THL:n suosituksille ole mitään väliä kun käy testauttamassa arvonsa labrassa, niin saa tietää saako liikaa d-vitamiinia vai ei, labrakokeiden jälkeen THL:n "suositukset" merkkaa mulle yhtä paljon kuin kilo paskaa!!

Viimeksi muokattu:
Alkuperäinen kirjoittaja Jätkä;28006113:
Eiks THL myös kovasti suositellut esim sikainflu rokotteita kaikille? Vai-miten-se-nyt-meni?:snotty:

Maalaisjärki, oi maalaisjärki.

TässäKIN niinkuin monessa muussakin on kaksi puolta * kuinka monta % rokotetuista sairastui + kuinka monta heistä olisi sairastunut JOKA tapauksessa * Jos se tauti olisi rantautunut Suomeen eikä rokotetta olisi ollu niin mitäköhän sitten sanoittaisiin THL:stä (TAASKAAN se ei tehnyt mitään) - rokotteella olis niin ja niin paljon selvinny JNE

Aina on asioilla kaksi puolta. Tässä D-vitamiini jutussa samoin kun AUKOTTOMASTI ei pysty tällä haavaa kukaan sanomaan onko liian paljon huono juttu + mikä on liian paljon + mikä on oikeasti hyvä määrä.

Ainoa juttu mikä lienee kaikille selvä on se että sitä tarvitaan, ja pimeään aikaan ravinnosta tai pillereistä (kuka sitten tykkää missäkin muodossa nauttia) lisänä kun ei auringosta sitä saa.

Sama juttuhan on muillakin vitamiineilla tai hieven/ravintoaineilla - toiset nauttii ruokana toiset pilleireinä ja JOKU sekasin

• Tykkää
Reactions: lissukka.
[QUOTE="äityli";28006149]Aatteleppa, moni ylittää kesällä yli 30 kertaisesti jos saa vaikka 250µg auringosta, hui kauheeta!! Kumma kun ei ole ruumita auringon takia tullut. Kummasti flunssa kaikonnu, kun olen ottanut 500µg-700µg 3 päivän ajan.[/QUOTE]

Se on aivan eri asia saada sitä luonnollisesti kuin pillerinä. Auringosta ei voi koskaan saada liikaa D-vitamiinia. Varastoituaan riittävästi D-vitamiinia elimistö reagoi yksinkertaisesti lopettamalla D-vitamiinin tuotannon. Sen sijaan D-vitamiinipillereistä voi saada yliannostuksen hyvin helposti. Siihen riittää kun ylittää viralliset suositukset.

Se on aivan eri asia saada sitä luonnollisesti kuin pillerinä. Auringosta ei voi koskaan saada liikaa D-vitamiinia. Varastoituaan riittävästi D-vitamiinia elimistö reagoi yksinkertaisesti lopettamalla D-vitamiinin tuotannon. Sen sijaan D-vitamiinipillereistä voi saada yliannostuksen hyvin helposti. Siihen riittää kun ylittää viralliset suositukset.
Ne d-vitamiini arvot voi käydä labrassa testauttamassa!:xmas:
Sinä varmaan hyppäät kaivoon jos thl sitä suosittelee?

Eihän nyt jonnekin Maikkarin uutisiin anneta mitään superkattavaa selvitystä siitä, mihin tutkimustuloksiin mikäkin kannanotto perustuu. Itse luotan, että THL:ssä olevat ovat melkoisen korkean luokan tutkimusmenetelmät hallitsevia erikoistutkijoita, että heidän mielipiteensä ei perustu mihinkään mutuun. He taatusti tuntevat kansainvälisetkin tutkimukset huomattavasti paremmin kuin perustallaaja, ja osaavat ne vielä tulkita ihan eri tasolla.
Siskonikin väitöskirja-artikkelista siteerattiin Iltalehteen aikanaan tosi yksinkertaistetusti. Laitettiin joku raflaava kuvakin.

Samaa mieltä! typerää syödä purkista suuria annoksia. ja toiset vielä lapsilleenkin syöttää enemmän kuin on suositus, vuosien päästä sekin nähdään mitä siitä tulee...

[QUOTE="joku";28006437]Eihän nyt jonnekin Maikkarin uutisiin anneta mitään superkattavaa selvitystä siitä, mihin tutkimustuloksiin mikäkin kannanotto perustuu. Itse luotan, että THL:ssä olevat ovat melkoisen korkean luokan tutkimusmenetelmät hallitsevia erikoistutkijoita, että heidän mielipiteensä ei perustu mihinkään mutuun. He taatusti tuntevat kansainvälisetkin tutkimukset huomattavasti paremmin kuin perustallaaja, ja osaavat ne vielä tulkita ihan eri tasolla.
Siskonikin väitöskirja-artikkelista siteerattiin Iltalehteen aikanaan tosi yksinkertaistetusti. Laitettiin joku raflaava kuvakin.[/QUOTE]

Miksi nämä erikoistutkijat suosittelivat sikapiikkiä koko kansalle, vaikka se oli yhtä suurta huijausta koko piikki?! Thl on mun silmissä ainakin sellainen laitos, minkä suosituksiin en enään usko, tai ota edes vakavasti, vanhan aikaisella maalaisjärjelläkin pärjää paremmin tässä maailmassa, mä en tarvitse ketään ajattelemaan mun puolesta, osaan sen homman ihan itsekkin!:)

Maha ei siedä ollenkaan d-cvitaminoituja valmisteita enkä silti käytä mitään D-vitamiinilisää. Ulkoilen satunnaisesti enkä käy etelän auringossa. Olen vaaleaihoinen ja niin ollen elimistöni on tottunut ja soeutunut vähäiseenkin auringonvaloon ja pystyy tekemään tarvitsemani D-vitamiinin ihossa. En pelkää kolesterolia, sillä elimistö tarvitsee sitä siihen ko vitamiinin valmistamiseen. En peitä kasvoja talvella, jota se pilvistäkin siroava valo pääsee vaikuttamaan. Terveenä olen ollut enimmkseen jatkuvasti, enkä aio minkään vetoomuksen perusteella sitä vaarantaa. Mut tummaihoisilla voi olla tarve viipyä pidempään päivkävelyillä;-)

Tätähän mä silloin kysyn ties kuinka monelta "asiantuntijalta", kun mun lapset oli vauvoja. Molemmat veti jossain vaiheessa valtavia määriä korvikkeita, joissa tunnetusti on d-vitamiinia. Muistan laskeneeni, että saisivat tarpeeksi jo siitä, mutta en nyt tarkkaan enää muista kuinka paljon sitä meni. Mutta silti piti lisäksi antaa niitä tippoja, koska niitä nyt vaan piti antaa ja piste. Ja minä kysyin ja mietin, että entä jos ne sitten saakin sitä liikaa.

Miksi nämä erikoistutkijat suosittelivat sikapiikkiä koko kansalle, vaikka se oli yhtä suurta huijausta koko piikki?! Thl on mun silmissä ainakin sellainen laitos, minkä suosituksiin en enään usko, tai ota edes vakavasti, vanhan aikaisella maalaisjärjelläkin pärjää paremmin tässä maailmassa, mä en tarvitse ketään ajattelemaan mun puolesta, osaan sen homman ihan itsekkin!:)

Millä perustelet, että oli yhtä huijausta? Vaikka sen kanssa kävi nyt niin kuin kävi, niin ei se silti saa mua uskomaan, että siellä THL:ssä jotenkin kierosti suunniteltiin koko juttu. Vaikka GlaxoSmithin valinta ei ehkä täyttänyt kunnon kriteerejä, niin en silti usko, että tietoisesti päätettiin, että tehdään tyhmille kansalaisille joku surkea piikki ja kääritään rahat. Varmasti tarkoitus oli kuitenkin saada apu ajoissa. Selitä siis nyt ihan perusteellisesti, millä tavalla se oli huijausta ja millä tavalla tuo suuri huijaus liittyy nyt D-vitamiiniin? Millä tavalla THL nyt hyötyy siitä, että ihmiset syövät vähemmän D-vitamiinia kuin jossain toisissa maissa?

Vaikka suhtaudun kriittisesti kaikkiin tietolähteisiin, luotan enemmän thl:n kuin lääketehtaisiin. Ei se D- vitamiini olekaan pahasta jos hieman enemmän syö, mutta kun se pilleri ei sisällä 100% luonnollista D- vitamiinia, vaan kaikenlaista synteettistä paskaa.

[QUOTE="Vieras";28007505]Vaikka suhtaudun kriittisesti kaikkiin tietolähteisiin, luotan enemmän thl:n kuin lääketehtaisiin. Ei se D- vitamiini olekaan pahasta jos hieman enemmän syö, mutta kun se pilleri ei sisällä 100% luonnollista D- vitamiinia, vaan kaikenlaista synteettistä paskaa.[/QUOTE]

Miksi pitää syödä pillereinä? Ota öljymuodossa, tippoina, niin ei sisällä mitään paskaa!

[QUOTE="joku";28007411]Millä perustelet, että oli yhtä huijausta? Vaikka sen kanssa kävi nyt niin kuin kävi, niin ei se silti saa mua uskomaan, että siellä THL:ssä jotenkin kierosti suunniteltiin koko juttu. Vaikka GlaxoSmithin valinta ei ehkä täyttänyt kunnon kriteerejä, niin en silti usko, että tietoisesti päätettiin, että tehdään tyhmille kansalaisille joku surkea piikki ja kääritään rahat. Varmasti tarkoitus oli kuitenkin saada apu ajoissa. Selitä siis nyt ihan perusteellisesti, millä tavalla se oli huijausta ja millä tavalla tuo suuri huijaus liittyy nyt D-vitamiiniin? Millä tavalla THL nyt hyötyy siitä, että ihmiset syövät vähemmän D-vitamiinia kuin jossain toisissa maissa?[/QUOTE]

Ei ole mikään salaisuus että GSK tukee miljoonilla THL:a,kenen leipää syöt, sen lauluja laulat. Ei ole lääketehtaan etu että kansasta tulee terve, siksi kansalle EI SAA suositella riittävää määrää vitamiineja. Tämä ei sitten ole mitään salaliittoa, vaan pelkkää bisnestä.

Luuletteko, että jos yliannostuksen vaara piilisi pillerissä, kaupan hyllystä olisi saatavilla silloin 100mikrogrammaan nappeja.
THL on vitsi, ja Puska nimen omaan syöltää mutu ajatuksia, varmaan jonkun lääefirman lobbari. Miksi meillä myös aivan käsittömättömät virallissuositukset diabetes-ruokavalioon?

Alkuperäinen kirjoittaja määä;28007536:
Luuletteko, että jos yliannostuksen vaara piilisi pillerissä, kaupan hyllystä olisi saatavilla silloin 100mikrogrammaan nappeja.
THL on vitsi, ja Puska nimen omaan syöltää mutu ajatuksia, varmaan jonkun lääefirman lobbari. Miksi meillä myös aivan käsittömättömät virallissuositukset diabetes-ruokavalioon?

Mistähän rekisteristä voisi P.P: omistussuhteet ja sidonnaisuudet katsoa?

Alkuperäinen kirjoittaja määä;28007536:

Koska ne suositukset tehdään sen mukaan, mitä ihmiset suostuvat syömään. Ennen diabeetikoilla oli sokeri kielletty kaikissa muodoissaan, mutta kun sitä ei noudattanut kuin 0,0001% potilaista...

Yhteistyössä